Onze Bill, KT 88 PP.... KLAAR!!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door nl3prc »

ook bij de 6sn7 hebben ze het over een max van 450 Volt ook hier weer de vraag of dit VAO is
Bijlagen
6SN7GTB-tungsol2.pdf
(256.35 KiB) 70 keer gedownload
ECC99.pdf
(166.37 KiB) 33 keer gedownload
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door bcvdb »

:mrgreen: MUIS en MUIS stil bij het opstarten. Ook het probleem van de uitslaande conus is verholpen :mrgreen: Nieuwe buisjes doen wonderen...

Nu nog even kijken waarom ze kapot gingen... misschien heb ik toch iets raars gedaan met de ontkoppeling.

De gloeispanningen zijn aangesloten zoals in de het schema van anne... misschien daar iets aan veranderen?
Dit is gedaan door de indeling op de trafoo. Ik ga dan van de trafo naar beide buizen, en bij 1 buis zit het aangesloten zoals op het schema

Daarnaast heb ik de spanningen gemeten met Bill rechstreeks op het lichtnet...
Gloeispanning 6.8/6.7
Hoogspanning 515/108 volt

Dus dit valt wel binnen die 10% die een trafo kan schommelen. Alleen pech dat de elco's maar 500 volt aan kunnen... Dus misschien maar even een 25 ohm weerstand voor 500 uF elco plaatsen... komt de spanning mooi onder de 500...

Al bij al staat er toch weer een glimlachje op ons gezicht... het valt gelukkig allemaal best mee O:) (denken we)

Bart en Cor
Bijlagen
GLI.JPG
GLI.JPG (39.35 KiB) 684 keer bekeken
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door bcvdb »

nl3prc schreef:
Zo zou ik het gaan doen zodat je zowel met de te hoge spanning als wel je ECC99 niet in de problemen komt.
Lijkt mischien wat overdreven maar ja zoek maar eens elco's die 600 Volt aan kunnen
ik heb de gloeispanningen anders verdeelt. Zie vorige post... of kan ik die alsnog zo toepassen?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door nl3prc »

Je kan het dan gewoon op knooppunt weerstanden en condensator aansluiten zoals ik in het plaatje op vorige pagina heb laten zien.
In plaats van midden aftak 6,3 Volt wikkel
Dus dit valt wel binnen die 10% die een trafo kan schommelen. Alleen pech dat de elco's maar 500 volt aan kunnen... Dus misschien maar even een 25 ohm weerstand voor 500 uF elco plaatsen... komt de spanning mooi onder de 500...
Dat is fijn maar wel als de buizen warm zijn ze krijgen nog steeds iets van 30 secconde van minimaal 525 volt voor hum kiezen met of zonder weerstanden ( onbelaste voeding weet je wel )
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door Ah!buis »

Die te hoge spanningen blijven raar.Behalve de trafo,weet je zeker dat je Flucke in orde is ? Al 's met een andere meter nagezien?
De HS met een weerstand verminderen is niet erg fraai en je blijft dan zitten met de te hoge gloeispanning,slecht voor de levensduur van de buizen.Met een extra trafo(tje) 12V bij 1,5A kun je de netspanning voor de versterker verlagen (12V in serie met 't net in tegenfase).
Met de kapotte 6SN7 heeft de ECC99 wel een ongebruikelijk hoge roosterstroom te verduren gehad,maar of 't ie daardoor sneuvelt ? Kan wel door te hoge spanning bij inschakelen (had ik een diode voor voorgesteld) maar er is toch een standby-schakelaar om zoiets te voorkomen?
Prc stelt een positieve spanning op de gloei van de ECC99 voor,was ook mijn idee,ipv enkel die C21.Maar daar heb ik een tijdje geleden Triode Dick een mailtje over gestuurd.En die beweert dat ie het al lang en vaak op de manier van die C21 doet zonder moeilijkheden en tot volle tevredenheid.
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door nl3prc »

Die opmerking had ik al geöppert maar dan dacht ikzelf eerder eentje van 24 volt maar ja zelfs dan staat er nog onbelast 506 volt dc over die elco's vooral de eerste 30 secconde
Daar worden die elco's ook niet beter van.

