Beginnen met meten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

splitpen
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 20 mar 2009, 11:43

Re: Beginnen met meten

Bericht door splitpen »

Aardige bump up, maar heb je de drivers toevallig al een keer opgemeten Arno? :D

Ben zelf ook in het bezit van die krk's en vraag me ook al een tijd af, of de drivers vervangen kunnen worden door betere exemplaren. Mocht er vergelijkbare te vinden zijn... even afstand genomen van het feit dat voor de woofer de kast waarschijnlijk dan op de schop zou moeten.
Op de één of andere manier vind ik het laag en hoog qua definitie niet helemaal..top. Het zijn meer hifi speakers dan studiomonitoren voor mijn gevoel.
Met name als je tussen de 50 en 350 aan het eq'en bent op instrumenten/ bas/ drums in de studio mis ik voor mijn gevoel wat definitie, je hoort niet echt wat het doet met het geluid.
Bij de tweeter, hetzelfde alhoewel je daar met de draaiknop aan de achterzijde nog wat extra hoog kan geven.

Waarschijnlijk een stomme vraag, maar de actieve versterkers/ filters die er in zitten. Zou je die ook met andere speakers kunnen gebruiken? Is er alleen een scheidingspunt gemaakt of zit er er ook onderdelen in die pieken en dalen corrigeren?

Grtz
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Beginnen met meten

Bericht door rikpost »

b_force schreef:
@markbakk
Voor het meten van tweeweg systemen is 32k of zelfs 16k ook al genoeg.
Ik meet zelf eigenlijk ook nooit hoger dan 48kHz sample rate. (voordeel is dat je wat gemakkelijker iets meer resolutie kunt krijgen)
Een drieweg systeem vraagt inderdaad een complexere aanpak.

Ik ben trouwens momenteel bezig om een gids te schrijven voor mensen die hiermee willen beginnen, zodat het allemaal mooi en duidelijk gedocumenteerd staat.@ Peter
Ik snap ook wel hoe je dat moet uitrekenen hoor :?
Het is gewoon niet praktisch op zo'n manier.
Beter gezegd, het is praktischer als het gelijk naar procenten kan, wat voor de programmeur bijzonder weinig meer moeite is.
Maar anyway, dit is weer van een mug een olifant maken.

Kan ik hem al bestellen :?: :?: :?: :mrgreen:
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door CoenvanDongen »

rikpost schreef:
b_force schreef:

Ik ben trouwens momenteel bezig om een gids te schrijven voor mensen die hiermee willen beginnen, zodat het allemaal mooi en duidelijk gedocumenteerd staat.

Kan ik hem al bestellen :?: :?: :?: :mrgreen:
Ja ik wil m ook!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Beginnen met meten

Bericht door rikpost »

Coen jij moet voor je professie toch een absoluut gehoor hebben !
Jij hoeft helemaal niet te meten :mrgreen:

Mooi beroep overigens :goedzo:
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door CoenvanDongen »

rikpost schreef:
Coen jij moet voor je professie toch een absoluut gehoor hebben !
Jij hoeft helemaal niet te meten :mrgreen:

Mooi beroep overigens :goedzo:
Haha, nee dat absolute gehoor verhaal is een fabeltje. =;
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Beginnen met meten

Bericht door rikpost »

Weer een myth busted :mrgreen:
Gebruikersavatar
Elmopol
Berichten: 132
Lid geworden op: vr 14 apr 2006, 23:20
Locatie: Rotterdam

Re: Beginnen met meten

Bericht door Elmopol »

Hij leek me hier wel op zijn plaats, lekker simpel zonder gedoe met phantom power etc, en hopelijk beter dan de dayton usb mic?

De miniDSP UMIK-1

Iemand al ervaringen met deze nieuwe meetmicrofoon van miniDSP? Op internet lees ik dat in ieder geval de maker van REW hem ondersteunt, leuke combinatie voor de beginnende meter?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Beginnen met meten

Bericht door markbakk »

Paar dingen:
  • Goeie prijs (voor importheffingen in elk geval, daarna ben je met een instap-interface en een ECM-8000 net zo duur uit, op de calibratie na)
  • 2 meter kabel is wel erg kort (ik zet mijn microfoon nog wel eens flink ver weg van mijn pc of op een hoog statief als ik buiten meet)
  • Leuk, zo'n microfoon met ingebouwde interface, maar hoe kan ik nou apparatuur doormeten?
  • Leuk, zo'n microfoon, maar ik wil ook nog de impedantie van mijn speakers kunnen meten.
Per saldo niet geschikt voor een deel van de metingen die je aan luidsprekers moet doen. Meer geschikt voor het inregelen van je HT.
Gebruikersavatar
Elmopol
Berichten: 132
Lid geworden op: vr 14 apr 2006, 23:20
Locatie: Rotterdam

Re: Beginnen met meten

Bericht door Elmopol »

Thnx voor de kritiek,

Als ik actief wil filteren, met een DCX of minidsp, en de units zitten al in een kast, voldoet deze mic dan wél? Ik zie mezelf niet veel meer doen dan dat voorlopig.

Ik denk dat je gelijk hebt kwa prijs, maar het alles-in-een idee van zo'n usb mic spreekt me aan. Ik zal er eens over nadenken.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Beginnen met meten

Bericht door markbakk »

markbakk schreef:
Meer geschikt voor het inregelen van je HT.
Lees voor HT ook maar DSP. Vergat nog te vermelden dat ik zelf liever meet met een AD/DA in één interface. Maar dat is meer een gevoelskwestie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginnen met meten

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
.............Vergat nog te vermelden dat ik zelf liever meet met een AD/DA in één interface. Maar dat is meer een gevoelskwestie.
Dat is ook noodzakelijk omdat voor MLS/periodic noise metingen de sample klok van DA en AD synchroon moet lopen. Daar heb je een full-duplex kaart voor nodig. Wat vrijwel alle kaarten zijn b.t.w., ook de goedkopere Creative kaartjes.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Beginnen met meten

Bericht door markbakk »

Je krijgt in elk geval typische resultaten in het hoog als ze niet helemaal gelijk lopen... maar dat is voor filteren nog niet zo'n probleem. Wel weer als je tot en met 20kHz wilt meten. En je hoeft natuurlijk niet met een periodisch signaal/gating te meten...

