Alternatieven voor MiniDSP?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Alternatieven voor MiniDSP?
Bestaan er eigenlijk alternatieven voor een MiniDSP, binnen dezelfde prijsklasse?
- met ongeveer dezelfde mogelijkheden (opties, support, kennis binnen de DIY community, ...)
- met ongeveer dezelfde (audio)prestaties
Ik kan er voorlopig geen vinden, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zijn.
- met ongeveer dezelfde mogelijkheden (opties, support, kennis binnen de DIY community, ...)
- met ongeveer dezelfde (audio)prestaties
Ik kan er voorlopig geen vinden, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zijn.
Re: Alternatieven voor MiniDSP?
Best leuke producten, maar je zit toch al snel aan minstens het dubbele budget voor een bijna gelijkwaardig product.
Dan lijkt me een MiniDSP toch nog steeds een stuk interessanter.
Dan lijkt me een MiniDSP toch nog steeds een stuk interessanter.
Ik weet niet op hoeveel kanalen je wilt gaan spelen, maar je hebt natuurlijk ook de Hypex AS2.100 met naar ik meen ook een uitgang voor de sub, dat zou dan een drieweg worden met een aparte versterker voor de Sub.
Ja, die is heel interessant. Zeker als je nog geen keuze hebt gemaakt wat de eindversterker betreft. In mijn geval heb ik die versterker al en heeft het dus weinig zin om die richting uit te gaan.
Maar in een ander geval vind ik die dingen heel interessant.
Ik kijk vooral naar de MiniDSP 2x4.
Ik ben op het moment bezig met het integreren van een sub in een 2.1 systeem. Maar die 2x4 vind ik ook héél interessant om later een fraaie actieve 2-weg mee te bouwen. (daar zou die Hypex ook erg nice voor zijn natuurlijk)
Maar in een ander geval vind ik die dingen heel interessant.
Ik kijk vooral naar de MiniDSP 2x4.
Ik ben op het moment bezig met het integreren van een sub in een 2.1 systeem. Maar die 2x4 vind ik ook héél interessant om later een fraaie actieve 2-weg mee te bouwen. (daar zou die Hypex ook erg nice voor zijn natuurlijk)
Hallo Rho, ik ben bang dat er qua prijs, naast de Hypex AS2.100(d), eigenlijk geen alternatief is voor de 2x4 miniDSP.
Andere DSP oplossingen die ik tot nu toe ben tegengekomen kosten vele malen meer.
Te denken valt aan o.a. Groundsound/Xilica/Deqx en nog een paar waarvan ik de naam vergeten ben.
Bij de Groundsound bijvoorbeeld moet de software nog apart bijgekocht worden, waarvan de prijs al bijna gelijk is aan een 2x4 miniDSP..
Maar misschien is met een beetje handigheid het DSP gedeelte wel uit een AS2.100(d) module te halen.
Desnoods kan je gewoon de analoge uitgangen van de moederprint aftappen
.
Een groot nadeel van de miniDSP 2x4 (unbalanced) vind ik persoonlijk de toch best wel significante ruis op de uitgangen (goed hoorbaar op 3 meter afstand met slechts een 20dB gain versterker).
Ik vermoed dat dat door de DC/DC converter op het boardje zelf wordt veroorzaakt.
Helaas was dat voor mij in ieder geval een 'no go'.
Hoe dan ook heb ik mij alvast op dit topic geabonneerd, zo mooi nieuws zijn er inderdaad een alternatief is ^^.
Andere DSP oplossingen die ik tot nu toe ben tegengekomen kosten vele malen meer.
Te denken valt aan o.a. Groundsound/Xilica/Deqx en nog een paar waarvan ik de naam vergeten ben.
Bij de Groundsound bijvoorbeeld moet de software nog apart bijgekocht worden, waarvan de prijs al bijna gelijk is aan een 2x4 miniDSP..
Maar misschien is met een beetje handigheid het DSP gedeelte wel uit een AS2.100(d) module te halen.
