effect van luidspreker impedantie op buizenversterker
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
effect van luidspreker impedantie op buizenversterker
omdat ik binnenkort Hans aan een vriend met een buizenversterker wil laten horen, zat ik eens te denken over het niet constant zijn van de impedantie van een luidspreker. m.n. in de Hobby Hifi zie je vaak dat de bult in de impedantie veroorzaakt door het filter (rondom de overname freq) wordt gecorrigeerd (zodat deze vrij vlak wordt) om een beter geluid icm een buizenversterker te krijgen. soms wordt ook nog de impedantie in het laag ook vlak gemaakt.
is dit iets dat echt nodig is voor een buizenversterker? wat is dan het effect wat er gebeurt als de impedantie niet constant is?
is dit iets dat echt nodig is voor een buizenversterker? wat is dan het effect wat er gebeurt als de impedantie niet constant is?
-
Rien Kleinjan
Ik denk dat het effect nogal wordt overschat. Sommige verterkers zullen er meer op reageren dan anderen. In principe hoor je het effect op een transistorbak ook ....... Vroeger werkte ik altijd met transistorversterkers maar tegenwoordig alleen nog maar naar een Beard P35 Mk11. Deze buizenbak trekt zich nergens wat van aan. Ik heb zelfs nog een aantal jaren een stel Apogee Duetta's met de Beard aangestuurd en dat ging beter dan met een transistorbak. Kortom, gewoon proberen en als je eens met de Beard wilt experimenteren, dan hoor ik het wel.
Oh ja, voor alle duidelijkheid, een Beard werkt met 6 x EL84 per kanaal en levert 35W klasse A per kanaal. Een behoorlijke straalkachel dus !
Oh ja, voor alle duidelijkheid, een Beard werkt met 6 x EL84 per kanaal en levert 35W klasse A per kanaal. Een behoorlijke straalkachel dus !
@Henkjan,
De uitgangsimpedantie van een buizenversterker en de impedantie van een luidspreker levert een spanningsdeler op. Stel dat de uitgangsimpedantie van de buizen versterker 3 Ohm is over het hele frequentiebereik en de impedantie van de luidspreker 6 Ohm bij 700 Hz en 20 Ohm bij 2,5 Khz. (heb uiteraard de waarden niet te laag gekozen
)
Voor 700 Hz geldt dan dat de spanning verlaagd wordt tot 6/9 van het uitgangssignaal van de versterker. Een verzwakking van ca. 3,5 dB.
Voor 2,5 Khz. wordt de spanning verlaagd tot 20/23 ofwel een verzwakking van 1,2 dB. Of je het verschil van 2,3 dB kunt horen...?
Er speelt nog iets anders mee:
De uitgangstrafo van een eindversterker is ontworpen in een verhouding van primaire en secundaire impedantie.
Bij een EL 34 versterker bijvoorbeeld primair (als buizenbelasting) 5 kOhm. en secundair 8 Ohm. Als nu de secundaire hoger wordt belast, zeg 16 Ohm, wordt deze impedantie "gespiegeld" naar de primaire en onstaat een buizenbelasting van ca. 10 kOhm. Dit houdt een aantal zaken in :
1. de vervorming neemt af, maar dit gebeurt niet ongestraft want;
2. het uitgangsvermogen neemt af, en tenslotte;
3. de verschuiving van het werkgebied van de eindbuizen levert een versterker op met wellicht een wat ander geluidbeeld.
Heb in het begin al gemeld dat de waarden voor de impedantie wellicht wat gechargeerd zijn, maar de remedies zijn duidelijk : De luidspreker impedantie niet teveel laten schommelen en een niet te hoge uitgangsimpedantie van de versterker, door toepassing van een (bij buizen milde) tegenkoppeling. Ik besef dat het laatste voor sommigen onder ons gelijk staat aan vloeken in de kerk, maar toch...
Het natuurlijk altijd mogelijk dat het Ying van een buizenversterker, gecompenseerd wordt met het Yang van een luidspreker en samen een mooie combi oplevert.....
groeten,
AatV
De uitgangsimpedantie van een buizenversterker en de impedantie van een luidspreker levert een spanningsdeler op. Stel dat de uitgangsimpedantie van de buizen versterker 3 Ohm is over het hele frequentiebereik en de impedantie van de luidspreker 6 Ohm bij 700 Hz en 20 Ohm bij 2,5 Khz. (heb uiteraard de waarden niet te laag gekozen
Voor 700 Hz geldt dan dat de spanning verlaagd wordt tot 6/9 van het uitgangssignaal van de versterker. Een verzwakking van ca. 3,5 dB.
Voor 2,5 Khz. wordt de spanning verlaagd tot 20/23 ofwel een verzwakking van 1,2 dB. Of je het verschil van 2,3 dB kunt horen...?
Er speelt nog iets anders mee:
De uitgangstrafo van een eindversterker is ontworpen in een verhouding van primaire en secundaire impedantie.
Bij een EL 34 versterker bijvoorbeeld primair (als buizenbelasting) 5 kOhm. en secundair 8 Ohm. Als nu de secundaire hoger wordt belast, zeg 16 Ohm, wordt deze impedantie "gespiegeld" naar de primaire en onstaat een buizenbelasting van ca. 10 kOhm. Dit houdt een aantal zaken in :
1. de vervorming neemt af, maar dit gebeurt niet ongestraft want;
2. het uitgangsvermogen neemt af, en tenslotte;
3. de verschuiving van het werkgebied van de eindbuizen levert een versterker op met wellicht een wat ander geluidbeeld.
