Squeezebox opvolger maken

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

John P schreef:
Kun je hiermee mischien de geluidsuitvoerproblemen oplossen? Het lijkt te eenvoudig om waar te zijn, maar wie weet.
Het zou dus inderdaad een oplossing kunnen zijn, zij het dat het met de optische uitgang beperkt is tot 24/96.

Ik ben er nog niet uit, ik had weer problemen met het kaartje van 8 Gb, het word door het .img schrijven een 4Gb partitie maar bij de info van Webmin geeft hij duidelijkheid minder aan.
Knipsela.jpg
en het had op een gegeven moment ook dat het bepaalde dingen niet meer kon lezen, en het starte niet meer door.
Nu dus het kaartje compleet schoon gemaakt en opnieuw het image er op gezet en direct erna er een grotere partitie van gemaakt in Linux.
Nu duidelijk anders.
Knipsel1.JPG

Weer van voren af begonnen, en dus alles er weer opgezet.
Ik had voor het fout ging, nog wel zitten zoeken hoe dan de USB uitgang te benutten was, maar dit is duidelijk anders als onder Ubuntu, het word herkend, maar hoe dan aan te sturen is nog een zoektocht.

Met behulp van het commando lsusb krijg ik dan een indicatie dat het
Bus 001 Device 00: ID 22752:0016
moet zijn maar hoe ik die dan als audiocard moet configureren in Alsa is mij nog een raadsel. :oops:

In ieder geval had ik met de oudere Ministreamer vandaag wel contact via de Squeezebox USB uitgang tot 24/192 en de AF-DAC2, dus dat ging dus wel heel goed, als dat ook nog wil lukken met de RPI dan zijn we helemaal onder de pannen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik zit een beetje heel verkouden (Griepje?) te klooien aan die Raspberry.

Ik had hem eens een paar keer van de stroom getrokken, eens kijken wat het doet als je zoiets inbouwt met een schakelaar aan/uit.

Dat gaat dus niet goed, frappant is wel dat de Squeezeplug wel het snelst te zien is in het bestandsbeheer.

Een beetje surfen levert dus ook weer wat meer info op, de versie die HJ en ik hebben heeft dus een nieuwere header P5, en daar staan wel de I2S signalen op. :mrgreen:
Knipsel.JPG
Tenminste, dat meen ik te begrijpen, en er zijn wel mensen bij het Raspberry forum aan het klooien om dat voor elkaar te krijgen.
Het kan dus wel even duren voor het aan de praat is, misschien dan makkelijker met een ander als de Squeezeplug als besturing.
Ik wil wel eens kijken of ik die Squeezeslave ook op een andere manier aan de praat krijg.
Snif,snif.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

beterschap
hannesie schreef:
Ik had hem eens een paar keer van de stroom getrokken, eens kijken wat het doet als je zoiets inbouwt met een schakelaar aan/uit.

Dat gaat dus niet goed, ...
leg eens uit?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik heb het vermoeden dat het in de swap file zit die word aangemaakt, is meestal niet goed op een card als de SD en CF.
Ik had het ook bewust niet ingesteld bij de Linux server ( de swappartitie) met de CF card.
Hij vertoond allemaal fouten die hij probeert te repareren, maar op een gegeven moment lukt dat ook niet meer, en komt niet tot een afronding met een inlog voor de root e.d.

Ik heb het bewust gedaan om te kijken, wat als je hem gebruikt in een kast met andere componenten, die je misschien aan en uit zet, en daar gaat het fout.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:
Ik wil wel eens kijken of ik die Squeezeslave ook op een andere manier aan de praat krijg.
Snif,snif.
Ik ben daar samen met de Vortexbox eens aan het kijken.

Na het klooien met de slechte CD's nu dus eens een Muziekserver opgezet met de Vortexbox software, die heeft dus ook een "Squeezeplug"aan boord, en die kan dus ook de muziek direct streamen. :oops:
Vortexbox.JPG
Na wat perikelen met de netwerkkaart die dan niet direct reageerde op de DHCP, toch wel de boel aan de praat.
Hij kan dus ook de Muziek beheren als je er ruimte voor maakt, en ook de bestanden streamen.
Dan naar de USB uit gekeken, dan ziet hij de Ministreamer direct, en de USB streamer geeft geen reactie.
ministreamer.JPG
En ook dus met de Webmin de boel te naderen.
webmin.JPG
Het staat nu even op een 160 Gb schijfje, maar een kleine SSD schijf (stil) en dan een paar stille grote schijven in RAID is dan vrij makkelijk op te zetten, en in het netwerk te plaatsen.
Player1 is dus de Squeezebox (softwarematig met mogelijk dan USB uit.
net.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

En het speelt netjes 24/96 af, en gapless met de Ministreamer via USB uit en met de bediening van de iPod gaat het ook prima.
vortex-usb ministreamer.JPG
Even de uitgang gewijzigd naar 2,1 en hij kiest lekker en makkelijk de USB, supersimpel.

