Filter upgrade dynaudio junior
Moderator: Beheerdersteam
-
Christiaan
Filter upgrade dynaudio junior
Geachte zelfbouwers,
Ik wil graag een andere kast gaan bouwen voor mn setje dynaudio junior speakers.
Het filter kan naar mijn inzien ook wel een upgrade gebruiken, het huidige bestaat alleen uit een condensator van 4.7 uF
De bezetting van de speaker is als volgt:
Woofer: Dynaudio 22w75 http://img263.imageshack.us/img263/6623/22w751.jpg
Tweeter: Dynaudio D28: http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/d28_data.pdf
Basreflex poort
Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:
-Kan ik de speakerkast zo aanpassen dat het volume gelijk blijft maar de maten iets vananderen? (kleinere voorkant en iets diepere kast)
-Kan iemand mij helpen met een verbeterd filter? Ik heb zelf helaas geen kaas gegeten van de software maar de woofer is nu ongefilterd, dat moet beter kunnen.
Bvd,
gr Christiaan
Ik wil graag een andere kast gaan bouwen voor mn setje dynaudio junior speakers.
Het filter kan naar mijn inzien ook wel een upgrade gebruiken, het huidige bestaat alleen uit een condensator van 4.7 uF
De bezetting van de speaker is als volgt:
Woofer: Dynaudio 22w75 http://img263.imageshack.us/img263/6623/22w751.jpg
Tweeter: Dynaudio D28: http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/d28_data.pdf
Basreflex poort
Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:
-Kan ik de speakerkast zo aanpassen dat het volume gelijk blijft maar de maten iets vananderen? (kleinere voorkant en iets diepere kast)
-Kan iemand mij helpen met een verbeterd filter? Ik heb zelf helaas geen kaas gegeten van de software maar de woofer is nu ongefilterd, dat moet beter kunnen.
Bvd,
gr Christiaan
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: Filter upgrade dynaudio junior
ah, gaaf. 1 component
Dynaudio uit de tijd van voor de doodgefilterde luidsprekers?
Als je de voorplaat niet meer dan 20 % in breedte laat afwijken zou ik me geen zorgen maken...
Zeker niet bij dit soort filteringen, het is geen vlak getrokken curve dus wellicht dat een aanpassing het niet eens veel slechter maakt.
Dynaudio uit de tijd van voor de doodgefilterde luidsprekers?
Als je de voorplaat niet meer dan 20 % in breedte laat afwijken zou ik me geen zorgen maken...
Zeker niet bij dit soort filteringen, het is geen vlak getrokken curve dus wellicht dat een aanpassing het niet eens veel slechter maakt.
-
Christiaan
Dat is mooi, de breedte van de kast blijft hetzelfde, alleen de hoogte word wat minder.
Wat zou jij doen ivm het filter, 1 nieuwe condensator erop of zou er meer uit te halen zijn? De speakers komen volgens mij uit de jaren 80, ik heb nog een setje dynaudio recitals uit de jaren 90 staan en daar zit al een redelijk uitgebreid filter in (wel 3 weg)
Wat zou jij doen ivm het filter, 1 nieuwe condensator erop of zou er meer uit te halen zijn? De speakers komen volgens mij uit de jaren 80, ik heb nog een setje dynaudio recitals uit de jaren 90 staan en daar zit al een redelijk uitgebreid filter in (wel 3 weg)
-
Christiaan
Ik heb even gemeten, de huidige kast inhoud bedraagt zijn 18-19 liter en de baspoort heeft een diameter van 4-45 cm en een lengte van 14.5 cm.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Wat vind je van het geluid? Mis je wat?
Ik verwacht dat je aan klankbalans kan winnen, echter een mooie levendige weergave kan het gevolg zijn van het eenvoudige concept. Stoor je je ergens aan?
Ik verwacht dat je aan klankbalans kan winnen, echter een mooie levendige weergave kan het gevolg zijn van het eenvoudige concept. Stoor je je ergens aan?
