Een EL34SE
Moderator: Beheerdersteam
Een EL34SE
Hallo allemaal.
Tijd voor een nieuw project. Een buizenproject natuurlijk.
Ik heb even in mijn hobbyhoek gekeken en heb nog wat spulletjes liggen voor een
EL34SE versterker. En de kast waar alles in komt ga ik weer met vriend meubelmaker Hans ontwerpen.
Nou wou ik dit ontwerp eens gaan proberen.
De UGT's heb ik niet en die wou ik hier gaan bestellen.
http://sklep.lampyelektronowe.pl/?393,t ... y-se-indel
De gelijkrichting wou ik met een GZ34 doen.
Kan dat?
En is de UGT die ik uitgezocht heb de goeie? En is het uitgangsvermogen ongeveer 20 watt?
En wat vinden jullie van het schema? Of is er een beter ontwerp te vinden?
Tijd voor een nieuw project. Een buizenproject natuurlijk.
Ik heb even in mijn hobbyhoek gekeken en heb nog wat spulletjes liggen voor een
EL34SE versterker. En de kast waar alles in komt ga ik weer met vriend meubelmaker Hans ontwerpen.
Nou wou ik dit ontwerp eens gaan proberen.
De UGT's heb ik niet en die wou ik hier gaan bestellen.
http://sklep.lampyelektronowe.pl/?393,t ... y-se-indel
De gelijkrichting wou ik met een GZ34 doen.
Kan dat?
En is de UGT die ik uitgezocht heb de goeie? En is het uitgangsvermogen ongeveer 20 watt?
En wat vinden jullie van het schema? Of is er een beter ontwerp te vinden?
Re: Een EL34SE
@Theo,
Ik zie dat je je gaat begeven in de wondere wereld van de Single Ended versterkers. Leuk!
Is de Lafayette al verkocht?
Voor je verder gaat met dit ontwerp, zou je jezelf een aantal zaken af kunnen vragen (scheelt later weer teleurstellingen) :
groet,
Aat
Ik zie dat je je gaat begeven in de wondere wereld van de Single Ended versterkers. Leuk!
Voor je verder gaat met dit ontwerp, zou je jezelf een aantal zaken af kunnen vragen (scheelt later weer teleurstellingen) :
- Dit ontwerp staat in triode geschakeld met het te verwachten lage uitgangsvermogen, heb je hiervoor enigszins geschikte luidsprekers, dus met een behoorlijk rendement en gelijkmatig impedantieverloop?
Als het je zuiver om een triodeschakeling gaat, kan je ook een "echte" triode gebruiken.
Als je wil doorgaan met een in triode geschakelde penthode, waarom dan de keuze voor de EL34 (is overigens niets mis met deze buis!)
Bij gebruik van een penthode zou je voor jezelf ook uit moeten maken of ook de mogelijkheid wil hebben deze als penthode of ultralineair wil schakelen.
groet,
Aat
Re: Een EL34SE
Hoi Aat.
De lafayette is nog niet weg maar heb de Theorexx wel verkocht.
Het werd tijd om van iets afscheid te nemen.
En je hebt gelijk. Dit ontwerp staat in triode. Had het niet gezien.
Op de www staan heel veel ontwerpen maar staan zowat allemaal in triode.
Ik heb gekozen voor de EL34 omdat ik die hier nog heb liggen.
Heeft iemand misschien een beter ontwerp gezien?
Wil toch wel proberen om er ongeveer 20 watt uit te krijgen.
De lafayette is nog niet weg maar heb de Theorexx wel verkocht.
Het werd tijd om van iets afscheid te nemen.
En je hebt gelijk. Dit ontwerp staat in triode. Had het niet gezien.
Op de www staan heel veel ontwerpen maar staan zowat allemaal in triode.
Ik heb gekozen voor de EL34 omdat ik die hier nog heb liggen.
Heeft iemand misschien een beter ontwerp gezien?
Wil toch wel proberen om er ongeveer 20 watt uit te krijgen.
Re: Een EL34SE
Dat gaat niet lukken met de EL34 in triode.TheoK schreef:Wil toch wel proberen om er ongeveer 20 watt uit te krijgen.
Ik haal met moeite 6W uit mijn EL34SE.
Maar in combinatie met Edo's Fountek Aether speakers gaat dat voor mij luid genoeg.
