Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Mooi, misschien nog de 5 linksboven volledig zwart?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
In de definitieve sourcecode heb ik ook wel interesse. Van alles wat ik maak houd ik schema's, datasheets en software bij in een mapje als 'service manual'.

- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
U vraagt, wij draaien. Ik had mijn twijfels toen je het vroeg maar ik denk dat dit wel mooier is. Good call!knuisje schreef:Mooi, misschien nog de 5 linksboven volledig zwart?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Veel beter zo!
Ik vind het algehele beeld ook rustiger nu.
Ik vind het algehele beeld ook rustiger nu.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
zijn jullie onderhand niet een beetje aan het overdrijven? 
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Nee! Het wordt steeds mooier
Is het heel raar als ik vraag of er na stap 99 nog 1 stapje komt waarbij de volume indicatie weg is? Voor lieden die hem op een versterker met een eigen volume regeling gaan gebruiken
Het is wellicht een beetje vreemd dat je altijd naar 99 kijkt als je hem niet als voorversterker gebruikt. Of een tekst
VOL
MAX
in kleinere letters zou dan beter kloppen. De leesbaarheid doet er dan immers niet meer toe.
...Maar iets in mij zegt dat ik moet stoppen met vragen...
Is het heel raar als ik vraag of er na stap 99 nog 1 stapje komt waarbij de volume indicatie weg is? Voor lieden die hem op een versterker met een eigen volume regeling gaan gebruiken
Het is wellicht een beetje vreemd dat je altijd naar 99 kijkt als je hem niet als voorversterker gebruikt. Of een tekst
VOL
MAX
in kleinere letters zou dan beter kloppen. De leesbaarheid doet er dan immers niet meer toe.
...Maar iets in mij zegt dat ik moet stoppen met vragen...
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Goede suggesties zijn altijd welkom.
Ik denk dat het zonde is om de volumeregeling van de DAC niet te gebruiken, maar wellicht kan dit voor sommigen nuttig zijn. Zullen we er over stemmen?
Ik denk dat het zonde is om de volumeregeling van de DAC niet te gebruiken, maar wellicht kan dit voor sommigen nuttig zijn. Zullen we er over stemmen?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Aan de andere kant, ik neem aan dat niemand het volume op 99 of 100 procent zal draaien.
Dan is het misschien helemaal niet gek om dan het volume bij die stand niet weer te geven of het juist blanco laten.
Het geeft dan de vrijheid, volume 100% naar een VV of versterker, en anders ga je het volume regelen met de DAC, wat uiteraard de voorkeur geniet, maar je zou het dan kunnen gebruiken met een analoge bron en een VV.
Het kan dan flexibel toegepast worden.
Dan is het misschien helemaal niet gek om dan het volume bij die stand niet weer te geven of het juist blanco laten.
Het geeft dan de vrijheid, volume 100% naar een VV of versterker, en anders ga je het volume regelen met de DAC, wat uiteraard de voorkeur geniet, maar je zou het dan kunnen gebruiken met een analoge bron en een VV.
Het kan dan flexibel toegepast worden.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik ben uiteraard vor de volume regeling, laat dat duidelijk zijn. Ik ga er een hoofdtelefoon versterker bij inzetten en als ik die een keer gebruik heb ik de volumeregeling nodig.
Maar ik sluit hem aan op mijn geïntegreerde versterker en die heeft al een volume regeling. Vandaar dat ik liever bij de maximale stand niks zie, of iets anders dan "99".
Een menu optie om de DAC vast op maximaal volume te zetten mag ook, maar ik weet niet wat het minste werk is.
Dus er hoeft niks weg of in plaats van, het is extra. En daarom was ik een beetje beschaamd omdat ik alweer om iets vraag
Maar ik sluit hem aan op mijn geïntegreerde versterker en die heeft al een volume regeling. Vandaar dat ik liever bij de maximale stand niks zie, of iets anders dan "99".
Een menu optie om de DAC vast op maximaal volume te zetten mag ook, maar ik weet niet wat het minste werk is.
Dus er hoeft niks weg of in plaats van, het is extra. En daarom was ik een beetje beschaamd omdat ik alweer om iets vraag
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik kan jullie helemaal volgen. Maar je moet enige indicatie hebben dat het volume op maximaal staat om nare verrassingen te voorkomen. En dan denk ik, of er nou MAX VOL staat of 99 maakt niet veel uit. Hij onthoudt bovendien het ingestelde volume, ook als je hem uit zet. Dus als je hem op maximaal zet dan blijft dat zo.
Ik zal er nog eens een nachtje over slapen.
Ik zal er nog eens een nachtje over slapen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik heb een foutje ontdekt.
Gisteravond stond de versterker op optisch 1 en op mute. In deze stand is hij 'uitgezet'.
