Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

En vergeet niet elke I2S signaaldraad met een eigen massadraad te twisten, bijvoorbeeld door CAT-5 netwerkkabel te gebruiken.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Het knijpen van de molexstekkers gaat veel makkelijker met een speciale krimptang. Bij elpro.org is deze voordelig te bestellen.
Bijlagen
krimptang-elpro.png
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

knuisje schreef:
En vergeet niet elke I2S signaaldraad met een eigen massadraad te twisten, bijvoorbeeld door CAT-5 netwerkkabel te gebruiken.
Ook als de afstanden extreem kort zijn?
Ik heb dit in elk geval niet gedaan, maar de draadjes tussen Amanero en isolatorprint zijn +/- 3cm en tussen isolator en dacprint ong. 5cm
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Vinculum »

Precies, dat heb ik ook. Ik heb ze gewoon alle 4 samen getwist.
Ik neem aan dat die massa's dan ook aan het eind allemaal naar hetzelfde grondpunt gelegd worden?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Het werkt prima met 1 massadraad maar vanwege EMC is het toch beter per signaalader een eigen massadraad mee te twisten. Ook voor kleine stukjes van een paar cm.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Vinculum »

It!'s alive! Op de valreep dit jaar komt er geluid uit de DAC! Hij staat de hele dag al,lekker te spelen in de woonkamer. Mooi spul Knuisje!
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

:foto:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door dre »

dan maar geen visite vanavond! 8)
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door salautom »

als ik mijn rebox re-9000 hd pvr optisch aansluit op de dac staat er wel 48KHz op het display, maar geen geluid.
de output van de rebox zou ac-3 zijn.
gaat dit niet werken?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Vinculum »

knuisje schreef:
:foto:
Nu het frontje nog (laten) maken!
Bijlagen
2013-01-01 13.47.33 HDR.jpg
2013-01-01 13.47.58.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ray5150 »

Je transformator PCB zit ondersteboven ? :roll:
Wel erg mooi met die sokjes afgewerkt... :wink:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Netjes afgewerkt Vinculum. :rock:
salautom schreef:
als ik mijn rebox re-9000 hd pvr optisch aansluit op de dac staat er wel 48KHz op het display, maar geen geluid.
de output van de rebox zou ac-3 zijn.
gaat dit niet werken?
AC-3 is Dolby Digital, geen PCM. Bij de meeste apparaten is er wel een menu-optie waarbij de digitale uitgang op PCM kan worden gezet. Het heet dan PCM of PCM downmix of iets dergelijks.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ds23man »

Ziet er strak uit, maar zou wel een isolatieplaatje op die voedingsprint maken..... Ongeluk zit in een klein hoekje als je er mee bezig bent met de kap open!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Vinculum »

Haha ik wist dat er reacties zouden komen op de trafoprint! Ik kwam wat hoogte te kort dus heb het 'dakje' van de trafo's verzonken in de bodem. Wat betreft isolatie, als je goed kijkt zie je op elke hoek een afstandsbusje zitten. Deze zit gelijmd op de print. Zelfs al zou je vol op het deksel drukken op die plek dan nog moet je geen contact kunnen maken. En als de kast open is dan moet ik gewoon opletten... ;) Normaal is dan wel de spanning er af.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ds23man »

Vinculum schreef:
Haha ik wist dat er reacties zouden komen op de trafoprint! Ik kwam wat hoogte te kort dus heb het 'dakje' van de trafo's verzonken in de bodem. Wat betreft isolatie, als je goed kijkt zie je op elke hoek een afstandsbusje zitten. Deze zit gelijmd op de print. Zelfs al zou je vol op het deksel drukken op die plek dan nog moet je geen contact kunnen maken. En als de kast open is dan moet ik gewoon opletten... ;) Normaal is dan wel de spanning er af.
Plaatje isolatie richting deksel is geen overbodige luxe, je voldoet nu aan geen enkele veiligheidseis! :shock:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door FR_Aad »

Nog een stukje ducktape aan de binnenkant van de deksel misschien?
Ziet er verder strak uit!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Vinculum »

Komt goed! Ik doe wat transparante folie onder het deksel.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

Ik zit wat in dubio...
Wil de DAC graag eerst afwerken (enkel front en rear moet nog gegraveerd worden), maar m'n toekomstige eindversterker (hypex nCore) moet in eenzelfde type behuizing, wat erg krap zal worden met 2 units en 2 SMPS'en maar tmoet lukken volgens deze foto:
image.jpg
Echter wil ik de power- en/of standbyknoppen mooi uitgelijnd met elkaar en dat hangt af van de plaats die ik intern beschikbaar heb.
Ook de diepte van de connectoren in de achterkant baart me wat zorgen (mooi uitgelijnd in het midden) en is mss niet mogelijk met 2 ncores in 1 behuizing zoals je op de foto ziet.
image2.jpg
En tja, 't is ook wel makkelijker om alle fronts en rears in één keer naar Schaeffer te sturen.

