Accu schroefmachine

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Accu schroefmachine

Bericht door ray5150 »

rho schreef:
Dus die accu was niet echt veel van z'n lading verloren in die tussentijd.
Ik snap dat gedoe over lege accu's niet zo, ik heb er altijd 1 in de machine, en de ander staat 24/7 op de (druppel)lader.
(Bosch PSR nogwat, daarvoor een Metabo.)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Accu schroefmachine

Bericht door MechanicalAnimal »

Een ander heeft misschien wel "gedoe"....ik heb de PSR12 en de PSR14.....met 2x2 accu's en die zijn allemaal even ruk.

Ik ga toch echt niet 365/24/7 mijn accu's in de lader laten staan, maar dat is mijn mening.

Dus ik ga eens over op Li-Ion, kijken of dat bevalt. Ik zal eens naar Panasonic kijken dat schijnt toch ook wel erg goed te zijn.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Accu schroefmachine

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik had mijn vraag ook op woodworking.nl gezet. Das een houtbewerkersforum.

mooie PDF met borentest, wel beetje buiten budget de meeste

http://www.dksupplies.be/UserFiles/Uplo ... 010212.pdf
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Accu schroefmachine

Bericht door EppeRRR »

Je hebt dan ook wel de krachtpatsers te pakken :D Ik heb voor de hobby en om de zolder af te timmeren de DeWalt met 10.8v 1.3Ah accu, en moet zeggen dat met 5x80 schroeven de machine super werkt (en ik werk dagelijks met de panasonic 14.4 3.3Ah).

Voor het lichte werk (dakramen inbouwen met +/-4x40 schroeven) is de Panasonic misschien wel wat te lomp, voor ZBA praktijken zou ik dan persoonlijk een lichtere/kleine accuboor nemen. Wil je een huis serieus verbouwen en wil je met schroeven gaan werken van 5x100 of groter dan zou ik eerder gaan voor de zwaardere variant gaan of zelfs een slagboor machine (wel meer kabaal, maar stukken sterker).

suc6
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Accu schroefmachine

Bericht door MechanicalAnimal »

Het mag wat langer meegaan dan het huidige spul :wink:

Na de Galactica's moet er nog een TV/Hifi-dressoir komen, een mooie grote servieskast en na al dat MDFgeweld wil ik ook eens wat doen met ruwhoutbouw, overkappingkje oid.

moet de toekomstige boor wel een beetje tegen kunnen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Accu schroefmachine

Bericht door Arno »

Jij koopt condensatoren die duurder zijn dan een Festool tol. Dus je gaat nu toch niet bezuinigen hoop ik? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accu schroefmachine

Bericht door Pjotr »

Alles op maat hè :lol: Je hebt weinig aan een power house als je dat niet nodig hebt, is alleen maar nodeloos lomp en zwaar dan.

Die oude DRC-10 die ik hier postte is in vergelijk met het moderne spul een lichtgewicht maar draait ook moeiteloos 6mm x 10 cm schroeven in tuinschutting palen. Gaat alleen wat langzamer maar heeft wel weer het voordeel dat ie je pols dan minder snel stuk maakt :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accu schroefmachine

Bericht door dre »

ook de li-ion batterijen gaan redelijk snel achteruit in capaciteit.........
eigenlijk weinig verschil met de nicd kwa levensduur(bij dagelijk gebruik uiteraard)

thuis blijven de li-ion`s inderdaad wel langer op spanning staan.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Accu schroefmachine

Bericht door EppeRRR »

Pjotr schreef:
Alles op maat hè :lol: Je hebt weinig aan een power house als je dat niet nodig hebt, is alleen maar nodeloos lomp en zwaar dan.

Die oude DRC-10 die ik hier postte is in vergelijk met het moderne spul een lichtgewicht maar draait ook moeiteloos 6mm x 10 cm schroeven in tuinschutting palen. Gaat alleen wat langzamer maar heeft wel weer het voordeel dat ie je pols dan minder snel stuk maakt :lol:

Afbeelding

Zelf heb ik dit formaat met het gewicht van ruim een kilo, met langzame stand zijn een paar grotere schroeven met kleine machines (of grotere gaten boren) goed te doen. De 2 accu's zijn in 40 minuten van 'leeg' naar helemaal vol, constant doorwerken is dus gewoon mogelijk :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Accu schroefmachine

Bericht door ds23man »

40 minuten???? Mijn Metabo doet dat in 10!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accu schroefmachine

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
40 minuten???? Mijn Metabo doet dat in 10!
Maak je zo snel leeg dan dat je dat nodig hebt? :roll:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Accu schroefmachine

Bericht door ds23man »

Nee, maar ik heb er maar 1 accu bij! Ideaal moment voor een koffie/sigarettenpauze als ie leeg is. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accu schroefmachine

Bericht door Pjotr »

Ah...... het is een vakbondsmachine :rofl:

B.t.w. laden van LiIon in 10 minuten is goed mogelijk (zij het tot 90%) maar is nodeloos duur qua lader en elektronica en verkort de levensduur alleen maar.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Accu schroefmachine

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Ah...... het is een vakbondsmachine :rofl:

B.t.w. laden van LiIon in 10 minuten is goed mogelijk (zij het tot 90%) maar is nodeloos duur qua lader en elektronica en verkort de levensduur alleen maar.
De lader heeft zelfs een ventilator die via koelsleuven in de accupack de handel koel houdt.

