Fixed in versie 1.2.Vinculum schreef:Wat me ook opviel is dat als je het apparaat van stroom voorziet je een mooie begroeting krijgt op het scherm met de naam van het apparaat maar als je hem aan/uit schakeld met de IR/knoppen deze melding niet meer verschijnt. Niet een probleem ofzo natuurlijk maar viel me wel op.
Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Zucht, moet er weer een uC deze kant op komen.... 
Wacht maar even tot hij operationeel is. Wie weet wat ik nog tegen kom...
Wacht maar even tot hij operationeel is. Wie weet wat ik nog tegen kom...
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Mijn Amanero is ook verzonden.
Idd pb sturen aan Amanero via diyaudio.com en betalingsverzoek afhandelen. Redelijk snel gegaan allemaal.
Ben benieuwd. Van Knuisje zijn ook de meeste onderdelen in huis, nu nog op zoek naar wat vrije tijd om de boel in elkaar te gaan zetten.
Eerst nog een aantal kopzorgen over de BIII, maar daarover meer in m'n draadje over de BIII.
Idd pb sturen aan Amanero via diyaudio.com en betalingsverzoek afhandelen. Redelijk snel gegaan allemaal.
Ben benieuwd. Van Knuisje zijn ook de meeste onderdelen in huis, nu nog op zoek naar wat vrije tijd om de boel in elkaar te gaan zetten.
Eerst nog een aantal kopzorgen over de BIII, maar daarover meer in m'n draadje over de BIII.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Met samengeknepen billen de stekker in het stopcontact en ... niks ... geen zekeringen die in m'n gezicht ontploffen, geen gloeiende koelblokjes, alleen wat ledjes die branden
Alle spanningen volgens de handleiding
.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Well done, u mag door naar de volgende ronde.
Altijd spannend voor de eerste keer de spanning er op.
Altijd spannend voor de eerste keer de spanning er op.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Uhuh! Vooral als je de trafo's omdraait....knuisje schreef:Altijd spannend voor de eerste keer de spanning er op.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Simpel ontwerpje: Volledig aluminium. Front wordt 140x140x8 mm, de diepte van het totaal 200 mm. De zijkanten worden geperforeerd, maar dat trekt mijn stage-laptop niet, dus op de tekening wat simpele sleufjes.Forza schreef:salautom schreef:In welke kast ga je dit inbouwen?Ik ga eerst bekijken of het mogelijk is om de DAC in te bouwen bij mijn versterker, maar dat zal heel erg krap gaan worden, als het al past.
Wanneer dat niet netjes gaat lukken, ga ik het zo compact mogelijk proberen te doen. De printen opgestapeld in een kubus, dan zal ik zelf de behuizing moeten maken.En als dat te veel werk wordt (te lang gaat duren) dan wordt het een "gewoon" een modushop/hifi2000 behuizing.
Tussen de printen komt afscherming (m.b.v. afstandbusjes) van dunne aluminium plaatjes, met van voor naar achter de trafoprint, de supply en dan de DAC zelf. Dan lijkt me dat de afscherming voldoende is, en die plaatjes zorgen ook weer voor wat stevigheid (die zijn er overigens nog niet ingetekend, maar je kan het zien als een extra printplaatje ertussen). Op de voorkant komen nog een knop en het display.
Zou dat wat kunnen worden?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Even een vraagje over gebalanceerd en ongebalanceerd.
De DAC heeft een setje van elk en ik wil 2 setjes ongebalanceerd uit. 1 is dus geen probleem maar de 2de wel.
Mijn boerenverstand zegt dat ik van de gebalanceerde uitgang de plus en de massa pak en naar de ongebalanceerde uitgang leidt. Toch maar even opgezocht en toen kwam ik onderstaande tegen: Werkt dit? En wat als er nu geen schielding is maar alleen 2 aders (zilver kabel in teflon coating). Het is ook maar een kort stukje nl.
Aan de andere kant zie ik complete apparaten om de omzetting te maken. Wat is wijsheid?
De DAC heeft een setje van elk en ik wil 2 setjes ongebalanceerd uit. 1 is dus geen probleem maar de 2de wel.
Mijn boerenverstand zegt dat ik van de gebalanceerde uitgang de plus en de massa pak en naar de ongebalanceerde uitgang leidt. Toch maar even opgezocht en toen kwam ik onderstaande tegen: Werkt dit? En wat als er nu geen schielding is maar alleen 2 aders (zilver kabel in teflon coating). Het is ook maar een kort stukje nl.
Aan de andere kant zie ik complete apparaten om de omzetting te maken. Wat is wijsheid?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Volgens mij zijn er andere spanningen, dan 2 apparaten op die manier aansturen lijkt mij dat er een verschil kan komen in niveau.
Maar dat weten de specialisten beter.