Vanmorgen zette ik hem aan en wisselde naar optisch 2 maar stond hij nog steeds op mute alleen het werd niet meer weergegeven op het scherm.
Pas toen ik weer op de mute knop drukte kreeg ik weer geluid.
Gisteravond stond de versterker op optisch 1 en op mute. In deze stand is hij 'uitgezet'.
Vanmorgen zette ik hem aan en wisselde naar optisch 2 maar stond hij nog steeds op mute alleen het werd niet meer weergegeven op het scherm.
Pas toen ik weer op de mute knop drukte kreeg ik weer geluid.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Met uitgezet bedoel je zeker standby?
Ik ga er naar kijken.
Ik ga er naar kijken.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Correct. Daarom stond uitgezet ook tussen 'quotes'.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik heb het uitgeprobeerd maar bij de huidige versie treedt dit niet meer op. Als je hem standby zet terwijl hij gemute is dan is hij bij het weer aanzetten niet meer gemute en hoor je weer geluid.
Ik had al gewijzigd dat uit standby weer de dacinitialisatie wordt doorgevoerd.
Ik had al gewijzigd dat uit standby weer de dacinitialisatie wordt doorgevoerd.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik begrijp Peter als hij zegt dat als je niets ziet in het display het ook niet meteen logisch is dat het volume dan op maximaal staat. Hoewel, als hij van -99 tot 0 zou lopen had je hetzelfde gehad.
Ik krijg zelf bij een continue indicatie van "99" een beetje een "net niet" gevoel. Als er "VOL MAX" zou staan of "Volume Max" dan vind ik dat toch echt veel netter staan. Maar helemaal niks weergeven was misschien toch geen goed idee van mij.
Is het anders mogelijk om het als optie in de settings in te stellen dat de volume regeling op bypass (=max) staat?
Dan is het door de gebruiker als keuze ingesteld en kom je niet voor nare verrassingen te staan. En er is ruimte in het display over
Keuzes.... Iets als "VOL MAX" heeft mijn voorkeur in elk geval.
Ik krijg zelf bij een continue indicatie van "99" een beetje een "net niet" gevoel. Als er "VOL MAX" zou staan of "Volume Max" dan vind ik dat toch echt veel netter staan. Maar helemaal niks weergeven was misschien toch geen goed idee van mij.
Is het anders mogelijk om het als optie in de settings in te stellen dat de volume regeling op bypass (=max) staat?
Dan is het door de gebruiker als keuze ingesteld en kom je niet voor nare verrassingen te staan. En er is ruimte in het display over
Keuzes.... Iets als "VOL MAX" heeft mijn voorkeur in elk geval.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Maar als je de dac niet als volumeregelaag gebruikt dan volstaat toch de huidige weergave? Ergo, dan heb je toch geen grootletter versie nodig?
Die geeft dan gewoon een gevuld balkje aan met -0dB zoals dat nu al is.
Je kunt gewoon kiezen uit een firmware met of zonder grote letters.
Ik denk dat er niet veel ruimte is voor meer functies in de uC. Anders had ik er ook nog wel 1 nl. Fixed startup volume instelbaar (per ingang).
Anders zou ik persoonlijk kiezen voor '--' als hij op max volume staat en '00' als hij op mute staat.
Die geeft dan gewoon een gevuld balkje aan met -0dB zoals dat nu al is.
Je kunt gewoon kiezen uit een firmware met of zonder grote letters.
Ik denk dat er niet veel ruimte is voor meer functies in de uC. Anders had ik er ook nog wel 1 nl. Fixed startup volume instelbaar (per ingang).
Anders zou ik persoonlijk kiezen voor '--' als hij op max volume staat en '00' als hij op mute staat.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik heb het nu geïmplementeerd als menu-optie Volume Control - On/Off.
Bij Off staat er nu Fixed Volume.
We zitten nu echt bijna vol:
AVR Memory Usage
----------------
Device: atmega88
Program: 8134 bytes (99.3% Full)
(.text + .data + .bootloader)
Data: 44 bytes (4.3% Full)
(.data + .bss + .noinit)
Bij Off staat er nu Fixed Volume.
We zitten nu echt bijna vol:
AVR Memory Usage
----------------
Device: atmega88
Program: 8134 bytes (99.3% Full)
(.text + .data + .bootloader)
Data: 44 bytes (4.3% Full)
(.data + .bss + .noinit)
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
inderdaad !
Ik heb het onlangs nog nodig gehad dat ik em ook op max moest zetten..
Peter, ik durf het bijna niet meer vragen voor de aangepaste source code met hex compiled...

Ik heb het onlangs nog nodig gehad dat ik em ook op max moest zetten..
Peter, ik durf het bijna niet meer vragen voor de aangepaste source code met hex compiled...
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ja, ik wil nog iets aaanpassen en dan komt ie weer jouw kant op. Wel handig he zo'n programmertje. 
