Airborn AMT's?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
meiborg

Airborn AMT's?

Bericht door meiborg »

Regelmatig struin ik Ebay etc. af op een paartje AMT's. Nu kwam ik dezelink tegen met Airborne AMT's.

Ik heb er wat op gegoogled en met name de RT-4001/RT-4002 schijnt het goed te doen met mooie off-axis respons tot 30 graden, een mooi verloop vanaf 2khz en een rendement van 89db (linkje).

~80 euro voor een AMT.. Niet slecht =P~ Iemand deze al eens opgemerkt?

Mvg Reinder
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Airborn AMT's?

Bericht door jeroen_d »

Ik heb de grotere varianten al getest in een eigen proefopstelling met net filter, maar vond ze flink achterblijven bij de Mundorf en Beyma fabrikaten. Enigszins scherpte en dichtlopen van het geluid, iets wat de Beyma en Mundorfs totaal vreemd is.
meiborg

Bericht door meiborg »

Ach, dat is jammer. Ook een nadeel is de constructie met magneten aan de achterkant van het membraan ipv de zijkanten, daardoor is hij niet dipool geschikt.

Toch, mooi om te zien dat er meer fabrikanten mee op de markt komen.

mvg Reinder
dre

Bericht door dre »

de prijs/kwaliteit lijkt me toch niet verkeerd.
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik heb op mijn korte zoektocht naar informatie over deze modellen ook alleen maar positiefs gelezen over de RT-4002 en RT-4001 modellen. Deze zijn tevens het breedst inzetbaar vanaf 2khz. Dat het geen Mundorf of Beyma is mag men wel verwachten voor de prijs, toch lijken bovengenoemde voor de 80,- euro die ze kosten best aardig.

Mvg reinder
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is maar wat je ervaring en referentie is. Wat je op internet leest (ook dat van mij natuurlijk :mrgreen: ) moet je met een korreltje zout nemen. Je moet je wel afvragen wat de ervaring van die positieve mensen is met AMT en of ze direct vergeleken hebben met Mundorf en Beyma wat ik dus wel heb gedaan. Het is natuurlijk heel leuk als je voor weinig geld een AMT kan kopen, maar je moet je echt goed afvragen of deze AMT's dan kunnen leveren wat andere tweeters van die prijs niet kunnen, na verdwijnen van het eerste enthousiasme en weer met beide voeten op de grond. Ik denk dat ze qua kwaliteit vergelijkbaar zijn met de NEO3, maar ze klinken wel weer duidelijk anders.
WMC

Bericht door WMC »

Welke Mundorf AMT zou je dan aanraden? De goedkoopste versie begint daar ook al bij 190 euro, al is het bij die (de 1908) wel even de vraag of die ook als dipool toepasbaar is.
meiborg

Bericht door meiborg »

Bedoel je met ervaring, opgedane kennis of de ervaring met in dit geval de amt? Er is gewoon aan gemeten, zowel vervorming als respons. Dan nog, twee wat meer uitgebreide draadjes is ook geen solide info natuurlijk, metingen aan één exemplaar is ook maar empirisch bewijs.

mvg Reinder
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik bedoel met ervaring vooral het luisteren nadat je op basis van goede metingen een adequaat filter hebt ontworpen. Dan kan naar voren komen wat met de tweeter mogelijk is. Mijn voorkeur gaat uiteindelijk uit naar de Mundorf AMT23xx en AMT25xx varianten.

-edit- andere varianten heb ik trouwens niet getest dus kan ik niets over zeggen qua luisterervaring.

Wat betreft metingen, ik had eerst nog niet naar die pagina gekeken. Een ongeveer vergelijkbare Mundorf qua afmeting, de AMT®1908c, meet qua vervorming 10dB lager. Op zich zegt dat lang niet alles hoor, het luisteren na respons meten en filteren is het belangrijkst.
meiborg

Bericht door meiborg »

Dat is zeker waar natuurlijk. Wat dat betreft ben ik de afgelopen weken weer met mijn neus op de feiten gedrukt. Nu ik weer heel actief met de minidsp aan de gang ben gegaan zie ik ook weer hoe veel verschil een db meer of minder hier en daar uit maakt voor het totale klankbeeld.

mvg Reinder
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

waar je met de betaalbaardere AMT's en bandjes (zelfs met de minder betaalbaardere) op moet letten is dat de productie spreiding (de verschillen tussen de units onderling) groter is dan bij conventionele tweeters door het lastigere productieproces; ik zou ze zeker individueel opmeten
meiborg

Bericht door meiborg »

Sowieso is de voor mij voornaamste reden om een AMT aan te schaffen, dat die lager in te zetten is zonder meer te bundelen dan bijvoorbeeld een kleine breedbander en mooi afstraalt aan de achterkant. Dan kom je dus bij of de Beyma tp 150 (heel duur), of Mundorf (iets minder heel duur :D).

O.a. Jeroen schreef ook dat de AMT beter klinken, dat heb ik nog niet A B kunnen vergelijken.