Volgens de sim zou je dan 6,15 volt hebben voor de gloei
Als teminste die gemeten waardes kloppen.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door bcvdb »

Ik zal een andere meter proberen, maar ik heb nooit problemen gehad met de Fluke... Maar zal het even uitsluiten.

Verder zit er een inschakelvertraging in die er voor zorgt dat de HS 28 sec later inschakeld dan de gloeispanning, parallel over dat relais zit een flinke weerstand die er voor zorgt dat de HS wel langzaam opbouwt, het relais sluit deze weerstand als het ware kort... dus de buizen zijn dan wel warm op het moment dat de hoge spanning erop komt. Het verhaal van de trafo in serie met de voedingstrafo kan ik volgen... ik zal even kijken of een andere meter andere waardes geeft anders ga ik een kleine 24V tafo bestellen en wat extra weerstanden van 2 watt.

Bart
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door bcvdb »

Zou deze trafo anders oplossing bieden?
Kan ik nog wat spelen met de fijnafstelling?

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/514314/

Voor 25 euro is wel netjes toch?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door nl3prc »

Kijk dat is een mooie trafo met veel opties

ik heb ook nog even een sim gedraaid
Bijlagen
trafo-in-tegen-fase.JPG
trafo-in-tegen-fase.zip
(1.46 KiB) 36 keer gedownload
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door bcvdb »

Heb nog even gekeken, maar de voeding komt er dan wel serieus anders uit te zien... :shock: Is het mogelijk als ik de trafo toepas ik dan gewoon alleen die 390K en 56K weerstand erbij plaats?

wil dan ook meteen die weerstanden bij Conrad bestellen...
Maar ze hebben geen 56K weerstand van 3 watt... ik kan er dan 3 van 180K parallel zetten(60K), of 2 van 180K en 1 van 120 K (51,4K). Dan pak ik 1 watt weerstanden. Kan ik dan beter wat te hoog zitten? Of beter wat te laag?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door Ah!buis »

Als je echt die 390k en 56k erin wilt,volgens Triode Dick dus overbodig,volstaat 1W want er wordt nauwelijks 1/3W in verstookt.
Mooie trafo,veel mogelijkheden om aan te passen.Ik had 12V voorgesteld omdat dat de gloei op een redelijke 6,5V brengt (en de HS onder 500V) zonder groter dan nodig.Kijk bij deze wel eerst of je er plaats voor hebt,ook ver genoeg en goed georienteerd tov de UGT's.Is niet zo erg klein.
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door nl3prc »

Wat je ook gaat nemen hier nog een sim van de voledige voeding zoals voorgesteld door Triode Dick.
in simulatie hieronder zie je wat er gebeurt met 12Veff in tegenfase.
Extra zijn de drie weerstanden voor de gloeidraad potentiaal twee van 390K en één van 56K minimaal 1Watt.
Bijlagen
trafo-in-tegen-fase-002.JPG
trafo-in-tegen-fase-002.zip
(2.09 KiB) 39 keer gedownload
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door nl3prc »

Voor de liefhebbers heb ik ook de amp nog even gesimuleerd.
Hieronder het resultaat.
Bijlagen
bill-push-and-pull.JPG
bill-push-and-pull.zip
(13.24 KiB) 50 keer gedownload
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door bcvdb »

De voeding is iig GOED :rock:

Heb de trafo er tussen zitten. Had gelukkig nog ruimte achter de smoorspoel. Hij zit nu wel exact het zelfde gemonteerd als de smoorspoel, maar dan naast elkaar... Dus even kijken of de smoorspoel daar last van ondervind.

