Een EL34SE
Moderator: Beheerdersteam
Re: Een EL34SE
Daar is de prijs toch ook naar. Als de versterker goed bevalt kun je altijd nog kijken naar andere UGT's.TheoK schreef:Ziet er zeer degelijk uit Zweitse.
Het zijn uiteraard geen Hammonds maar dat geeft niks
want ze worden toch ingebouwd.
Op naar de volgende stap.
Re: Een EL34SE
Was idd een week Aat.
Ze stonden afgelopen zaterdag al in meppel bij het distributiecentrum van de DPD.
Al met al zeer snel gegaan.
Gelukkig typt die Roman van dat bedrijf ook engels en gaat het allemaal een stuk
gemakkelijker. Heb ook al een plank voor de testopstelling.
De smoorspoelen en stuurbuisjes komen volgende week.
Dus ik kan nu een begin gaan maken.
Ze stonden afgelopen zaterdag al in meppel bij het distributiecentrum van de DPD.
Al met al zeer snel gegaan.
Gelukkig typt die Roman van dat bedrijf ook engels en gaat het allemaal een stuk
gemakkelijker. Heb ook al een plank voor de testopstelling.
De smoorspoelen en stuurbuisjes komen volgende week.
Dus ik kan nu een begin gaan maken.
Re: Een EL34SE
Ik ga er vanuit dat dit moois volgend jaar februari in Enschede te bewonderen is .TheoK schreef:De smoorspoelen en stuurbuisjes komen volgende week.
Dus ik kan nu een begin gaan maken.
Laatst gewijzigd door Zweitse op ma 26 nov 2012, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Een EL34SE
Als het een beetje mee zit wel. Neem jij weer speakers mee?
Ben nu aan het bedenken qua opstelling van de componenten.
Ben nu aan het bedenken qua opstelling van de componenten.
Re: Een EL34SE
Dat gaat hem niet worden, één van de drivers heeft de terugreis niet overleeft. Ik heb er zelf even met mijn vinger ingestoken en de drivers zijn nieuw nergens meer te krijgen. Ik heb nog een Fountek JP2.0 liggen en wil kijken of ik daar iets moois van kan maken voor in Enschede.TheoK schreef:Als het een beetje mee zit wel. Neem jij weer speakers mee?![]()
![]()
Re: Een EL34SE
Is ook niet nodig hoor.
Het is de bedoeling dat ik mijn BNS-jes meeneem.
Wil wel graag de mening van een ander weten over de klank van deze speakers.
Het is de bedoeling dat ik mijn BNS-jes meeneem.
Wil wel graag de mening van een ander weten over de klank van deze speakers.
Re: Een EL34SE
Om even een indruk te geven hoe groot ze zijn heb ik ze
naast de voedingstrafo neer gezet.
Het is de bedoeling dat ze ook zo in de kast komen.
naast de voedingstrafo neer gezet.
Het is de bedoeling dat ze ook zo in de kast komen.
Re: Een EL34SE
Waar moet ik aan denken, 20, 30 of 40 centimeter breed. Ik heb namelijk geen idee hoe groot een voedingstrafo voor een buizenversterker is. 
Re: Een EL34SE
@Theo,
Zweitse heeft gelijk, je bent vergeten de afmetingsreferentie* er naast te zetten!
groet,
Aat
* een bierflesje, liefst Belgisch!
Zweitse heeft gelijk, je bent vergeten de afmetingsreferentie* er naast te zetten!
groet,
Aat
* een bierflesje, liefst Belgisch!
Re: Een EL34SE
Dat die trafo's flink uit de kluiten gewassen zijn ligt voor de hand,was toch bedoeld voor 20W SE-versterker
.
Dat is bijv. met een EL156 op iets van richting 550V voeding en meer dan 100mA door de primaire.
Hier met de EL34 en 75mA is 't ie heel ruim bemeten.
Hoop wel dat er aansluitgegevens bijzitten,ik tel 8 aansluitingen =vier teveel
.
Anne
Voor wie 's iet met de EL156 wil doen,er is nu een EL156A met zelfde voetje en aansluitingen als de EL34.
Wel zo handig als die vroegere duitse voet.
Dat is bijv. met een EL156 op iets van richting 550V voeding en meer dan 100mA door de primaire.
Hier met de EL34 en 75mA is 't ie heel ruim bemeten.
Hoop wel dat er aansluitgegevens bijzitten,ik tel 8 aansluitingen =vier teveel
Anne
Voor wie 's iet met de EL156 wil doen,er is nu een EL156A met zelfde voetje en aansluitingen als de EL34.
Wel zo handig als die vroegere duitse voet.
Re: Een EL34SE
Zoals ik het zie staan de nummers er gewoon bij zo ook op de trafo een tekening welke wat is
Re: Een EL34SE
Die staan op de trafo, de "extra aansluitingen" zijn waarschijnlijk soldeerpunten voor de meerdere lagen, die voor een betere inductie moeten zorgen.Ah!buis schreef:Hoop wel dat er aansluitgegevens bijzitten,ik tel 8 aansluitingen =vier teveel.