Desnoods kan je gewoon de analoge uitgangen van de moederprint aftappen
Een groot nadeel van de miniDSP 2x4 (unbalanced) vind ik persoonlijk de toch best wel significante ruis op de uitgangen (goed hoorbaar op 3 meter afstand met slechts een 20dB gain versterker).
Ik vermoed dat dat door de DC/DC converter op het boardje zelf wordt veroorzaakt.
Helaas was dat voor mij in ieder geval een 'no go'.
Hoe dan ook heb ik mij alvast op dit topic geabonneerd, zo mooi nieuws zijn er inderdaad een alternatief is ^^.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik heb zowel ervaring met de minidsp, als met de hypex, als met een HT receiver (decoderen is ook digitaal), en die hebben alle 3 evenveel (beter gezegd: even weinig) ruis, je hoort wat met je oor bij de tweeter, maar op de bank echt niet meer. als die van jou ruist, is er meer aan de hand. wel is het zo dat als je speakers hebt met extreem hoge gevoeligheid, dat je dan meer van die ruis hoort dan met gewoneChris_T schreef:Een groot nadeel van de miniDSP 2x4 (unbalanced) vind ik persoonlijk de toch best wel significante ruis op de uitgangen (goed hoorbaar op 3 meter afstand met slechts een 20dB gain versterker)
Wel, ik ben zeker niet vies van een MiniDSP, dus ik hoef niet noodzakelijk een alternatief te vinden. Maar als er een bestaat zou dat natuurlijk erg leuk zijn. De keuze hebben is altijd goed.
Over die ruis had ik al wel eens iets gelezen. Vooral dan als het over de gebalanceerde versie gaat. Daarom dat ik die even negeer.
Over de niet gebalanceerde had ik dit nog niet gelezen.
Over die ruis had ik al wel eens iets gelezen. Vooral dan als het over de gebalanceerde versie gaat. Daarom dat ik die even negeer.
Over de niet gebalanceerde had ik dit nog niet gelezen.
Wat gek, ik heb echt van alles geprobeerd om het op te lossen.Henkjan schreef:ik heb zowel ervaring met de minidsp, als met de hypex, als met een HT receiver (decoderen is ook digitaal), en die hebben alle 3 evenveel (beter gezegd: even weinig) ruis, je hoort wat met je oor bij de tweeter, maar op de bank echt niet meer. als die van jou ruist, is er meer aan de hand. wel is het zo dat als je speakers hebt met extreem hoge gevoeligheid, dat je dan meer van die ruis hoort dan met gewoneChris_T schreef:Een groot nadeel van de miniDSP 2x4 (unbalanced) vind ik persoonlijk de toch best wel significante ruis op de uitgangen (goed hoorbaar op 3 meter afstand met slechts een 20dB gain versterker)
Diverse klasse AB/D eindversterkers gebruikt, losse accu als voeding gebruikt, ingangen kortgesloten, kabels kort gehouden, module afgeschermd in een metalen doosje.
Maar niets heeft geholpen.
Tijdens de zoektocht naar een oplossing heb ik diverse verhalen over hetzelfde ruisprobleem gelezen.
Ik nam toen maar aan dat het aan de module zelf lag.
Zou het kunnen zijn dat het boardje toch defect is?
Het is voornamelijk witte ruis wat kan duiden op oscillaties, maar er worden geen chipjes heet en het stroomverbruik is heel laag (slechts 40ma op 12V).
Nu krijg ik stiekem weer een beetje hoop
Ter vergelijking, mijn miniDSP module ruist meer dan een oude cassettedeck met TDK-D bandjes.
De hypex as2.100d die ik ook bezit, ruist daarentegen maar een klein beetje, precies zoals je omschrijft alleen hoorbaar als je er dicht op gaat zitten.
ik heb voor de aansturing van m'n 2+2 FAST setup ook die afweging moeten maken.
(2 concaeve rapide's + 2 cornerwoofers)
Alle hierboven varianten heb ik bekeken:
- deqx, groundsound, minidsp, behringer, hypex, ..