Het mindere nieuws is dat ik eigenlijk nog niet weet of het probleem wel is opgelost met andere buizen.
Ik had een setje ECC99's besteld, maar het zijn 6n6p buizen. In mijn onervarenheid heb ik de buizen gewoon omgeprikt en geluisterd of het inschakelpiepje eruit was. Dat was. Heb de versterker meteen uit gezet omdat de spanning wat te hoog was en ik niets kapot wilde maken tot het 12 V trafootje er was. Deze zit op zijn plaats en de spanning zijn perfect: Gloeispanning 6.4 en de HS op de 500uF elco is 470 V.

Nu heb ik de versterker dus langer aan laten staan en kom ik er achter dat de versterker stil is omdat hij het helemaal niet doet :shock: En na een snelle inspectie blijkt dat de buizen niet gloeien omdat een 6n6p dus een andere pinlayout heeft voor de gloeispanning

Nu zit ik met een dillema(tje)... ik heb deze 6n6p buisjes gekocht on even snel te testen. 20 euro voor een nieuw paar. Geen merk. Er moeten straks wel goede buizen in komen... wellicht de zelfde als er in zatten van JJ, misschien andere via Ebay. Als ik nu wil testen met de 6n6p moet ik dus de versterk om solderen, maar als ik er straks weer ecc's inzet ook weer terug... Nu kan ik hem ook om solderen en er later een goede 6n6p inzetten.

Wat zou voor deze versterker het beste klinken... ik had gevonden dat de 6n6p wel iets andere eigenschappen heeft:

"6N6P is a Russian-made twin triode (medium mu, 9 pin mini). Pin-out is same as ECC88, 6DJ8 and kin. 6.3V filament on pins 4 and 5.

ECC99 is a similar European tube, but slightly higher mu, slightly higher anode resistance, a little different electrically from 6N6P"

dat vond ik... dus ik weet niet zo zeker of ik hier wel zomaar een 6n6p in kan zetten...

Een goede ECC99 kopen? Of een goede 6N6P?

Bart
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door nl3prc »

Zo te zien moet je alleen de gloeidraad iets anders aansluiten waar je met de ccc99 4 en 5 aan elkaar knoopt en 6,3 v gloeit tussen 4-5 naar 9.
Zit met de 6n6p het scherm op pin 9 die komt natuurlijk aan massa en dan gloei je 6,3v tussen 4 en 5.
Bijlagen
6n6p.JPG
ecc99.JPG
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door BertDB »

Ik heb met beide buisjes goede ervaringen.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat echter naar de ECC99, deze klinkt iets zachter, smoother.
Bovendien worden ze de dag van vandaag ook nog gemaakt en dat houdt de prijs ook aanvaardbaar (wat met NOS buizen niét het geval is).
Nu zijn er nog genoeg 6n6P buizen, maar dat kan wel heel snel eens omslaan (en zo ook de prijs) :wink:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door nl3prc »

Zat nog even in het data sheet te snuffelen maar de µ ( MU ) zijn van bijde buizen 22 dus daar zit geen verschil in.
De 6n6p mag een VAO (Voltage Onbelast Anode) van 450 v de ECC99 400 V.
Verschil aan vermogen is ook minimaal 6N6P 4,8 Watt ECC99 5 Watt.
Ook zijn de gloeidraden wel gelijk 800 Ma op 6,3 V ECC83 en 750 Ma 6,3 V 6N3P.

Wat klank betreft dat kan je natuurlijk nooit uit een datasheet halen dat moet je gewoon beluisteren.

EDIT

Wat wel anders is dat de ECC99 voor RF doeleinden gemaakt is en de 6N3P voor LOW FREQUENCY doelenden gemaakt blijkt te zijn.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door bcvdb »

We zijn even aan het kijken voor andere buisjes.

We willen toch voor de ECC99's gaan. TD heeft zo ooit met een reden gekozen. En het smooth karakter spreekt ons wel aan.
Daarbij weegt ook mee dat de ECC's nog nieuw gemaakt worden.

