Een EL34SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door Barry2001 »

Met de sinterklaas kreeg m'n nichtje 'Lego voor meisjes', maar dit is Lego voor adults :D Mooi experimenteren zo, nu je weet wat het gaat worden is het ook wat prettiger behuizing ontwerpen. Heb je een schema van wat nu de status is Theo?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

TheoK schreef:
Dus pen 1 en 8 verbinden met een 1K weerstand?
Pen 1 en 8 zo kort mogelijk met elkaar verbinden en dan wederom zo kort mogelijk een weerstand van 1k of meer naar de BF420
(indien mogelijk het ene uiteinde van de weerstand gebruiken om de twee pennen te verbinden)

groet,
Aat

N.B.
Helaas is hiermee succes niet gegarandeerd, maar ik denk dat er toch een goede kans is :sure:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Ik heb het geprobeerd Aat.
Maar dan doet hij het ook niet meer.

Barry.
Ik heb het schema van Anne helemaal overgenomen.
Alleen op de plek waar de 6k8 weerstand zat,zit nu 5k6.
En de koppel CC heb ik 0.47uF ipv 0,1uF.
En er zit een dubbele smoorspoel in van 10H 125mA.
Eentje voor elke kant.
Ik ben best wel onder de indruk van de E80F.
Fijn buisje en klinkt geweldig.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Waar ik wel benieuwd naar ben zijn de spanningen op de pinnen van de buis als pin 1 en 8 aan elkaar zijn geknoopt

Maar goed ik denk dat er bedoeld wordt dat je nog twee weerstanden zet zo dicht als mogenlijk bij de voet van de buis op pinnen 1 en 9.
zie voorbeeld.

Ik heb ook voor de liefhebber alles nog even ingezipt zodat je allle sims nog even terug kan kijken.
Bijlagen
el34-single-end-006.JPG
el34-single-end-006.zip
(40.29 KiB) 49 keer gedownload
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Ik ga dat morgen even testen.
Kom er vandaag niet aan toe.
Wat mij wel opvalt is dat de versterker na ongeveer
een half uur meer stroom gaat trekken.
De ampèremeter komt een beetje los op de variac.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Kan me voorstellen als die meter analoog is dat hij in het begin even blijft hangen.
Ik zou zeggen tik er eens even op met vinger na een minuut of vier
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

TheoK schreef:
Ik heb het geprobeerd Aat.
Maar dan doet hij het ook niet meer.
Helaas Theo, ik kan er met de pet niet meer bij! :( Bij een proefschakeling in dit topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=13727 functioneerde de schakeling wel goed. Ben in ieder geval blij dat je vindt dat penthodes ook goed kunnen klinken!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Het is jammer dat je zo ver weg van mij zit Aat.
Anders had ik de plank zo in de auto gedaan en bij je gekomen.
Ik ga morgen even verder proberen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Ach,zo erg is 't ook weer niet.Dat keerrooster zit niet in de weg of zo.En een stopweerstand bij die kleine steilheid hoeft ook niet.Als je nog 's wat anders wil,zet dan pen 8 bijv.aan de anode=pen 6.Gaat misschien ook niet :-& .
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door RobertD »

Nog vorderingen Theo?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Met de feestdagen ben ik er niet mee bezig geweest. Robert.
De versterker is klaar om in een mooie kast gebouwd te worden.
Ik heb al van karton een model gemaakt. Het gaat iets moois worden. :rock:
Na de dagen gaat vriend meubelmaker ermee aan de gang.
Tevens heb ik een paar VU-meters op de kop getikt.
Het wordt zeer zeker vervolgd. :wink:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door Barry2001 »

Sneak preview misschien?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door RobertD »

Welk schema heb je nu toegepast?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Ik heb het schema standaard van Anne gedaan.
Die 2 roosters aan elkaar werkt gewoon niet.
Dan werkt de versterker niet meer.
Even een sneakje voor de liefhebbers.
De maten kunnen gaan variëren.
Maar het is een idee hoe het eruit gaat zien.
Bijlagen
P1050991.JPG
P1050992.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door Barry2001 »

Heb in m'n jeugd eens een mengpaneel gebouwd, had precies dezelfde vorm. Het idee is denk ik dat je de trafo's binnenboord wil houden?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Dat is wel het plan Barry.
We zullen zien hoe dit gaat uitpakken.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Een EL34SE

Bericht door TubeHead »

Misschien ideetje om de gelijkrichter in het midden te zetten ? Gaat wel tegen " DE " bouwregels in..
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Een EL34SE

Bericht door sander1238 »

TubeHead schreef:
Misschien ideetje om de gelijkrichter in het midden te zetten ? Gaat wel tegen " DE " bouwregels in..
zijn het niet dezelfde buisvoeten? dan zou je het kunnen proberen, bij mijn hf10 is het ook goed gegaan de gelijkrichter er tussen in.

sander
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Is ook een idee jongens.
We gaan het gewoon uit proberen.
Na de jaarwisseling gaan we ermee aan de gang.
En idd. Ik heb ook bij mijn HF10 de voeding in het midden.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Een EL34SE

Bericht door Zweitse »

Persoonlijk zou ik gaan voor een platte kast en dan mooie trafo kappen over de trafo’s heen. Maar zoals ik al zeg, dat is mijn persoonlijke mening. Ik kan ook heel goed begrijpen dat je eens iets anders wil proberen. Ik zou inderdaad ook kiezen voor symmetrie in de opstelling van de buizen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Omdat ik bij deze trafoset geen kappen heb wordt alles ingebouwd Zweitse.
En het budget laat niet toe om kappen aan te schaffen. :cry:
En dit wordt totaal wat anders dan wat ik eerder gebouwd heb.
Gewoon een nieuwe uitdaging. :wink:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Je hebt helemaal gelijk ikzelf kies er meestal voor ook de buizen te beschermen tegen kinder vingers en ook katten die het aantrekkelijk vinden om erop te gaan liggen zodat je dan niet gebakken kat of kind van je amp af hoeft te schrapen. :rofl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door Barry2001 »

Mooi gaasjes in het hout verwerken, voor koeling en kijkerij..
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

De voeding kan bij een eindversterker makkelijk in het midden. In- en uitgangen voor links en rechts kun je gescheiden naar de zijkanten toe plaatsen. Bij een voorversterker zou ik dit niet zo snel doen.
Ben nog een paar plaatjes tegen gekomen van de versterker van Rudolf Moers (die van het dikke buizenboek), die mij aan jou kartonnen modellen deden denken:
zz parallel-push-pull-300B-tube-monoblock-amplifer.jpg
zz parallel-push-pull-300B-tube-monoblock-amplifer-inside-2.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door hannesie »

Het zal wel aan mij liggen, maar ik hoef helemaal geen versterkers te zien.

Ik moet alleen weten wat er draait, en hoe ik het harder en zachter kan zetten.
Verder een luidspreker die eigenlijk niet zichtbaar zou zijn zou dan het optimum zijn.
Helaas, zover ben ik nog niet. :oops:
Het gaat uiteindelijk toch om het luisteren....?

Dat doe je met je oren! :D
Plaats reactie