Hulp bij filter ontwerp nodig
Moderator: Beheerdersteam
Hulp bij filter ontwerp nodig
Hallo,
Wie kan mij helpen bij het ontwerpen van een filter?
Het gaat om een drieweg systeem met de volgende drivers.
- hoog: Vifa XT25TG30-04
- mid/laag : L15RLY/P, H1141
- laag: L22RN4X/P, H1208
Ik ben eens aan de gang gegaan met Boxsim, maar kom er niet echt uit. Telkens komt de software met een fout.
Wie kan mij helpen bij het ontwerpen van een filter?
Het gaat om een drieweg systeem met de volgende drivers.
- hoog: Vifa XT25TG30-04
- mid/laag : L15RLY/P, H1141
- laag: L22RN4X/P, H1208
Ik ben eens aan de gang gegaan met Boxsim, maar kom er niet echt uit. Telkens komt de software met een fout.
Laatst gewijzigd door rvdvalk op vr 06 mar 2009, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Update
Ok, ik heb een eerste opzet van het filter (puur theorie).
Volgens de theorie van het forum moet ik het rendement van de tweeter naar beneden brengen, het verschil is 5dB.
Kijk ik naar de grafiek dan zie ik in de eerste een redelijk vlakke curve en in de tweede een dip (-5dB?)
Is die -5dB puur voor het gehoor of zouden de grafieken er anders uit moeten zien?
Volgens de theorie van het forum moet ik het rendement van de tweeter naar beneden brengen, het verschil is 5dB.
Kijk ik naar de grafiek dan zie ik in de eerste een redelijk vlakke curve en in de tweede een dip (-5dB?)
Is die -5dB puur voor het gehoor of zouden de grafieken er anders uit moeten zien?
Bij deze.Walt schreef:Plaats anders je Boxsim bestand hier, dan kunnen we kijken wat er mis is met je invoer.
Groeten Walter
Ik krijg de hele tijd de melding dat mijn units niet op de plek kunnen zitten die ik ingevoerd heb en dat ik niet genoeg info van de tweeter heb ingevuld.
- Bijlagen
-
- Raidne.zip
- (1.88 KiB) 162 keer gedownload
Ik kan je Boxsim bestandje niet openen, want dat gebruik ik niet. Als dat er uit ziet zoals bovenstaande plaatjes, zal niemand je kunnen helpen ben ik bang. Elke willekeurige speaker had exact ditzelfde plaatje laten zien in deze simulatie. Je hebt echt de (gemeten !) frequentierespons en impedantie van de losse luidsprekers nodig, wil iemand er iets over kunnen zeggen...Sorry, mooier kan ik het niet maken
...
Heeel misschien kun je het een klein beetje benaderen met de responses die je in de datasheets vindt, er zijn programma''tjes die de grafieken om kunnen zetten in meetbestandjes (spltrace heet ie geloof ik). Moet je wel alle maten en afstanden goed ingeven in boxsim. Hoe accuraat zo'n simulatie is kan ik je niet zeggen. Het zal vast iets bruikbaarders opleveren dan je nu hebt.
EDIT. Je geeft iig niet snel op; na een half jaar terugkomen op je onderwerp
!
Heeel misschien kun je het een klein beetje benaderen met de responses die je in de datasheets vindt, er zijn programma''tjes die de grafieken om kunnen zetten in meetbestandjes (spltrace heet ie geloof ik). Moet je wel alle maten en afstanden goed ingeven in boxsim. Hoe accuraat zo'n simulatie is kan ik je niet zeggen. Het zal vast iets bruikbaarders opleveren dan je nu hebt.
EDIT. Je geeft iig niet snel op; na een half jaar terugkomen op je onderwerp
Zou het misschien ook handig zijn om es te beginnen met de gewenste crossover freq. aan te geven? Als ik de uitkomst van Rutger(rvdvalk) zie en dat vergelijk met de tabelletjes in het filter artikel op de homepage, dan zit de crossover voor het laag naar mid ergens bij de 100 Hz. Was dat de bedoeling?
Het project gaat niet snel, maar opgeven, nooit!MarcoSQ schreef:EDIT. Je geeft iig niet snel op; na een half jaar terugkomen op je onderwerp!
Als frequenties voor laag naar mid 100 of 200 Hz. En voor mid naar hoog dacht ik zelf voor zo'n 1800 Hz, dit i.v.m. de mid unit die daarna aardig afvalt.Sietse schreef:Zou het misschien ook handig zijn om es te beginnen met de gewenste crossover freq. aan te geven? Als ik de uitkomst van Rutger(rvdvalk) zie en dat vergelijk met de tabelletjes in het filter artikel op de homepage, dan zit de crossover voor het laag naar mid ergens bij de 100 Hz. Was dat de bedoeling?
Zie bijlagen
Iemand enig idee wat er met speaker en co Gronignen is gebeurd? Ze staan niet meer op de site.
- Bijlagen
-
- XT25TG30-04.pdf
- High
- (115.82 KiB) 142 keer gedownload
-
- datasheets_seas_L22RN4X-P.pdf
- Bass
- (129.07 KiB) 115 keer gedownload
-
- datasheets_seas_h1141.pdf
- Mid
- (115.51 KiB) 103 keer gedownload
ah.. dat gaat niet werken.
