3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Klinkt als een gebrek aan GND bij een aansluiting, misschien is er ergens draadbreuk ontstaan ?
Probeer even andere aansluitkabels, en meet ze even door met een multimeter. (pieper.)
Probeer even andere aansluitkabels, en meet ze even door met een multimeter. (pieper.)
Ik had een buzz over mijn woofers zolang de mini dsp verbonden was via usb met mijn computer. Met een losse voeding was dat probleem verholpen. Misschien dat dit helpt...Walt schreef:Helaas ik heb een groot probleem met de mini-DSP, deze geeft ineens een keihard buzz geluid door de speakers/subwoofer! Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
De voor de hand liggende oplossingen als terug naar default etc. heb ik al gebrobeerd dat heeft geen effect.
Groetjes Walter
De mini-DSP doet het weer, geen idee wat er mis was, ineens was het probleem verdwenen. Beetje een gaar ding dus die mini-DSP.
Zo staat de set nu te spelen:
Hoe het klinkt? Heel anders in ieder geval, ik sta nog niet te juichen. De DSP-instellingen voor het H-frame:
crossover 150Hz linkwitz-riley
low shelf boost f=50Hz, +12dB, Q=0.9
notch 250Hz, -6dB, Q=2
Groetjes Walter
Zo staat de set nu te spelen:
Hoe het klinkt? Heel anders in ieder geval, ik sta nog niet te juichen. De DSP-instellingen voor het H-frame:
crossover 150Hz linkwitz-riley
low shelf boost f=50Hz, +12dB, Q=0.9
notch 250Hz, -6dB, Q=2
Groetjes Walter
Hoe kom je aan de notch op 250Hz? Ik zou hem meer richting 300Hz verwachten in zo'n H-frame. Je kunt hem nauwkeurig instellen op basis van een nearfield meting.
Gegokt...
Is die resonantie ook te berekenen op grond van de 'diepte' van de baffle? Ik heb aan weerskanten een 'tunnel' van circa 14cm diep.
Hier een link naar een H-baffle van Lintwitz, niet echt een scherpe resonantie, deze baffle is even diep als mijn baffle:
http://www.linkwitzlab.com/Removed%20pages/x-proto.htm
Groetjes Walter
Is die resonantie ook te berekenen op grond van de 'diepte' van de baffle? Ik heb aan weerskanten een 'tunnel' van circa 14cm diep.
Hier een link naar een H-baffle van Lintwitz, niet echt een scherpe resonantie, deze baffle is even diep als mijn baffle:
http://www.linkwitzlab.com/Removed%20pages/x-proto.htm
Groetjes Walter
Meten! Close range in het vlak van de opening van het H-frame en dan simuleren zoals ik heb uitgelegd.
Het is natuurlijk zeuren, maar goed:
Je geeft aan zo'n compact mogelijke oplossing te willen met het liefst geen losse sub meer, notabene op de pagina waar je je "kast" van plukt staat ook een w-baffle, en gaat toch voor de inferieure grotere H-baffle ondanks je al bescheiden maat peerless subs.
me no comprendo..
mvg Reinder
Je geeft aan zo'n compact mogelijke oplossing te willen met het liefst geen losse sub meer, notabene op de pagina waar je je "kast" van plukt staat ook een w-baffle, en gaat toch voor de inferieure grotere H-baffle ondanks je al bescheiden maat peerless subs.
me no comprendo..
mvg Reinder
Hallo Reinder,
Deze H-baffle zat enorm snel in elkaar (1 middag zagen en paar euro aan hout) en is/was bedoelt om te kijken hoe een open baffle hier kan klinken. Voor het echte eind systeem (hoe dat er ook uit moge gaan zien) zal de kast opnieuw gemaakt worden.
Vandaag de H-baffle onder de linker dipool mid/hoog combi gezet. Geen idee hoe het kan maar het klinkt nu ineens veel beter dan gisteren (wellicht is mijn gehoor en stemming ook beter vandaag). De bas is weliswaar niet zo drukvol en mega diep als met de XLS-10 gesloten maar wel lekker straf en geen onaangename druk op je oren! Nu dus nog verder de mini DSP gaan instellen, meten close range etc.
Zeker wil ik nu ook een 2e H-baffle gaan maken voor het rechter kanaal, heeft iemand nog 2 stuks XLS-10 over toevallig?
Groetjes Walter
Deze H-baffle zat enorm snel in elkaar (1 middag zagen en paar euro aan hout) en is/was bedoelt om te kijken hoe een open baffle hier kan klinken. Voor het echte eind systeem (hoe dat er ook uit moge gaan zien) zal de kast opnieuw gemaakt worden.
