Mooi gedicht
Een EL34SE
Moderator: Beheerdersteam
Re: Een EL34SE
Heel mooi bedacht Robert.RobertD schreef:Er is een zwaar pakje naar Theo onderweg,
En maar ik hopen dat hij blijft verstoken van pech.
Laten we maar op de post vertrouwen,
Dan kan Theo weer lekker bouwen,
Met nieuwe buizen en spoelen,
Zal hij zich in zijn sas voelen.
En zien wij hier binnenkort een prachtig resultaat,
Als alles op de plankjesversterker staat.
ZO gauw het er is ga ik weer verder.
Ben zeer benieuwd.
Re: Een EL34SE
Yesssssssss.
Postnl heeft zijn best gedaan.
Ze zijn binnen.
Robert enorm bedankt. Ik ga zo gauw mogelijk ermee aan de gang.
Postnl heeft zijn best gedaan.
Ze zijn binnen.
Robert enorm bedankt. Ik ga zo gauw mogelijk ermee aan de gang.
Re: Een EL34SE
Zo. Het moment is daar.
De stekker in de variac en langzaam de spanning erop.
En yesss de buizen gloeien op.
Even later kwam de hoogspanning eraan en de EL34's worden een beetje blauw van binnen.
Op de speakers kwam een niet noemenswaardig zoemertje uit.
Toen de audio erop gedaan. Maar er komt helemaal geen geluid uit.
Niks nada noppes.
Zal de boel nog eens gaan nalopen.
De stekker in de variac en langzaam de spanning erop.
En yesss de buizen gloeien op.
Even later kwam de hoogspanning eraan en de EL34's worden een beetje blauw van binnen.
Op de speakers kwam een niet noemenswaardig zoemertje uit.
Toen de audio erop gedaan. Maar er komt helemaal geen geluid uit.
Niks nada noppes.
Zal de boel nog eens gaan nalopen.
Re: Een EL34SE
Ik heb nu het draadje van pen 1 naar pen 8 (de tip van Aat) los gehaald
en er komt nu wat geluid uit.
Heel dof. Geen hoog en zacht.
Als ik de volume knop verder los draai dan gaat het geluid kraken.
en er komt nu wat geluid uit.
Heel dof. Geen hoog en zacht.
Als ik de volume knop verder los draai dan gaat het geluid kraken.
Re: Een EL34SE
Nog wat metingen van de E80F.
Pen 1> 126 volt.
Pen 3> 5 volt.
Pen 6> 126 volt.
Op het punt waar volgens tekening 350 volt moet staan meet ik 335 volt.
Op de basis van de BF420 meet ik 128 volt.
En op het 410 volt punt meet ik 420 volt.
Pen 1> 126 volt.
Pen 3> 5 volt.
Pen 6> 126 volt.
Op het punt waar volgens tekening 350 volt moet staan meet ik 335 volt.
Op de basis van de BF420 meet ik 128 volt.
En op het 410 volt punt meet ik 420 volt.
Re: Een EL34SE
Pen 8 losgenomen ja maar daarna wel weer aan pen 3 gezet hoop ik.
Anode- en schermrooster-spanning hetzelfde
,dan ofwel transistor verkeerd aangesloten of stuk.
Anne
Anode- en schermrooster-spanning hetzelfde
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Een EL34SE
Kun je de transistor eruit halen en pen 1 en pen 6 doorverbinden?
Pen 8 gaat aan 3. Is er dan wel muziek?
Volgens mij is er iets mis rond die tor.
Pen 8 gaat aan 3. Is er dan wel muziek?
Volgens mij is er iets mis rond die tor.
Re: Een EL34SE
Ik heb nu pen 1 en 6 doorverbonden en heb nu wel geluid.
De tor verwijderd.
Tis niet dat je zegt van hiep hoi geweldig maar het is al een stuk beter.
Zou de tor kapot gegaan kunnen zijn door pen 1 en 8 met elkaar te verbinden?
De tor verwijderd.
Tis niet dat je zegt van hiep hoi geweldig maar het is al een stuk beter.
Zou de tor kapot gegaan kunnen zijn door pen 1 en 8 met elkaar te verbinden?
Re: Een EL34SE
Nog even wat plaatjes erbij.
Als iemand wat verkeerds ziet dan hoor ik het graag.
Als iemand wat verkeerds ziet dan hoor ik het graag.
Re: Een EL34SE
Ik verwacht het zeker niet, Theo!TheoK schreef:Zou de tor kapot gegaan kunnen zijn door pen 1 en 8 met elkaar te verbinden?
groet,
Aat
Re: Een EL34SE
Ik heb er nieuwe torren op gezet en heeft niks geholpen.
Er komt een heel dof geluid uit en mid en hoog zijn totaal niet aanwezig.
Zo gauw ik de volumeknop verder open draai gaat alles enorm kraken.
En als ik pen 1 met 8 verbindt doe hij helemaal niks meer.