Re: Een EL34SE
@Theo,
Heb even wat gegevens op een rijtje gezet. Het zijn oude Philips datasheets en bouwaanwijzingen, maar hebben hun nut niet verloren :
Als eerste de gegegevens voor penthode instellingen:(Klasse A)Bij penthode instelling maximaal 11 Watt bij 10% vervorming.
Het verloop van vermogen en vervorming heeft men afgebeeld in deze grafiek: (d = distortion/vervorming ; Vi is de ingangsspanning op het stuurrooster)
Dan de triode instelling. De gegevens staan onder Klasse A linksboven:Bij triode instelling dus een vermogen van 6 Watt bij 8% vervorming.
Ook hier het verloop van vermogen en vervorming: Je ziet dat 20 Watt vermogen hier echt niet aan de orde is. Als je dit met een penthode wil bereiken, moet je toch denken aan een EL156 of een KT120. Hoop dat je er wat aan hebt.
groetend,
Aat
Heb even wat gegevens op een rijtje gezet. Het zijn oude Philips datasheets en bouwaanwijzingen, maar hebben hun nut niet verloren :
Als eerste de gegegevens voor penthode instellingen:(Klasse A)Bij penthode instelling maximaal 11 Watt bij 10% vervorming.
Het verloop van vermogen en vervorming heeft men afgebeeld in deze grafiek: (d = distortion/vervorming ; Vi is de ingangsspanning op het stuurrooster)
Dan de triode instelling. De gegevens staan onder Klasse A linksboven:Bij triode instelling dus een vermogen van 6 Watt bij 8% vervorming.
Ook hier het verloop van vermogen en vervorming: Je ziet dat 20 Watt vermogen hier echt niet aan de orde is. Als je dit met een penthode wil bereiken, moet je toch denken aan een EL156 of een KT120. Hoop dat je er wat aan hebt.
groetend,
Aat
Re: Een EL34SE
Ik heb het gezien.
Dus wordt het geen 20 watt maar 6 watt.
Hoe dan ook ik wil een EL34SE bouwen.
Heb zo'n versterker nog nooit gehoord en gebouwd.
Maar iig bedankt voor het meedenken tot zover.
Er komen vast nog wel meer vragen los.
Dus wordt het geen 20 watt maar 6 watt.
Hoe dan ook ik wil een EL34SE bouwen.
Heb zo'n versterker nog nooit gehoord en gebouwd.
Maar iig bedankt voor het meedenken tot zover.
Er komen vast nog wel meer vragen los.
Re: Een EL34SE
Ja volgens de data sheet kan er uit een EL156 zelfs 24 Watt uitgehaald worden
Op 450 volt anode spanning
Zie hieronder voor de andere waardes voor class A instellingen.
En op middelste plaatje zie hoe hij op 15 watt wordt gezet.
Op het onderste plaatje zie je hoe een EL34 op 11 watt gezet kan worden.
Op 450 volt anode spanning
Zie hieronder voor de andere waardes voor class A instellingen.
En op middelste plaatje zie hoe hij op 15 watt wordt gezet.
Op het onderste plaatje zie je hoe een EL34 op 11 watt gezet kan worden.
Re: Een EL34SE
Leuk.Theo,dat je weer los gaat
De EL34,deze zat vroeger in mijn 50W Marshall combo [gitaarversterker] voor gitaar klonken ze geweldig,voor hifi, weet ik het niet
Kwestie van proberen denk ik dan maar
Ga ik volgen.........................................
De EL34,deze zat vroeger in mijn 50W Marshall combo [gitaarversterker] voor gitaar klonken ze geweldig,voor hifi, weet ik het niet
Kwestie van proberen denk ik dan maar
Ga ik volgen.........................................
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Een EL34SE
Ha Theo, mooi dat het weer los gaat daar. SE is weer eens andere koek, ben benieuwd hoe het je gaat bevallen. Op de HF10 gebruik je terugkoppeling, wat een betere controle in het laag kan geven op veel luidsprekers (bij mij wil het laag nog wel eens uit de bocht vliegen op de KT88 UL, ik wil daar eens wat gaan proberen met terugkoppeling of in triode schakelen).
In triode schakelen zal dit ook ten dele doen.
In triode schakelen zal dit ook ten dele doen.
Re: Een EL34SE
Ik heb geen flauw idee hoe dit zal gaan klinken.
Daarom wil ik hem ook gaan bouwen.
Ik heb een mail gestuurd naar die Poolse meneer voor de UGT's.