Momenteel trouwens ook niet zo belangrijk voor mijn dipool, daar gooit vooral de TB W4-657 roet in het eten en daar komen Seas voor in de plaats.

mvg Reinder
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Contacteer:

Bericht door RumoH »

WMC schreef:
Welke Mundorf AMT zou je dan aanraden? De goedkoopste versie begint daar ook al bij 190 euro, al is het bij die (de 1908) wel even de vraag of die ook als dipool toepasbaar is.
De 1908 is al uit productie, binnenkort zijn de nieuwe AMT leverbaar

AMT 19C (vervanger van de 1908)
AMT 21C
AMT 23C
AMT 25C

Naast de C's komen er ook dipool (D) amt's startende vanaf €149,-

AMT 17D
AMT 23D
AMT 25D
AMT 27D

Rudy
WMC

Bericht door WMC »

RumoH schreef:
WMC schreef:

AMT 21C
AMT 23C
AMT 25C

AMT 17D
AMT 23D
AMT 25D
AMT 27D

Rudy
Rudy,

Over de dipool versies heb ik met Mundorf al contact gehad, echter het verschil met de huidige lijn (die ook als dipool in te zetten is) kon hij niet echt duidelijk maken. Kun jij daar wat meer over vertellen? Ik wil hem overigens boven een Scan Speak Discovery 15M gebruiken.

ps. Excuses voor de topic kaap.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Henkjan schreef:
waar je met de betaalbaardere AMT's en bandjes (zelfs met de minder betaalbaardere) op moet letten is dat de productie spreiding (de verschillen tussen de units onderling) groter is dan bij conventionele tweeters door het lastigere productieproces; ik zou ze zeker individueel opmeten
Dat heb ik met de Neo3W en PDR-W (magnetostaten) ook gemerkt. Er is een aanzienlijke variatie in de frequentierespons van die dingen. Het loont om een group buy te doen en dan matched pairs te maken. En zelfs dan zul je nog relatief grote verschillen overhouden, vooral smalbandig.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

WMC schreef:
RumoH schreef:
WMC schreef:

AMT 21C
AMT 23C
AMT 25C

AMT 17D
AMT 23D
AMT 25D
AMT 27D

Rudy
Rudy,

Over de dipool versies heb ik met Mundorf al contact gehad, echter het verschil met de huidige lijn (die ook als dipool in te zetten is) kon hij niet echt duidelijk maken. Kun jij daar wat meer over vertellen? Ik wil hem overigens boven een Scan Speak Discovery 15M gebruiken.

De nieuwe dipoolversies hebben een minder geprononceerde resonantie aan de onderkant van het bereik en een vlakkere respons dan de huidige lijn in dipoolgebruik.
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Contacteer:

Bericht door RumoH »

WMC schreef:
RumoH schreef:
WMC schreef:

AMT 21C
AMT 23C
AMT 25C

AMT 17D
AMT 23D
AMT 25D
AMT 27D

Rudy
Rudy,

Ondanks dat we veel met Raymund bezig zijn hebben we nog steeds geen datasheets, het is mij ook niet duidelijk of ze nu met of zonder faceplate komen.
WMC

Bericht door WMC »

Wanneer de datasheets beschikbaar zijn zou ik deze graag ontvangen. Deze tweeters staan erg hoog op de lijst.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Had je deze al gezien op de Mundorf site? http://www.mundorf.com/downloads/MUNDOR ... g_2012.pdf
Pagina 11/12
WMC

Bericht door WMC »

jeroen_d schreef:
Had je deze al gezien op de Mundorf site? http://www.mundorf.com/downloads/MUNDOR ... g_2012.pdf
Pagina 11/12

Nee, nog niet gezien, bedankt! Voor de 17D is de piek op 2kHz wel erg jammer, verder is de gevoeligheid wat laag. Dat betekent dat het een 23D zou moeten worden.

Wat is jouw ervaring met het open halen van de gesloten versies wat betreft de frequentie respons?
meiborg

Bericht door meiborg »

Heel mooi allemaal, die AMT's van Mundorf. Wel echt duur hoor. Voorlopig nog veel onderdelen aan te schaffen dus het zal allemaal nog wel lang duren voordat die hier ooit binnen komen.

Mvg Reinder
dre

Bericht door dre »

wel echt duur,maar wel echt goed! 8)
meiborg

Bericht door meiborg »

Zeker weten, vooral de grotere exemplaren die goed laag ingezet kunnen worden. Ik zie daar in de toekomst wel een mooie aanpassing in mijn Luidspreker mee gebeuren: Laag door mijn getweakte Ripole opstelling tot zo'n 250 hz, mid door de Seas L21's tot zo'n 1,2khz en meteen door naar een AMT 2630 / AMT 2640 en de hele mid-hoog stap achterwege laten 8).

Mvg Reinder
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

WMC schreef:
Wat is jouw ervaring met het open halen van de gesloten versies wat betreft de frequentie respons?
Hier heb je mijn metingen op 0 en 30 graden van de AMT2340 in MOB3W.
Bijlagen
AMT2340.png
Sjef

Bericht door Sjef »

Grappig dat de meeste mensen vaak wel het verschil erkenen tussen verschillende dome tweeters maar als het gaat over AMT's of Ribbons men denkt dat ze min of meer allemaal hetzelfde zijn.

Ik gebruik al jaren AMT's, heb die goedkopen chinese dingen ook in huis gehad, zijn mijns inziens de 80 euro niet waard. De Mundorfs zijn meer dan twee keer zo duur maar hebben ook een meer dan twee keer zo hoge prijs kwaliteit verhouding.
Plaats reactie