Heb je daar in de buurt een doe het zelf winkel voor audio die kunnen meten? speacer en co doet dat dacht ik wel.
Het liefst de respons van de verschillende units gemeten op 3 verschillende hoeken(0-15-40 graden bijv) met de mic op een vaste plek tussen mid en tweeter.
Daarnaast ook de impedanties van de units in hun kast.
Met die bestanden is boxsim bruikbaar.
Heb je daar in de buurt een doe het zelf winkel voor audio die kunnen meten? speacer en co doet dat dacht ik wel.
Het liefst de respons van de verschillende units gemeten op 3 verschillende hoeken(0-15-40 graden bijv) met de mic op een vaste plek tussen mid en tweeter.
Daarnaast ook de impedanties van de units in hun kast.
Met die bestanden is boxsim bruikbaar.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Hoi
Indien je de units in de kasten hebt wil ik je wel helpen.
Ik gebruik ATB-PC pro, en zou een dagje met je kunnen gaan meten.
Jij woont ook in Groningen zie ik, dus dat moet lukken. Lijkt dat je wat?
Meestal is het ruwe werk in een dag te doen, maar soms zit het tegen. 3-weg heb ik minder ervaring mee dan 2-weg en breedbanders.
Laat maar weten of het je wat lijkt
Indien je de units in de kasten hebt wil ik je wel helpen.
Ik gebruik ATB-PC pro, en zou een dagje met je kunnen gaan meten.
Jij woont ook in Groningen zie ik, dus dat moet lukken. Lijkt dat je wat?
Meestal is het ruwe werk in een dag te doen, maar soms zit het tegen. 3-weg heb ik minder ervaring mee dan 2-weg en breedbanders.
Laat maar weten of het je wat lijkt
Info needed
Mijn eerste test meting is gedaan met hier onder het resultaat.
Het gaat hier om de Vifa tweeter dicht bij de unit gemeten.
Lijkt het ergens op?
Het gaat hier om de Vifa tweeter dicht bij de unit gemeten.
Lijkt het ergens op?
Ik ken je meetsysteem niet, maar ik vind het wel opvallend dat je zowel bij de impedantiemetingen als bij de metingen met microfoon een hoge waarde hebt rond 20 Hz. Het lijkt bij de impedantiemetingen net of er 1 hoge waarde aan het begin van je curve staat. Heb je goede instellingen voor je FFT (kun je daar iets aan opgeven, als bijboorbeeld hoeveelheid samples en begin en eindfrequentie) of heb je laagfrequente rommel (of dc) op je ingang?rvdvalk schreef:Ik krijg echter vaker de zooi zoals hier onder.
Groetjes,
Martin
Ik heb even op de website gekeken, maar ik begrijp dat dit programma gebruik maakt van je interne geluidskaart? Heb je een calibratie uitgevoerd (volgens mij staat dat in de handleiding). Zou je anders eens een impedantiemeting van een paar weerstanden kunnen posten, dus gewoon 8 Ohm weerstandje eraan en de impedantie meten, ik ben wel benieuwd wat je dan krijgt.rvdvalk schreef:Ik gebruik atbc-pro en moet zeggen dat je daar verdraaid weinig aan kan instellen.
Groetjes,
Martin
De calibratie is gedaan, inderdaad zoals in de handleiding staat.Nijn schreef:Ik heb even op de website gekeken, maar ik begrijp dat dit programma gebruik maakt van je interne geluidskaart? Heb je een calibratie uitgevoerd (volgens mij staat dat in de handleiding). Zou je anders eens een impedantiemeting van een paar weerstanden kunnen posten, dus gewoon 8 Ohm weerstandje eraan en de impedantie meten, ik ben wel benieuwd wat je dan krijgt.
Groetjes,
Martin
Ik had alleen een wwerstand van 10Ohm liggen, die heb ik er dus aan gehangen met het resultaat zoals hier onder.
Dat ziet er wel goed uit. Kun je ook eens een meting met je microfoon doen, maar dan zonder een geluidsfragment af te spelen?rvdvalk schreef:De calibratie is gedaan, inderdaad zoals in de handleiding staat. Ik had alleen een wwerstand van 10Ohm liggen, die heb ik er dus aan gehangen met het resultaat zoals hier onder.
Groetjes,
Martin
-
wouter
- Ook commercieel actief
Het systeem is gecalibreerd volgens mij - de bijgeleverde mic klopt met het programma. Er zit een impendantie meetkastje bij het systeem als het goed is.
Verder moet je kijken of je de Pc op opname regeling hebt staan. En dan moet CD plus of CD light goed ingesteld staan, of een DVD net welke disk je gebruikt. Verder moet je luid meten op afstand, van dichtbij hoeft dat niet.
PM me gerust, succes
Verder moet je kijken of je de Pc op opname regeling hebt staan. En dan moet CD plus of CD light goed ingesteld staan, of een DVD net welke disk je gebruikt. Verder moet je luid meten op afstand, van dichtbij hoeft dat niet.
PM me gerust, succes