Wat ik uiteindelijk wel graag wou is om ook dingen on-the-fly te kunnen aanpassen, en een grafische weergave was ook fijn.
Bovendien was het opzet van dit concept 'budget'. Ik heb getwijfeld over de groundsound, maar budgetwise was dat een no-go.
Ook weer een PC nodig, idem bij de minidsp, hypex...
Uiteindelijk ben ik gegaan voor een 2dehands (maar in prima staat) Behringer DCX2496, zoals Daniel hierboven ook zegt.
Nog geen moment spijt van gehad.
Zeer fijn en intuïtief apparaat, en voor minder dan 100€ was ie van eigenaar veranderd.
Ik heb er verder geen tweaks aan gedaan (zoals je wel vindt op internet).
De finale opzet is een combinatie van een DCX2496 en DEQ2496 geworden, met een 4kanaals versterker erachter.
De versterker (ook een behringer) ruist wel wat maar zeer acceptabel (= onhoorbaar verder dan 1m), maar de 2 processors heb ik ook apart getest en die zijn netjes stil !
(2 concaeve rapide's + 2 cornerwoofers)
Alle hierboven varianten heb ik bekeken:
- deqx, groundsound, minidsp, behringer, hypex, ..
Wat ik uiteindelijk wel graag wou is om ook dingen on-the-fly te kunnen aanpassen, en een grafische weergave was ook fijn.
Bovendien was het opzet van dit concept 'budget'. Ik heb getwijfeld over de groundsound, maar budgetwise was dat een no-go.
Ook weer een PC nodig, idem bij de minidsp, hypex...
Uiteindelijk ben ik gegaan voor een 2dehands (maar in prima staat) Behringer DCX2496, zoals Daniel hierboven ook zegt.
Nog geen moment spijt van gehad.
Zeer fijn en intuïtief apparaat, en voor minder dan 100€ was ie van eigenaar veranderd.
Ik heb er verder geen tweaks aan gedaan (zoals je wel vindt op internet).
De finale opzet is een combinatie van een DCX2496 en DEQ2496 geworden, met een 4kanaals versterker erachter.
De versterker (ook een behringer) ruist wel wat maar zeer acceptabel (= onhoorbaar verder dan 1m), maar de 2 processors heb ik ook apart getest en die zijn netjes stil !
De Berhinger producten zijn ook een optie maar natuurlijk niet zo veelzijdig als de minidsp producten. Wat we wel vergeten hier is Brute Fir, dsp op de pc.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Ik heb een Inuke3000DSP. Voor het laag heb ik dus al een DSP, maar ik wil meer mogelijkheden voor latere projecten.
De Behringer DCX vind ik een beetje groot. Hij valt later ook niet meer te integreren in een ander project (een VV of EV, ...).
Ik denk die Inuke later ook te vervangen. Dus dan moet ik wel iets hebben om die interne DSP te vervangen.
De Behringer DCX vind ik een beetje groot. Hij valt later ook niet meer te integreren in een ander project (een VV of EV, ...).
Ik denk die Inuke later ook te vervangen. Dus dan moet ik wel iets hebben om die interne DSP te vervangen.
DSP op de PC lijkt mij een mooie, in ieder geval theoretisch, omdat je op die manier een slag A/D D/A conversie overslaat bij het afspelen van digitaal opgeslagen geluid.
Pro audio geluidskaarten zijn goed te vinden op 6 of 8 kanaals uit, bijvoorbeeld deze
http://www.marktplaats.nl/a/computers-e ... m=1&pos=10
Pro audio geluidskaarten zijn goed te vinden op 6 of 8 kanaals uit, bijvoorbeeld deze
http://www.marktplaats.nl/a/computers-e ... m=1&pos=10
Maar ik heb geen pc aan de keten hangen, dus dat heeft weinig/geen zin.
Effe de laptop aan de usb van de minidsp hangen vind ik geen probleem.