-
Christiaan
Missen niet echt, alleen zou het volgens mij geen kwaad kunnen als de woofer wat meer afgefilterd zou worden. Geen idee hou het met een uitgebreider filter klinkt natuurlijk maar een betere overgang van de woofer naar de tweeter moet wel mogelijk zijn denk ik.
In mn andere speakers (tml's met de dynaudio 24w74 en focal tc90) zit ook een iets uitgebreider filter en dat klinkt naar mijn inziens een stuk lekkerder. Het is een beetje lastig uit te leggen maar ik hoop dat je het begrijpt.
Als iemand er eens naar zou willen kijken wil ik het wel eens horen met filter. De setting qua kast en baspoort blijft voor de rest hetzelfde.
In mn andere speakers (tml's met de dynaudio 24w74 en focal tc90) zit ook een iets uitgebreider filter en dat klinkt naar mijn inziens een stuk lekkerder. Het is een beetje lastig uit te leggen maar ik hoop dat je het begrijpt.
Als iemand er eens naar zou willen kijken wil ik het wel eens horen met filter. De setting qua kast en baspoort blijft voor de rest hetzelfde.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Vergeet niet dat de woofer ook een roll off heeft van nature, en die tweeter komt er heel langzaam in.
Als de optelling goed is hoef je niets te missen, ook al 'denk' je dat dit misschien niet goed werkt - dat kan prima wel zo zijn.
Even om te relativeren...
Als de optelling goed is hoef je niets te missen, ook al 'denk' je dat dit misschien niet goed werkt - dat kan prima wel zo zijn.
Even om te relativeren...
Ik denk dat de coil van die woofer een inductie heeft van richting 2mH. Heeft al een lowpass ingebouwd...wouter schreef:Vergeet niet dat de woofer ook een roll off heeft van nature
-
Christiaan
@ wouter:
Dus jij zou zeggen laat het geheel lekker zo en vervang alleen de condensator? Aan de ene kant zou je zeggen dat ze er over na hebben gedacht bij dynaudio
.
Wat me alleen zo stuglijkt, deze woofer is in meerdere behuizingen gebruikt, zou deze dan helemaal tot zijn recht komen in deze behuizing zonder filter? Of is het meer een budgettaire oplossing geweest?
Een top serie zal het gezien de naam wel niet geweest zijn
Sowieso een mkp condensator over de tweeter zal wel meer detail opleveren denk ik?
Dus jij zou zeggen laat het geheel lekker zo en vervang alleen de condensator? Aan de ene kant zou je zeggen dat ze er over na hebben gedacht bij dynaudio
Wat me alleen zo stuglijkt, deze woofer is in meerdere behuizingen gebruikt, zou deze dan helemaal tot zijn recht komen in deze behuizing zonder filter? Of is het meer een budgettaire oplossing geweest?
Een top serie zal het gezien de naam wel niet geweest zijn
Sowieso een mkp condensator over de tweeter zal wel meer detail opleveren denk ik?
Die Dynaudiowoofer heeft wss. een voor zijn tijd hele moderne conus die zonder vervelende breakups rond de 4-5kHz netjes uitdooft. Ik sta er niet van te kijken dat er geen verdere filtering is toegepast, Dynaudio was altijd van de minimale filteraanpak. Je kunt er uiteraard een ander filter inzetten, maar niet zonder meetset.
-
Christiaan
Ik zal eerst eens een nieuwe kast gaan bouwen en wat aandacht aan de demping besteden. In 1 kast zat geeneens demping, plus dat de kast uit zijn verband ligt (lekt lucht).
-
Christiaan
Het is de bedoeling dat in de kerstvakantie de kasten gebouwd gaan worden. Voor die tijd heb ik nog een vraag die jullie hopelijk kunnen beantwoorden.
