spoelen (dikte, weerstand)

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
grimoire
Contacteer:

spoelen (dikte, weerstand)

Bericht door grimoire »

In het wiki stukje over filters vond ik over spoelen het volgende:
Parallel en serie schakelen van weerstanden, spoelen en condensatoren.

Als je een bepaalde waarde niet voorhanden hebt, kun je eventueel componenten parallel en of serie schakelen.
zo kan je dus meer 'exotische' waarden verkrijgen die bv in amerikaanse ontwerpen worden toegepast en die hier niet te verkrijgen zijn. kan je dit zomaar doen, of zit er een 'maar' aan? (ik zie het namelijk niet echt toegepast worden)
Ik heb eerder iig gezien dat je spoelen op een bepaalde afstand of onder een bepaalde hoek ten opzichte van elkaar moet plaatsen, dat zal je hier hoogstwaarschijnlijk ook op moeten toepassen denk ik.

verder de eigenlijke hoofdvraag van deze post: ik kan weinig vinden over wat de invloed van de dikte van de draad is bij spoelen. Idem voor de weerstand. beiden hangen vast samen, maar welke invloed heeft dit? Is de weerstand een belangrijke keuze hierin, of juist de draad dikte...?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: spoelen (dikte, weerstand)

Bericht door Martijn M »

Kan best, maar is niet altijd even economisch. Afwikkelen is vaak makkelijker. Zie ook hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Series_and ... l_circuits
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Duidelijk!
Spoelen koppelen maakt het nogal ingewikkeld wil je zorgen dt ze elkaar niet beinvloeden.

Over dikte van de draad en de weerstand kan ik in dat stuk nog niet iets or vinden
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Ik neem meestal als vuistregel dat een seriespoel max. 10% van de weerstand van de belasting heeft. Bij grotere waardes kom je dan meestal op een flinke kernspoel uit. Voor parallelspoelen is dat ook een prima richtlijn. Een hogere weerstand is daar vaak wel minder kritisch, maar het kan de slope van een high pass filter op lage frequenties wel nadelig beinvloeden. Simuleren in bijv. Boxsim kan duidelijkheid geven over wat nog acceptabel is.
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

handig die zoekfunctie, kwam bij mn eigen post uit :lagge:

alleen vraag ik me nog steeds af hoe met met de dikte de draad van spoelen zit
bij sommige ontwerpen van humblehomemmadehifi zie ik bv spoelen van 2mm dik
kan je ook 1mm nemen zonder grote gevolgen?

en kan je ook gewoon een spoel met metaalkern nemen ipv een luchtspoel zolang de waarde gelijk is?

en de weerstand van een spoel, kan je dat ook gelijk trekken door een spoel met dezelfde waarde, maar andere weerstand, en een serie weerstandje erbij?
richard

Bericht door richard »

Wat ik er van begrijp is dat je met een seriespoel met de woofer een zo laag mogelijke gelijkstroomweerstand wil hebben om de demping van de versterker over de woofer zo groot mogelijk te laten zijn.
Bij spoelen in correctienetwerken of parallelspoelen is dit minder spannend, zeker als er nog een weerstand in serie met de spoel wordt gezet. Dan kun je een goedkoop ding met dun draad nemen.

Van spoelen met een kern heb ik begrepen dat deze bij grote vermogens kunnen gaan vervormen (figuurlijk dan), maar bij huiskamergebruik voldoen die prima.
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

bedankt voor je reactie, het wordt al wat duidelijkervoor me:)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”