Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door Ah!buis »

'nAvond samen.Jullie bezigheden wat gevolgd met enige verbazing(zo nu en dan) :o
Bijv. het ontbreken van 47k weerstanden.Er zit op het schema maar een 47k,de rest is 4k7.Die zitten in een soort kammetje met opschrift 472 dwz een 4 een 7 en twee nullen = 4700.Alle weerstanden zitten aaneen op pin 1,dus zitten ze in de goeie richting in de print :?:
Dan de elkos C7 en C8,volgens schema 2µ2-10µ,ofwel pleur er maar wat in wat voorradig is.Die Cs zitten daar volledig nutteloos te wezen.Moeten een evt.gelijkspanning van de aangesloten toestellen tegenhouden,ooit een uitgang met gelijkspanning tegengekomen?Meer nog als het al voor zou komen en het is een negatieve spanning dan zitten ze nog verkeerdom ook.Besluit gooi ze eruit en zet een draadbrug in de plaats,weer een elko minder in de signaalweg :D .
De elkos aan de uitgang van de stabilisators komen niet zo nauw.Voor wisselstroom moeten de + en - aan elkaar en daar zijn die 780X 790X niet zo goed in vandaar elkos.Zet de 220µ op de analoog voeding en de 10µ op de 5V voor de µC,die heeft daar minder last van.
Er zit volgens het schema een 24C04 in.Dat is een EEPROM en doet vermoeden dat je de tekst op het scherm zelf kunt opgeven.Behalve dat het contrast misschien op min.staat,waardoor je niks ziet,zou het ook kunnen dat ie staat te wachten op gegevens voor de toestelnamen.Hopelijk is de handleiding niet in het chinees (zoals sommige verwijzingen in het schema) :? .
Anne
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door Rody »

Ah!buis schreef:
'nAvond samen.Jullie bezigheden wat gevolgd met enige verbazing(zo nu en dan) :o
Bijv. het ontbreken van 47k weerstanden.Er zit op het schema maar een 47k,de rest is 4k7.Die zitten in een soort kammetje met opschrift 472 dwz een 4 een 7 en twee nullen = 4700.Alle weerstanden zitten aaneen op pin 1,dus zitten ze in de goeie richting in de print :?:
Met de 47K weerstanden doel ik op de weerstanden waarmee de ingangen aan aarde hangen. In het schema zijn die 100k (R12, R13), maar op de print 47k. Ongeacht zitten ze er niet bij. Dat van die kammen met de 1 weet ik, die zitten goed.
Ah!buis schreef:
Dan de elkos C7 en C8,volgens schema 2µ2-10µ,ofwel pleur er maar wat in wat voorradig is.Die Cs zitten daar volledig nutteloos te wezen.Moeten een evt.gelijkspanning van de aangesloten toestellen tegenhouden,ooit een uitgang met gelijkspanning tegengekomen?
Meer nog als het al voor zou komen en het is een negatieve spanning dan zitten ze nog verkeerdom ook.Besluit gooi ze eruit en zet een draadbrug in de plaats,weer een elko minder in de signaalweg :D .
Deze zitten er niet in, ik heb ze idd overbrugd vanwege het nutteloos wezen en vervuiling van het signaal.
Ah!buis schreef:
De elkos aan de uitgang van de stabilisators komen niet zo nauw.Voor wisselstroom moeten de + en - aan elkaar en daar zijn die 780X 790X niet zo goed in vandaar elkos.Zet de 220µ op de analoog voeding en de 10µ op de 5V voor de µC,die heeft daar minder last van.
Er zit volgens het schema een 24C04 in.Dat is een EEPROM en doet vermoeden dat je de tekst op het scherm zelf kunt opgeven.Behalve dat het contrast misschien op min.staat,waardoor je niks ziet,zou het ook kunnen dat ie staat te wachten op gegevens voor de toestelnamen.Hopelijk is de handleiding niet in het chinees (zoals sommige verwijzingen in het schema) :? .
Anne
Handleiding? Da's een goeie bak. Ik ben blij dat ik de schema's erbij heb, de print vind ik nl niet overal even zelfverklarend (bv twee 4-polige aansluitingen, een voor de CLK signalen naar de volume print, een voor de rotary encoder. maar welke welke is heb ik uit de foto's van de advertentie en het schema moeten halen..... Nee, een handleiding zit er niet bij. Ik ga nu even het contrast checken, don't touch that dial....

GR rOdy
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door Rody »

Halleluja, we hebben beeld. Het was idd het contrast. Schroeven schroeven schroeven en toen kwam er beeld. Ik was door die knipperende LED ook van de wijs gebracht. NOrmaal is dat een foutcode, hier hoort dat bijkbaar. Ok, nu de rest aansluiten, de tweede print weer fixen. 2 van de diodes zijn zeker stuk, en ik denk ik de spanningsregelaars. Geen idee hoe ik die moet checken dus ik vervang ze maar gewoon...

