Vassago HifiJuuL schreef:Waar heb je die gekocht![]()
Ciare / Thiel&Partner Reference (was: PHL reference)
Moderator: Beheerdersteam
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Contacteer:
Hij sweept in een loop tijdens het inregelen met een sinus-toon van 15-200Hz. Geen smoothing dan volgens mij, als je hem niet hebt gecorrigeerd dan ziet de curve eruit als de Alpen.DIY_Freak schreef:Ziet er goed uit. Saat er iets over de reosolutie en/of smoothing van die curve in de handleiding?
Groet,
Hans.
- voodooless
- Contacteer:
Slimme oplossing: sweep EQ frequenties af, en verloog/verlaag EQ tot tot gewenste reference level is breikt voor een bepaalde frequentieGeenius schreef:Hij sweept in een loop tijdens het inregelen met een sinus-toon van 15-200Hz. Geen smoothing dan volgens mij, als je hem niet hebt gecorrigeerd dan ziet de curve eruit als de Alpen.
Waarom is dit een slim idee in het bijzonder? Het is toch gewoon een meting?deepspace schreef:Slimme oplossing: sweep EQ frequenties af
Ik vraag me af of het simpeler is. Maar ik ben vooral benieuwd hoe je het zelf had willen doen in een zelfbouwsubImplementatie is veel simpeler dan een FFT doen en daar dan weer een EQ van berekenen. Misschien wel wat om zelf in een active sub te implementeren
- voodooless
- Contacteer:
Zeker, maar je hebt geen dure DSP nodig op FFT te doen, dus implementatie kan veel eenvoudiger.DIY_Freak schreef:Waarom is dit een slim idee in het bijzonder? Het is toch gewoon een meting?Sweeps lenen zich gewoon prima voor nauwkeurige lage freq metingen.
Ik vraag me af of het simpeler is. Maar ik ben vooral benieuwd hoe je het zelf had willen doen in een zelfbouwsub
Ik snap waar het op neer komt... een beetje cpu, parametrische EQ, AD/DA, en nog zo wat dingen en voor jet het weet heb je een zelfregelende sub...deepspace schreef:Nouja, extreem simpel is het natuurlijk niet, maar waarschijnlijk makkerlijker dan FFT (en misshien ook wel beter) Je hebt nog steeds een redelijk krachtige CPU nodig om de EQ bewerkingen te doen (stelt op zich ook niks voor hoor, kwestie van getallen optellen
), daarnaast een AD, DA convertor en natuurlijk nog de nodige andere electronica. Het komt erop neer dat je
Ik waardeer je enthousiasme
- voodooless
- Contacteer:
Ik weet ook wel dat het niet eenvoudig is hoorDIY_Freak schreef:Ik waardeer je enthousiasme, maar ik denk dat je de zaak fors onderschat. Temidden van alle software en hardware die hiervoor nodig is, heeft het al dan niet kiezen voor FFT weinig invloed op de complexiteit.
Sorry dat ik je topic kaap Geenius, leuke speeltjes zetten mijn fantasie altijd aan het werk
Als je nog eens in de gelegenheid om daar verslag over uit te brengen... ik ben heel benieuwd naar de subjectieve waardering van die mogelijkheid.Geenius schreef:Ik was nog wat vergeten: de hoeveelheid feedback is ook instelbaar, wat meer voor "serieuze" muziek, wat minder voor actie-films, etc.
En ik ben ook erg benieuwd hoe de sub klinkt op een plek buiten de luister- en meetpositie.
Mooi dat de juiste manier van EQ nu verkrijgbaar is in commercieel verkrijgbare produkten. Deze manier van EQ leidt inderdaad tot superstrakke bas. Zelfbouwen kan, doe ik ook, maar het voordeel van zo'n produkt is dat het zeer snel aan een andere luisterruimte is aan te passen.
Tony, mooi geval om in plaats van mijn subs mee te nemen voor DDIY_2006 eventueel. Om kleine monitors in het laag te ondersteunen. Je had al eens zoiets geopperd en dit produkt lijkt me uitermate geschikt daarvoor.
Groet, Jeroen
Tony, mooi geval om in plaats van mijn subs mee te nemen voor DDIY_2006 eventueel. Om kleine monitors in het laag te ondersteunen. Je had al eens zoiets geopperd en dit produkt lijkt me uitermate geschikt daarvoor.
Groet, Jeroen
Dat varieert sterk. Daarom is het óók met zo'n sub aan te bevelen om een optimale positie vast te stellen zonder EQ en daarna deze pas toe te passen. Uiteindelijk is het toch zo, hoe minder EQ hoe beter.DIY_Freak schreef:En ik ben ook erg benieuwd hoe de sub klinkt op een plek buiten de luister- en meetpositie.
Geheel mee eens. Het is geen wonderdoos, maar tegelijkertijd is het eigenlijk een must voor kwalitatief goede bas. Eigenlijk moet iedere hifi-nut op enige manier aan bascorrectie doen, want de perfecte kamer en opstelling moet nog uitgevonden worden.jeroen_d schreef:Uiteindelijk is het toch zo, hoe minder EQ hoe beter.
