Voorversterker vragen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

fluppie

Bericht door fluppie »

Als jij alle bestelnrs van Farnell kiest dan zet ik een order ( voor het dubbele aantal ) bij Farnell. Ik wil dit ding nl. ook ooit bouwen. Berg ik de componenten alvast netjes op :D. Liefst dan wel de gehele bestelling bij Farnell als het kan. Ik kan namelijk via de zaak van een kennis bestellen :D.
daniel

Bericht door daniel »

Ik wil dan toch even mijn voedingsprintjes pluggen. De audiolink heeft twee voedingen nodig, en heeft in het originele ontwerp de regelaars op de print zitten. Trafo-prints met gelijkrichting zijn dan los. Daar zijn de mijne natuurlijk perfect voor :) en moet keus voor verschillende trafo's.

zie hier
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik heb nogal moeite om de BY500-200 te bemachigen. Is er een alternatief voor?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Aaaargggh!! Frusty is dit zeg! RS-Components heeft de weerstandnetwerken, de trafo's en de PIC maar niet de diode (max 3A). Farnell heeft de diodes, de pic en de weerstandnetwerken maar niet de trafo's. Bovendien kan ik daar alleen bestellen als het boven de 50,- is.
Conrad en Dickbest heeft geen van drieën. Gek word ik ervan!
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Waar heb je zo'n zware diode voor nodig?? Is een 1A niet ruim voldoende? Over welke spanningen praat je? Onder de, zeg, 40V kun je ook mooi een schottky gebruiken. Wil je persé een softrecovery, dan is voor 1A de BYV26C ook een leuke optie..
Kortom: wat is de reden dat je die BY500-200 wil hebben?

Kees
BertDB

Bericht door BertDB »

conrad heeft de diodes die jij vraagt :wink:
buiten de transfo's (daar heb ik er van een ander merk maar zelfde specs) en de pic moet je alles kunnen bestellen bij conrad ! ..

edit: BY550-200 .. bijna identieke eigenschappen .. :wink:
BY550-200

.. en hij doet het prima hier 8)

ook de weerstandsnetwerkjes vind ik terug bij conrad .. ( zowel met 4 weerstanden als met 8 )..

4x10K
8x10K

kortom: de zoekfunctie van conrad leren gebruiken, en neen, die zit vaak niét logisch in elkaar :twisted:
Laatst gewijzigd door BertDB op vr 20 mar 2009, 15:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ok die by550 had ik dus inderdaad nooit gevonden...
Super bedankt daarvoor. Maar.......
Ik krijg het netwerkje dus nog steeds niet gevonden!
heb je daar niet ook zo'n mooi linkje van? *kijkt heel lief naar xbake*

Mag ik dan even off-topic vragen wat je voor koellichaam je zou adviseren voor de LM3875 (gainclone) met een 2*22V 225VA trafo?
Laatst gewijzigd door Vinculum op vr 20 mar 2009, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
BertDB

Bericht door BertDB »

done, zie hierboven :wink:
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Welke trafo's heb jij dan besteld bij conrad?
BertDB

Bericht door BertDB »

Vinculum schreef:
Welke trafo's heb jij dan besteld bij conrad?
2x7 V/10 VA wordt opgegeven door elektor

ik kan het niet zien hier vanop m'n werk welke ik besteld heb, maar ik vermoed deze:
2x9V/10VA

mvg, Bert
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Deze past dan weer niet op de print. Maakt ook eigenlijk niet uit want de pic moet ik toch ergens anders bestellen dus dan doe ik dat wel bij RS samen met de trafo's.

Bedankt voor de hulp!
Het heeft ook voordelen want nu heb ik voor degene die deze ook willen bouwen alles bij elkaar.
Bijlagen
The AudioLink.xls
Complete bestellijst
(35.5 KiB) 116 keer gedownload
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

In het document van de AudioLink word op het laatst vermeld dat het een goed idee is om voor de ingangen een weerstand en een cap te monteren. Alleen op het plaatje staat een staat een weerstand van 470 Ohm en in de tekst staat dit:

Nadat dit apparaat in het Elektuurlab in gebruik was genomen, ontdekten we bij verder knutselen dat het gunstig is om aan de ingangen kleine RC-filters in te bouwen, die hoogfrequente storingen buiten de deur houden. Een serieweerstand van 100 Ω in de uitgangsleidingen komt de stabiliteit van de PGA2311 ten goede. Zoals te zien is in figuur 7 worden deze onderdelen rechtstreeks op de in- en uitgangsbussen gemonteerd. Eventueel kunnen ze zelfs in de kabel gemonteerd worden, zodat ook dit deel van de schakeling van de afscherming van de kabel kan profiteren.
Bijlagen
RC-Filter.jpg
BertDB

