dantimax

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Leeuwarden

dantimax

Bericht door Leeuwarden »

Heeft iemand ervaring met deze kits?

http://electronics.dantimax.dk
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Jan,

Nee geen ervaring mee. Het ziet er wel goed uit en zeker voor die prijs. Overigens is de motorpot en remote unit niet inbegepen bij de prijs.
sietse

Bericht door sietse »

Hoi Jan,

In mijn Denon versterker zit ook een potmeter aangedreven door een motor.
Bevalt me helemaal niet. Staat zelden op het gewenste volume omdat bij het stoppen het ding altijd nog even doorloopt.

Sietse
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja daar zeg je zowat Sietse. Eerlijk gezegd gebruik de remote van de versterker ook nooit. Alleen de van de CD speler om door de nummers te gaan, maar eigenlijk ook niet eens veel.
Leeuwarden

Hallo Peter, Sietse,

Ik ben voornemens een (ongebalanceerde) BoZoS te maken. Aangezien de huidige voorversterker sinds kort op een andere plek staat en dus niet meer binnen handbereik zat ik aan een remote te denken. Makkelijkstre is de handset: die zit al bij mijn Steinmusic cd-speler. Een simpel universeel ding. Ik zat in eerste instantie niet direct aan een motorpot te denken maar aan de PGA2310 met een leuk al la Pass blauw display. Roept echter wel de vraag bij me op: is klinkt die PGA3210 beter als een Alps? Of moet ik in de toekomst toch gaan voor een relaisgestuurde volumeregeling (heeft Dantimax ook)?

Even op een rijtje:

PGA3210
Alps
Relais (helaas geen ladderschakeling)

Is er volgens jullie een voorkeur aan te wijzen?

Jan
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Jan,

Wmb gaat er nog steeds niets boven een goede kwaliteit potmeter, maar dan ook een goede met goede gelijkloop. Die zijn wel duur, kijk maar eens bij THEL. PGA's kunnen best goed klinken maar halen het voor mij niet bij een goede potmeter.

Over ALPS ben ik eigenlijk niet zo te spreken. Wel duur maar matige gelijkloop die ook nog eens verandert na veel gebruik.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 31 jul 2005, 21:14, 3 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Tja, weet ik niet. Ik heb me ook al eens laten bedonderen met potmeters van een, de hemel ingeprezen merk en koste toen iets van 50 gulden. Die van 5 gulden doet het nu nog steeds wel. Als ik iets anders zou willen ging ik voor een stappen schakelaar, zonder flauwekul.
Jan schreef:
andere plek staat en dus niet meer binnen handbereik
Is bij mij ook zo. Daarom zie ik er ook nog zo fitaal uit. Iedere avond 1 a 2 keer naar de volumeknop :roll:

Ik schreef dit en kom er achter dat Peter Thel noemt. Zit daar wel eens naar te kijken in de hobby bladen. Kom het op de forums eigenlijk nooit tegen. Ziet er wel goed uit.
Laatst gewijzigd door sietse op zo 31 jul 2005, 21:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Hoi Jan,

Ik heb eigenlijk al jou opties ooit gebouwd en kan vanuit mijn mening dan eventueel jou wat verder helpen.

Wat betrefd de PGA2310, kwa detailering en volumeregeling is deze beter dan de Alps ( blauwe ), maar daarbij moet je ook weten dat de PGA2310 standaard een soort verlichtend ( verlichtender, maar niet schel ) hoog heeft, daarbij komt dat je met de PGA2310 nooit hoger dan een S/R van ~95dB gaat geraken, hoewel dat een redelijke waarde is gaat de alps hier toch een stuk verder in, maar dat hangt dan natuurlijk wel af van de rest van de configuratie waarin de alps geplaatst word.

Dat wat betreft het leuke nieuws, het minder leuke nieuws is dat de combinatie alps of PGA niet kan gebruikt worden met de BOSOZ, daar de volumeregeling in passamps na de gainstage geplaatst word moet deze behoorlijk laagohmig zijn ( pracktisch <5K ), zoniet krijg je problemen met je uitgangsimpedantie en vorm je met de ingangscap van je eindtrap een laagdoorlaatfilter.

Wil je toch het volume ervoor regelen ( slechtere S/R ) dan kan dit met een alps, met een PGA zie ik het nut van die extra stage niet in omdat die zelf een interne opamp heeft.

Denk dat je eerder moet denken naar
-> Alps met opamp
-> Alps voor de BOSOZ
-> PGA2310
-> BOSOZ met relais attennuator aan de uitgang

Staan niet in gewenste volghorde hoor.

Verder valt er imo niet zo veel over te zeggen van mijn part uit, ja misschien dit, als je zoiezo er vannuit ga dat je pga2310 met display doet, ben je imo ook in de mogelijkheid om die zelfde interface op te bouwen met een relais attennuator, lijkt me even moeilijk of makkelijk naargelang je het beziet.

Groetjes
Rudy
Leeuwarden

Over Thel gesproken. Ik draai op dit moment met een Thel pre (oud model). Heb daar eigenlijk niet zoveel over te melden. Ik hou het erop dat het geen vlees en geen vis is. Voor verbetering vatbaar en dus een BoSoZ.

Rudy, de beste keuze is dus een relaisgestuurde volume regeling. Voor mij dan wel als bouwpakketje want dat bedenkt (helaas) niet zelf... Dantimax heeft wat dat betreft nog wel wat geloof ik :-)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Je bedoelt zoiets?

