Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Als ook de I2S isolatie goed werkt zal ik het printje en de componenten als kitje toevoegen aan het AF-DAC 2 verkooptopic. Voor de smd-foben kan ik de smdcomponenten alvast monteren.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Nu ook de I2S isolator met de IL715 getest en het werkt prima. Ik heb het getest met de I2S-uitgang van een ministreamer. Zonder isolator had de ministreameruitgang last van hikjes, maar met isolator niet meer.
Alle rommel van de PC is nu galvanisch gescheiden van de dac.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Maar wordt die rommel niet gewoon meegestuurd over de galvanische scheiding, in het signaal dus ?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
ik heb nog veel leeswerk voor de boeg 
nog voor ik het artikel gelezen heb... ik heb me mss wel verkeerd uitgedrukt.
Uiteraard voorkom je heel wat problemen met galvanische scheiding, maar storing die bv gesuperponeerd zit op het signaal (zoals storingspiekjes) komen er aan de andere kant toch hetzelfde uit ? Aan de signaalvorm verandert toch niets?
nog voor ik het artikel gelezen heb... ik heb me mss wel verkeerd uitgedrukt.
Uiteraard voorkom je heel wat problemen met galvanische scheiding, maar storing die bv gesuperponeerd zit op het signaal (zoals storingspiekjes) komen er aan de andere kant toch hetzelfde uit ? Aan de signaalvorm verandert toch niets?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Als het signaal zelf verstoord is zal dat niet worden verhopen, net als bij pulstrafootjes. Maar het zachtjes knetteren, brommen en ruisen als je de USB-kabel er in prikt ben je hiermee kwijt.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
In top CD spelers zoals de Accuphase DP85 (waarvan ik het genoegen had deze een keer op de werkbank te hebben) zit ook intern galvanische scheiding tussen het digitale gedeelte en de DAC, zelfs voor links en rechts apart!
Zo zie je dat zelfs intern in een CD speler het toepassen galvanische scheiding nog zin heeft als je het uiterste wil bereiken in geluidskwaliteit, en die DP85 klinkt echt heel goed!
storingen ontstaan over het algemeen tijdens de overdracht van het ene component naar het andere, de antenne werking van kabels maar ook vereffeningstromen tussen apparaten kunnen voor de nodige ellende zorgen. Met galvanische scheiding kun je het leed aanzienlijk verzachten, inderdaad zullen storingen in het signaal zelf gewoon worden doorgelaten.
Zo zie je dat zelfs intern in een CD speler het toepassen galvanische scheiding nog zin heeft als je het uiterste wil bereiken in geluidskwaliteit, en die DP85 klinkt echt heel goed!
storingen ontstaan over het algemeen tijdens de overdracht van het ene component naar het andere, de antenne werking van kabels maar ook vereffeningstromen tussen apparaten kunnen voor de nodige ellende zorgen. Met galvanische scheiding kun je het leed aanzienlijk verzachten, inderdaad zullen storingen in het signaal zelf gewoon worden doorgelaten.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Het verkooptopic is aangevuld met de isolatorprint en een bijgewerkte handleiding.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Vandaag gehoord aan mijn setje Luidsprekers.
Echt verschrikkelijk goed klinkend. Ook aan de Squeezebox met de usb uitgang door een patch en dan naar de AF-DAC tot 24/96 en via de Coaxiale uitgang 24/192 Lock
maar als de opname geen 192 is, is het ook direct duidelijk.
Edit: ik maakte een foutje, en nog een typefoutje Klankmatig echt een topper.
Echt verschrikkelijk goed klinkend. Ook aan de Squeezebox met de usb uitgang door een patch en dan naar de AF-DAC tot 24/96 en via de Coaxiale uitgang 24/192 Lock
Edit: ik maakte een foutje, en nog een typefoutje Klankmatig echt een topper.
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 26 nov 2012, 0:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Hans, wat doet dat knopje aan de zijkant van dat zwarte beest ? 
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dat is een tijdelijke oplossing om mijn vrouw tegemoet te komen en heeft dezelfde funtie als de knop bij de dac van knuisje, volume en ingangskeuze.
Zou verder afgewerkt moeten worden, maar het komt er maar niet van.

Zou verder afgewerkt moeten worden, maar het komt er maar niet van.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Beugel aan de onderzijde vind ik wel een leuke oplossing, Ikea?hannesie schreef:Dat is een tijdelijke oplossing om mijn vrouw tegemoet te komen en heeft dezelfde funtie als de knop bij de dac van knuisje, volume en ingangskeuze.
