DD8 MkII ála L'orfeo
Moderator: Beheerdersteam
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Duidelijk!
*trekt zijn soldeerbout weer tevoorschijn*
Ben benieuwd naar het eindresultaat van de DD8's!
*trekt zijn soldeerbout weer tevoorschijn*
Ben benieuwd naar het eindresultaat van de DD8's!
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Natuurlijk ben ik benieuwd naar jouw ervaringen na het solderen. Ik ben erg benieuwd of jij verschil ervaart in het geluid.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
wat betreft poorten voor, dit is de reden dat je ze niet wil:

dit is de output van een BR poort, let op die enorme piek bij 1kHz.
dit is de output van een BR poort, let op die enorme piek bij 1kHz.
voor tijdelijke filters gebruik ik ze altijd. en in de Hobby Hifi (die toch ook niet van compromissen houdt) stond ook ooit eens een artikel over hoe een filter te maken zonder te solderen, idd met croonsteentjes. samengevat: als je een reden hebt om niet te solderen, kan je prima croonsteentjes gebruiken. wel goed hard aandraaien.CoenvanDongen schreef:Is het echt een slechte zaak om kroonsteentjes te gebruiken?
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Nogmaals, de poort voor hoeft niet slecht uit te pakken, en achter is vor mij ook een groot nadeel i.v.m. muur speling.
Weer een update.
Bezig geweest met de kast constructies.
Op de eerste foto zie je de diffuser constructie in gemonteerde toestand.
Op de tweede foto heb ik nog een toevoeging gemaakt
. Ik wilde achterin demping gebruiken maar had nog een raamlat liggen die ik er in gemonteerd heb als laatste linie om reflecties te verstrooien tot een onschadelijk niveau (de 'L Orfeo van Tony Geen heeft helemaal geen demping!! Maar wel een staande golf absorber die ik niet heb). Dus geen tapijt achterin, alleen de diffuser, en mocht het nodig zijn kan ik er nog BAF tussen proppen
. Er komt by the way wel demping op de zijkanten, onderkant/bovenkant en baffle in mijn versie.
Ik was alleen vergeten dat er nog een front-to-back brace tussen moest, hier rechtop in foto drie te zien, dit had dwars moeten zijn. Dit moet ik dus wat extra aanpassen, maar geen probleem.
Op de laatste foto de constructie met alle braces verlijmd, alleen het filter deksel komt er nog onder geschroefd, dit blijft demontabel.
Weer een update.
Bezig geweest met de kast constructies.
Op de eerste foto zie je de diffuser constructie in gemonteerde toestand.
Op de tweede foto heb ik nog een toevoeging gemaakt
Ik was alleen vergeten dat er nog een front-to-back brace tussen moest, hier rechtop in foto drie te zien, dit had dwars moeten zijn. Dit moet ik dus wat extra aanpassen, maar geen probleem.
Op de laatste foto de constructie met alle braces verlijmd, alleen het filter deksel komt er nog onder geschroefd, dit blijft demontabel.
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Ik weet één ding heel zeker: de vervorming door een BR-poort is enige orden groter dan die welke zou ontstaan door kroonsteentjes.
Dat speelt vooral bij een (conventioneel) tweewegsysteem. Het maakt niet uit welk gevoel je er bij hebt, met name de poortresonantie, met een relatief hoge Q, moet je als het even kan niet aan de voorkant van je speaker laten afstralen.
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Loop me nou niet zo bang te maken
De volgende speaker krijgt hem aan de achterkant ok
, Of een TL... 
De volgende speaker krijgt hem aan de achterkant ok
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
maarja, er zijn meer dan voldoende gewoon heel goed klinkende speakerontwerpen die de poort aan de voorkant hebben. Volgens mij is het niet echt vervelende vervorming om te horen ook (anders hadden menig high-end speakers wel vervelend klinkende eigenschappen gehad).markbakk schreef:Ik weet één ding heel zeker: de vervorming door een BR-poort is enige orden groter dan die welke zou ontstaan door kroonsteentjes.Dat speelt vooral bij een (conventioneel) tweewegsysteem. Het maakt niet uit welk gevoel je er bij hebt, met name de poortresonantie, met een relatief hoge Q, moet je als het even kan niet aan de voorkant van je speaker laten afstralen.
Dus in dit geval, doe gewoon die poort aan de voorkant. Dat doet iedereen al jaren en ineens is het mis.