Effe de laptop aan de usb van de minidsp hangen vind ik geen probleem.
Met de aankoop van een extra PC en een ruimte om het ding in te zetten erbij, lijkt het me een beetje duurder en minder handig dan een miniDSP.
Ieder zn ding
PC DSP maakt DAC en voorversterker overbodig, daarmee kun je weer plek en budget maken voor een PC...
Maar voorlopig is dit voor mij een toekomstbeeld, ik ben ook nog niet zo ver.
Wel een minidsp gekocht kort geleden, maar eigenlijk staat het concept me nog steeds niet aan. Ik draai muziek vooral vanaf een squeezebox, heb een mooie dac gebouwd met een om daar zoveel mogelijk muziek uit te halen. Vervolgens moet het signaal een minimaal doosje in met even minimale voeding, gaat van analoog naar digitaal, wordt bewerkt en weer terug omgezet. Naar mijn gevoel kan dat, los van de filtering, nooit wat beters opleveren dan er in ging.
Enige nadeel wat ik aan een PC DSP opzet kan bedenken is dat er een A/D omzetting nodig is om platen te draaien, wat weer een beetje tegen de natuur in gaat.
PC DSP maakt DAC en voorversterker overbodig, daarmee kun je weer plek en budget maken voor een PC...
Maar voorlopig is dit voor mij een toekomstbeeld, ik ben ook nog niet zo ver.
Wel een minidsp gekocht kort geleden, maar eigenlijk staat het concept me nog steeds niet aan. Ik draai muziek vooral vanaf een squeezebox, heb een mooie dac gebouwd met een om daar zoveel mogelijk muziek uit te halen. Vervolgens moet het signaal een minimaal doosje in met even minimale voeding, gaat van analoog naar digitaal, wordt bewerkt en weer terug omgezet. Naar mijn gevoel kan dat, los van de filtering, nooit wat beters opleveren dan er in ging.
Enige nadeel wat ik aan een PC DSP opzet kan bedenken is dat er een A/D omzetting nodig is om platen te draaien, wat weer een beetje tegen de natuur in gaat.
Mja zo'n PCtje hoeft echt niet meer te kosten dan een MiniDSP-in-a-box (helemaal niet als je nog wat oude hardware hebt). En het kan veel meer qua filtering. Nadeel is dat het ietsje lastiger te installeren is. Ik vond dat ook een enorme horde, maar als ik nu mensen met een MiniDSP of zo'n Hypex bezig zie dan ben ik toch erg blij dat ik het heb.rho schreef:Met de aankoop van een extra PC en een ruimte om het ding in te zetten erbij, lijkt het me een beetje duurder en minder handig dan een miniDSP.
Ja, ik snap het hele audio/media-PC concept wel. Maar dat past voorlopig niet in de opzet die ik nu ga maken.
Ik denk dat ik gewoon voor de miniDSP ga. Het ding kost geen stukken van mensen en er zal altijd wel wat leuks mee te doen zijn als ik mijn systeem wat verder zou uitbouwen.
En blijkbaar zijn er niet echt alternatieven (die binnen mijn huidige wensen vallen) voor het ding.
Ik denk dat ik gewoon voor de miniDSP ga. Het ding kost geen stukken van mensen en er zal altijd wel wat leuks mee te doen zijn als ik mijn systeem wat verder zou uitbouwen.
En blijkbaar zijn er niet echt alternatieven (die binnen mijn huidige wensen vallen) voor het ding.
De MiniDSP is inderdaad wel de beste optie voor een goeie, betaalbare en direct inzetbare DSP vind ik. Met de verschillende varianten heb je zelfs nog keus tegenwoordig.rho schreef:En blijkbaar zijn er niet echt alternatieven (die binnen mijn huidige wensen vallen) voor het ding.
Ik heb ondertussen al erg veel ervaring met de minidsp producten.
Ik heb al 3 minidsp 2x4 gehad, en speel nu met een 2x10.
