"Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door CoenvanDongen »

In breskens zit nog een bouwcentre:
http://www.bouwcenter.nl/location/47.html
:wink:
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MH »

CoenvanDongen schreef:
In breskens zit nog een bouwcentre:
http://www.bouwcenter.nl/location/47.html
:wink:
Ja en in Oostburg hebben we nog wel wat meer winkels, maar die zijn gericht op de professionals en dan ben ik iets meer kwijt dan een paar honderd euro..
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door CoenvanDongen »

MH schreef:
Ja en in Oostburg hebben we nog wel wat meer winkels, maar die zijn gericht op de professionals en dan ben ik iets meer kwijt dan een paar honderd euro..
Kan me niet schelen! Ik wil vorderingen! en nieuwe foto's! :twisted:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door TubeHead »

CoenvanDongen schreef:
MH schreef:
Ja en in Oostburg hebben we nog wel wat meer winkels, maar die zijn gericht op de professionals en dan ben ik iets meer kwijt dan een paar honderd euro..
Kan me niet schelen! Ik wil vorderingen! en nieuwe foto's! :twisted:

:lol:


Ziet er inderdaad al goed uit. Ga je de speaker in twee delen maken zo je hem kan omklappen ? Of word het toch een vaste behuizing.
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MH »

TubeHead schreef:
CoenvanDongen schreef:
MH schreef:
Ja en in Oostburg hebben we nog wel wat meer winkels, maar die zijn gericht op de professionals en dan ben ik iets meer kwijt dan een paar honderd euro..
Kan me niet schelen! Ik wil vorderingen! en nieuwe foto's! :twisted:

:lol:


Ziet er inderdaad al goed uit. Ga je de speaker in twee delen maken zo je hem kan omklappen ? Of word het toch een vaste behuizing.
Het wordt inklapbaar. Anders waren ze nooit door de WAF-toets gekomen :lol:
In de bijlage een (oud) filmpje.. gebruikt om mijn wederhelft te overtuigen O:) De maten kloppen niet helemaal, maar het idee is hetzelfde gebleven.
CBT concept 2.zip
(480.72 KiB) 73 keer gedownload
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door Barry2001 »

MH schreef:
TubeHead schreef:
CoenvanDongen schreef:
Kan me niet schelen! Ik wil vorderingen! en nieuwe foto's! :twisted:

:lol:


Ziet er inderdaad al goed uit. Ga je de speaker in twee delen maken zo je hem kan omklappen ? Of word het toch een vaste behuizing.
Het wordt inklapbaar. Anders waren ze nooit door de WAF-toets gekomen :lol:
In de bijlage een (oud) filmpje.. gebruikt om mijn wederhelft te overtuigen O:) De maten kloppen niet helemaal, maar het idee is hetzelfde gebleven.
CBT concept 2.zip
Goed gevonden. Tip voor een ieder met WAF problemen.. Gaat het werken in de praktijk, klaar met luisteren = speakers inklappen?
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MH »

Barry2001 schreef:
MH schreef:
TubeHead schreef:

:lol:


Ziet er inderdaad al goed uit. Ga je de speaker in twee delen maken zo je hem kan omklappen ? Of word het toch een vaste behuizing.
Het wordt inklapbaar. Anders waren ze nooit door de WAF-toets gekomen :lol:
In de bijlage een (oud) filmpje.. gebruikt om mijn wederhelft te overtuigen O:) De maten kloppen niet helemaal, maar het idee is hetzelfde gebleven.
CBT concept 2.zip
Goed gevonden. Tip voor een ieder met WAF problemen.. Gaat het werken in de praktijk, klaar met luisteren = speakers inklappen?
Ik denk het wel... het zal wel moeten... er lopen hier nog 3 kleine conusterroristen rond, dus ik wil die dingen maar al te graag uit de loop hebben. Ze krijgen een mooie rustplaats naast de televisie en als ik in alle rust kan luisteren (lees: kids niet in de woonkamer) dan haal ik ze van stal. Moeten ze niet TE zwaar worden overigens.
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MH »

It's getting shape!!

