Media server suggesties gevraagd (Linux)
Moderator: Beheerdersteam
Media server suggesties gevraagd (Linux)
Ik heb al jaren naar tevredenheid een simpele Linux fileserver in huis. Overal in huis kunnen we bij onze documenten, en ook audio/video kan er makkelijk op met de hedendaagse grote schijven. Tot nu toe luister ik muziekjes door MP3/Flac/WAV op te zoeken en gewoon via de (Samba) shares te openen met mediasoftware naar keuze (wmp, foobar, winamp, etc). Er beginnen her en der wat andere apparaten dan alleen de PC het huis in te sluipen die muziek/video/foto's zouden kunnen streamen. Die kunnen niet met file shares overweg, maar zoeken naar bijvoorbeeld een DLNA server. Dat is vast ook wel te vinden voor Linux, maar ik heb er geen ervaring mee.
Belangrijkste is om binnenshuis muziek te kunnen streamen, video/foto's bekijken doen we tot nu toe vrijwel niet langs die route maar als we toch aan de gang gaan, komt dat er vast ook wel snel achteraan. Ik heb geen behoefte om dit ook buitenshuis via internet aan te spreken. Aanwezig is een Debian Squeeze server op een Atom bordje. Heeft er iemand suggesties voor een geschikte media server voor mijn Linux machientje, liefst uit eigen ervaring?
Belangrijkste is om binnenshuis muziek te kunnen streamen, video/foto's bekijken doen we tot nu toe vrijwel niet langs die route maar als we toch aan de gang gaan, komt dat er vast ook wel snel achteraan. Ik heb geen behoefte om dit ook buitenshuis via internet aan te spreken. Aanwezig is een Debian Squeeze server op een Atom bordje. Heeft er iemand suggesties voor een geschikte media server voor mijn Linux machientje, liefst uit eigen ervaring?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Media server suggesties gevraagd (Linux)
de squeezboxserver draait prima op een Linux doos.
Re: Media server suggesties gevraagd (Linux)
Is die niet te specifiek voor de squeezboxen gemaakt? Ook bruikbaar voor willekeurige andere clients?
Re: Media server suggesties gevraagd (Linux)
Ik ben ook op zoek naar een oplossing voor een Squeeze server en (media)server voor hier in huis. Ik heb de afgelopen weken wat uitgeprobeerd. Vortexbox is simpel te installeren en biedt een eenvoudig te bedienen geheel. Alleen als je met meerdere harde schijven wil werken wordt het als je wat minder Linux skills hebt wat lastiger.
Het geheel is bij mij, door een griepje, even aan de kant komen te staan. Maar ik ben er nog niet uit wat het gaat worden.
Het geheel is bij mij, door een griepje, even aan de kant komen te staan. Maar ik ben er nog niet uit wat het gaat worden.
Re: Media server suggesties gevraagd (Linux)
Zo wat rondzoekend wordt MiniDLNA vaak genoemd. Oorspronkelijk ontwikkeld voor Netgear NAS apparaten, maar ook goed te draaien op andere Linux servers. Configuratie niet via web interface maar via tekst files, dus wel enige Linux ervaring nodig.
Re: Media server suggesties gevraagd (Linux)
Ik heb hier ook verschillende servers draaien op mijn Linux doos.
Meest gebruikt, Logitech Media Server die sinds kort ook Upnp/DLNA is.
Daarnaast de Apple server, die direct word gezien door iTunes, Firefly server MT Daap
en de Music Player Deomon. De share van de Muziekbestanden ook direct zichtbaar, en ik kan dan ook direct van de PC naar de server rippen.
Ik gooi er nu een CD in en die komt direct op de juiste plaats na het rippen.
Alleen als er de ene keer J.J.Cale staat en de andere keer Cale J.J. dan is het soms even zoeken of corrigeren.
Meest gebruikt, Logitech Media Server die sinds kort ook Upnp/DLNA is.
Daarnaast de Apple server, die direct word gezien door iTunes, Firefly server MT Daap
en de Music Player Deomon. De share van de Muziekbestanden ook direct zichtbaar, en ik kan dan ook direct van de PC naar de server rippen.
Ik gooi er nu een CD in en die komt direct op de juiste plaats na het rippen.
Alleen als er de ene keer J.J.Cale staat en de andere keer Cale J.J. dan is het soms even zoeken of corrigeren.
Re: Media server suggesties gevraagd (Linux)
Ik heb hier FreeNAS draaien op een oude PC (refurbished Compaq mini-desktopje van 2 tientjes) waar ik de HD van heb los gekoppeld. FreeNAS boot namelijk gewoon vanaf een USB-stickje. De bestanden staan op 2 externe schijven.
Maar ik ga, omdat ik Linux toch een taaie materie vind, FreeNAS op termijn toch vervangen door de één of andere Windows configuratie (op een aan te schaffen SSD-schijf). Dan kan ik 'm namelijk ook makkelijker gebruiken als printserver en server voor de scanner zonder voor alles weer uren te gaan zitten uitzoeken hoe het met Linux moet. Eenzelfde mini-desktop ga ik in de huiskamer inzetten als audiospeler.