Even een paar bestandjes op die server gezet, en de indexering gaat pijlsnel, wat wil met 2 albums. :D

Ik denk zeker dat als mijn Squeezebox de pijp aan Maarten geeft, dat dit mijn oplossing is.
player1.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

er is muziek.. maar heb je t dus nu op een gewone PC draaien dan?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ja, het is een geïntegreerd systeem geworden. :rofl:


Alles in 1 keer, Server/cliënt/in een draadloos netwerk geïntegreerd ook met Tablet en of iPhone/iPod te bedienen.
staand.jpg
Het enige wat er nu nog aan mist is een Touchscreen en/of apart kastje. :mrgreen:
liggend.jpg
Hij zou zo bij mij in de kast aan de wand kunnen, zij het dat ik dan de ventilator van de processor wel wat te luid vind, maar dat kan gewijzigd worden. :mrgreen:
Het is natuurlijk dan de bedoeling dat de PC-media server in de buurt van de muziek moet komen, en dan is de lengte van de USB kabel wel weer een beetje tricky.
Het is dus een redelijk kleine kast, die dan de stekker ingang aan de onderzijde heeft bij een staande positie.
Als ik er een definitief CD rom-spelertje inzet kan hij ook gelijk CD's rippen, nu dus nog niet geïnstalleerd.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door cool »

Mooie kast Hans, heb je er wat specs van?
Groeten,
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

cool schreef:
Mooie kast Hans, heb je er wat specs van?
Groeten,
Ik zie alleen nog maar de blauwe en de rode uitvoering staan.
http://www.alternate.nl/html/product/MS ... =7&lk=3864
Edit , Hij staat er toch nog. :oops:
http://www.alternate.nl/html/product/MS ... =7&lk=3864
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door cool »

Thanks Hans :goedzo:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Nog even geprobeerd de nieuwe USB /I2S Combo384 DSD convertor aan de Linux bakjes te gooien, dat lukt dus prima.
Vortexbox.
Amanero.JPG
En de Ubuntu server die ik dagelijks gebruik.
Ubuntu.png
En hij is ook herkend door, en te zien bij, de Squeezebox Touch. :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door knuisje »

Erg mooi. Werkt dit ook met de Raspberry Pi?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Erg mooi. Werkt dit ook met de Raspberry Pi?
Nog niet geprobeerd, zal dat dadelijk eens even doen.

EDIT:

En ja hoor hij word direct herkend, en met dat ik nu ook de nieuwe versie met SqueezeLite heb geïnstalleerd heb, zou hij nu ook direct via USB uit gaan.

Ik heb dus nu geen I2S ter beschikking, maar daar kan verandering in komen. :lol:
In ieder geval al wel direct zichtbaar.
Knipsel.JPG
Voor een definitieve oplossing wil ik toch wel wat meer zeker hebben over die SD card
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

amanero.jpg
SqueezeLite is dus ook de versie die in de Vortexbox gebruikt word. :sure:
usb.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door knuisje »

De bestelde Raspberry Pi was binnen, dus aan de slag gegaan om hierop een squeezeplayer te configureren. Deze instructies gevolgd om squeezelite te installeren. LMS heb ik gewoon op een Windows 7 desktop draaien. Op een Android tablet draait Squeezebox commander. Dit werkt allemaal goed, LMS ziet squeezelite en ook de bediening via Android gaat feilloos.

De Amanero USB-I2S converter werd keurig herkend op de Raspberry, alleen wordt alles krakend en vervormd afgespeeld. :( Daarom eens Linux Mint gedraaid op de PC. Hiermee speelt de Amanero zonder problemen, dus de herkenning van Linux en Alsa werkt goed.
Voor de zekerheid eens een andere USB geluidskaart op de Raspberry aangesloten. Hiermee geen issues, alles speelt kraakhelder. Ik heb ook squeezeslave geprobeerd maar hetzelfde euvel.

Iemand enig idee hoe ik de Amanero goed aan de praat krijg met een Raspberry?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Pjotr »

Wat doet eigenlijk een gewoon standaard USB1.1 geluidskaartje? Krijg je dat wel goed aan de praat? In dat geval.... ben ik bang dat er niet meer inzit, tenzij je zelf dedicated drivers gaat schrijven.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door knuisje »

Pjotr schreef:
Wat doet eigenlijk een gewoon standaard USB1.1 geluidskaartje? Krijg je dat wel goed aan de praat?
Ja, zoals gezegd heb ik dat ook geprobeerd en dit werkt prima.

Een driver probleem kan het haast niet zijn want onder Linux Mint doet de Amanero het feilloos. Misschien trekt de Amanero teveel stroom voor de Raspberry. :-&
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Volgens de gegevens moet hij met een UAC2 kernel zonder driver zijn werk goed doen.
Net als hij op de Linux Mint kan draaien, kan hij dat ook wel bij de RPI, het lijkt erop dat de kernel dat nog niet volledig ondersteund.
Het zou vanaf een versie 3.xx geïmplementeerd zijn in het systeem.
Ik kreeg, realiseer ik mij nu ook een rafelig geluid uit die BB27xx USB van HAINFO, het zou dus wel een instelling kunnen zijn waar ik de vingers nog niet op kan leggen.

De Ministreamer werkte in ieder geval prima op de Vortexbox (Fedora 16 met aanpassing).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
. Misschien trekt de Amanero teveel stroom voor de Raspberry. :-&
Dat zou wel eens heel goed kunnen als je Phien vanuit USB voedt. Kan ook zijn dat de geluidskaart niet goed enummerate voor >100 mA bus power.: Voltmeter/scoopje aan V_bus van de geluidskaart om dat te checken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Gooi er eerst een gevoede USB hub tussen, veel mensen hebben problemen met de USB voeding vanuit de RP!
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door knuisje »

Helpt ook niet. Het ligt aan de rammelende USB-driver en Alsa implementatie in de Pi. Op internet wemelt het van deze issues.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Squeezeplug 6.00 is er nu met meer ondersteuning en een (Debian+Xwindow), ben bezig en benieuwd of het wat het word. :mrgreen:

http://www.squeezeplug.de/
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Voor de Amanero gaat het er goed uitzien.
amanero1.jpg
amanero.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door knuisje »

Dit kreeg ik ook al te zien bij squeezelite. De Amanero wordt keurig netjes herkend, maar bij het afspelen alleen maar vervormd geluid met veel gekraak. Ik zal Squeezeplug 6 ook eens proberen.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”