Nu maar hopen dat hij mij begrijpt.
Mijn dochter kwam met het idee om zijn website met Google chrome te bezoeken.
Werd gelijk de hele site in het Nederlands vertaald. Nog wel een paar kleine foutjes
maar zeer goed te begrijpen. Nu maar even op zijn bericht wachten.
Heb ook nog even gekeken naar de EL156. Maar die valt ruim buiten mijn budget.
Wel een mooie buis om te zien.
Daarom wil ik hem ook gaan bouwen.
Ik heb een mail gestuurd naar die Poolse meneer voor de UGT's.
Nu maar hopen dat hij mij begrijpt.
Mijn dochter kwam met het idee om zijn website met Google chrome te bezoeken.
Werd gelijk de hele site in het Nederlands vertaald. Nog wel een paar kleine foutjes
maar zeer goed te begrijpen. Nu maar even op zijn bericht wachten.
Heb ook nog even gekeken naar de EL156. Maar die valt ruim buiten mijn budget.
Wel een mooie buis om te zien.
Re: Een EL34SE
Heb je al een idee wat de bouw ongeveer gaat kosten. Het lijkt mij wel eens leuk om iets met een buis te bouwen als de prijs een beetje binnen het redelijke blijft.
Re: Een EL34SE
Niet helemaal Zweitse.
Ik ben nog met de trafokeuze bezig.
Ik ga voor een goedkopere uitvoering omdat de bedoeling is om alles in te bouwen
En alleen de buizen en de rest in het zicht.
Daarna moeten we kijken of het niet te warm wordt daarbinnen.
Het zit allemaal nog in de pen en tussen de oren.
Ik ben nog met de trafokeuze bezig.
Ik ga voor een goedkopere uitvoering omdat de bedoeling is om alles in te bouwen
En alleen de buizen en de rest in het zicht.
Daarna moeten we kijken of het niet te warm wordt daarbinnen.
Het zit allemaal nog in de pen en tussen de oren.
Re: Een EL34SE
Je zou het ook allemaal - inclusief de buizen - in kunnen bouwen in een mooi kastje met een ventilatortje (op halve spanning, geluidsvermindering!) om de temperatuur op peil te houden. Dit is het zogenaamde "in the box thinking".TheoK schreef:Niet helemaal Zweitse.
Ik ga voor een goedkopere uitvoering omdat de bedoeling is om alles in te bouwen
En alleen de buizen en de rest in het zicht.
Daarna moeten we kijken of het niet te warm wordt daarbinnen.
Het zit allemaal nog in de pen en tussen de oren.
groet,
Aat
Re: Een EL34SE
Maar 's even gerekend wat er met een EL34 als triode te bereiken valt.Ideaal kun je in klasseA een redement van hoogstens 50% halen.Dus met de Pa=25W van de EL34 hoogstens 12,5W.Echter
je kunt niet tot nul volt over de buis komen en dan haal je dat niet.De min.spanning over de buis ligt bij triode een stuk hoger dan bij penthode,vandaar het verschil in haalbaar vermogen.Om als triode toch nog flink wat te halen moet je zorgen dat die laagste spanning in verhouding tot de voeding zo min mogelijk voorstelt.De moraal
,neem de voedingsspanning zo hoog mogelijk.
De max.Va is 800V.Neem een voeding van 450V en een Ra=4k6 met Ik=65mA.Dat geeft een Pa+Pg2=bijna 30W ,dat mag, en Va=750Vpiek ,ook geen man over boord.
Gevolg er komt ruim 9,5W uit,maar wel bij een sturing van ruim 20Veff.Blijft er met een triode voorversterking niet veel over voor tegenkoppeling.Dan een voorversterker met penthode,evt.met de extra transistor-schakeling die Aat 's liet zien,ofwel tweetraps.
Anne
De max.Va is 800V.Neem een voeding van 450V en een Ra=4k6 met Ik=65mA.Dat geeft een Pa+Pg2=bijna 30W ,dat mag, en Va=750Vpiek ,ook geen man over boord.
Gevolg er komt ruim 9,5W uit,maar wel bij een sturing van ruim 20Veff.Blijft er met een triode voorversterking niet veel over voor tegenkoppeling.Dan een voorversterker met penthode,evt.met de extra transistor-schakeling die Aat 's liet zien,ofwel tweetraps.
