Ik heb een probleem met een Thorens TD125 draaitafel. Tijdens het spelen van een plaat, op willekeurige momenten (soms ook de hele avond niet) stopt het plateau met draaien. De lamp van de stroboscoop blijft wel draaien, dus het probleem zit niet in de voeding. Als je daarna de snelheid verandert, gaat het plateau weer draaien. De snelheid is keurig stabiel. Ook als je aan de pitch-control draait als de draaitafel is gestopt gaat het plateau weer draaien.
Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Of heeft iemand het schema van de Thorens TD125, of een idee waar ik dat zou kunnen vinden?
Alvast bedankt voor de moeite.......
Thorens TD125
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Ik zou als eerste eens hier kijken.
Wat bedoel je eigenlijk met "De lamp van de stroboscoop blijft wel draaien"
Als ik me niet vergis zitten de streepjes op de binnenkant van het plateau,

als deze stopt met draaien ... zie je de streepjes echt stil staan. Ik denk dat je draadbreuk of een rotte potmeter hebt, dus dat wordt doormeten/vervangen.
Wat bedoel je eigenlijk met "De lamp van de stroboscoop blijft wel draaien"

als deze stopt met draaien ... zie je de streepjes echt stil staan. Ik denk dat je draadbreuk of een rotte potmeter hebt, dus dat wordt doormeten/vervangen.
Gaat het plateau wel weer draaien als je het met de hand een zetje geeft nadat het gestopt is?
Het neonlampje voor de stoboscoop zit apart direct aan het lichtnet en heeft niet veel met de motorsturing te maken. Het lijkt erop dat de oscillator afslaat. Kan zijn dat 1 van de potmetertjes R15, R17, R18 gaar is. Daar loopt nogal wat stroom door en dat vinden potmeters op de lange duur niet prettig. Eigenlijk heb je hier wel een scoop voor nodig om dit te bekijken.
Het neonlampje voor de stoboscoop zit apart direct aan het lichtnet en heeft niet veel met de motorsturing te maken. Het lijkt erop dat de oscillator afslaat. Kan zijn dat 1 van de potmetertjes R15, R17, R18 gaar is. Daar loopt nogal wat stroom door en dat vinden potmeters op de lange duur niet prettig. Eigenlijk heb je hier wel een scoop voor nodig om dit te bekijken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 31 jul 2005, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ehhmmmm...... klinkt wel logisch. Ik weet (nog) niet of het plateau gaat draaien als ik het met de hand een slinger geef, volgende keer dat het weer gebeurt zal ik dat eens een proberen. Goede tip, scheelt misschien een hoop zoekwerk. Een scoop kan ik wel lenen van iemand van iemand, nu nog uitvinden hoe dat ook al weer ging.
Hoi Satch,
Het gaat om de potmeterjes die in serie staan met het gloeilampje. Je zou die eens kunnen inspecteren. Kan best dat het lopertje ingebrand is en slecht contact maakt. Die instelling komt nogal kritisch. Staan ze te hoog dan oscilleert de boel niet, staan ze te laag dan clipt de sinus op de uitgang en dat is ook niet de bedoeling, vandaar dat je een scoop nodig hebt. Je kan eens proberen om een vloeipapiertje tussen het lopertje en het koolbaantje te halen, wel als de spanning er af is natuurlijk
Kan ook best dat zoals al genoemd, de speedcontrol potmeter gaar is. Het feit dat als je daaraan draait de boel weer gaat draaien is wel een teken.
Het gaat om de potmeterjes die in serie staan met het gloeilampje. Je zou die eens kunnen inspecteren. Kan best dat het lopertje ingebrand is en slecht contact maakt. Die instelling komt nogal kritisch. Staan ze te hoog dan oscilleert de boel niet, staan ze te laag dan clipt de sinus op de uitgang en dat is ook niet de bedoeling, vandaar dat je een scoop nodig hebt. Je kan eens proberen om een vloeipapiertje tussen het lopertje en het koolbaantje te halen, wel als de spanning er af is natuurlijk