Heb alles tig keer gecontroleerd maar kan verder niks fout vinden.
Er komt een heel dof geluid uit en mid en hoog zijn totaal niet aanwezig.
Zo gauw ik de volumeknop verder open draai gaat alles enorm kraken.
En als ik pen 1 met 8 verbindt doe hij helemaal niks meer.
Heb alles tig keer gecontroleerd maar kan verder niks fout vinden.
Re: Een EL34SE
Ik heb even gekeken naar de aansluitingen van de BF420. Het gekke is dat bij sommige sommige datasheets de indeling gelijk is aan die van Theo, echter ik zag er ook een van Siemens waarbij de indeling omgekeerd is (of zie ik dit nu verkeerd?!) Er zijn vast wel halgeleiderexperts, die hierover iets kunnen zeggen:Als je een multimeter met een eenvoudig hFe metertje hebt zou dit kunnen testen.
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Een EL34SE
Zo'n metertje heb ik niet Aat.
Maar ik kan die 2 pootjes ook wel even omdraaien en proberen.
Kijken wat er gaat gebeuren. Ik heb nog 1 nieuw exemplaar.
Maar ik kan die 2 pootjes ook wel even omdraaien en proberen.
Kijken wat er gaat gebeuren. Ik heb nog 1 nieuw exemplaar.
Re: Een EL34SE
Ik heb hem omgedraaid en helpt ook niks.
Het is nu wel zo dat als ik de spanning eraf gooi
dat even voor 1 seconde het geluid veel beter wordt en valt daarna helemaal weg.
Het is nu wel zo dat als ik de spanning eraf gooi
dat even voor 1 seconde het geluid veel beter wordt en valt daarna helemaal weg.
Re: Een EL34SE
Wat meet je op G1 pin 9 ik kan me voorstellen dat die niet op 0 volt wordt getrokken door of je potmeter of die R van 1 meg
En probeer het eens zonder die tor
En probeer het eens zonder die tor
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Een EL34SE
He, had hier net wat getypt dat weg is, maar ik wilde zeggen: bijzonder vreemd, maar je hebt volgens mij wel gelijk Aat! Als je de BF420 datasheet van Motorola bekijkt zit íe weer zoals Theo aangaf. Echt nog nooit meegemaakt, lijkt me ook niet wenselijk dat de aansluiting per fabrikant anders is....
Maar je kunt in 'diode' stand met je multimeter wel de basis-emitter overgang meten Theo, je ziet dan iets van 06-0.7 staan.
Maar je kunt in 'diode' stand met je multimeter wel de basis-emitter overgang meten Theo, je ziet dan iets van 06-0.7 staan.
Re: Een EL34SE
Zonder tor speelt hij wel.
Ik heb dan pen 1 met 6 verbonden.
OP de ingang pen 9 meet ik niks.
Ik heb dan pen 1 met 6 verbonden.
OP de ingang pen 9 meet ik niks.
Re: Een EL34SE
Als ik de meter op diodestand heb dan geeft 640 aan tussen basis en emitter Barry.
Re: Een EL34SE
Sluit je die Colector van de tor nog steeds aan op pin 6 ( anode ) zoja zet die eens gewoon op het voedings punt.
Ik kan me namelijk voorstellen dat die tor het signaal van de anode kortsluit
Ik kan me namelijk voorstellen dat die tor het signaal van de anode kortsluit
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Een EL34SE
Moet goed zijn Theo!TheoK schreef:Als ik de meter op diodestand heb dan geeft 640 aan tussen basis en emitter Barry.
Re: Een EL34SE
Heb dat nu even gedaan maar gauw weer uitgezet.
Daar kwam me toch een gierende toon uit zeg.
Deed pijn aan de oren.
Daar kwam me toch een gierende toon uit zeg.
Deed pijn aan de oren.
Re: Een EL34SE
Geeft dat niet aan dat je dan een meekoppelling hebt in plaats van een tegenkoppelling.
Mogenlijk staat de uitgangsfase van UGT verkeerd om teruggekoppeld naar je E80F
Mogenlijk staat de uitgangsfase van UGT verkeerd om teruggekoppeld naar je E80F
Re: Een EL34SE
Wel meer gehoord van verschillen in aansluiting,zelf niet meegemaakt.Zou zeggen als Philips en +Motorola het eens zijn hou dat dan maar aan.Hoewel makkelijk na te zien,(konventionele
)stroom(van + naar -) gaat van basis naar emitter,niet omgekeerd.
Dat het geluid er zo dof uitkomt als 't mis is komt doordat de C van 220nF er dan over zit.
Voor zover het op de foto te zien is zit het hoe dan ook verkeerd.
Anne
Dat het geluid er zo dof uitkomt als 't mis is komt doordat de C van 220nF er dan over zit.
Voor zover het op de foto te zien is zit het hoe dan ook verkeerd.
Anne