Kijk maak je echt dé compromisloze speaker en geef je honderden euro's uit aan componenten, soldeer je met puur goud en gebruik je alleen maar filtercomponenten geproduceerd in een fabriek waar enkel adele mensen mogen werken en ontwerp je je hele luisterruimte om de speaker heen, dan doe je de poort niet aan de voorkant. Want dat is gewoon een (klein) compromis.
Is dat allemaal niet het geval, maak je een speaker met normale maar goede componenten met een degelijk en goed ontwerp en wil je ze gewoon relatief makkelijk kunnen plaatsen of vind je het er gewoon mooi uitzien, dan doe je dat ding gewoon aan de voorkant.
(en laat je je ook niet gekmaken over kroonsteentjes btw! Dat hoor je dus écht niet en kan je ook op geen enkele manier meten als je de verbinding maar goed maakt).
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Dát zouden meer mensen moeten doenJvS schreef:en ontwerp je je hele luisterruimte om de speaker heen
Maar in de discussie MKT versus tinfolie, lichtsnoer versus gebiwired met edelkabel en (ja) kroonsteentjes versus zilversoldeer hoef je je ook niet te begeven als je BR-poorten voorop zet. Waarmee ik niet impliceer dat het achteropzetten alleenzaligmakend is of dat tinfolie hoorbaar beter zou zijn dan MKT
Zo'n BR-poort is een (onbedoelde) bron van hoorbaar bijgeluid (meten is trouwens lastiger). Kun je mooi vinden of niet interessant, met nastreven van natuurgetrouwe weergave heeft dat weinig van doen en m.i. zul je een goede speaker ook op dit soort aspecten moeten ontwerpen. BR-pijp voorop ís een tradeoff en ieder moet voor zich uitmaken wat hij/zij daarvoor terugkrijgt. Maar het blijft natuurlijk ook een kwestie van niet te betwisten smaak.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Dan zitten we op dezelfde lijn.
Laat ik vooropstellen dat ik denk dat je een basreflexpoort aan de voorkant / achterkant wél zou kunnen horen (je kunt het iig meten) en dat naar mijn mening er geen hoorbaar verschil is tussen technisch goede componenten en de 'zilveren' catagorie comonenten (waarbij je ook geen verschillen kunt meten met de normale goede exemplaren), maar dat ik ook dan me niet al te druk zou maken om zo'n basreflexpoort achterop of voorop...
Laat ik vooropstellen dat ik denk dat je een basreflexpoort aan de voorkant / achterkant wél zou kunnen horen (je kunt het iig meten) en dat naar mijn mening er geen hoorbaar verschil is tussen technisch goede componenten en de 'zilveren' catagorie comonenten (waarbij je ook geen verschillen kunt meten met de normale goede exemplaren), maar dat ik ook dan me niet al te druk zou maken om zo'n basreflexpoort achterop of voorop...
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Speaker 1 zit in elkaar gelijmd
Ben weer lekker bezig geweest, maar zoals altijd zit er hier en daar wat tegen, toch weer een stap vooruit gemaakt.
De poortruis doem sprekers
tegemoet te komen heb ik iets meer demping aangevracht dan initieel van plan, aangezien ik er later nog lastig bij kan. De demping bestaat uit een rest stuk droogloopmat met rubber achterkant stevig verlijmd op het mdf. Later kan ik re nog sonofil/baf/twaron in stoppen, maar ik ga er eerst een tijdje zo naar luisteren en wennen/wachten tot de drivers goed zijn ingespeeld. Daarna ga ik pas expirimenteren op gehoor/smaak wat voor mij het prettigst klinkt. En dit dan stapje voor stapje.
De interne bedrading is Jantzen Solidcore 1mm met 6N koper, zelfde als het filter.
Gelukkig het ik redelijk wat lijmklemmen! Maar toen ik de laatste zijkant er op had gelijmd, na met de ouderwetse schaaf alle braces nog wat bij te schafen voor een 100% passing, was ik vergeten dat ik hem nog van me werkbank moest tillen, JEEZ... wat een geicht met 10 klemmen en exta klem hout... maar hij stond in me schuurtje
. En dat zonder een hernia.
En de pic's :
Ben weer lekker bezig geweest, maar zoals altijd zit er hier en daar wat tegen, toch weer een stap vooruit gemaakt.
De poortruis doem sprekers
De interne bedrading is Jantzen Solidcore 1mm met 6N koper, zelfde als het filter.