Zou verder afgewerkt moeten worden, maar het komt er maar niet van.![]()
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Alexandrium, deurknoppenwinkel.Zweitse schreef:Beugel aan de onderzijde vind ik wel een leuke oplossing, Ikea?
Knuisje had zijn Dac nog niet aan een groot systeem/ruimte gehad, en ik was wel benieuwd hoe het zou klinken.
Daarnaast was knuisje wel nieuwsgierig naar de veranderingen in mijn set.
We hebben de gebalanceerde uitgangen voor de Hypexen kunnen gebruiken, en de RCA voor de laag aan te sturen.
Die laatste (RCA) gaf net wat meer signaal als ik had met de RelaiXed, dus dat moesten we even bij regelen.
Maar deze opzet was wel zeer bevredigend van aard.
Ik heb het gisterenavond maar eens met mijn vrouw besproken, maar ik weet nu wat er met Sint in de schoen zit.
Laatst gewijzigd door hannesie op za 01 dec 2012, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Je hebt een erg fraaie set luidsprekers Hans. Het klonk nu goed in balans. En het was inderdaad een goede combi met de dac.
Vooral bij Jazz at the Pawnshop zat je helemaal in de muziek en zaten we mee te swingen.
Vooral bij Jazz at the Pawnshop zat je helemaal in de muziek en zaten we mee te swingen.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Naar aanleiding van de groupbuy op diyaudio voor de Amanero USB-I2S interface heb ik de firmware aangepast naar versie 1.1. Deze versie kan ook de samplerates 352.8kHz en 384kHz op het display tonen. Ook staat er in plaats van I2S nu USB.
Degenen die de AF-DAC nog moeten ontvangen krijgen direct deze nieuwe versie. De anderen kunnen van mij het hex-bestand krijgen om zelf te flashen of kunnen de Atmel naar mij opsturen. Het versienummer staat in beeld bij het opstarten en kan ook via het menu worden opgeroepen bij Info.
Degenen die de AF-DAC nog moeten ontvangen krijgen direct deze nieuwe versie. De anderen kunnen van mij het hex-bestand krijgen om zelf te flashen of kunnen de Atmel naar mij opsturen. Het versienummer staat in beeld bij het opstarten en kan ook via het menu worden opgeroepen bij Info.
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
hallo,
nog een vraag over de samplerate van de optische spdif, deze is beperkt tot 96KHz, is dit een beperking van de betreffende optische componenten of is dit een beperking van optisch in het algemeen, of kan de dac niet hoger icm optisch?
nog een vraag over de samplerate van de optische spdif, deze is beperkt tot 96KHz, is dit een beperking van de betreffende optische componenten of is dit een beperking van optisch in het algemeen, of kan de dac niet hoger icm optisch?
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
hoe heb je de SB via usb aangesloten? kan de SB via USB streamen?hannesie schreef:Vandaag gehoord aan mijn setje Luidsprekers.
Ook aan de Squeezebox met de usb uitgang door een patch en dan naar de AF-DAC tot 24/96 en via de Coaxiale uitgang 24/192 Lock
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Er schijnen wel optische ontvangers te zijn die hoger gaan dan 96kHz maar ik heb ze niet kunnen vinden. De dac kan tot 500kHz samplerate aan.salautom schreef:hallo,
nog een vraag over de samplerate van de optische spdif, deze is beperkt tot 96KHz, is dit een beperking van de betreffende optische componenten of is dit een beperking van optisch in het algemeen, of kan de dac niet hoger icm optisch?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Inderdaad, het was de app van Triode, bij mij werkte het direct vlekkeloos.BertDB schreef:
Ik zal zo eens de USB streamer er aan hangen en zien hoe die zich gedraagt.
De MiniStreamer was in ieder geval direct duidelijk.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik begreep van salautom dat de WaveIO goed werkt met de Squeezebox, ook op 192kHz via USB.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
De USB Streamer word niet gezien tot nog toe. 
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
ik heb inderdaad de WaveIO via USB aangesloten op de SB, werkt perfect!
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Hallo,
ik heb gisteravond een aantal mensen op bezoek gehad met waarschijnlijk betere oren dan ik
en ze waren erg enthousiast over de kwaliteit van de DAC, dus bij deze een compliment naar knuisje!
ik heb gisteravond een aantal mensen op bezoek gehad met waarschijnlijk betere oren dan ik
