zekering in netspanning - waar

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

zekering in netspanning - waar

Bericht door Henkjan »

is het nodig de zekering in de nettoevoer voor de schakelaar te zetten (dus direct na de entree)? of is dat met een geschikte schakelaar niet nodig omdat er geen faalscenario is? in mijn geval gaat het om een Neutrik entree en dan deze schakelaar: http://www.farnell.com/datasheets/22978.pdf
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: zekering in netspanning - waar

Bericht door Barry2001 »

Ja. Spanning die een apparaat 'binnenkomt' moet eerst een zekering zien.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: zekering in netspanning - waar

Bericht door markbakk »

Is volgens mij niet helemaal waar. Onze onvolprezen Elektor legt de zaken vrij helder uit.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: zekering in netspanning - waar

Bericht door Barry2001 »

"Smeltveiligheden en spoelen, kondensatoren en weerstanden voor storingsonderdrukking hoeven echter niet te worden uitgeschakeld. Hoewel het niet verplicht is, is het in dit verband wel aan te bevelen om een primaire zekering voor de schakelaar te monteren. Een defekte netschakelaar is dan ook beveiligd." Het "moet" dus niet inderdaad, maar gewoon wel doen. Hoeft niet eens de schakelaar zelf te zijn, stel dat de draadjes ernaartoe tegen iets aan hangen dat warm wordt. Henkjan was denk ik blij dat de zekering in z'n cv ketel ook vooraan in z'n ketel zat..
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zekering in netspanning - waar

Bericht door Henkjan »

dus schakelaars hebben een faalscenario waarvoor een zekering nodig is...

ander ding uit die elektor text:
Als we er van uitgaan dat deze trafo’s kortsluitvast zijn, dan verklaart dat ook de afwezigheid van een primaire zekering. Als u een "gewone", niet kortsluitvaste trafo gebruikt, dan is een primaire zekering noodzakelijk.
wanneer is een trafo kortsluitveilig? en hoe herken ik dat als zelfbouwer?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: zekering in netspanning - waar

Bericht door Barry2001 »

Henkjan schreef:
dus schakelaars hebben een faalscenario waarvoor een zekering nodig is...

ander ding uit die elektor text:
Als we er van uitgaan dat deze trafo’s kortsluitvast zijn, dan verklaart dat ook de afwezigheid van een primaire zekering. Als u een "gewone", niet kortsluitvaste trafo gebruikt, dan is een primaire zekering noodzakelijk.
wanneer is een trafo kortsluitveilig? en hoe herken ik dat als zelfbouwer?
Jazeker hebben schakelaars een faalscenario, en dus de draden naar de schakelaar toe.

Een trafo is kortsluitveilig als je simpel gezegd de secundaire kant kun kortsuiten zonder dat door warm worden de trafo affikt. Volgens mij zijn ze voor de hobby niet in de handel, heb ze nog niet gezien tenminste.

Ze worden toegepast bij bv halogeen verlichting, als het lampje koud is is de weerstand heel laag en kan er even veel stroom lopen. Een zekering zou door die hoge stroom in het begin eruit vliegen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: zekering in netspanning - waar

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
dus schakelaars hebben een faalscenario waarvoor een zekering nodig is...

ander ding uit die elektor text:
Als we er van uitgaan dat deze trafo’s kortsluitvast zijn, dan verklaart dat ook de afwezigheid van een primaire zekering. Als u een "gewone", niet kortsluitvaste trafo gebruikt, dan is een primaire zekering noodzakelijk.
wanneer is een trafo kortsluitveilig? en hoe herken ik dat als zelfbouwer?
Kortsluitveilige trafo's zijn gewoon te koop, te herkennen aan een schakelsymbool met een temp aanduiding erbij.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: zekering in netspanning - waar

Bericht door Ah!buis »

Denk toch dat er een verschil is tussen kortsluitveilig en kortsluitvast :o
De veiligheid wordt bereikt met een ingebouwde zekering die onderbreekt als de trafo te heet wordt waarna je 'm kunt weggooien :shock:
Kortsluitvast dan kan die tegen kortsluiten doordat het eigenlijk een slechte trafo is met flink wat seriezelfinduktie.Kan de stroom niet te groot worden.
Zoiets komt ook mooi tepas bij simpele acculaders en bij lastrafo's,geen serieweerstand (of andere stroombeperking)nodig.
Anne
dirkmans
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 26 aug 2012, 17:54

Re: zekering in netspanning - waar

Bericht door dirkmans »

Goeie vraag, eigenlijk nooit zo over nagedacht.
Mijn inziens kan na de schakelaar ook.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”