Gelukkig het ik redelijk wat lijmklemmen! Maar toen ik de laatste zijkant er op had gelijmd, na met de ouderwetse schaaf alle braces nog wat bij te schafen voor een 100% passing, was ik vergeten dat ik hem nog van me werkbank moest tillen, JEEZ... wat een geicht met 10 klemmen en exta klem hout... maar hij stond in me schuurtje
En de pic's :
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Inderdaad een stanley schaarf, geleend van de klusmeister uit de straatCoenvanDongen schreef:Ziet er goed uit!
mooie (stanley?) schaaf
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Oke... niet lachen
Ik heb niet zo veel kunnen doen door omstandigheden, maar vanavond kwam ik wel op het briljante idee om de poort eens in het echie te passen, je voelt hem al aankomen... De poort zijn achterste flare past niet tussen de diffuser. Zonder flare wel. Ik heb hem incl. flares op 270mm gemaakt, volgens Tony het beste om mee te beginnen, en evt. later inkorten naar 240mm na luisteren.
Anyway, de achterste flare past niet tussen de middelste diffuser panelen (zie tekening pagina 1), ik begrijp niet waarom ik dat niet bij het ontwerp zag
, ook op 240mm zal hij nét niet passen. Nu heb ik dus de keuze:
- Zonder flare monteren
- De achterste flare aan de zijkanten afzagen zodat hij wel tussen de diffuser past
Ik neig naar het laatste, maar vraag me af of de ademruimte van de poort dan niet in het gedrang kan komen. De ruimte tussen de twee middelte diffusers is zo'n 8cm breedte, en bij 270mm 7cm tot de achterkant. Nu kan ik die evt. wat groter maken als het nodig is. De poort zal dan voornamelijk ademen van boven/beneden tussen de diffusers door, maar daar zit verder geen demping in de eerste instantie, dus die weg is vrij. Ik kan de achterste flare natuurlijk altijd later nog verwijderen.... alleen is dan de effectieve poort lengte meteen ook weer iets korter. Misschien is dat wel weer makkelijker om meteen het effect van een kortere poort lengte te testen
mmm....
Wat denken jullie?
Ik heb niet zo veel kunnen doen door omstandigheden, maar vanavond kwam ik wel op het briljante idee om de poort eens in het echie te passen, je voelt hem al aankomen... De poort zijn achterste flare past niet tussen de diffuser. Zonder flare wel. Ik heb hem incl. flares op 270mm gemaakt, volgens Tony het beste om mee te beginnen, en evt. later inkorten naar 240mm na luisteren.
Anyway, de achterste flare past niet tussen de middelste diffuser panelen (zie tekening pagina 1), ik begrijp niet waarom ik dat niet bij het ontwerp zag
- Zonder flare monteren
- De achterste flare aan de zijkanten afzagen zodat hij wel tussen de diffuser past
Ik neig naar het laatste, maar vraag me af of de ademruimte van de poort dan niet in het gedrang kan komen. De ruimte tussen de twee middelte diffusers is zo'n 8cm breedte, en bij 270mm 7cm tot de achterkant. Nu kan ik die evt. wat groter maken als het nodig is. De poort zal dan voornamelijk ademen van boven/beneden tussen de diffusers door, maar daar zit verder geen demping in de eerste instantie, dus die weg is vrij. Ik kan de achterste flare natuurlijk altijd later nog verwijderen.... alleen is dan de effectieve poort lengte meteen ook weer iets korter. Misschien is dat wel weer makkelijker om meteen het effect van een kortere poort lengte te testen
Wat denken jullie?
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Wellicht past een PVC bochtstuk uit de bouwmarkt op deze poort en kun je op die manier de poort 90 graden knikken.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Over de schaaf: eigenlijk wil je hem niet op zijn bald leggen, maar op zijn zijde
Mooi project overigens, hoop dat ie mee kan naar breda????
Mooi project overigens, hoop dat ie mee kan naar breda????
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Breda gaat helaas niet lukken, en als ze met zand gevuld zijn weet ik niet of ik ze nog zonder hernia kan verplaatsen (volgend jaar??), maar dat zien we dan wel weer.
Ik had natuurlijk verwacht dat iemand zou zeggen dat de poort achter moest
, maar verder niet veel input dus.
Ik denk dat ik de flares gewoon aan de zijkant smaller maak en dan verder ga proberen. De kast kan ik toch niet meer veranderen.