Gr rOdy
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door Ah!buis »

Oef :!: proficiat ,het ziet er dus goed uit :D
Blijft de vraag,wat wordt dan in de EEPROM opgeslagen.Laatste instelling voor uitschakelen bijv. of zit dat IC er helemaal niet in :? .
Anne
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door Rody »

Ah!buis schreef:
Oef :!: proficiat ,het ziet er dus goed uit :D
Blijft de vraag,wat wordt dan in de EEPROM opgeslagen.Laatste instelling voor uitschakelen bijv. of zit dat IC er helemaal niet in :? .
Anne
Dank u, dank u. Je kunt iig het startvolume opslaan, handmatig. Dan start hij op op -96 dB en loopt langzaam naar het ingestelde startvolume toe. Hij onthoudt voor zover ik kan zien niet afsluitvolume. Ook de balans tussen de surroundkanalen kun je ahgi opslaan, deze kun je iig apart regelen.

BTW, je uitleg van waarom op de ene voedingslijn 220uF en op de andere 10 zou kunnen kan ik niet helemaal volgen (ik bluf me er een beetje doorheen met wat boerenverstand en een klein beetje electro dat ik op school heb gehad, maar verstand ervan heb ik niet). Kun je de redenatie erachter misschien verduidelijken, misschien steek ik er wat van op? Wat doen die uitgangselko's eigenlijk? Die dikke voor het afvlakken snap ik....

GR rOdy
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door Lieuwe »

Om de instellingen op te slaan (volgens mij ook de aparte volumes van de separate kanalen) moet je even een soldeerlinkje maken zoals in de bijlage ;).
Dan kan je de settings opslaan met het knopje Sel op de afstandsbediening.
Bijlagen
Save Setting.JPG
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door Rody »

Lieuwe schreef:
Om de instellingen op te slaan (volgens mij ook de aparte volumes van de separate kanalen) moet je even een soldeerlinkje maken zoals in de bijlage ;).
Dan kan je de settings opslaan met het knopje Sel op de afstandsbediening.
Dat bruggetje had ik ook al gevonden in de "documentatie" :-)

Net onderdelen gehaald om de eerste print te herstellen.

GR ROdy
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door Ah!buis »

Het verhaal over de elkos na de stablisators was idd nogal beknopt O:) .
Als de spanning (dreigt te)zak(ken)t wordt die hardhandig naar boven getrokken,maar een te hoge spanning moet maar zelf zakken door het verbruik.Nou zal een te hoge spanning niet zo gauw voorkomen maar dat gedrag geeft wel een uitgang die in één richting laagohmig en in de andere richting hoogohmig is.Dat is niet wat een analoog circuit hebben wil,die gaat er van uit dat voor wisselstroom de + aan de - zit.Daarom een (redelijk dikke) elko over de uitgang,sluit de wisselstroom (ook in het laag)kort.De µC met z'n hoge schakelfrequentie is tevreden met een kleintje.
Anne
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door Lieuwe »

Ik vond de knipperende led ook vreemd, maargoed het is en blijft ebay spul :mrgreen: .
Zoals ik het nu lees werkt hij gewoon?
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door Rody »

Lieuwe schreef:
Ik vond de knipperende led ook vreemd, maargoed het is en blijft ebay spul :mrgreen: .
Zoals ik het nu lees werkt hij gewoon?
Ik heb hem nog niet met geluid uit kunnen proberen, maar de controller reageert netjes dus het zal wel goed wezen. Ik heb het voedingsdeel van de 2e volumeprint hersteld, werkt nu weer. Nog te doen:

- die zenuwen-LED terug naar de controller print. Geen zin om de hele tijd tegen dat geknipper aan te kijken.
- de hoofd bandkabel aftakken voor het 2e volumebord
- bandkabeltje aan de transistoruitgangen (vaste 5V voor de Toslink units niet vergeten) en een dochterbordje maken met de TOSLINK-switch. Ik denk dat ik hetzelfde bij het 2e volumebord doe voor een analoge switch. Ik hoor je denken, had die dan gewoon op het volumebord gebouwd zoals de bedoeling was. Maar zowel mijn digitale als mijn analoge signalen gaan eerst naar een SRC2496 en dan digitaal naar een DCX2496 en weer analoog naar de volumeregeling. Op de SRC schakel ik (handmatig helaas) tussen analoog en digitaal. Dus de bronkeuze gaat niet intern verder in de volumeregeling maar gaat direct weer naar buiten.....snappez-vous?
- van een van de bronkeuze bordjes weer een bandkabeltje naar de print met de bronkeuze ledjes en de IR ontvanger. Ik wil kijken of die transistors voldoende stroom kunnen leveren om zowel het relais als de LEDs te voeden.
- op aanraden van Ah!buis de 10 uF in de analoge sectie vervangen door de 220 uF.
IMAG0217.jpg
Allen bedankt voor het meedenken.
GR ROdy
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door Rody »