Ach, en als ie stuk is halen we toch een nieuwe! :mrgreen:

Het blijft gereedschap en is onderhevig aan slijtage....... Ga die schroefjes eens allemaal met een handschroeverdraaier indraaien en kijk dan hoeveel schroevedraaiers je dan verslijt. :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Accu schroefmachine

Bericht door MechanicalAnimal »

Arno schreef:
Jij koopt condensatoren die duurder zijn dan een Festool tol. Dus je gaat nu toch niet bezuinigen hoop ik? :mrgreen:
er moet ook nog een TS-55-R komen hoor :wink:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Accu schroefmachine

Bericht door markbakk »

Doe dan meteen een CS70E :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Accu schroefmachine

Bericht door MechanicalAnimal »

nope......ik wil de handcirkelzaag + module voor ín de CMStafel...dan ben ik flexibeler :wink:

maar je hebt wel smaak :mrgreen:
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Accu schroefmachine

Bericht door Aaad »

ds23man schreef:
Pjotr schreef:
....... Ga die schroefjes eens allemaal met een handschroeverdraaier indraaien en kijk dan hoeveel schroevedraaiers je dan verslijt. :lol:
Moet je toch voorboren....... ](*,)

Aad
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Accu schroefmachine

Bericht door ds23man »

Aaad schreef:
ds23man schreef:
Pjotr schreef:
....... Ga die schroefjes eens allemaal met een handschroeverdraaier indraaien en kijk dan hoeveel schroevedraaiers je dan verslijt. :lol:
Moet je toch voorboren....... ](*,)

Aad
Voorboren???? Er was eens een tijd dat die accuboormachines er nog niet waren en iedereen alles met de hand deed! Wat denk je van al die electriciens met hun beugeltje om de 50cm en twee zaagsnede schroefjes...... :shock:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Accu schroefmachine

Bericht door Marp »

Die boorden inderdaad niet vaak voor. Ze gebruikten een priem. Hout was toen trouwens ook nog hout.
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Accu schroefmachine

Bericht door Aaad »

ds23man schreef:
Aaad schreef:
ds23man schreef:
Moet je toch voorboren....... ](*,)

Aad
Voorboren???? Er was eens een tijd dat die accuboormachines er nog niet waren en iedereen alles met de hand deed! Wat denk je van al die electriciens met hun beugeltje om de 50cm en twee zaagsnede schroefjes...... :shock:
Amerikaans schroeven, hamer erop, vaak kan je de oude schroeven er niet meer schroevend uitkrijgen omdat de sleuf dichtgeslagen is en gescheurd hout natuurlijk.

Aad
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Accu schroefmachine

Bericht door EppeRRR »

Gewoon deze schroeven

Afbeelding

Alleen met hardhout zou ik voorboren, met vurenhout nooit meer voorboren of verzinken. Schroef doet het werk :D
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Accu schroefmachine

Bericht door MechanicalAnimal »

plaatje te groot :wink:

Dôh...... :rofl:
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Accu schroefmachine

Bericht door EppeRRR »

gefixt :D Was vergeten om op 'voorbeeld' te klikken :oops:
Christiaan
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 20 mar 2006, 18:58

Re: Accu schroefmachine

Bericht door Christiaan »

Verschillende makita's gehad waarvan de accu's het begeven. Ook op het werk kappen ze er regelmatig mee. Zijn allemaal Li-ion accu's. Die dingen izjn opgebouwd uit cellen en vaak kapt 1 van de 12 cellen ermee waardoor de hele accu ermee uitscheidt. Cellen opzich kosten niet veel (paar euro) maar ze zitten ge puntlast. Beetje lastig na te bootsen. Cellen komen overigens uit canada, vraag is op het probleem dan ook bij makita ligt.....

Thuis werk ik altijd met AEG spul, een 18v accu tol en een 12 v kleiner model:
http://www.boormachinestore.nl/product- ... 8562/71143

Die kleine is best een verrassing. Voor zijn maat ongelofelijk sterk, ligt goed in de hand en accu's gaaa lang mee.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”