Mijn ervaring met de minidsp 2x4 is dat de analoge ingangen 'ruk' zijn, en altijd veel ruis geven. Digitaal is alles super.
Daarnaast hapert de usb connectie voor het instellen wel eens, is dan even opnieuw in een andere usb prikken of de pc opnieuw opstarten om te verhelpen.
Dit kan ook een windows kwaal zijn, aangezien mijn macbook hier nooit last van heeft.
Daarnaast heeft de minidsp een behoorlijke in/uitschakelplop. Dit is het beste op te lossen door middel van een mute relais, tijdens het opstarten.
Voor het geld moet je alleen niet klagen het kost ook geen drol. Voor het geld maak je niet eens een net analoog filter.
Bij de mindisp 2x10 hebben ze een oplossing voor de inschakelplop, je moet alleen dan wel altijd voeding op de minidsp laten staan.
Ook werkt de usb aansluiting hier perfect, ik gok omdat je dit bord niet voed vanuit de usb.
Geluidskwaliteit/instellingen/opties bij dit bord zijn ook iets beter
Over het algemeen ben ik er al achter dat als de minidsp ruist, je of een maandagmorgen model hebt. Of dat je gewoon zelf iets verkeerd doet met kabels.
Het geheel is gewoon nogal gevoelig voor storing.
Is dit geen optie voor je, dan moet je of grof geld investeren in een kant en klaar model. Of wachten tot de hypex dps uit komt. Al zal hier ook een ander prijskaartje aan hangen.
Ik heb al 3 minidsp 2x4 gehad, en speel nu met een 2x10.
Mijn ervaring met de minidsp 2x4 is dat de analoge ingangen 'ruk' zijn, en altijd veel ruis geven. Digitaal is alles super.
Daarnaast hapert de usb connectie voor het instellen wel eens, is dan even opnieuw in een andere usb prikken of de pc opnieuw opstarten om te verhelpen.
Dit kan ook een windows kwaal zijn, aangezien mijn macbook hier nooit last van heeft.
Daarnaast heeft de minidsp een behoorlijke in/uitschakelplop. Dit is het beste op te lossen door middel van een mute relais, tijdens het opstarten.
Voor het geld moet je alleen niet klagen het kost ook geen drol. Voor het geld maak je niet eens een net analoog filter.
Bij de mindisp 2x10 hebben ze een oplossing voor de inschakelplop, je moet alleen dan wel altijd voeding op de minidsp laten staan.
Ook werkt de usb aansluiting hier perfect, ik gok omdat je dit bord niet voed vanuit de usb.
Geluidskwaliteit/instellingen/opties bij dit bord zijn ook iets beter
Over het algemeen ben ik er al achter dat als de minidsp ruist, je of een maandagmorgen model hebt. Of dat je gewoon zelf iets verkeerd doet met kabels.
Het geheel is gewoon nogal gevoelig voor storing.
Is dit geen optie voor je, dan moet je of grof geld investeren in een kant en klaar model. Of wachten tot de hypex dps uit komt. Al zal hier ook een ander prijskaartje aan hangen.
Je zou iets kunnen proberen te ontwikkelen op basis van de SigmaDSP van Analog Devices.
Volgens betrouwbare bronnen passen de MiniDSP's een behoorlijke partij compressie toe. Deze zelfde bron is daarom voor de ontwikkeling van hun nieuwe audiosysteem overgestapt naar de SigmaDSP.
Groeten,
Mischa
Volgens betrouwbare bronnen passen de MiniDSP's een behoorlijke partij compressie toe. Deze zelfde bron is daarom voor de ontwikkeling van hun nieuwe audiosysteem overgestapt naar de SigmaDSP.
Groeten,
Mischa
Welke bronnen?mischa72 schreef:Volgens betrouwbare bronnen passen de MiniDSP's een behoorlijke partij compressie toe.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Casper schreef:Welke bronnen?mischa72 schreef:Volgens betrouwbare bronnen passen de MiniDSP's een behoorlijke partij compressie toe.
Deze:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spa_(stad)