Bericht door BertDB »

yup, die heb ik ook geplaatst.
Kan alleen niet meer zo goed herinneren welke waarde (deze anomalie tussen tekst en figuur was mij trouwens niet opgevallen). Ik meen toch dat ik het figuurtje gevolgd ben en 470 ohm geplaatst heb.
daniel

Bericht door daniel »

ze hebben het hier over zowel in- als uitgangen. 100 ohm serieweerstandjes aan de uitgangen is bekend, dat komt de stabiliteit als gevolg van kabel-capaciteit ten goede.

Aan de ingang heb ik zelf geen ervaring mee. Echter lijkt mij 470 ohm rijkelijk veel, aangezien in de datasheet staat dat de pga hooguit 600 ohm bronimpedantie wil zien. Als je daar al 470 ohm vanaf snoept met zo'n filtertje. Misschien ook gewoon een beetje mee experimenteren?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

De bouw word verder beschreven in het volgende topic:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=8497

Ik ben alleen nog wel benieuwd hoe het nu zit met die weerstanden aan de ingang.
disco

Bericht door disco »

Zijn jullie weerstandjes en condensatortjes in jullie audiosnoeren aan het solderen? Welk argument rechtvaardigt dit? (zwaailampen en witte pyjama's verschijnen aan de horizon).
daniel

Bericht door daniel »

disco schreef:
Zijn jullie weerstandjes en condensatortjes in jullie audiosnoeren aan het solderen? Welk argument rechtvaardigt dit? (zwaailampen en witte pyjama's verschijnen aan de horizon).
je reactie zegt waarschijnlijk meer over jezelf...

argumenten gaan over laagdoorlaatfilters, impedantie en stabiliteit.
disco

Bericht door disco »

Serieus, waarom breng je die componenten niet aan in de apparatuur in plaats van in je snoer?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Dit is ook in het apparaat. Direct na de cinch zit een kabel die naar de print toegaat. Die kabel hebben we het over.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Vinculum schreef:
Dit is ook in het apparaat. Direct na de cinch zit een kabel die naar de print toegaat. Die kabel hebben we het over.
Zo staat het toch ook op het plaatje ?
Rudy

Bericht door Rudy »

Waarom niet gewoon tussen de relaisprint en de PGA print, moet je er maar 1 plaatsen.

mvg Rudy
Henk55

Bericht door Henk55 »

Interessant artikel!

Ik zou deze schakeling ook gemaakt hebben,
ware het niet dat ik een 'soort gelijke' schakeling vond, ong. 6 jaar geleden alweer.
Deze vind je hier http://wiredworld.tripod.com/tronics/mosfet_amp.html
ik betwijfel of de bepaalde onderdelen noch zijn te verkrijgen maar toch het werkt nog steeds!
De Preamp Controller en de preamp module's heb ik gemaakt,
met wat aanpassingen, tot waar de eindversterker begint.
vastwelgoed

Bericht door vastwelgoed »

mischa72 schreef:
xbake schreef:
tot Tentlabs plots de handen in elkaar sloeg met jos en hetzelfde verkocht voor minstens het dubbele .. :roll:
Een kleine offtopic correctie: Jos is er helemaal uitgestapt. Dat heeft ie mij tenminste verteld.

Groeten,
Mischa
Bericht vis Jos van E: Vooralsnog de passieve attenuator is overgenomen door Tentlabs, de RelaiXed heeft geen relatie met Tentlabs en blijft te bestellen bij JvE; er is net een nieuwe versie uit (April '09) die ik overigens heb besteld en vandaar ook deze wat late reactie.
cve

Bericht door cve »

Tja de Green Frog Relaixed doet hetzelfde dus die ziet er ook goed uit maar wat gaan de kosten (schatting) worden daarvan?
De Green Frog Relaixed is niet goedkoper of duurder dan het origineel. Hoewel het scheelt een relais :D Maar, en dat scheelt wel in de kosten, ik ben ook bezig om een versie te maken met 6 ongebalanceerde ingangen en dat scheelt een heleboel weerstanden en een flinke berg relais. 8) Voorwaarde is natuurlijk wel dat Jos de noodzakelijke pics wil leveren.

Co
Plaats reactie