Maar dat weten de specialisten beter.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
dit schema:

komt toch van Hypex? zo heb ik (voorlopig) ook m'n ncore de cinch aangesloten op de gebananceerde ingang van de ncore. Volgens Bruno is dit de fatsoenlijke manier om t te doen als je dan toch zo nodig ongebalanceerd wil werken
maar waarom wil je ongebalanceerd uit? je hebt toch UcD's?
komt toch van Hypex? zo heb ik (voorlopig) ook m'n ncore de cinch aangesloten op de gebananceerde ingang van de ncore. Volgens Bruno is dit de fatsoenlijke manier om t te doen als je dan toch zo nodig ongebalanceerd wil werken
maar waarom wil je ongebalanceerd uit? je hebt toch UcD's?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Er is mij ooit eens verteld door een wijs man dat het in de praktijk niets uitmaakt en dat gebalanceerd alleen maar voordelen heeft op langere afstanden. Daarnaast is het zo dat ik in mijn huidige kasten alleen maar rekening met ongebalanceerd heb gehouden. Mede voor formaatbeperkingen maar vooral ook omdat ik een universele opzet wilde. Stel dat ik nu eens een andere versterker wil gebruiken zonder gebalanceerde ingangen dan hang ik. Andersom ook, als ik ooit een andere voorversterker oid op de UCD's wil hebben dan zit ik weer met de beperking. Ongebalanceerd is gewoon een stuk makkelijker.Henkjan schreef:maar waarom wil je ongebalanceerd uit? je hebt toch UcD's?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
lees t stukje van Bruno in de ncore whithepaper maar over t waarom... punt is dat je bij ongebalanceerd de stroom die gaat lopen omdat je de massa van 2 apparaten aan elkaar hangt door de zelfde kabel stuurt als je signaal.
btw: je "hangt" helemaal niet als je ineens met een ander apparaat aan de slag gaat, het enige is dat je de interlink moet aanpassen conform dat schema dat je post.
btw: je "hangt" helemaal niet als je ineens met een ander apparaat aan de slag gaat, het enige is dat je de interlink moet aanpassen conform dat schema dat je post.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Tja, het is nu geen optie meer. Ik heb nu gekozen voor ongebalanceerd dus dan moet het dat maar worden. De vraag is alleen hoe dat het beste gaat.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Je onderschrift wordt wel toepasselijk, ik maak alles enz.
Je kunt op de achterzijde dus ook gewoon een verloopje maken met een stekker naar cinch.
Ik gebruik dat ook wel bij mijn Hypex monoblokken een adapter
Je kunt op de achterzijde dus ook gewoon een verloopje maken met een stekker naar cinch.
Ik gebruik dat ook wel bij mijn Hypex monoblokken een adapter
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Als je 2 keer ongebalanceerd nodig hebt zou ik deze beide afsplitsen van de ongebalanceerde uitgangen. Als je 1 kant van de gebalanceerde uitgangen pakt zit je zoals hannesie zegt met andere gains en een slechtere CMRR (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Common-mod ... tion_ratio).
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ok dan doen we dat. Het zal vast niet zo simpel zijn als 2 draadjes trekken ipv 1 zeker? Letterlijk splitsen dus.knuisje schreef:Als je 2 keer ongebalanceerd nodig hebt zou ik deze beide afsplitsen van de ongebalanceerde uitgangen.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
2 draadjes in 1 stekkertje moet toch wel lukken? of is het heel crappy.???
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Gewoon splitsen en dan 2 weerstandjes van 47ohm ofzo er tussen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
[domme vragen modus]Eerst weerstand en dan splitsen of eerst splitsen en dan weerstand?[/domme vragen modus]knuisje schreef:Gewoon splitsen en dan 2 weerstandjes van 47ohm ofzo er tussen.
Welke van de 2?
Dat is voor mij net iets als een snufje zout. Keiharde getallen graag.knuisje schreef:47ohm ofzo
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Vinculum schreef:Dat is voor mij net iets als een snufje zout. Keiharde getallen graag.knuisje schreef:47ohm ofzo![]()
Ik zou de bovenste aansluitwijze nemen (1 weerstandje aan elke ongebalanceerde RCA connector solderen dus
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Maar daar zijn toch hele mooie schakelingetjes voor ?
http://sound.westhost.com/project51.htm
http://sound.westhost.com/project51.htm
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
De DAC gebruikt al een soortgelijke balanced to unbalanced line driver. Eventueel eentje bijmaken voor 2 unbalanced aansluitingen kan inderdaad ook prima 
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Sneak preview
Raw materials, moet nog afgewerkt (gefreesd, geborsteld en geanodiseerd) worden
.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Is er een kwaliteitsverschil tussen de splitten met weerstandjes optie en deze (of vergelijkbare) schakeling?ray5150 schreef:Maar daar zijn toch hele mooie schakelingetjes voor ?
http://sound.westhost.com/project51.htm
Doe je dat zelf of heb je daar een adresje voor?Forza schreef:moet nog geborsteld en geanodiseerd worden
