Een EL34SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

verwijderd, was dubbelpost....
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Een EL34SE

Bericht door Zweitse »

TheoK schreef:
Ziet er zeer degelijk uit Zweitse.
Het zijn uiteraard geen Hammonds maar dat geeft niks
want ze worden toch ingebouwd.
Op naar de volgende stap.
Daar is de prijs toch ook naar. Als de versterker goed bevalt kun je altijd nog kijken naar andere UGT's.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Was idd een week Aat.
Ze stonden afgelopen zaterdag al in meppel bij het distributiecentrum van de DPD.
Al met al zeer snel gegaan.
Gelukkig typt die Roman van dat bedrijf ook engels en gaat het allemaal een stuk
gemakkelijker. Heb ook al een plank voor de testopstelling.
De smoorspoelen en stuurbuisjes komen volgende week.
Dus ik kan nu een begin gaan maken.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Een EL34SE

Bericht door Zweitse »

TheoK schreef:
De smoorspoelen en stuurbuisjes komen volgende week.
Dus ik kan nu een begin gaan maken.
Ik ga er vanuit dat dit moois volgend jaar februari in Enschede te bewonderen is . :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Zweitse op ma 26 nov 2012, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Als het een beetje mee zit wel. Neem jij weer speakers mee? :lol: :wink:
Ben nu aan het bedenken qua opstelling van de componenten.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Een EL34SE

Bericht door Zweitse »

TheoK schreef:
Als het een beetje mee zit wel. Neem jij weer speakers mee? :lol: :wink:
Dat gaat hem niet worden, één van de drivers heeft de terugreis niet overleeft. Ik heb er zelf even met mijn vinger ingestoken en de drivers zijn nieuw nergens meer te krijgen. Ik heb nog een Fountek JP2.0 liggen en wil kijken of ik daar iets moois van kan maken voor in Enschede.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Is ook niet nodig hoor.
Het is de bedoeling dat ik mijn BNS-jes meeneem.
Wil wel graag de mening van een ander weten over de klank van deze speakers.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Om even een indruk te geven hoe groot ze zijn heb ik ze
naast de voedingstrafo neer gezet.
Het is de bedoeling dat ze ook zo in de kast komen.
Bijlagen
P1050954.JPG
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Een EL34SE

Bericht door Zweitse »

Waar moet ik aan denken, 20, 30 of 40 centimeter breed. Ik heb namelijk geen idee hoe groot een voedingstrafo voor een buizenversterker is. :?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

@Theo,

Zweitse heeft gelijk, je bent vergeten de afmetingsreferentie* er naast te zetten!

groet,
Aat

* een bierflesje, liefst Belgisch! :mrgreen:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Hierbij de afmetingen.
Bijlagen
P1050956.JPG
P1050957.JPG
Een beetje bewogen.
Een beetje bewogen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Dat die trafo's flink uit de kluiten gewassen zijn ligt voor de hand,was toch bedoeld voor 20W SE-versterker 8) .
Dat is bijv. met een EL156 op iets van richting 550V voeding en meer dan 100mA door de primaire.
Hier met de EL34 en 75mA is 't ie heel ruim bemeten.
Hoop wel dat er aansluitgegevens bijzitten,ik tel 8 aansluitingen =vier teveel :? .
Anne

Voor wie 's iet met de EL156 wil doen,er is nu een EL156A met zelfde voetje en aansluitingen als de EL34.
Wel zo handig als die vroegere duitse voet.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Zoals ik het zie staan de nummers er gewoon bij zo ook op de trafo een tekening welke wat is
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Een EL34SE

Bericht door Aaad »

Ah!buis schreef:
Hoop wel dat er aansluitgegevens bijzitten,ik tel 8 aansluitingen =vier teveel :? .
Anne
Die staan op de trafo, de "extra aansluitingen" zijn waarschijnlijk soldeerpunten voor de meerdere lagen, die voor een betere inductie moeten zorgen.