Ik had natuurlijk verwacht dat iemand zou zeggen dat de poort achter moest
Ik denk dat ik de flares gewoon aan de zijkant smaller maak en dan verder ga proberen. De kast kan ik toch niet meer veranderen.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Ik zou hem eerst even zonder binnenste flare doen. Dan (als alles is ingespeeld) kijken of de poort ingekort moet worden zoals eerder besproken. Mocht dat namelijk wel nodig zijn, dan heb je straks een kortere poort mét beide flares die wel past.
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Daar heb je een punt.Geenius schreef:Ik zou hem eerst even zonder binnenste flare doen. Dan (als alles is ingespeeld) kijken of de poort ingekort moet worden zoals eerder besproken. Mocht dat namelijk wel nodig zijn, dan heb je straks een kortere poort mét beide flares die wel past.
Één poort is nu incl. flares 270mm, zonder achterste is dat 240mm. Dat is dan wel met rechte buis tot achter. Dus ik schat dat de effectieve afname van de achterste flare zo'n 1,5 á 2cm is??? Ik begin dus met een iets hogere tuning dan initiëel beoogd, maar niet dramatisch, dit was toch vrij ruim genomen.
Even hardop denken:
De poort steekt met flare 4,5 cm uit de kast. Dus als ik de poort uiteindelijk zou inkorten tot zo'n 210mm (incl. voorste flare) kan ik hem ook inkorten tot 190mm (incl. voorste flare) en de achterste flare er weer op doen wat +/- die 20mm inkorten weer opheft en 210mm effectief maakt. Dan zou de achterste flare 0,5cm van de middelste diffuser verwijderd zitten en dit moet dan passen.
Hierbij even aangenomen dat de effectieve lengte van de achterste flare (3cm) inderdaad zo'n 1,5 á 2cm is.
Of zou het onwaarschijnlijk zijn dat ik tot een poort van zo'n 210mm uitkom?
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Die paar centimeter verschil zijn op dit moment academisch, als je wat dempingsmateriaal meer of minder in de kast hebt dan moet ook de lengte van de poort aangepast worden om eenzelfde fb te behouden. Ik zou gewoon uitgaan van die 240mm lengte zonder binnenste flare (is een prima uitgangspunt om mee te beginnen) en pas als alles is ingespeeld gaan luisteren en meten.
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Zo... hehe.... eindelijk weer een update
Op een of andere manier heb ik er een abonnement op dat als ik een project als dit start er omstandigheden zich voordoen waardoor ik het halverwege weer in de ijskast moet zetten, maar nu heb ik toch een weer een grote stap gemaakt
De tweede kast volledig verlijmd. De kopse kanten met de kopieer frees allemaal gelijk gemaakt. De gaten van de woofers gefreesd en de schuine kanten op de bekende manier gemaakt. Allemaal zwaar werk met deze zware jongens, maar alles is goed gegeen (moet nog wel de woofer passen) voor zever ik mocht wensen, vooral het laatste was ik bang voor een fout, maar dat gebeurde gelukkig niet.
Ik heb nu gelukkig het meest zware, rommel en vervelende achter de rug. Het zijn nu nog wel veel dingen maar allemaal wat minder werk.
Zoals de bovenkant bedekken met dun mdf en in fase tot de naad frezen, de kast helemaal opschuren en de kopse delen met verdund houtlijm insmeren, het filter monteren en het middelste compartiment met zand vullen, de difusor achter de reflexpoort zwart spuiten, de drivers en poort monteren, de voet maken en spikes monteren en ik denk een enkele laag grondverf aanbrengen als ze geacclimatiseerd zijn.
De verdere afwerking doe ik in het voorjaar, maar dan kan ik er wel tot die tijd al lekker naar luisteren
.
*PIC'S*
Op een of andere manier heb ik er een abonnement op dat als ik een project als dit start er omstandigheden zich voordoen waardoor ik het halverwege weer in de ijskast moet zetten, maar nu heb ik toch een weer een grote stap gemaakt
De tweede kast volledig verlijmd. De kopse kanten met de kopieer frees allemaal gelijk gemaakt. De gaten van de woofers gefreesd en de schuine kanten op de bekende manier gemaakt. Allemaal zwaar werk met deze zware jongens, maar alles is goed gegeen (moet nog wel de woofer passen) voor zever ik mocht wensen, vooral het laatste was ik bang voor een fout, maar dat gebeurde gelukkig niet.
Ik heb nu gelukkig het meest zware, rommel en vervelende achter de rug. Het zijn nu nog wel veel dingen maar allemaal wat minder werk.