Afbeelding

Lijkt mij een goede optie maar zoals Rudy al zei wel zo laagohmig mogelijk houden.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 31 jul 2005, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Leeuwarden

Ja inderdaad. Hij heeft nog meer mogelijkheden. Ben de site op dit moment even beter aan het bestuderen...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Vind de layout nou niet je dat. Is nogal gevoelig voor storingsinstraling lijkt mij. Heb zoiets ooit gebouwd met Teledyne relaisjes en een goed groundplane en dat weer ingeblikt. Dat werkte toen wel goed.
Wijx

Bericht door Wijx »

das leuk ik wilde ook een volumeregeling voor mijn BOSOZ daar halen als er weer geld is. Maar ik zit nu toch sterk te denk om gewoon een alphs potmetertje te halen. Ik weet niet of je wel eens een relaisvolumeregeling hebt gehoord? Het zit bijvoorbeeld op een project 8 en ik wordt helemaal gek van het getik :P

Weet je zeker dat je een ongebalanceerde BOSOZ wil maken? Het schijnt dat ie pas echt tot z'n recht komt gebalanceerd
Leeuwarden

Ik heb een actieve cross-overs die ongebalanceerd zijn en dus heb ik geen keuze.
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Leeuwarden schreef:
Ik heb een actieve cross-overs die ongebalanceerd zijn en dus heb ik geen keuze.
Misschien XM9 verpatsen een een gebalanceerde XM44 (ofzo) kopen?

-- topic hijack --

Btw ik ben ook in de markt voor een volume regelkitje voor een (twisted) X-Bosoz (gebalanceerd!). Heb de kit van http://www.twistedpearaudio.com/ gekocht. (zie het maar als een incentive om de Aleph af te bouwen)

Ik ben op zoek naar een hoogwaardige volume regelaar (remote is geen must) en een goede (deels gebalanceerde) bronselectie schakelaar (minimaal 4 inputs, waarvan minimaal 1 gebalanceerd en 3 SE).

Budget volume regelaar zeg 150 euro (max), of samen met input selectie rond 200 euro.

Wat zijn nu de beste opties?

optie 1:
Dantimax RelVol3 - 48 euro met weerstanden (alleen volume) + input2 - 75 euro (2 balanced, 3 single endend)? Voeding (30 euro) en remote control spul (24 euro) ofzo. Op de foto te zien zitten rca en XLR inouts al op de PCB.

Optie 2.
Deze volume/selector kit die o.a. door RT-audio wordt verkocht, gebalanceerde uitvoering 199 euro, inclusief voeding en AB. (maar zonder rca en XLR inputs?)
trouwens klik?? , is dit een uitgebreidere versie??

Optie 3.
Deze kit wordt ook in Hong Kong verkocht voor US$68 bij http://eshop.diyclub.biz/index.php , echter het prijsverschil is voor mij niet zo interessant (komt zeker nog 40% bij aan transport en import, kom je op 100 euro, maar mis je de support, scheelt dus 100 euro (hm??)). Deze hebben echter ook nog deze kits: V03 voor $160 en V03 voor $260 met Holco weerstanden (verschil is mij niet duidelijk). Iets boven budget wel, de 2e versie.

Optie 4
Thel CP-2500 pot - 85 euro (of 109 met motor). Is die wel geschikt voor gebalanceerd, of moet ik dan een 4 deks nemen, als dat kan?

Optie 5
Een van de stappen schakelaars,
- Elma (meer info )
- DACT
- Model van Acoustic-Dimension (230 euro voor een gebalanceerde, stereo vol regelaar, dus wel dik boven budget)
- Made in Taiwan, ook vaak op ebay aangeboden. ( http://www.digitalanaloguediy.com/ )
In het algemeen zal een (gebalanceerde) stappenschakelaar en bronschakelaar wel boven budget zijn.

Optie 6
Anders: transformers..?? Veel te duur, maar ik meen dat er andere opties zijn.

Hm, ik herhaal wel een beetje de discussie die hiervoor staat :oops:
Leeuwarden

He Ronald,

Ik had mijn oog laten vallen op de relais gestuurde volumeregeling. En dan twee draaischakelaars (rotary encoders???) voor inputselectie en volumeregeling. Dit alles gecombineerd met een blauw display.

Het is al een tijdje geleden dat ik me erin verdiept heb maar als ik me niet vergis kan dit zowel gebalanceerd als ongebalanceed. Het project zal ook nog wel even duren trouwens.... (teveel UcD's in mijn schizofrene hoofd :shock: )
Duck Twacy

Je bedoelt die van Dantimax?

Ergens nijg ik daar een Dact 4-decs regelding (dat snap ik nog :) ), maar wat zijn die dingen prijzig (230 euro).
Leeuwarden

Ja, ik bedoel Dantimax. Ik heb nog wel een 4 deks Elma voor je liggen als je wil. Stuk goedkoper als een Dact...
Duck Twacy

wtf is ennemoser??

Ga je die zelf noet gebruiken dan? Hoeveel ohm is ie (mag geloof ik max 10K zijn)
Leeuwarden

Ennemoser is meneer C 37...

Wat voor waarde het ding krijgt mag je zelf bepalen... Hij is namelijk nog leeg.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”