Even vlug de geraamtes met wat klemmen tegen elkaar gezet, ik hoop morgen verder te kunnen gaan met het buigen.
IMG024.jpg
IMG025.jpg
IMG026.jpg
IMG027.jpg
IMG028.jpg
O ja, nog een herkenbaar object toegevoegd om een idee van het formaat te krijgen :beer:
IMG029.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door dre »

project skyscraper had een betere naam geweest! 8)
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MH »

dre schreef:
project skyscraper had een betere naam geweest! 8)
Nee joh, dat lijkt maar zo :mrgreen:
Als ze uitgevouwen staan zijn ze ongeveer 1m56 hoog en ingeklapt ruim een meter, dus waar hebben we het over :lol:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door meiborg »

Wel flink breed, niet eerder gezien bij een line-array. Then again, kan mij niet heugen dat ik er ooit een in het echie heb gezien :oops: .

Wel een zeer net project hoor, gaaf!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MH »

meiborg schreef:
Wel flink breed, niet eerder gezien bij een line-array. Then again, kan mij niet heugen dat ik er ooit een in het echie heb gezien :oops: .

Wel een zeer net project hoor, gaaf!

Mvg Reinder
De breedte is nodig om de baffle een afronding met ruime radius te geven. (r=5cm)
Toch lijkt het breder dan het in werkelijkheid is. De baffle en de achterkant moeten er nog op en dan wordt hij wat dieper. Komt het iets meer in proporties.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door meiborg »

Zo'n radius zal hem ook smaller doen lijken waarschijnlijk, ik vind het hele ontwerp erg creatief en super mooi moet ik zeggen. Chappeau!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MH »

meiborg schreef:
Zo'n radius zal hem ook smaller doen lijken waarschijnlijk, ik vind het hele ontwerp erg creatief en super mooi moet ik zeggen. Chappeau!

Mvg Reinder
Dank u! En nou hopen dat alle puzzelstukjes op de plaatsen terechtkomen waar ik ze heb bedacht en het resultaat voldoet aan de verwachtingen! Alles bij elkaar is het lekker complex geworden en een hele kluif werk (alleen al de drivertjes solderen en afmonteren.. alles bij elkaar 108 units... ik kijk er al naar uit :lol: ).
Genoeg uitdagingen dus!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door dre »

gewoon een buigmalletje voor de bedrsading maken.
bedraden met koper/gouddraad lijkt me wel gaaf. 8)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door meiborg »

Ach, uitdagingen zijn er om aan te gaan 8) . Ik denk wel dat dit meteen een flinke stap vooruit zal zijn ten opzichte van de eerste Line array met de breedbandertjes. Inderdaad wel een berg werk, gelukkig zijn de schoolvakanties daar goed voor mag ik hopen (de kinderen kunnen best alleen naar Plopsa land :twisted: ).

Ik merk zelf ook dat de plannen er wel zijn maar zie maar eens tijd te vinden om ze uit te voeren. Het wordt tijd dat de postcode loterij eens op mijn postcode valt, kan ik een jaartje vrij nemen (niet dat ik daar lid van ben maar ik las dat er veel niet-leden de postcode loterij aanklagen als zij door het niet lid zijn buiten de prijzen vallen :sure: ).

Mvg reinder
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MH »

meiborg schreef:
Ach, uitdagingen zijn er om aan te gaan 8) . Ik denk wel dat dit meteen een flinke stap vooruit zal zijn ten opzichte van de eerste Line array met de breedbandertjes. Inderdaad wel een berg werk, gelukkig zijn de schoolvakanties daar goed voor mag ik hopen (de kinderen kunnen best alleen naar Plopsa land :twisted: ).

Ik merk zelf ook dat de plannen er wel zijn maar zie maar eens tijd te vinden om ze uit te voeren. Het wordt tijd dat de postcode loterij eens op mijn postcode valt, kan ik een jaartje vrij nemen (niet dat ik daar lid van ben maar ik las dat er veel niet-leden de postcode loterij aanklagen als zij door het niet lid zijn buiten de prijzen vallen :sure: ).