Kortom, hup een tweedehandsinterface van MP en een al dan niet gecalibreerde mic op basis van een Panasonic-kapseltje, klaar is Kees.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Beginnen met meten

Bericht door Lieuwe »

Sinds gisteravond ben ik ook eens begonnen met meten, maar de resultaten zijn een beetje twijfelachtig.
Het betreft een meting van een breedbander op ong 10-15cm afstand.
Is het een geloofwaardige (eventueel correcte) meting? Aangezien het een zelfbouwmicrofoon is (panasonic kapseltje). Uiteraard vertrouw ik mijn eigen bouwsels wel :sure: ...
Bijlagen
Untitled.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Beginnen met meten

Bericht door ds23man »

Ziet er volgens mij betrouwbaar uit, maar je zou het even kunnen vergelijken met de meting van de fabrikant.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Beginnen met meten

Bericht door Lieuwe »

Dit is de datasheet, maar dat ziet er toch een stukje anders uit :P
Bijlagen
TB W3-665SC.pdf
(409.25 KiB) 1022 keer gedownload
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Beginnen met meten

Bericht door ds23man »

De pieken en dalen komen redelijk overeen, ze zijn bij jouw wat extremer. Kan komen door hoe je meet, kast of iec baffle en hoeveel smoothing. Alleen die rare dip in het hoog is raar. Probeer eens wat meer smoothing op je meting toe te passen en dan zul je zien dat jouw grafiek vlakker wordt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
...Alleen die rare dip in het hoog is raar. ...
lijkt me dat die komt door de kleine meetafstand
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Beginnen met meten

Bericht door Lieuwe »

Ik kan vanavond pas weer even meten (op het werk nu). Zal wel even wat spelen met de afstand en vervolgens wat met de minidsp het wat rechter proberen te trekken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Beginnen met meten

Bericht door ds23man »

Lieuwe schreef:
Ik kan vanavond pas weer even meten (op het werk nu). Zal wel even wat spelen met de afstand en vervolgens wat met de minidsp het wat rechter proberen te trekken.
En meet dan even op 1 meter! Dat is toch wel de gebruikelijke afstand.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Beginnen met meten

Bericht door Lieuwe »

Goed, 1 meter afstand. Eerste poging van de dag :mrgreen:
Smoothing iets hoger gezet (1/9), eveneens als de FFT (was 4K nu 128K).
Helaas wel snel reflecties, gewoon omdat ik hier niet heel veel ruimte heb :P.
Bijlagen
Impulse 1.png
Metng 1.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Beginnen met meten

Bericht door ds23man »

Goeiedag, zit je in de wc te meten???? :lol:
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Beginnen met meten

Bericht door Lieuwe »

Nee, dat nog net niet :mrgreen:
Het flatje is niet zo heel erg groot dus erg veel ruimte is er niet en al helemaal niet wat ook een paar dagen kan blijven staan :P.
Maar ik krijg mijn minidsp op de een of andere manier niet meer aan de praat.. misschien krijgt hij zometeen nog spontaan zin om het te gaan doen..
Bijlagen
DSC_0086.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Beginnen met meten

Bericht door ds23man »

Verrek, het is de hamster die die dip tussen 2 en 9Khz veroorzaakt! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Maar om even serieus te zijn, deze meetopstelling gaat echt niet werken.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Beginnen met meten

Bericht door Lieuwe »

Nee, daar was ik al bang voor.
En ik ben ook bang dat het zo ie zo niets gaat worden met de minidsp van mij. Volgens mij is hij gefrituurd ofzo. Als ik uberhaupt al geluid eruit krijg (heel vaak aan/uit en kijken of hij geluid geeft) dan deugt het geluid ook niet, heel vaak vreemde dipjes en ik zag met de loopback meting dat hij vanaf 12,5khz gewoon niks doet..

*edit*:
Zucht.......
Was ik de jumper van de masterclock vergeten op de minidigi :cry:
Gebruikersavatar
Scatt
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 27 feb 2013, 14:48

Re: Beginnen met meten

Bericht door Scatt »

Elmopol schreef:
Hij leek me hier wel op zijn plaats, lekker simpel zonder gedoe met phantom power etc, en hopelijk beter dan de dayton usb mic?

De miniDSP UMIK-1

Iemand al ervaringen met deze nieuwe meetmicrofoon van miniDSP? Op internet lees ik dat in ieder geval de maker van REW hem ondersteunt, leuke combinatie voor de beginnende meter?
Ik heb de Umik-1 aangeschaft omwille van de reden dat de calibratie-gegevens naast een correctie voor het gebruikte microfoonelement ook meteen de karakteristiek van de interne microfoonversterker corrigeert.

De microfoon werkt naar behoren maar ik vind de gevoeligheid te laag. Zelf als de micversterker op +12dB wordt geconfigureerd is het meetsignaal zo'n 20dB zachter dan mijn andere microfoon/microfoonversterker combinatie. Hierdoor is de Umik-1 niet zo bruikbaar voor metingen op wat grotere afstand (>2 m). De (akoestische) ruisvloer maakt metingen dan minder betrouwbaar.
Plaats reactie