Aad
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Jammer dat die EL156 zo duur is anders had ik daar voor gegaan.
Mooie buis.Maar zit er voor mij helaas niet in.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

TheoK schreef:
Jammer dat die EL156 zo duur is anders had ik daar voor gegaan.
Mooie buis.Maar zit er voor mij helaas niet in.
Ik heb in ieder geval geluk gehad. Heb een een tijdje geleden via een gewaardeerd forumlid voor een zéér schappelijk prijsje 4 originele NIB Telefunken EL156 kunnen overnemen. Dus die met die mooie ouderwetse Europeesche voet! Ze liggen nog keurig in hun doosje te wachten, maar de plannen voor een eindversterker beginnen al wat duidelijker te worden..

groet,
Aat
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Das mooi maar heb je ook de voeten voor die buizen 'die lijken mij maar moeilijk te krijgen.

tijdje geleden vond ik een schema in de elektuur voor een EL156 ampje hier het pdf'je
Bijlagen
N050348.pdf
(426.68 KiB) 376 keer gedownload
el156_amp.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Zo. Heb een begin gemaakt.
Nu nog wachten totdat de rest er is.
En aangezien we allemaal zo van plaatjes houden heb ik
er wat bij gedaan.
Bijlagen
P1050959.JPG
P1050962.JPG
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

Dat is een fraaie plankjesversterker! 8)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Als hij speelt zal ik een plaatje in dat topic zetten Aat. :wink:

Maar ik zit met een paar vragen.
Ik ga de voeding met de GZ34 gebruiken.
Aan de uitgang moet volgens tekening van Anne 390 volt uitkomen.
Bij het schema van de versterker staat aan de ingang 410 volt aangegeven.
Moeten er dan niet een aantal weerstanden gewijzigd worden?
Dan bedoel ik de 56K en de 240K en de 560K?
En de weerstand die op pen 1 van de EL34 zit? ook die veranderen? in welke waarde?
Of moet er nog meer gewijzigd worden?
Ik heb gemakshalve nog even de plaatjes bij elkaar.
Bijlagen
Lse-Fvv.JPG
Kvdg.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Nee je moet gewoon de waardes op tekening aanhouden.
Of er nu 390 of 410 opstaat maakt in dit geval niet zo veel uit
En het is wel pin 1 en 8 die zijn immers aan elkaar vastgezet
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door RobertD »

Ga je niet te snel Theo? Die buizen en smoorspoelen komen pas op 5 december hè .... (en nee, ik ga me niet zwart schminken...)
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

nl3prc schreef:
Nee je moet gewoon de waardes op tekening aanhouden.
Of er nu 390 of 410 opstaat maakt in dit geval niet zo veel uit
Inderdaad, voor buizen maakt 10 á 20 Volt niet zoveel uit. De kathodeweerstand (390 Ohm) is door Anne redelijk veilig gekozen, de heren van Philips namen destijds zelfs een kleinere! En mocht de spanning wat hoger uit komen, dan is er nog niets aan de hand. De kathodeweerstand van de EL34 corrigeert dit eingszins : Bij een hogere voedingsspanning gaat er een hogere stroom door de weerstand lopen, daardoor stijgt de spanning over de weerstand, wat weer tot gevolg heeft dat de EL34 een beetje wordt geknepen.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

RobertD schreef:
Ga je niet te snel Theo? Die buizen en smoorspoelen komen pas op 5 december hè .... (en nee, ik ga me niet zwart schminken...)
Weet het Robert.
Maar wat ik alvast klaar maken kan, doe ik dat.
De rest van de onderdelen heb ik bij DB besteld en zijn onderweg.
Als je hier bent dan is het spoelen aansluiten en buizen erin en dan............
Maar zover ben ik nog lang niet.
En een zwarte piet is niet nodig. Die lopen hier genoeg rond met sinterklaas. :wink:

Ok Aat en nl3prc. dan hou ik de waarden aan die anne heeft aangegeven.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door Barry2001 »

Heej, goed bezig Theo! Mooie buis om te zien, die EL34.
Plaats reactie