Alleen... kan ik hiervoor het beste een matched pair pakken? Lijkt me niet toch? Alleen belangrijk voor eindbuizen die een bias instelling delen?

Bart en Cor
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door Barry2001 »

Nee, niet nodig Bart. Daarbij, een ECC99 is een dubbele triode, je gebruikt 2 buishelften per kanaal, hebben niets met elkaar van doen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door RobertD »

Triode dick is later ook de 6N6P gaan gebruiken, kijk maar in zijn teksten over monobill...
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door bcvdb »

buisjes zijn besteld...

Eens kijken of ze het nu WEL volhouden. Er is er maar 1 van de twee kapot. En als ik het me nog goed kan herinneren was het de ECC van het kanaal dat het niet goed deed vanwegen de kapotte 6sn7. Dus wellicht daaraan gerelateerd gezien TD schijnbaar nooit het potentiaal op de ECC's verhoogd.

Ik ga dat iig wel even doen :-$

Verder heb ik iets raar mbt het gelijkrichten van de gloeispanning voor de 6sn7... Het zal ook eens een keer gaan zoals ik verwacht.

De gloeispanning is nu (met de kleine trafo in tegenfase) belast 6.5 volt. Ik meet dit ik ook uit de wikkeling die ik gebruik voor de 6sn7. Ga ik die vervolgens gelijk richten en dan de buis voeden hou ik maar 6 volt over :shock:

Heb geprobeerd met een brugcel, losse diodes maakt geen verschil. Ook verschillende Elco's getest. 1000uF is 6 volt. 470uF is 4.7 volt en 1470 uF is 4,5 volt...

De elco capaciteit is dus met 1000uF wel ongeveer ideaal... Ik vond ook hier op het forum als vuistregel 1000uF per amp.
Komt dit door de 100 Ohm weerstanden om de gloei te ontbrommen? dat daardoor de spanning inzakt?

Maar ik dacht dat ik hem/haar wel op 6 volt kon laten gloeien. Ik las eerder in ons topic dat 10% afwijking mag bij een buis. Hij wijkt maar 5% af.

Bart en Cor






en nu tijd voor een biertje 8-[
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door nl3prc »

Mocht je het toch niet genoeg vinden dan kan je schottky diodes nemen die hebben wat minder verlies
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door bcvdb »

nl3prc schreef:
Mocht je het toch niet genoeg vinden dan kan je schottky diodes nemen die hebben wat minder verlies
Had ik ook al aan gedacht ja. Maar blijft zo raar.
Van 6,5 AC naar 6 DC

Misschien wel iets om ze allemaal gelijk te richten. Ik kan de gloeispanning nog een beetje verhogen. Heb nu genoeg ruimte in de hs. Heb het kleine trafootje met 14 volt in tegenfase. Kan hem nog in 12 zetten.

Aan de andere kant. Stil is stil :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door RobertD »

bcvdb schreef:

Heb geprobeerd met een brugcel, losse diodes maakt geen verschil. Ook verschillende Elco's getest. 1000uF is 6 volt. 470uF is 4.7 volt en 1470 uF is 4,5 volt...
Dit is vreemd. Met meer capaciteit moet de spanning beter op niveau blijven. Is die 470uF wel in orde?

Voor een paar stuurbuisjes moet een gelijkrichter met shottky's en voldoende capaciteit makkelijk 6,2 - 6,3V halen.
Meestal moet daar nog een weerstand bij om de spanning iets te laten zakken.

Je meet die spanningen toch wel met de belasting eraan hè?
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( wat nu weer :S)

Bericht door bcvdb »

Idd erg raar, ik meet middels alles belast idd.

Zal eens zoeken naar die diodes... Miss hebben we die op mijn werk wel.

Ik kom er op terug!!

Bart
Plaats reactie