Ah!buis schreef:
Het verhaal over de elkos na de stablisators was idd nogal beknopt O:) .
Als de spanning (dreigt te)zak(ken)t wordt die hardhandig naar boven getrokken,maar een te hoge spanning moet maar zelf zakken door het verbruik.Nou zal een te hoge spanning niet zo gauw voorkomen maar dat gedrag geeft wel een uitgang die in één richting laagohmig en in de andere richting hoogohmig is.Dat is niet wat een analoog circuit hebben wil,die gaat er van uit dat voor wisselstroom de + aan de - zit.Daarom een (redelijk dikke) elko over de uitgang,sluit de wisselstroom (ook in het laag)kort.De µC met z'n hoge schakelfrequentie is tevreden met een kleintje.
Anne
Ok, ik probeer het te snappen. Dus het schema in http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/1707.pdf is niet echt geschikt voor analoge (audio) toepassingen met zijn 10 uF? Zou die 220 goed zijn of kan ik niet toch beter de 100 uF die in het schema en op de print vermeld staan halen en erin stoppen, of maakt dat niet veel uit?
En hoe manifesteert een te grote of te kleine elco zich?

Bedankt voor de uitleg iig!

Gr rOdy
Laatst gewijzigd door Rody op ma 14 mar 2011, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door mischa72 »

Zou ik dit moois woensdag eens kunnen aanschouwen?

Ik zorg wel dat ik op tijd ben :wink: .

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door Ah!buis »

Of de transistors ook nog een LED kunnen trekken?In het meest ongunstige geval halen ze 50mA,hangt af van de spreiding in transistoreigenschappen en de software (een 1 kan gewoon los zijn,de 4k7 trekt 'm wel omhoog,of aktief +uit).
Als het niet genoeg is,zet er een BC548B in,versterkt minstens 3x zoveel (pootjes zitten wel anders) :!: .
De 2N5551,als die er al in zit,is overigens een rare keus.Zo'n ding kan tot 160V gebruikt worden,en dat bij 5V :? .
Anne

Zie net nog vraagje over C. Te groot hindert niet,220µ als er plaats is. Te klein,eerder vervorming in het laag,maar wat "te" is?
Kwestie van uitproberen.Perfectionisten willen zelfs een gewone C van minstens 100n over de elko zien voor het hoog.(een tantaal kan ook)
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door Rody »

Update:

GeertM2 was gisteren bij mij dus hoewel de boel nog niet klaar was toch even in een spelende staat gebracht. Hij doet het! Ik gebruik nu 1 bordje (moet de bandkabel nog splitsen voor het 2e bordje) maar ik draai nu L+R midhoog en het laag gesummed mono dus dat kon even. Ik kan nog niks zeggen over "de klank" maar er viel me iig niks op. Ik heb de 10 uF caps nog niet vervangen maar merkte (nog) niks raars in het laag. VOlumeregeling gaat prima, gebalanceerd werkt uitstekend. De mute functionaliteit werkt helaas niet (crappy implementatie van de PGA's vermoed ik, moet het schema nog even nazien). En het vreemde is: als de volumeregeling uitstaat blert er af en toe (bij de pieken) toch wat geluid door heen :-)

Wordt vervolgd.

Gr Rody
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door Ah!buis »

Vermoedelijk teveel ingangsspanning,max.2,5Veff :roll:
Anne
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door Rody »

Update:

TOSLINK switch werkt!!! Ik sta er zelf van te kijken :-)
IMG_1516.JPG
IMG_1518.JPG
Gr rOdy
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door mischa72 »

Nice work. Altijd leuk als iets werkt wat je zelf hebt verzonnen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door BertDB »

Rody schreef:
Update:

TOSLINK switch werkt!!! Ik sta er zelf van te kijken :-)
:rock:

Ik heb zelf de laatst beschikbare pre-mounted kit hiervan gekocht bij Europe-audio.
Worstel alleen nog met een goed concept om het ding in te bouwen.
Die toslinkjes zijn een hel om proper te monteren tegen een achterplaat, en zo'n toslink-doorvoer van 7€/stuk komt er niet aangezien ik er 8 nodig heb.
Misschien toch maar via ebay een zakje van 25 TORX147 ontvangertjes aanschaffen en een setje vijlen :lol:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Bericht door satefan »

verwijderd: Per ongeluk in verkeerde topic gereageerd.
Plaats reactie