De huidige basspoort gaat nogal "blazen" bij hogere volumes. Nu heeft deze aan de binnen en buitenkant rechte hoeken en is niet afgerond (vanuit de stromingsleer theorie krijg je daar loslating en turbulentie wat je hoort).
Nu hebben de speakers tegenwoordig afgeronde baspoorten. Is de huidige basspoort eenvoudig voor een afgerond exemplaar te vervangen met grofweg dezelfde diameter en lengte?
De huidige basspoort gaat nogal "blazen" bij hogere volumes. Nu heeft deze aan de binnen en buitenkant rechte hoeken en is niet afgerond (vanuit de stromingsleer theorie krijg je daar loslating en turbulentie wat je hoort).
Nu hebben de speakers tegenwoordig afgeronde baspoorten. Is de huidige basspoort eenvoudig voor een afgerond exemplaar te vervangen met grofweg dezelfde diameter en lengte?
Ja, dat kun je veilig doen. Het zou beter zijn om de diameter wat groter te kiezen, maar daarmee wordt de lengte ook groter, en die moet je maar kwijt kunnen. Ook een condensatortje wisselen met ander type, maar zelfde waarde is veilig.Is de huidige basspoort eenvoudig voor een afgerond exemplaar te vervangen met grofweg dezelfde diameter en lengte?
Wat betreft je vraag over filteraanpassing. Dynaudio heeft, en had zeker in die tijd, nogal een eigen manier van afstemmen.
Zeg maar hun eigen smaakje. Heel veel mensen waren of zijn daar zwaar fan van. Ik absoluut niet, maar ik kan het wel begrijpen, het is een prettig en opvallend geluid. Voornaamste kenmerk, veel tophoog boven zeg 8000Hz.
Dat zal bij deze speakers niet anders zijn. Vermoedelijk ontbreekt er ook wel een stuk bafflestep compensatie, maar dat kan ik niet zeker weten. In eenvoudige termen : het lage stuk van stemmen en piano bijvoorbeeld, de body. Mis je die ?
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen : ALS iemand een filter voor je zou ontwerpen, of een voorstel daartoe doet.
Dan wordt bijna 100% zeker het 'karakter' van je speaker nogal veranderd, of aangetast zo je wilt.
Veel van de mensen hier neigen meer naar 'technisch correcte' afstemmingen.
De vraag voor jou is eigenlijk : wil je dat wel ? Het verschil zal vrij groot zijn verwacht ik.
(Daarnaast denk ik dat het niet mogelijk is om dit op afstand te doen, zéker niet met units die al 30 jaar achter de rug hebben, en niet meer zo goed aan de fabrieksspecificaties voldoen...)
Lekker bouwen die kast, het oorspronkelijke filter er in of eventueel een Hai-End condensatortje, en dan verder zien wat er bevalt (of juist tegenvalt)?
-
Christiaan
Qua diepte heb ik nog wel een stuk. De kasten krijgen een wat kleiner frontaal oppervlak en worden iets dieper om ze een wat mooier uiterlijk te geven.
Ik heb vorige week 2 clarity caps besteld. Eerst maar eens afwachten hoe het gaat klinken. Mijn ervaring met oude condensatoren van 30 jaar vervangen voor nieuw is tot nu toe positief gebleken.
Het middengebied komt goed tot zijn recht, alleen het laag was toen ik ze kreeg erg boemerig maar na wat schapenwol toevoegen (zat een kleine prop baf in) is dat grotendeels verholpen.
Dan de basspoort. Het huidige exemplaar is 145mm lang, en verloopt van 40 naar 45mm. ( op de laatste cm een kleine verpringing naar 50mm zat een gaasje ingelijmd). Wat zou jij aanraden qua diameter? Is het handig de trompetvorm te behouden?
Edit: deze lijkt er erg op.
http://shop.speakerenco.nl/product_info ... ts_id=1217
Ik heb vorige week 2 clarity caps besteld. Eerst maar eens afwachten hoe het gaat klinken. Mijn ervaring met oude condensatoren van 30 jaar vervangen voor nieuw is tot nu toe positief gebleken.