Vandaag de H-baffle onder de linker dipool mid/hoog combi gezet. Geen idee hoe het kan maar het klinkt nu ineens veel beter dan gisteren (wellicht is mijn gehoor en stemming ook beter vandaag). De bas is weliswaar niet zo drukvol en mega diep als met de XLS-10 gesloten maar wel lekker straf en geen onaangename druk op je oren! Nu dus nog verder de mini DSP gaan instellen, meten close range etc.
Zeker wil ik nu ook een 2e H-baffle gaan maken voor het rechter kanaal, heeft iemand nog 2 stuks XLS-10 over toevallig?
Groetjes Walter
Vandaag de H-baffle close range gemeten, met de microfoon in het voorvlak van de H-baffle.
Ik heb zowel zonder als met de DSP gemeten. Met DSP is de afval aardig netjes volgens mij.
De meting zonder DSP laat ziet dat de piek echt veel minder is dan bij de baffle die Jeroen had gemeten, de ingestelde notch bij 250Hz doet hiet niet zo slecht als je de meting met DSP bekijkt. Ik denk dat ik hem op 270Hz ga zetten.
Bij 150Hz lijkt het niveau nog net geen -6dB te zijn, dus wellicht de crossover voor de H-baffle nog iets lager instellen?
Groetjes Walter
Ik heb zowel zonder als met de DSP gemeten. Met DSP is de afval aardig netjes volgens mij.
De meting zonder DSP laat ziet dat de piek echt veel minder is dan bij de baffle die Jeroen had gemeten, de ingestelde notch bij 250Hz doet hiet niet zo slecht als je de meting met DSP bekijkt. Ik denk dat ik hem op 270Hz ga zetten.
Bij 150Hz lijkt het niveau nog net geen -6dB te zijn, dus wellicht de crossover voor de H-baffle nog iets lager instellen?
Groetjes Walter
Weet iemand hier hoe je de resonantie frequentie van een H-baffle kan uitrekenen?
Ik dacht eerst dat de 'diepte' gelijkstellen aan 1/4 lamda de resonantie zou gegeven, maar dat geeft circa 612 Hz uitgaande van 14cm diepte. Dit lijkt niet met mijn meting en de meting van Linkwitz overeen te komen?
Groetjes Walter
Ik dacht eerst dat de 'diepte' gelijkstellen aan 1/4 lamda de resonantie zou gegeven, maar dat geeft circa 612 Hz uitgaande van 14cm diepte. Dit lijkt niet met mijn meting en de meting van Linkwitz overeen te komen?
Groetjes Walter
Resoneert ie dan? Enige wat je zou kunnen hebben is iets van staande golven tussen de zijwanden van de H-baffle. Maar veel zal dat niet zijn.
Meet je die piek ook op een paar mm van de dustcap op laag volume? Hij zit i.i.g. op een frequentie die weinig met zo'n resonantie mee te maken kan hebben en heeft een vrij hoge Q.
Meet je die piek ook op een paar mm van de dustcap op laag volume? Hij zit i.i.g. op een frequentie die weinig met zo'n resonantie mee te maken kan hebben en heeft een vrij hoge Q.
Die berekening klopt, maar de resonantie zal een erg lage Q-factor en lage amplitude hebben. Ook zit hij, net als bij een BR-pijp, in de praktijk lager in frequentie dan dat je uitrekent.Walt schreef:Weet iemand hier hoe je de resonantie frequentie van een H-baffle kan uitrekenen?
Groetjes Walter
Als we op je meting mogen afgaan, dan is er helemaal geen resonantie-onderdrukking nodig.
Lijkt erop inderdaad, in de gemeten curve via de DSP zie je nu juist bij 250Hz een afwijking van de ideale curve, dus ik zal die notch bij 250Hz maar beter weghalen.
Verder ben ik nog steeds op zoek naar twee stuks XLS-10 dus er is weinig voortgang te melden verder. Verder ben ik nog steeds verkouden dus luisteren heeft geen nut.
EDIT: ik heb net een leverancier gevonden in nederland die 2 stuks XLS-10 voor een nette prijs kan leveren.
Groetjes Walter
Verder ben ik nog steeds op zoek naar twee stuks XLS-10 dus er is weinig voortgang te melden verder. Verder ben ik nog steeds verkouden dus luisteren heeft geen nut.
EDIT: ik heb net een leverancier gevonden in nederland die 2 stuks XLS-10 voor een nette prijs kan leveren.