Zoals de bovenkant bedekken met dun mdf en in fase tot de naad frezen, de kast helemaal opschuren en de kopse delen met verdund houtlijm insmeren, het filter monteren en het middelste compartiment met zand vullen, de difusor achter de reflexpoort zwart spuiten, de drivers en poort monteren, de voet maken en spikes monteren en ik denk een enkele laag grondverf aanbrengen als ze geacclimatiseerd zijn.
De verdere afwerking doe ik in het voorjaar, maar dan kan ik er wel tot die tijd al lekker naar luisteren
*PIC'S*
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
He Alexander. Mooi project man. Ik had hem even gemist. Geen halve aanpak. Je doet het gelijk goed. En zwaar.
Ik ben wel even benieuwd hoe ze er uit zien als ze staan te spelen zo.
Ik ben wel even benieuwd hoe ze er uit zien als ze staan te spelen zo.
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Die worden erg mooi.
De DD8 mkII is sowieso een interessante speaker. Niet de aller modernste drivers, maar wel hele goeie binnen dit budget (en er buiten waarschijnlijk ook).
Als je de BR poort niet mooi passend krijgt kan ik de bocht die voor dit soort buizen beschikbaar is wel aanraden. Ik heb 'm zelf ooit gebruikt met veel succes.
De DD8 mkII is sowieso een interessante speaker. Niet de aller modernste drivers, maar wel hele goeie binnen dit budget (en er buiten waarschijnlijk ook).
Als je de BR poort niet mooi passend krijgt kan ik de bocht die voor dit soort buizen beschikbaar is wel aanraden. Ik heb 'm zelf ooit gebruikt met veel succes.
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Ik zou solderen altijd prefereren boven kroonsteentjes.
Mechanisch steviger, en door een groter contact oppervlak electrisch ook beter.
Als je veel wil gaan tweaken is het wat minder prettig...
[edit: ik had niet gezien dat dat stukje van de discusie een half jaar oud was...
]
Mechanisch steviger, en door een groter contact oppervlak electrisch ook beter.
Als je veel wil gaan tweaken is het wat minder prettig...
[edit: ik had niet gezien dat dat stukje van de discusie een half jaar oud was...
Re: DD8 MkII ála L'orfeo
Zo, weer wat stappen verder 
Filter op bodem secties gemonteerd en in kasten gemonteerd incl. de aansluit terminals.
De afwerk plaatjes mdf op de top van de kasten gelijmd en schuin afgefreesd.
Enige min puntje is dat ik bij de zijkanten aan de achterkant een paar lichtelijke scheurtjes in de lengte zie aan de achterkant, en een naad open gaat op één plek (dat verwachtte ik al, want hier heb ik een fout met lijmen gemaakt, vloeide niet goed weg dus teveel ophoping). Dit is denk ik door het werken van het mdf gekomen na het binnen zetten, maar wordt nu niet erger meer.
Ik ga de kopse kanten nog met verdund houtlijm afsmeren en dan kijk ik het even aan, het lijkt zo te blijven, en dan kan ik er mee leven, want ik kijk er toch niet tegen aan. De naad is ook al geplamuurd. De kopse kanten blijf ik aan de achterkant toch wel zien. In het vervelendste geval moet ik ook een afwerk plaatje aan de achterkant lijmen, maar ik laat het liever zo.
Verder met het afsmeren en monteren van de drivers
Filter op bodem secties gemonteerd en in kasten gemonteerd incl. de aansluit terminals.
De afwerk plaatjes mdf op de top van de kasten gelijmd en schuin afgefreesd.
Enige min puntje is dat ik bij de zijkanten aan de achterkant een paar lichtelijke scheurtjes in de lengte zie aan de achterkant, en een naad open gaat op één plek (dat verwachtte ik al, want hier heb ik een fout met lijmen gemaakt, vloeide niet goed weg dus teveel ophoping). Dit is denk ik door het werken van het mdf gekomen na het binnen zetten, maar wordt nu niet erger meer.
Ik ga de kopse kanten nog met verdund houtlijm afsmeren en dan kijk ik het even aan, het lijkt zo te blijven, en dan kan ik er mee leven, want ik kijk er toch niet tegen aan. De naad is ook al geplamuurd. De kopse kanten blijf ik aan de achterkant toch wel zien. In het vervelendste geval moet ik ook een afwerk plaatje aan de achterkant lijmen, maar ik laat het liever zo.
Verder met het afsmeren en monteren van de drivers