Maar ik ga, omdat ik Linux toch een taaie materie vind, FreeNAS op termijn toch vervangen door de één of andere Windows configuratie (op een aan te schaffen SSD-schijf). Dan kan ik 'm namelijk ook makkelijker gebruiken als printserver en server voor de scanner zonder voor alles weer uren te gaan zitten uitzoeken hoe het met Linux moet. Eenzelfde mini-desktop ga ik in de huiskamer inzetten als audiospeler.
Re: Media server suggesties gevraagd (Linux)
Als je je printer er al aan het gekoppeld was de printer al herkend geweest, of het moet een rare zijn.
Ik had bij mijn broer een dual boot PC gemaakt, en toen we bij hem thuis de boel aansloten, was het eerst de printer installeren onder Windows en vervolgens na een tijdje het voor elkaar.
Toen naar de Ubuntu versie, en toen we gingen kijken naar de printer bleek hij al herkend te zijn.
Dan is het alleen nog op de verschillende PC de Netwerkprinter installeren.
Juist het printerdeel is super makkelijk, maar je moet wel de samba netwerk hebben ingesteld op minimale onderdelen.
Ik doe hier al jaren niet anders.
Ik had bij mijn broer een dual boot PC gemaakt, en toen we bij hem thuis de boel aansloten, was het eerst de printer installeren onder Windows en vervolgens na een tijdje het voor elkaar.
Toen naar de Ubuntu versie, en toen we gingen kijken naar de printer bleek hij al herkend te zijn.
Dan is het alleen nog op de verschillende PC de Netwerkprinter installeren.
Juist het printerdeel is super makkelijk, maar je moet wel de samba netwerk hebben ingesteld op minimale onderdelen.
Ik doe hier al jaren niet anders.
Re: Media server suggesties gevraagd (Linux)
Je hebt natuurlijk 2 dingen: Een mediaserver en media clients. Die twee moeten goed met elkaar praten. Meest universeel is UPnP/DLNA als protocol. Zoals Hans al meldde doet de Squeezeserver dat ook en al een tijdje (sinds V7.xx). Gebruik hem hier ook.AntonZ schreef:Is die niet te specifiek voor de squeezboxen gemaakt? Ook bruikbaar voor willekeurige andere clients?
Weet niet wat voor clients je hebt maar voor iPod/iPad en ander mobiel spul is iPeng een fraaie client die direct met het Squeeze protocol communiceert.
Re: Media server suggesties gevraagd (Linux)
Geen Apple apparaten en iTunes hier. Wel een receiver en DVD speler met netwerkaansluiting die DLNA praten. Verder enkele Android tablets. Op de Windows pc's heb ik niet echt streaming diensten nodig, want de server is al Samba fileserver. Dus met Windows computers in huis kan ik alle MP3/WAV/FLAC en foto/videobestanden gewoon zien op de aanwezige shares.
Net als hannesie kan ik mijn CD's rechtstreeks naar de muziek share op de server rippen, zodat ik ze daarna her en der in huis kan afspelen. In de woonkamer moet ik nu nog de Windows pc opstarten, inloggen, browsen en dan naar de receiver afspelen. Met een DLNA client in de receiver (en nog een in de DVD speler) zou dat makkelijker moeten kunnen.
Net als hannesie kan ik mijn CD's rechtstreeks naar de muziek share op de server rippen, zodat ik ze daarna her en der in huis kan afspelen. In de woonkamer moet ik nu nog de Windows pc opstarten, inloggen, browsen en dan naar de receiver afspelen. Met een DLNA client in de receiver (en nog een in de DVD speler) zou dat makkelijker moeten kunnen.
Re: Media server suggesties gevraagd (Linux)
Dan is het een kwestie van verschillende proberen. Niet alle implementaties werken evengoed. Mijn netwerkradiootjes zien b.v. MiniDLNA op de Netgear nasdoos niet, maar de Squeezeserver (als UPnP/DLNA) weer wel probleemloos.
Re: Media server suggesties gevraagd (Linux)
Ik heb nu minidlna draaiend op mijn servertje. Receiver ziet hem, kan muziekjes spelen. Ik moet nog wel thuis raken in de UI op de receiver. Op dit moment is het eindeloos bladeren om te vinden wat ik zoek. Misschien moet ik de tagging van mijn muziek verbeteren. Jippie 
Re: Media server suggesties gevraagd (Linux)
Misschien een leuke app, ik heb hem vanmiddag ook met ("cool", forumlid) laten zien.
BubleUpnp., https://play.google.com/store/apps/deta ... upnp&hl=nl
Ik kan er film en muziek laten mee laten draaien.
Alleen niet tegelijkertijd, zoals vanmiddag bleek.
Op de Android draait het echt leuk.
BubleUpnp., https://play.google.com/store/apps/deta ... upnp&hl=nl
Ik kan er film en muziek laten mee laten draaien.
Alleen niet tegelijkertijd, zoals vanmiddag bleek.
Op de Android draait het echt leuk.
