EMU Protheus1 defect

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Mr Tube

EMU Protheus1 defect

Bericht door Mr Tube »

Gisteren liep ik op de zwarte markt en zag ergens verstopt een Emu proteus1 synthesizer module staan, aangezien ik in het bezit ben van zijn broer de procussion leek het me wel grappig om hem aan te schaffen. Ter plaatse testen toonde dus aan dat hij defect was, knipperende leds en display duidt op een voedingsprobleem. Ik kon hem meenemen voor de prijs van een broodje Shoarma en dat heb ik maar gedaan, thuisgekomen even snel gekeken en idnderdaad een hikkende voeding.

Vandaag een diepgaand onderzoek en een bolstaande elco vervangen, dit hielp niet maar na wat meten en een stukje reverse engineering ontdekte ik dat een Overvoltage protector moeilijk zat te doen. Deze verwijderd en de voeding werkte weer normaal, de componenten van de OVP waren verlopen en hij sprak bij 4,9V al aan. Als vervanging een TAZ diode van 5V aangebracht om toch weer een OVP te realiseren en weer ingebouwd, synthesizer werkt weer als een tierelier.
Uiterraard had ik ook een nieuwe BT151 en zener aan kunnen schaffen maar de schakeling leek me erg kritisch en die onderdelen had ik ook niet liggen en de TAZ diode wel.

dit dus ter leering en vermaak.
emu-proteus1.jpg
ray5150

Re: EMU Protheus1 defect

Bericht door ray5150 »

Hardstikke leuk ! =D> =D>

En nu op zoek naar de Vintage Keys... =P~ =P~
Mr Tube

Re: EMU Protheus1 defect

Bericht door Mr Tube »

ray5150 schreef:
Hardstikke leuk ! =D> =D>