luidspreker beveiliging

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
meiborg

luidspreker beveiliging

Bericht door meiborg »

In het topic van Cobaltje las ik dat het best lastig blijkt om de in- en vooral uitschakelplop van de minidsp om zeep te helpen. Op Ebay staan daarvoor heel goedkope kitjes.

Ik vraag mij nu af: kan ik zo'n inschakel vertragingsbordje ook gewoon tussen de uitgang van de minidsp en signaal in van mijn versterker plaatsen? In de minidsp behuizing heb ik er namelijk veel plaats voor, in de andere behuiing niet :). Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat dit meer hoorbare invloed heeft op zo'n lage signaalspanning dan op de uitgang van de versterker.

Daarnaast vraag ik mij af: als ik nu een paar flinke condensatoren tussen de voeding en minidsp zet, is dat in combinatie met zo'n bordje voldoende om ook de uitschakelplop te elimineren? Zo'n relais op het bordje valt neem ik aan meteen uit als de stroom wegvalt terwijl de spanning in de condensatoren de minidsp nog wat vertragen.

Mvg Reinder
meiborg

Re: luidspreker beveiliging

Bericht door meiborg »

Of is een MiniDC boardje hier de beste oplossing?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik laat de minidsp gewoon 24/7 aanstaan :oops:

maar over dikke elko's: ik heb t met 1000µF geprobeerd, en dat haalt 90% van de plop weg. met een relais (zie hier) dat de eindversterker uit gooit was die 100% stil
salautom

Bericht door salautom »

ik gebruik de minidsp in combinatie met de lm4780 van knuisje plus achter de versterker een luidspreker beveiliging van eBay:
http://www.ebay.ca/itm/ws/eBayISAPI.dll ... SA:NL:3160

als ik dan de apparaten van stroom voorzie dmv een stroomblok met schakelaar, dus alle apparaten tegelijkertijd van stroom voorzie en er weer af haal, hoor ik nul komma niks plopgeluiden.
het enige wat ik nog hoor is een zachte brom (waarschijnlijk een aardlusprobleem ergens, moet ik nog oplossen)
meiborg

Bericht door meiborg »

Hmmm, ik denk dat ik dan inderdaad maar die bordjes bestel en combineer met een dikke condensator per minidsp. Bedankt voor de snelle reactie!

Mvg Reinder
meiborg

Bericht door meiborg »

Weet iemand trouwens of zo'n bordje nou ook tussen minidsp en versterker gebruikt kan worden? Voorgaande in verband met invloed op het signaal pad welteverstaan, zou in mijn geval veel handiger zijn namelijk. Ik begrijp naturlijk dat de speaker dan niet beschermd is tegen falen van de versterker.

Mvg Reinder
SuperR

Bericht door SuperR »

Zo'n IC triggert bij een X Vdc (zeg 1Vdc). Stel dat je miniDSP een korte DC output heeft van 100mV en je eindversterker heeft een gain van 20, dan komt er dus 2.6Vdc op je luidsprekers te staan. Dat hoor je wel!
meiborg

Bericht door meiborg »

Hmm das niet best, dan zit er niks anders op dan er een zeer compact pakketje van te maken in die eind trappen :mrgreen:

mvg Reinder
Plaats reactie