Mvg reinder
pfff Plopsaland... been there, done that.. De voortgang van afgelopen week is voornamelijk in de verloren uren geboekt, anders krijg ik teveel strafpunten 8-[
Nu vindt de kleine man het erg gezellig om samen met papa op stap te zijn en te prutsen, dus dat scheelt wel!
Maar het risico bestaat wel dat het tempo straks na de vakantie er volledig uit gaat. Ik probeer voor mijzelf de weekenden zoveel mogelijk vrij te houden en dat betekent dat ik dan 's avonds vaak tot iets van half tien aan het werk ben, daarna ben ik meestal niet 'fris' genoeg meer om dan nog wat te prutsen..

Gelukkig is de volgende schoolvakantie al over een week of 5/6 :lol:
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MH »

Gisteren tussen het oliebollen bakken door nog wat tijd gehad om wat kanten af te frezen.
PICT0003.JPG
PICT0005.JPG
Verder kwam ik dit nog tegen:
design-glasvezel-weefsel-300-g-m-zilver-breedte-102-cm.png
design-glasvezel-weefsel-300-g-m-zilver-breedte-102-cm.png (61.38 KiB) 650 keer bekeken
http://www.carbonwinkel.nl/nl/design-we ... 02-cm.html

Het lijkt me wel strak om daar de kastjes voor het mid/hoog mee af te werken.
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MH »

ff een update,

afgelopen dagen nog lekker wat vooruitgang kunnen boeken. De kasten zijn nu rondom gesloten, de achterzijde heeft de gewenste dikte, de voorzijde mist nog 1 laag baffle en 2 lagen voor het front. Het frontje vormt straks de eigenlijke baffle. De woofers en tweeters krijgen een soort van achtermontage. Per driver dus een mooie afgeronde opening. De woofer heeft maximaal 6mm ruimte aan de voorzijde nodig (bij volledige uitslag), dus het frontje wordt 8mm dik.
Inmiddels zijn de afrondingen gefreesd en dat is eigenlijk best goed gegaan. Geen afwijkingen die niet met wat schuren of plamuren te verhelpen zijn!

Eerst een tooltje gemaakt:
PICT0005.JPG
En toen 4 uur lang stof produceren, 4 stofzuigerzakken waren niet genoeg om alle troep op te zuigen. De frees kon ik samen met het tooltje over 90% van de lengte heen en weer schuiven en zo als een schaaf telkens een laagje wegschaven onder een andere hoek. Het laatste stukje moest ik het hulpstuk ff vastklemmen, dat heeft nog de meeste tijd gekost.

Vanmiddag heb ik al het kopse MDF met polyester 'geïmpregneerd'. Dat maakt het wat harder en hopelijk iets minder afhankelijk van de luchtvochtigheid.
PICT0001.JPG
PICT0004.JPG
Op de laatste foto zie je onderin nog een kleine afwijking van de gewenste lijn, dat schuren we nog even bij :D

Volgende stappen zijn de laatste lagen van de baffle en het frontje maken. Daarna de gaten infrezen voor alle units. Helaas is de vakantie voorbij, dus het tempo zal wel fors omlaag gaan! :cry:

O,ja de afrondingen gaan we waarschijnlijk toch afwerken met Skai leer. Ik heb bij http://www.nnstoffen.nl wat staaltjes opgevraagd :

Blauw:
Afbeelding
Paars:
Afbeelding
Zilver:
Afbeelding
Bruin:
Afbeelding

en die zijn inmiddels opgestuurd, goede service hoor!
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door meiborg »

Heel mooi!

mvg Reinder
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MH »