Anne
Re: Een EL34SE
Om hierop in te haken; een penthode als spanningsversterker lijkt me inderdaad niet gek. Een EF86 met een voedingsspanning van zeg 400 Volt haalt een versterking van 140x op z'n sloffen.Ah!buis schreef:Gevolg er komt ruim 9,5W uit,maar wel bij een sturing van ruim 20Veff.Blijft er met een triode voorversterking niet veel over voor tegenkoppeling.Dan een voorversterker met penthode,evt.met de extra transistor-schakeling die Aat 's liet zien,ofwel tweetraps.
Anne
groet,
Aat
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Een EL34SE
Met een instelbare Negatieve Roosterspanning is de DC spanning op de kathode van de EL34 op nul te zetten. Dat bedoel je toch met de buis tot nul krijgen, Anne?
Een EF86 ? Ik heb er één keer een gebruikt in een versterker, wat een ruisding. Een ECC83 in SRPP heeft toch een versterking van 50?
Bij 1V in, komt daar toch 50V uit?
Een EF86 ? Ik heb er één keer een gebruikt in een versterker, wat een ruisding. Een ECC83 in SRPP heeft toch een versterking van 50?
Bij 1V in, komt daar toch 50V uit?
Re: Een EL34SE
Een ECC83 in SRPP? klinkt interessant Robert.
Dat heb ik ook in mijn 6CA7 versterker zitten en klinkt fantastisch.
Maar moet je dan niet 2 daarvan hebben per kanaal?
En de negative roosterinstelling. Hoe moet die toegepast worden?
Ik heb daar een aansluiting voor op de trafo zitten.
Misschien dat Anne een ontwerp kan bedenken als hij daar zin en tijd voor heeft?
Dat zou wel heel mooi zijn.
Dat heb ik ook in mijn 6CA7 versterker zitten en klinkt fantastisch.
Maar moet je dan niet 2 daarvan hebben per kanaal?
En de negative roosterinstelling. Hoe moet die toegepast worden?
Ik heb daar een aansluiting voor op de trafo zitten.
Misschien dat Anne een ontwerp kan bedenken als hij daar zin en tijd voor heeft?
Dat zou wel heel mooi zijn.
Re: Een EL34SE
Voor een moderne EF86 is bij een bandbreedte van 20 Hz. tot 20 kHz de ruis ongeveer 15 nV/RtHz. Niet om te plaatsen in een MC voorversterker maar bij een eindtrap perfect acceptabel.RobertD schreef:Een EF86 ? Ik heb er één keer een gebruikt in een versterker, wat een ruisding.
groet,
Aat
Re: Een EL34SE
Ik heb net de UGT's besteld bij de poolse meneer.
Gelukkig kon hij engels typen. Dus de communicatie verliep vlekkeloos op een paar typefoutjes na.
Maar alles was duidelijk. Nu maar afwachten.
Gelukkig kon hij engels typen. Dus de communicatie verliep vlekkeloos op een paar typefoutjes na.
Maar alles was duidelijk. Nu maar afwachten.
Re: Een EL34SE
Ben benieuwd! Ik heb ook al zitten kijken naar die site.TheoK schreef:Ik heb net de UGT's besteld bij de poolse meneer.
Gelukkig kon hij engels typen. Dus de communicatie verliep vlekkeloos op een paar typefoutjes na.
Maar alles was duidelijk. Nu maar afwachten.
De prijzen zien er goed uit!
Re: Een EL34SE
Ik heb de UGT's van Sander mogen beluisteren bij mij thuis.
Die komen ook bij de Poolse trafoman weg.
Klinken absoluut niet verkeerd.
En net wat je zegt de prijzen zijn enorm goed.
Die komen ook bij de Poolse trafoman weg.
Klinken absoluut niet verkeerd.
En net wat je zegt de prijzen zijn enorm goed.
Re: Een EL34SE
Robert heeft wat moeilijkheden met nul volt over de buis
Blijkbaar was m'n uitleg wat rommelig
.
Zal beter m'n best doen,hopelijk goed genoeg al wordt het nooit 't best
.(variatie op wat "morgen" geeft in 't liedje
).
Stel 250V op de anode,om dan helemaal uit te sturen zou je willen dat de anodespanning kan zakken tot nul en steigen tot 500V.Zo haal je de 50% rendement met klasseA.
Omdat je liever geen roosterstroom krijgt,belast de driver ineens enorm,mag de -V1g niet boven nul komen.Kijk je dan naar de grafieken van de buis dan zie je bij Ia=150mA en Vg1=0 een anodespanning van 22V bij de penthode en 150V bij de triode-instelling,dus verre van nul.