- Geenius
- Contacteer:
Precies mijn bevindingen tot nu toe. Je corrigeert tenslotte maar voor 1 plek optimaal, al heb ik wel de indruk dat de bas wel wat evenwichtiger is door de ruimte heen, minder extremen dan bij een niet gecorrigeerde sub.jeroen_d schreef:Dat varieert sterk. Daarom is het óók met zo'n sub aan te bevelen om een optimale positie vast te stellen zonder EQ en daarna deze pas toe te passen. Uiteindelijk is het toch zo, hoe minder EQ hoe beter.DIY_Freak schreef:En ik ben ook erg benieuwd hoe de sub klinkt op een plek buiten de luister- en meetpositie.
- Geenius
- Contacteer:
45kg aan piano lak zwart, niemand mag zijn kopje koffie er op zettenjeroen_d schreef:Tony, mooi geval om in plaats van mijn subs mee te nemen voor DDIY_2006 eventueel. Om kleine monitors in het laag te ondersteunen. Je had al eens zoiets geopperd en dit produkt lijkt me uitermate geschikt daarvoor.
Groet, Jeroen
- Geenius
- Contacteer:
Even een update: Ik heb de Velodyne DD15 nu een paar weken in huis en kan het volgende concluderen: Het is de perfecte subwoofer in de zin dat je hem niet hoort. Het "enige" wat hij doet is de bandbreedte van de hoofdluidsprekers en hun soundstage vergroten. Het karakter van de hoofdluidsprekers blijft ongewijzigd wat dus voor mijn nieuw systeem inhoudt dat daar een 15" woofer in moet komen. Het grote voordeel is dat deze niet zo laag meer hoeft te gaan dus kan ik met een vrij compacte behuizing uit de voeten, deze kan bovendien ook gesloten zijn. Voor een PHL 6090 bijvoorbeeld, heb ik slechts 65 liter nodig om een Qtc van rond de 0,5 te krijgen. 
leuk om op in te haken, ik wil zelf ook een mooie subwoofer bouwen voor muziekweergave, beslist niet voor homecinema
een versterker heb ik al besteld en nu nog een mooie woofer
heb een poging gedaan met een eton 11 inch maar die gaat niet dieper dan de speakers die de subwoofer moet ondersteunen, namelijk een
-3 db van 35 hz, deze speakers gebruiken een 10 inch Focal w conus
in 60 ltr. denk dat ik al snel richting een adire shiva kom, maar of die nog verkrijgbaar zijn
een versterker heb ik al besteld en nu nog een mooie woofer
heb een poging gedaan met een eton 11 inch maar die gaat niet dieper dan de speakers die de subwoofer moet ondersteunen, namelijk een
-3 db van 35 hz, deze speakers gebruiken een 10 inch Focal w conus
in 60 ltr. denk dat ik al snel richting een adire shiva kom, maar of die nog verkrijgbaar zijn
- SSassen
- Contacteer:
Je weet me te vinden Tony en de Adire Tumult 15D4 zit eraan te komen, dus je roept maar.Enige wat ik nog nodig heb is een klasse-D versterker en een mooie woofer en dan ga ik mijn eigen sub bouwen.
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Contacteer:
Zo, eindelijk terug van vakantie
(niet dat ik vakantie erg vond ofzo
)
. Maar wat ik me dan toch afvraag? die sub had toch een of ander truckje om de conus beweging te meten om zo een terugkoppeling te verkrijgen naar de amp voor minder vervorming? Lijkt me dat je dat stukje dan toch gaat missen? of zie ik het fout?
GrappigGeenius schreef:Weer een update: DD15 verkocht! Velodyne komt eind dit jaar met de SMS-1. Dit is de regelunit uit de DD-serie subwoofers. Wordt geleverd met meetmicrofoon en kabels. Enige wat ik nog nodig heb is een klasse-D versterker en een mooie woofer en dan ga ik mijn eigen sub bouwen.
Als er een servo control op zit heb je alleen een woofer nodig met dubbele spreekspoel, aangenomen dat ze het niet optisch doen...deepspace schreef:Zo, eindelijk terug van vakantie(niet dat ik vakantie erg vond ofzo
)
GrappigGeenius schreef:Weer een update: DD15 verkocht! Velodyne komt eind dit jaar met de SMS-1. Dit is de regelunit uit de DD-serie subwoofers. Wordt geleverd met meetmicrofoon en kabels. Enige wat ik nog nodig heb is een klasse-D versterker en een mooie woofer en dan ga ik mijn eigen sub bouwen.. Maar wat ik me dan toch afvraag? die sub had toch een of ander truckje om de conus beweging te meten om zo een terugkoppeling te verkrijgen naar de amp voor minder vervorming? Lijkt me dat je dat stukje dan toch gaat missen? of zie ik het fout?
- Geenius
- Contacteer:
Die terugkoppeling is volgens mij voor een groot deel nodig omdat de grote woofer met een zware konus eigenlijk in een veel te kleine kast is gestopt, dan gaat de Qtc flink omhoog waardoor het impulsgedrag achteruit gaat. Als je een "normale" woofer in een gesloten kast bouwt met een Qtc van 0,5 dan is die terugkoppeling van veel minder belang IMHO.deepspace schreef:Grappig. Maar wat ik me dan toch afvraag? die sub had toch een of ander truckje om de conus beweging te meten om zo een terugkoppeling te verkrijgen naar de amp voor minder vervorming? Lijkt me dat je dat stukje dan toch gaat missen? of zie ik het fout?