Anne
Aad
Re: Een EL34SE
Jammer dat die EL156 zo duur is anders had ik daar voor gegaan.
Mooie buis.Maar zit er voor mij helaas niet in.
Mooie buis.Maar zit er voor mij helaas niet in.
Re: Een EL34SE
Ik heb in ieder geval geluk gehad. Heb een een tijdje geleden via een gewaardeerd forumlid voor een zéér schappelijk prijsje 4 originele NIB Telefunken EL156 kunnen overnemen. Dus die met die mooie ouderwetse Europeesche voet! Ze liggen nog keurig in hun doosje te wachten, maar de plannen voor een eindversterker beginnen al wat duidelijker te worden..TheoK schreef:Jammer dat die EL156 zo duur is anders had ik daar voor gegaan.
Mooie buis.Maar zit er voor mij helaas niet in.
groet,
Aat
Re: Een EL34SE
Das mooi maar heb je ook de voeten voor die buizen 'die lijken mij maar moeilijk te krijgen.
tijdje geleden vond ik een schema in de elektuur voor een EL156 ampje hier het pdf'je
tijdje geleden vond ik een schema in de elektuur voor een EL156 ampje hier het pdf'je
- Bijlagen
-
- N050348.pdf
- (426.68 KiB) 376 keer gedownload
Re: Een EL34SE
Zo. Heb een begin gemaakt.
Nu nog wachten totdat de rest er is.
En aangezien we allemaal zo van plaatjes houden heb ik
er wat bij gedaan.
Nu nog wachten totdat de rest er is.
En aangezien we allemaal zo van plaatjes houden heb ik
er wat bij gedaan.
Re: Een EL34SE
Als hij speelt zal ik een plaatje in dat topic zetten Aat.
Maar ik zit met een paar vragen.
Ik ga de voeding met de GZ34 gebruiken.
Aan de uitgang moet volgens tekening van Anne 390 volt uitkomen.
Bij het schema van de versterker staat aan de ingang 410 volt aangegeven.
Moeten er dan niet een aantal weerstanden gewijzigd worden?
Dan bedoel ik de 56K en de 240K en de 560K?
En de weerstand die op pen 1 van de EL34 zit? ook die veranderen? in welke waarde?
Of moet er nog meer gewijzigd worden?
Ik heb gemakshalve nog even de plaatjes bij elkaar.
Maar ik zit met een paar vragen.
Ik ga de voeding met de GZ34 gebruiken.
Aan de uitgang moet volgens tekening van Anne 390 volt uitkomen.
Bij het schema van de versterker staat aan de ingang 410 volt aangegeven.
Moeten er dan niet een aantal weerstanden gewijzigd worden?
Dan bedoel ik de 56K en de 240K en de 560K?
En de weerstand die op pen 1 van de EL34 zit? ook die veranderen? in welke waarde?
Of moet er nog meer gewijzigd worden?
Ik heb gemakshalve nog even de plaatjes bij elkaar.
Re: Een EL34SE
Nee je moet gewoon de waardes op tekening aanhouden.
Of er nu 390 of 410 opstaat maakt in dit geval niet zo veel uit
En het is wel pin 1 en 8 die zijn immers aan elkaar vastgezet
Of er nu 390 of 410 opstaat maakt in dit geval niet zo veel uit
En het is wel pin 1 en 8 die zijn immers aan elkaar vastgezet
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Een EL34SE
Ga je niet te snel Theo? Die buizen en smoorspoelen komen pas op 5 december hè .... (en nee, ik ga me niet zwart schminken...)
Re: Een EL34SE
Inderdaad, voor buizen maakt 10 á 20 Volt niet zoveel uit. De kathodeweerstand (390 Ohm) is door Anne redelijk veilig gekozen, de heren van Philips namen destijds zelfs een kleinere! En mocht de spanning wat hoger uit komen, dan is er nog niets aan de hand. De kathodeweerstand van de EL34 corrigeert dit eingszins : Bij een hogere voedingsspanning gaat er een hogere stroom door de weerstand lopen, daardoor stijgt de spanning over de weerstand, wat weer tot gevolg heeft dat de EL34 een beetje wordt geknepen.nl3prc schreef:Nee je moet gewoon de waardes op tekening aanhouden.
Of er nu 390 of 410 opstaat maakt in dit geval niet zo veel uit
groet,
Aat
Re: Een EL34SE
Weet het Robert.RobertD schreef:Ga je niet te snel Theo? Die buizen en smoorspoelen komen pas op 5 december hè .... (en nee, ik ga me niet zwart schminken...)
Maar wat ik alvast klaar maken kan, doe ik dat.
De rest van de onderdelen heb ik bij DB besteld en zijn onderweg.
Als je hier bent dan is het spoelen aansluiten en buizen erin en dan............
Maar zover ben ik nog lang niet.
En een zwarte piet is niet nodig. Die lopen hier genoeg rond met sinterklaas.
Ok Aat en nl3prc. dan hou ik de waarden aan die anne heeft aangegeven.
