De originele BILL van TD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers

De originele BILL van TD

Bericht door dirklammers »

Collega zelfbouwers,

nu de ZB speakers staan te spelen op de Hypex monoblokken is de hernieuwde "zelfbouw-honger" nog niet gestild. Ik heb dus de stoute schoenen maar aangetrokken en mijn plan om toch weer eens een keer een "buizenbak" te bouwen opgepakt. Mijn keus is gevallen op de BILL van TD. Voorlopig nog slechts één actie ondernomen: de trafoset besteld bij AE. Levertijd 8 weken, maar oké, het wordt toch geen project voor-de-regenachtige-zondagmiddag. Het zal wel een langere adem vergen.

Uiteraard volg ik met belangstelling het actuele topic van de BILL die eerst alleen maar oscilleerde en nu toch van het ene probleem in het andere lijkt te rollen. Ook neem ik kennis van jullie tips zoals het aanpassen van de voeding omdat de B+ boven de 500V uit lijkt te komen en het op hogere spanning zetten van de gloeidraden van de ECC99's om een te groot verschil tussen gloeidraden en kathode te voorkomen.

Maar .... zijn al deze aanpassingen nu nodig ? Eigenlijk wil ik het liefst "gewoon" het originele schema opbouwen. Eerst maar eens met gewone onderdelen werkend zien te krijgen. Optimaliseren volgt dan wel.
Heeft er ooit iemand met succes het originele schema onveranderd opgebouwd en is tot goede resultaten gekomen ? Ik zoek daarin wel enige bevestiging / bemoediging :-)

Ik zal trouwens jullie hulp nog wel eens nodig hebben en "in ruil" daarvoor mijn bouw-ervaringen + foto's delen.

Wordt vervolgd.
RobertD
Contacteer:

Re: De originele BILL van TD

Bericht door RobertD »

In mijn Avatar zie je mijn incarnatie van Bill. Niet helemaal origineel, want ik heb EL34's en 5687's gebruikt. Maar mijn exemplaar werkte wel, brom- ruis en oscillatievrij.

Forumlid Paul Groot heeft twee monobills gebouwd die het ook probleemloos doen.
De gain van deze monobills was voor Paul wat laag, dus hebben we er weer de 6SN7 aan toegevoegd. Op DC gegloeid om de laatste brom eruit te krijgen.

Paul heeft ook trafosets van AE gebruikt, ik ben voor goedkopere spullen van marktplaats gegaan.
ronnydepony

Bericht door ronnydepony »

En als je het iets ander wil, kan je nog altijd eens kijken op Jan zijn site.
Heeft een schema van een KT77, maar is gemakkelijk aan te passen.
Trafoset van AE zal wel blijven passen

http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/index_1.html
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Het antwoord op je vraag is van mij uit neen. Origineel volgens het TD schema heb ik het niet goed werkend gekregen. Aanpassingen (wel minimaal hoor): gloei van 6SN7 met DC, en had last van een oscillatie op 250kHz. De oscillaties worden veroorzaakt door fase draaiing in de trafo tussen de aansluitingen voor anode en g2. De oplossing is een RC netwerkje tussen de anode en g2.

Het is een super versterker met meer dan genoeg vermogen, ik merk wel dat bij mij de controle naar de speakers toe in het laag misschien beter zou kunnen, ik wil nog eens wat gaan proberen met tegenkoppeling.

Ik zou zeggen ga 'm bouwen, met hulp van het forum (hij is vaak nagebouwd) krijg je het wel aan de praat. Ook die van Bart die nu bezig is, gaat zeker goedkomen.
Bijlagen
RC%20filter.jpg
RC%20filter.jpg (10.96 KiB) 185 keer bekeken
Plaats reactie