Terug naar de Va van 250V,de penthode kan dan uitsturen naar 22V vanonder tot 250+(250-22)=478V boven,amplitude (250-22)=228V.Met als triode van 150V tot 350V,amplitude 100V.En het vermogen veranderd met het kwadraat van de spanning,scheelt meer dan een slok op een borrel.
Als je de Va flink groot kiest weegt die bodem van 150V minder door,beter nog,het gaat dan ook om een kleinere Ia en dan zakt de bodem dieper.
Is dat duidelijk? Vragen...geen vragen dan gaan ik (Kees) door naar het volgende
Theo bestelt een trafo,maar met welke Ra
.Die bepaalt de mogelijkheden en kan van 1k5 tot wel 5k zijn.Bij mijn voorbeeld met Va=450V is het 4k6.
Wat het ruisen van een voorversterker met penthode betreft,daarom had ik dat van Aat aangehaald.Daar wordt de hoofdoorzaak van de ruis,stroomverdeling Ia-Ig2,opgevangen door ze bijeen te tellen.Hoewel het bij deze signaalsterktes wel zal mee vallen,'t is per slot geen mic.voorversterker.
Kan de bijdrage van Aat niet terugvinden (te lang geleden?),hier een tekening hoe het zat.
Anne
Zal beter m'n best doen,hopelijk goed genoeg al wordt het nooit 't best
Stel 250V op de anode,om dan helemaal uit te sturen zou je willen dat de anodespanning kan zakken tot nul en steigen tot 500V.Zo haal je de 50% rendement met klasseA.
Omdat je liever geen roosterstroom krijgt,belast de driver ineens enorm,mag de -V1g niet boven nul komen.Kijk je dan naar de grafieken van de buis dan zie je bij Ia=150mA en Vg1=0 een anodespanning van 22V bij de penthode en 150V bij de triode-instelling,dus verre van nul.
Terug naar de Va van 250V,de penthode kan dan uitsturen naar 22V vanonder tot 250+(250-22)=478V boven,amplitude (250-22)=228V.Met als triode van 150V tot 350V,amplitude 100V.En het vermogen veranderd met het kwadraat van de spanning,scheelt meer dan een slok op een borrel.
Als je de Va flink groot kiest weegt die bodem van 150V minder door,beter nog,het gaat dan ook om een kleinere Ia en dan zakt de bodem dieper.
Is dat duidelijk? Vragen...geen vragen dan gaan ik (Kees) door naar het volgende
Theo bestelt een trafo,maar met welke Ra
Wat het ruisen van een voorversterker met penthode betreft,daarom had ik dat van Aat aangehaald.Daar wordt de hoofdoorzaak van de ruis,stroomverdeling Ia-Ig2,opgevangen door ze bijeen te tellen.Hoewel het bij deze signaalsterktes wel zal mee vallen,'t is per slot geen mic.voorversterker.
Kan de bijdrage van Aat niet terugvinden (te lang geleden?),hier een tekening hoe het zat.
Anne
Re: Een EL34SE
@Theo,
kan me voorstellen, dat je na eerdere ervaringen graag een ECC83 wil toepassen. Een penthode kan echter een erg goed geluid opleveren. Vroeger was de "heilige graal" van de Single Ended versterkers (toen nog Mono triode genoemd) een versterker bestaande uit een 300B eintriode en voor de voorversterking een Western Electric W310A, ofwel een penthode.
@Anne, zal nog eens kijken naar het schema met de transistor op g2.
groeten,
Aat
kan me voorstellen, dat je na eerdere ervaringen graag een ECC83 wil toepassen. Een penthode kan echter een erg goed geluid opleveren. Vroeger was de "heilige graal" van de Single Ended versterkers (toen nog Mono triode genoemd) een versterker bestaande uit een 300B eintriode en voor de voorversterking een Western Electric W310A, ofwel een penthode.
@Anne, zal nog eens kijken naar het schema met de transistor op g2.
groeten,
Aat
Re: Een EL34SE
Heb er niet verder mee geëxperimenteerd. Weet zeker dat het goed werkt voor kleine signalen, maar 20V eff.? Ik denk het eigenlijk niet.AatV schreef:@Theo,
@Anne, zal nog eens kijken naar het schema met de transistor op g2.
groet,
Aat