Het middengebied komt goed tot zijn recht, alleen het laag was toen ik ze kreeg erg boemerig maar na wat schapenwol toevoegen (zat een kleine prop baf in) is dat grotendeels verholpen.
Dan de basspoort. Het huidige exemplaar is 145mm lang, en verloopt van 40 naar 45mm. ( op de laatste cm een kleine verpringing naar 50mm zat een gaasje ingelijmd). Wat zou jij aanraden qua diameter? Is het handig de trompetvorm te behouden?
Edit: deze lijkt er erg op.
http://shop.speakerenco.nl/product_info ... ts_id=1217
Als die poort nu al zo lang is, kun je beter bij deze diameter blijven.
Een grotere diameter zou onhandelbaar lang worden helaas...
Trompetvorm; bedoel je nu het taps toelopen, of de afronding?
Het taps toelopen is niet nodig, de afronding kan zeker nuttig zijn.
Officieel zou de lengte dan iets anders moeten worden voor dezelfde afstemming, maar vergeet dat maar even.
Als ik in jouw schoenen stond zou ik de nieuwe poort niet inkorten (mits niet langer dan 20cm ofzo), luisteren, en pas inkorten als blijkt dat je druk rond 50-60-70Hz mist.
Een grotere diameter zou onhandelbaar lang worden helaas...
Trompetvorm; bedoel je nu het taps toelopen, of de afronding?
Het taps toelopen is niet nodig, de afronding kan zeker nuttig zijn.
Officieel zou de lengte dan iets anders moeten worden voor dezelfde afstemming, maar vergeet dat maar even.
Als ik in jouw schoenen stond zou ik de nieuwe poort niet inkorten (mits niet langer dan 20cm ofzo), luisteren, en pas inkorten als blijkt dat je druk rond 50-60-70Hz mist.
-
Christiaan
Bedankt voor de reacties weer!
@ bert:
Ik woon zelf in de buurt van speakerenco dus ik zat daar even op de webshop te kijken:
Dit lijkt mee een redelijk goede vervanger?
http://shop.speakerenco.nl/product_info ... cts_id=571
Trompetvorm bedoelde ik het taps toelopen. Dat doet de nieuwe ook zie ik.
Even offtopic: Wat is daar in een luidspreker het nut precies van? De geluidsgolven in fase laten komen met de woofer? De snelheid neemt theoretisch gezien wat af door de divergerende vorm
@ bert:
Ik woon zelf in de buurt van speakerenco dus ik zat daar even op de webshop te kijken:
Dit lijkt mee een redelijk goede vervanger?
http://shop.speakerenco.nl/product_info ... cts_id=571
Trompetvorm bedoelde ik het taps toelopen. Dat doet de nieuwe ook zie ik.
Even offtopic: Wat is daar in een luidspreker het nut precies van? De geluidsgolven in fase laten komen met de woofer? De snelheid neemt theoretisch gezien wat af door de divergerende vorm
-
Christiaan
Nou, de test versie van de speakers staat in elkaar en ik moet zeggen dat het niet lekker klinkt. Op 1 of andere manier zit er rond de 130 hz (even met tone generator getest) en gigantische boost, bassen klinken helemaal nergens naar. Wat zou dat kunnen zijn, ze zijn gebouwd uit massief eiken, zou dat precies de resonantie frequentie zijn?
De boost is er overigens ook als ik de baspoort afsluit dus daar zal het dan niet aan liggen denk ik?
Demping is baileys wol (al mee geëxperimenteerd, maakt niks uit) en vilt op de zijwanden (nog niet mee geëxperimenteerd)
De boost is er overigens ook als ik de baspoort afsluit dus daar zal het dan niet aan liggen denk ik?
Demping is baileys wol (al mee geëxperimenteerd, maakt niks uit) en vilt op de zijwanden (nog niet mee geëxperimenteerd)