Beide in 1 behuizing of toch 2 monoblokjes maken ? :|

Met de nieuwe fondsen van het nieuwjaargeld ga ik eerst maar eens een behuizing met 2 nCores en 2 SMPS's aanschaffen, dan zien we wel weer verder.
Heb uiteindelijk nog 5 maand tegen de volgende ZBA dag :rock:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Mooi spul Bert! Lijkt me inderdaad vrij krap, maar waar een wil is ...
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Macsel »

Leuk om te zien in wat voor variatie aan behuizingen de AF-DAC verdwijnt :)
Ik ben zelf begonnen met het basisontwerp van de kast. M'n voornemen was om de AF-DAC te combineren met de LM4780. Ik had verwacht hiervoor een grotere kast nodig te hebben als ik voor m'n UcD en BIII heb gebruikt, maar het lijkt allemaal prima te gaan passen in een 280mm diep exemplaar :)

Ik heb gister een display met witte letters besteld bij Mouser (samen met wat extra connectie materiaal) en toch ook de krimptang bij Elpro (samen met nog wat kleine trafo's)

Ik beoog om de DAC (digitale pre) en LM4780 combi zo te schakelen dat ze ook seperaat te gebruiken zijn, dus of alleen DAC of alleen AMP of natuurlijk gecombineerd. Hiervoor wil ik twee extra schakelaartjes toevoegen op de achterzijde. 1 om de DAC uit te zetten los van de AMP en 1 om de AMP uit te zetten los van de DAC.
Ik wil eigenlijk bij deze schakeling de ingang/uitgangskeuze integreren. Dus als de DAC uit staat dat er intern een relais switch naar de externe ingang van de AMP. En als de DAC uitstaat dat een relais de output (SE) van de DAC ook naar extern aansluiting switcht.
Bijlagen
Grove lay-out en achterplaat indeling voor AF-DAC2/LM4780 combi
Grove lay-out en achterplaat indeling voor AF-DAC2/LM4780 combi
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Ziet er goed uit. Heb je al een idee over de aansturing van de relais? Je kunt de "trigger out" in ieder geval gebruiken voor 1 van de relais.
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Macsel »

knuisje schreef:
Ziet er goed uit. Heb je al een idee over de aansturing van de relais? Je kunt de "trigger out" in ieder geval gebruiken voor 1 van de relais.
Ik moet je handleiding maar eens snel gaan lezen zie ik. Dat van die trigger-out wist ik nog niet eens.
Het is mij onlangs gelukt om de schakeling van Jordo na te bouwen op een test bordje. Mijn eerste poging op gaatjes print ging niet goed. Nu zag ik waar het aan lag, ik was na het lange puzzelen de draad een beetje kwijt (letterlijk). Maar goed het werkt nu. Ik zat zelf te denken om op de schakelaars in het achterpaneel de laagvolt te schakelen waarmee de relais worden gestuurd. via diezelfde schakeling dan ook nog een extra relais per onderdeel te laten schakelen voor de signaaltjes. Geen idee of de specs van deze schakeling 4 relais trekt ofdat en welke (?) componenten ik dan moet aanpassen... Waar wellicht dat jullie me daarin willen adviseren.

Afbeelding
link naar de grote versie
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Dit schema werkt met een momentary toets, wil je dat of toch liever een latching schakelaar?
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Macsel »

knuisje schreef:
Dit schema werkt met een momentary toets, wil je dat of toch liever een latching schakelaar?
Op het frontpaneel wil ik een druktoets (beldrukker) hebben. Die moet dan inschakelen wat er met de twee kleine schakelaars op de achterkant staat ingesteld. De hoofdschakelaar op achterzijde is om de stroom er helemaal af te kunnen halen (bijv. tijdens vakanties oid).

-edit-
zit even in jouw handleiding te lezen en zie dat een aan/uit druktoets op de controllerprint is voorzien. Daarbij neem ik aan dat de DAC in stand-by begint zodra er spanning op het geheel komt te staan? Dat verandert de zaak natuurlijk, dan kan ik niet met m'n zelfde schakeling volstaan die ik nu werkend heb voor m'n BIII.... :oops:
Daar ga ik nog even over nadenken...
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Hij begint niet in standby maar gaat gewoon aan. Maar dat kunnen we evt. makkelijk voor jou veranderen. :wink:
Plaats reactie