Heb in het begin al gemeld dat de waarden voor de impedantie wellicht wat gechargeerd zijn, maar de remedies zijn duidelijk : De luidspreker impedantie niet teveel laten schommelen en een niet te hoge uitgangsimpedantie van de versterker, door toepassing van een (bij buizen milde) tegenkoppeling. Ik besef dat het laatste voor sommigen onder ons gelijk staat aan vloeken in de kerk, maar toch...
Het natuurlijk altijd mogelijk dat het Ying van een buizenversterker, gecompenseerd wordt met het Yang van een luidspreker en samen een mooie combi oplevert.....
groeten,
AatV
Laatst gewijzigd door AatV op zo 15 mar 2009, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Mail is al achterhaald! Aatv legde het al een stuk beter uit terwijl ik aan het typen was....
Ik heb het altijd goed kunnen horen met mijn 50Watt Aleph versterker. (geen buizen, maar een mosfet versterker).
In principe is het effect dat de spanning van de versterker zich verdeeld over de weerstand van de box, en de weerstand van de versterker. Bij een transistorbak met een heel kleine weerstand is dat niet van belang.
Puur rekentechnisch maakt het niet veel uit. Bij mijn eigen Aleph (uitgangsweerstand 0.16) is het verschil 0.3DB tussen 4 Ohm en 16 Ohm.
Meestal heb je echter ook nog zoiets als terugkoppeling, waardoor de curve verder wordt beinvloedt. Bij een buizenversterker is de terugkoppeling wel minder, maar hier heb je weer last van een een uitgangstrafo waarvan de omzetting ook weer afhankelijk is van de last.
Dus zoals zovaak: even snel proberen in de praktijk!
Groeten, Harry
Ik heb het altijd goed kunnen horen met mijn 50Watt Aleph versterker. (geen buizen, maar een mosfet versterker).
In principe is het effect dat de spanning van de versterker zich verdeeld over de weerstand van de box, en de weerstand van de versterker. Bij een transistorbak met een heel kleine weerstand is dat niet van belang.
Puur rekentechnisch maakt het niet veel uit. Bij mijn eigen Aleph (uitgangsweerstand 0.16) is het verschil 0.3DB tussen 4 Ohm en 16 Ohm.
Meestal heb je echter ook nog zoiets als terugkoppeling, waardoor de curve verder wordt beinvloedt. Bij een buizenversterker is de terugkoppeling wel minder, maar hier heb je weer last van een een uitgangstrafo waarvan de omzetting ook weer afhankelijk is van de last.
Dus zoals zovaak: even snel proberen in de praktijk!
Groeten, Harry
Re: effect van luidspreker impedantie op buizenversterker
Inhakend op de vorige antwoorden: Ja dat is in principe nodig wil je geen onregelmatigheden in je frequentieverloop krijgen. De impedantie egaliseren rond de overnamepunten van het filter is nog wel redelijk te doen. Maar de impedantiepiek rond de F_b (en eventueel een tweede bij een BR) van de woofer gaat een heel wat lastiger klus worden. Dat wordt eigenlijk nooit gedaan. Je krijgt daar een gebied waar de combinatie van speaker en versterker behoorlijk kritisch gaat worden: De ene combinatie gaat wel en de andere niet.Henkjan schreef:omdat ik binnenkort Hans aan een vriend met een buizenversterker wil laten horen, zat ik eens te denken over het niet constant zijn van de impedantie van een luidspreker. m.n. in de Hobby Hifi zie je vaak dat de bult in de impedantie veroorzaakt door het filter (rondom de overname freq) wordt gecorrigeerd (zodat deze vrij vlak wordt) om een beter geluid icm een buizenversterker te krijgen. soms wordt ook nog de impedantie in het laag ook vlak gemaakt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
juist.. 2.3dB ga je zeker horen, 0.3 mss ook nog wel... ik doe dus wel even een zuigkringetje op de overname freq. in t laag niet zo'n probleem, omdat dat in de muziek die die vriend heeft dat toch afwezig is
(als echte audiofiel heeft hij z'n CD collectie afgestemd op z'n set, en die speakers van 'm geven een belachelijk zwak laag)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
de versterker in kwestie: een Jadis da50

Jadis DA-50 SE Signature
Load impedance: 1 to 16 Ohms
Output Power at 1 KHz: 30 watt
Bandwidth at - 3 dB: 20 Hz to 35 KHz
Input impedance: > 100 K Ohms,
Input sensitivity for rated output: 100 mV
Consumption: 275 watt
Dimentions: 48.5 x 33 x 22 cm
Chassis: Inox, golden-front, golden-knops, golden-plates on top of Power transformer and Outputtransformers.
Weight: 25 kg
Tubes: 4 x Jadis KT90, 3x ECC82, 2 x ECC83
Ik neem aan dat het bij de meting van dekkersj gaat om het verschil in uitgangsspanning tussen ingangs- en uitgangsklemmen bij aangesloten (BR)luidspreker. M.a.w. dat de "reactie" van de WK-buizenversterker bij verschillende impedanties meegenomen is.
Welnu :
1. de voorliefde van sommige audioliefhebbers voor de combinatie buizenversterker - monitorluidspreker met weinig laag en - in dit geval - aflopend hoog wordt duidelijk.
2. bij een luidspreker met een betrekkelijke rechte frequentiekarakteristiek wordt een soort loudnesseffect gecreëerd, wat bij een laag luistervolume niet onaangenaam is.
groeten,
AatV
Welnu :
1. de voorliefde van sommige audioliefhebbers voor de combinatie buizenversterker - monitorluidspreker met weinig laag en - in dit geval - aflopend hoog wordt duidelijk.
2. bij een luidspreker met een betrekkelijke rechte frequentiekarakteristiek wordt een soort loudnesseffect gecreëerd, wat bij een laag luistervolume niet onaangenaam is.
groeten,
AatV