Vandaag de baffle-openingen in 1 van de kastjes gemaakt. (5 woofers down, 23 to go..en dan tellen we de tweeters nog maar ff niet..)
De drivers worden verzonken op de baffle gemonteerd en hiervoor komt het frame van het doekje. Dat frame wordt met boutjes en moertjes door de baffle heen vastgezet. De openingen naar de drivers worden netjes afgerond met de bovenfrees.
CAM00029.jpg
CAM00030.jpg
Update 13-1-2013:
Vandaag van 1 kastje de openingen voor de tweeters afgerond en in de baffle de uitsparing voor de tweeters gemaakt. Natuurlijk even gepast of alles klopt en dat is gelukkig het geval :)
CAM00031.jpg
CAM00034.jpg
CAM00036.jpg
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door blueznl »

Ik hoop dat ik deze een keer mag beluisteren. Ik ken in ieder geval de midwoofers, heb zelf ooit een setje Magnat Vectors gehad waar dit type uitkomt. Klonk goed.

Als dit passief te filteren is dan is dit mogelijk ook een goede driver keuze / combo voor mezelf, zou eigenlijk een CBT center met passieve filtering willen bouwen.

Nah ja. Eerst maar even met el cheapo breedbanders en actief filteren uitproberen :-)

Heb je de drivers zelf in Duitsland gehaald, of laten versturen naar NL?
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MH »

blueznl schreef:
Ik hoop dat ik deze een keer mag beluisteren. Ik ken in ieder geval de midwoofers, heb zelf ooit een setje Magnat Vectors gehad waar dit type uitkomt. Klonk goed.

Als dit passief te filteren is dan is dit mogelijk ook een goede driver keuze / combo voor mezelf, zou eigenlijk een CBT center met passieve filtering willen bouwen.

Nah ja. Eerst maar even met el cheapo breedbanders en actief filteren uitproberen :-)

Heb je de drivers zelf in Duitsland gehaald, of laten versturen naar NL?
Mijn vader heeft nu ook 12 van die Magnats in zijn systeem draaien (icm elektrostaten voor het hoog en een soort line array subwoofer), dat klinkt ook bijzonder goed. Ik heb ze uit Duitsland laten verzenden, dat kost bijna niets meer dan een dergelijke bestelling uit Nederland. Als je het erg graag wil weten dan kan ik wel even terugzoeken hoeveel het verzenden heeft gekost, maar uit mijn hoofd was ik voor iets van 175 euro klaar. De uitdaging is echter het vinden van geschikte en betaalbare tweeters. Deze Harman tweetertjes zijn volgens mij echt enorm veel 'bang for the buck'. Passief filteren moet helemaal geen probleem zijn, ik ga nu voor een aktieve oplossing omdat ik aan zowel de mid's als de subwoofer wat moet schaven (Linkwitz transform).

Uit de presentatie van Don Keele (jouw linkje) heb ik nog een site gehaald waar ze van die miniatuur tweeters in de aanbieding hebben, ik weet alleen nog geen prijs, maar dat zou op zich heel interessant kunnen zijn. Mochten deze tweeters nu tegenvallen (toch te groot en dus hoorbare lobing verschijnselen geven), dan kan ik in mijn kastjes heel eenvoudig een nieuw frontje frezen en er nieuwe tweeters inschuiven. Die moet ik dan wel ergens betaalbaar weten te vinden :lol: .
Voor deze kasten ben ik nu eigenlijk helemaal niet veel kwijt aan drivers.

In plaats van zelf experimenteren met de elcheapo breedbanders zou je Martijn M ook eens kunnen contacten. Die heeft mijn oude kastjes wellicht kun je eerst eens bij hem luisteren? NB die twee kasten voet aan voet is ook een center, maar dan wel een van 2m70!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door Martijn M »

Het ziet er allemaal goed uit, MH! Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden :) . Ooit zou ik ook wel eens ongeveer zoiets willen bouwen, maar dan wat smaller. De CBT's die ik van je overgenomen heb, zijn lekker smal. Je speaker wordt best een forse jongen! Ik zou daarom uitkijken naar een mooi klein breedbandertje.

Blueznl, je bent welkom de CBT's met Visaton breedbanders bij mij te komen beluisteren.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door Ronkel »

Strak werk tot nu toe!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”