Ehh Baff in die sleuf? Het idee van die schuine plankjes IS een low pass filter en daar hoort geen demping in. Het schuin zetten van het schot heeft als extra het verminderen van staande golven.
Als je demping in de sleuf stopt maak je er meer een soort van Briggs filter van.
Ehh Baff in die sleuf? Het idee van die schuine plankjes IS een low pass filter en daar hoort geen demping in. Het schuin zetten van het schot heeft als extra het verminderen van staande golven. Als je demping in de sleuf stopt maak je er meer een soort van Briggs filter van.
alleen schot:
dat dempt de staande golf dus niet zo veel
Ja, dat geloof ik wel Heb je het al geprobeerd met een laag Technocell op de bodem van het onderste compartiment? En is het wel de verticale resonantie en niet die tegen de achterwand? Stop je Baff achter de speaker dan demp je natuurlijk ook die laatste.
Ehh Baff in die sleuf? Het idee van die schuine plankjes IS een low pass filter en daar hoort geen demping in. Het schuin zetten van het schot heeft als extra het verminderen van staande golven.
Als je demping in de sleuf stopt maak je er meer een soort van Briggs filter van.
Als je een laagdoorlaatfilter dempt blijft het gewoon laagdoorlaat hoor. De demping zal heus niet veroorzaken dat er extra hoge tonen doorheen komen
@Henkjan: ik zou niet zo moeilijk doen, er kan gewoon meer BAF in de kast, je gebruikt nu extreem weinig. Stop gewoon het hele onderste en bovenste compartiment vol, dan zullen de problemen verdwenen zijn. Zolang je de BAF maar niet gaat samendrukken zal er geen overdemping plaatsvinden. Je had de opening van de schuine schotten beter wat kleiner kunnen maken, gelijk aan de Sd, maar dat is achteraf praten.
Als je een laagdoorlaatfilter dempt blijft het gewoon laagdoorlaat hoor. De demping zal heus niet veroorzaken dat er extra hoge tonen doorheen komen
Ha Jeroen,
Dat snap ik ook wel maar dat zei ik toch ook helemaal niet? Kan je opmerking niet zo plaatsen.
Jij zegt dat er geen demping in hoort terwijl ik daar geen enkel probleem in zie.
Het principe is wat Arjank al aangaf: Gewoon een 2e orde laag-doorlaat filter (wat trouwens soms ook wel in een TL toegepast wordt om hogere frequenties uit de lijn weg te houden). Kun je natuurlijk dat filter wel gaan dempen maar daar wordt het alleen maar een slapper filter van. Het moet op zich voldoende zijn om hogere frequenties weg te houden van de baspoort. Tenzij dat natuurlijk niet erg klopt en je lapmiddelen gaat toepassen. Ga je die sleuf dempen dan demp je ook de BR resonantie en dat wil je liever niet.
Spannender is eigenlijk de vraag: Is die resonantie nou de verticale in de kast of die tegen de achterwand achter de speaker, dat is niet erg duidelijk. Baff stoppen achter de speaker dempt in dit geval natuurlijk beide. En een extra stukje Technocell/Pritex op de wand kan dan ook helpen.
Als je ziet hoe ik het gedaan heb bij mijn AL130/NEO3PDR monitor, gewoon overal BAF behalve bij de poort, dan heb je een recept dat niet kan falen. Daarbij heb ik gewoon de sleuven mee gevuld met BAF, je moet het gewoon zo zien, die sleuven doen hun werk en daar bovenop heb je het effect van de demping door BAF. Niet moeilijker maken dan het is.
In mijn mortelkasten zit ook die v-bracing en de kasten zijn geheel gevuld met twaron. Ook hier kon Jeroen geen spoor van staande golven ontdekken. Weliswaar een gesloten systeem, maar toch.
Mijn Verity kloon kasten bestaan ook uit twee kamers met een gat daartussen. Er zit zelfs een heel kort buisje in het gat. Toen Jeroen mijn kasten doormat, vond hij een vreemd impedantiepiekje, dat hij weet aan dat poortje. Met een los propje Twaron erin was het piekje verdwenen. Ik denk dus dat wat demping in de V bracing best wel eens een positief effect kan hebben.
Jawel, met wat demping kun je bulten wel wegdrukken en met een buisje creëer je ook extra luchtmassa waardoor de Q wel eens te hoog kan uitpakken. Het resultaat van een luchtdoorgang naar de BR-poort dempen is dan wel dat de Q_Br lager wordt. Dat wil je in principe niet, maar toegegeven, een tammere BR kan wel rustiger, en voor sommige, aangenamer klinken.
Maar het blijft allemaal bottom-up probeer en poetswerk. Kom je soms ver mee en soms ook niet. Ik zie dan liever een directe methode voor het juist bepalen van de afmetingen.
Mijn Verity kloon kasten bestaan ook uit twee kamers met een gat daartussen. Er zit zelfs een heel kort buisje in het gat.
Dat klinkt meer als een double-chamber bassreflex. Daarbij is de afstemming tussen de twee kamers en de bassreflex poort cruciaal. Bij het idee viewtopic.php?f=3&t=13510&p=1523981&hil ... s#p1523981 dat ik had met gewoon een "gat" gaat het puur en alleen erom om een akoestisch laag doorlaatfilter te creeëren met een (relatief) hoge frequentie om zo poortresonantie(lengte van de poort) niet aan te wakkeren. Je zorgt er dus voor dat het frequentiegebied vanaf het laag/mid niet in de andere kamer terecht komt waar de baspoort in zit.
Bij een echte double chamber ligt deze frequentie een stuk lager en heeft ook een andere functie. In de HH stond eens een artikel over de Visaton Solo die volgens dat principe werkt, interessant stuk.
ik had 2 redenen om naar zo weinig mogelijk demping te gaan:
het kast volume is aan de ruime kant, dit omdat ik het leuk vond de externe maten van een A4-tje te nemen extra demping vergroot dat volume alleen maar
demping in een BR kast vermindert de output van de poort, zie dit topic
de vraag: Is die resonantie nou de verticale in de kast of die tegen de achterwand achter de speaker
ik heb op de achterwand boven de v-brace een dik stuk vilt zitten
de vraag: Is die resonantie nou de verticale in de kast of die tegen de achterwand achter de speaker
ik heb op de achterwand boven de v-brace een dik stuk vilt zitten
Ok, duidelijk. Wat trouwens ook perfect werkt om zo'n reflectie weg te werken is opgerold grof golfkarton van iets van 3 cm - 5 cm hoog tegen de achterwand. Dan wel met de openingen van het karton naar de kast toe Ooit een geprobeerd in een pijp speaker, geen reflectie meer terug te vinden.