Rondingen, materialen methoden en tips

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
SuperKees
Berichten: 80
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:01

Rondingen, materialen methoden en tips

Bericht door SuperKees »

Beste allen,

Ik heb helaas besloten dat ik een r60 mm afronding wil van de bovenkant van de baffle, ik vind dit het lastigst te bewerkstelliggen gedeelte van de kast. Over deze ronding komt waarschijnlijk een fineertype. In zijn algemeenheid echter: wat zijn volgens de houtwerkspecialisten nu de beste manieren om rondingen voor elkaar te krijgen bij een behuizing ? Misschien kunnen we deze Thread gebruiken als een verzameling naar hoe mensen dit oplossen bij verschillende materialen en diameters om te beslissen wat voor ieder het beste werkt? Het zou mij Iig enorm kunnen helpen!
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Rondingen, materialen methoden en tips

Bericht door CoenvanDongen »

lijkt mij het makkelijkst met een freesje:
Heb ik ook zo gedaan met mijn filigran project en ook gefineerd over de afronding.
afrondfrees.jpg

...Kan zijn dat dit antwoord nergens op slaat aangezien ik niet snap wat je bedoelt met een "r60 mm afronding" :P
SuperKees
Berichten: 80
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:01

Re: Rondingen, materialen methoden en tips

Bericht door SuperKees »

Je plaatje zegt het al. R= 60 mm. En dan moet je een frees (en hout) hebben dat wel heel groot is. Maar je hebt gelijk. Voor kleine diameter/straal is frezen natuurlijk oplossing nr1
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Rondingen, materialen methoden en tips

Bericht door Dan »

Je kan natuurlijk met een freesmalletje plakjes van elke willekeurige vorm uitfrezen met een kopieerring en op elkaar lijmen. Als je tien plakjes van 22 mm MDF op elkaar lijmt krijg je een baffledeel van 220 mm. Enig nadeel is dat dit kan gaan werken tov MDF dat in andere richting is gepositioneerd. Je kan dit weer tegengaan door het MDF te impregneren met epoxyhars.
SuperKees
Berichten: 80
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:01

Re: Rondingen, materialen methoden en tips

Bericht door SuperKees »

Hem dat imprechneren wist ik niet, hoe moet je dat doen? Waarschijnlijk is dat de methode die ik moet gaan gebruiken. Maar doordat maf zo werkt in die richting leek me dat problematisch
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rondingen, materialen methoden en tips

Bericht door Henkjan »

r=60mm :shock: lijkt me dat frezen met een afrond frees wel niet zal lukken.

kwartrond stuk hout er in lijmen is wat mij te binnen schiet.

of een mal maken zoals PN hier deed: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 47#p104847
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Rondingen, materialen methoden en tips

Bericht door Dan »

Als je MDF aan de kopse kant impregneert met hars (een dunne epoxy) trekt het er vrij diep in waardoor vocht eigenlijk geen invloed meer heeft. Ik heb ook in mijn badkamer een ronde wand gemaakt met MDG en geimpregneerd. Is na 5 jaar nog helemaal strak.
Mijn het moedermodel van mijn speakers is hoofdzakelijk gemaakt van MDF, en daarna geimpregneerd met epoxy en vervolgend gegrond en gespoten. En echt, er is geen krimplijntje te vinden.
Check het zelf:
2011-09-11 20.45.07.jpg
Before
20120820_183640.jpg
after
SuperKees
Berichten: 80
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:01

Re: Rondingen, materialen methoden en tips

Bericht door SuperKees »

goeie tip! btw niet mijn smaak, maar wel gaaf gemaakte kasten!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Rondingen, materialen methoden en tips

Bericht door MechanicalAnimal »

Henkjan schreef:
of een mal maken zoals PN hier deed: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 47#p104847
brljant! :goeie:

ik schiet 'm even door naar een ander topic.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Rondingen, materialen methoden en tips

Bericht door MechanicalAnimal »

SuperKees schreef:
Beste allen,

Ik heb helaas besloten dat ik een r60 mm afronding wil van de bovenkant van de baffle,
Eens zien.....je kunt werken met buigMDF of het het uiters buigzame vliegtuigplex.

http://www.af.nl/voorraad/plaat/vliegtuigtriplex/

fototje van de Arnhemse Fijnhouthandel:

Afbeelding
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Rondingen, materialen methoden en tips

Bericht door Berre »

Dan schreef:
2011-09-11 20.45.07.jpg
Before
20120820_183640.jpg
after
Gedurfd ontwerp! En blijkbaar ook een goede uitvoering! Had ik nog nergens gezien.

Zeer interessant. Indien zelf ontworpen, bravo!

Heb je daar meer info over? Wellicht op dit forum, ik zou het direct niet weten te vinden.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Rondingen, materialen methoden en tips

Bericht door MechanicalAnimal »

Berre schreef:
Heb je daar meer info over? Wellicht op dit forum, ik zou het direct niet weten te vinden.


Luie vent!!! :rofl:


http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=14049
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Rondingen, materialen methoden en tips

Bericht door Dan »

Berre schreef:
Dan schreef:
2011-09-11 20.45.07.jpg
Before
20120820_183640.jpg
after
Gedurfd ontwerp! En blijkbaar ook een goede uitvoering! Had ik nog nergens gezien.

Zeer interessant. Indien zelf ontworpen, bravo! (ze zijn zelf ontworpen, dank je)

Heb je daar meer info over? Wellicht op dit forum, ik zou het direct niet weten te vinden.
Hoi Berre,
Het bouwtopic vind je hier: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... it=bartone

Op dit moment ben ik aan het luisteren naar een versie van MDF in een wat hoekiger uitvoering. Het model staat eigenlijk klaar om afgemaakt te worden. Ik ben alleen nog niet helemaal tevreden met het laag Dat heeft waarschijnlijk te maken met een flinke dip rond 50 Hz ten gevolge van staande golven in de huiskamer. Misschien is het een goed idee om het eerder genoemde topic (van idee naar concept) te gebruiken om wat tips en adviezen van medeforumgebruikers los te peuteren :sure:
Plaats reactie