Groetjes Walter
- MechanicalAnimal
Heey Walter..
ik ben geen snars verstand van al die metingen dus maar een andere vraag
wat staat er nou precies op de bovenste plank in jouw audiorek? ik zie een schijfjesdraaiert en een AR-eindbak (of is dat je pre?) maar die andere ziet er ook indrukwekkend uit zeg
ik ben geen snars verstand van al die metingen dus maar een andere vraag
wat staat er nou precies op de bovenste plank in jouw audiorek? ik zie een schijfjesdraaiert en een AR-eindbak (of is dat je pre?) maar die andere ziet er ook indrukwekkend uit zeg
Die AR SP6B is de voorversterker. Op de bovenste plank staat een Lindemann 850 eindversterker. Akelig duur maar klinkt ook akelig goed. Uiteraard 2e hands gekocht, is nieuw niet te betalen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Net even 2 uurtjes bezig geweest met het maken van de tweede baffle. Nu is het dus nog wachten op de Peerless XLS-10 woofers die erin moeten komen:
(wel even oppassen met die standaard 300mm brede beuken panelen van de Gamma, de voorgaande waren allemaal exact op die maat en ook nu 2 panelen perfect, maar eentje was ineens 303mm breed. Deze dus maar als paneel voor de woofers gebruikt, daar komt de maat niet kritisch)
Groetjes Walter
(wel even oppassen met die standaard 300mm brede beuken panelen van de Gamma, de voorgaande waren allemaal exact op die maat en ook nu 2 panelen perfect, maar eentje was ineens 303mm breed. Deze dus maar als paneel voor de woofers gebruikt, daar komt de maat niet kritisch)
Groetjes Walter
Ik check altijd ter plekke en als het niet goed is dan kost het hen gewoon een plaat extra. 
Hallo Jeroen,
Dit zijn standaard berken panelen in plastic verpakt 1200mm lang x 300mm breed. Ze hebben ze ook in 250mm en 400mm breedte. Scheelt dus een hoop zaagwerk omdat ik 300mm diepte heb aangehouden.
Doorgaans zijn dit soort machinaal gezaagde panelen echt altijd exact op de maat, maar nu dus eentje 303 mm.
Groetjes Walter
Dit zijn standaard berken panelen in plastic verpakt 1200mm lang x 300mm breed. Ze hebben ze ook in 250mm en 400mm breedte. Scheelt dus een hoop zaagwerk omdat ik 300mm diepte heb aangehouden.
Doorgaans zijn dit soort machinaal gezaagde panelen echt altijd exact op de maat, maar nu dus eentje 303 mm.
Groetjes Walter
Dat is dan inderdaad vette pech.
- MechanicalAnimal
Heel fraaiWalt schreef:Die AR SP6B is de voorversterker. Op de bovenste plank staat een Lindemann 850 eindversterker. Akelig duur maar klinkt ook akelig goed. Uiteraard 2e hands gekocht, is nieuw niet te betalen.
Groetjes Walter
In dit geval was die 3mm afwijking geen enkel probleem, dit paneel is ingezet als plaat waar de beide woofers inkomen. Totale kast is nu 3mm breder geworden.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Heb je de kast dan met de hand gezaagd? Als je een zaagtafel ter beschikking hebt is het een kleine moeite op die 3mm er af te lopen lijkt mij.
- CoenvanDongen
- Contacteer:
Alles met de decoupeerzaag op ons mini balkon
De kast zit zodanig in elkaar dat ik de 300mm brede panelen alleen maar hoef af te korten op de juiste lengte. En dan natuurlijk de twee woofer gaten zagen.
Net weer wat probleempjes gehad met de mini-DSP trouwens. Ik wilde de 250Hz notches weghalen maar het gaat blijkbaar mis bij het maken van een connectie tussen de PC en het mini DSP board. Hij laadt dan de settings niet goed waarna ineens de sub fullrange staat of erger, een rare brom vertoond, ook over de andere 3 kanalen. Een andere USB kabel heb ik al geprobeerd, daar ligt het niet aan.
Na stug volhouden werkt het nu wel weer, maar echt fijn en betrouwbaar werken is het zo niet.
Groetjes Walter
Net weer wat probleempjes gehad met de mini-DSP trouwens. Ik wilde de 250Hz notches weghalen maar het gaat blijkbaar mis bij het maken van een connectie tussen de PC en het mini DSP board. Hij laadt dan de settings niet goed waarna ineens de sub fullrange staat of erger, een rare brom vertoond, ook over de andere 3 kanalen. Een andere USB kabel heb ik al geprobeerd, daar ligt het niet aan.
Na stug volhouden werkt het nu wel weer, maar echt fijn en betrouwbaar werken is het zo niet.
Groetjes Walter
- MechanicalAnimal
Walt schreef:Alles met de decoupeerzaag op ons mini balkon![]()
respect
en dan zit ik te zeiken dat ik op zolder om de wasbeurten heen moet plannen met frezen