Ander model kast met bestaand filter?
Moderator: Beheerdersteam
Ander model kast met bestaand filter?
Na veel gelezen te hebben op dit forum, heb ik me dan uiteindelijk ook aangemeld. Ik moet zeggen dat ik hier al veel heb opgestoken over diverse probleempjes,
ECHTER...
Ik ga nu ook weer eens een paar nieuwe luidsprekers bouwen en heb natuurlijk ook een vraag.
Ik wil met de Scanspeak units een Mini Reference na bouwen, echter in een ander model kast. Ik wil nl een kast maken zoals de Piega modellen, dus met een ovale, cq ellips vormige achterkant, te maken met buigplex.
De kast komt ook gewoon recht op te staan in plaats van hellend.
Kan ik nu het standaard filter van de Mini Reference gebruiken, of moet dat aangepast worden?
ECHTER...
Ik ga nu ook weer eens een paar nieuwe luidsprekers bouwen en heb natuurlijk ook een vraag.
Ik wil met de Scanspeak units een Mini Reference na bouwen, echter in een ander model kast. Ik wil nl een kast maken zoals de Piega modellen, dus met een ovale, cq ellips vormige achterkant, te maken met buigplex.
De kast komt ook gewoon recht op te staan in plaats van hellend.
Kan ik nu het standaard filter van de Mini Reference gebruiken, of moet dat aangepast worden?
- anonamemouse
Lijkt me meer rond dan ovaal, maar veel verschil zal er toch niet zijn als de baffle en inhoud gelijk blijven?
Daarentegen als je dan toch dure scanpeaks gebruikt dan ook gelijk goed filteren en meten, desnoods iemand vinden die je daarbij wilt helpen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6029 Dit is een mooie ellips met buigtriplex.
Daarentegen als je dan toch dure scanpeaks gebruikt dan ook gelijk goed filteren en meten, desnoods iemand vinden die je daarbij wilt helpen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6029 Dit is een mooie ellips met buigtriplex.
T'ís dat er nog geen ovale speakers zijn, anders had ik de voorkant OOK ovaal gemaakt hoor!Arno schreef:Is zeker echt iets voor Dordtenaren, een ovale achterkant![]()
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... c&start=25
Ik ben me er bewust van dat een ander model kast wel enige invloed kan hebben, maar als ik het zelfde volume maar aanhoud, zal dat volgens mij weinig uit maken.Arno schreef:De kastvorm heeft wel invloed op het geluid, maar naar het schijnt hebben rond en ovaal een gunstige invloed.
Met het theoretische gedeelte kan ik je niet helpen, maar als je wat wilt weten over het houten gedeelte, help ik graag.
Geluid reflecteert nu eenmaal het meeste van het front paneel af, en die zal niet veel afwijken van de originele Reference.
Ik vraag me alleen af of ik het filter moet aanpassen......
Verder denk ik dat buigplex, wat wel een wat zachtere structuur heeft dan gewoon multiplex of spaanplaat of MDF, zelfs een betere demping in de kast geeft .
WEL moet ik zeker de kast opbouwen in 2 lagen van 8 mm, misschien wel dikker.
Heb jij ervaring met buigplex?
Ik heb op mijn werk al aardig wat dingen gemaakt van buigplex. De CT218's van de link hierboven zijn de eerste luidsprekers die ermee heb gemaakt. Of het geluidstechnisch goed materiaal is weet ik niet.
Wat wel lastig kan zijn bij buigplex is de afwerking. Het is niet echt mooi te schilderen. Als je het wilt schilderen zou je eerst bijvoorbeeld een dunne laag mdf er overheen kunnen plakken. Probleem is echter dat de kromming van een ellips op een bepaald punt zo sterk is, dat het mdf hierop zal breken. Buig-mdf of vliegtuigtriplex zou hier uitkomst kunnen bieden.
Mijn CT218's heb ik afgeplakt met Formica. Is ook niet echt heel makkelijk te verwerken op zo'n vorm, maar het wordt wel heel strak.
Wat wel lastig kan zijn bij buigplex is de afwerking. Het is niet echt mooi te schilderen. Als je het wilt schilderen zou je eerst bijvoorbeeld een dunne laag mdf er overheen kunnen plakken. Probleem is echter dat de kromming van een ellips op een bepaald punt zo sterk is, dat het mdf hierop zal breken. Buig-mdf of vliegtuigtriplex zou hier uitkomst kunnen bieden.
Mijn CT218's heb ik afgeplakt met Formica. Is ook niet echt heel makkelijk te verwerken op zo'n vorm, maar het wordt wel heel strak.
Buigplex moet je prepareren door eerst in warm water te laten weken , dan pas echt flexibel.. in de gewenste vorm brengen en een paar dagen drogen per laag (3mm), dan.. volgende laag-- etc
Vrij bewerkelijk dus.. Gedroogd is het nog steeds vrij zacht en meer geschikt voor afwerking met de juiste lak dan verf..
Vrij bewerkelijk dus.. Gedroogd is het nog steeds vrij zacht en meer geschikt voor afwerking met de juiste lak dan verf..
Ik ben inderdaad nog op zoek naar een geschikte afwerking.Arno schreef:Ik heb op mijn werk al aardig wat dingen gemaakt van buigplex. De CT218's van de link hierboven zijn de eerste luidsprekers die ermee heb gemaakt. Of het geluidstechnisch goed materiaal is weet ik niet.
Ik zit eigenlijk te denken aan een soort aluminium plaat of fineer.
Het nadeel van alu is echter dat het geluid wat harder zal afstralen dan van hout. Ik zal dan het filter waarschijnlijk aan moeten passen, maar daar heb ik absoluut geen ervaring mee, dus ik moet het eerst maar eens zonder afwerklaag proberen.
MAAR voorlopig ben ik me alleen aan het orienteren en zal pas tegen de vakantie met de bouw gaan beginnen.
Het kan natuurlijk zijn dat we het over verschillende soorten buigtriplex hebben, maar de bij het spul wat ik ken, is laten weken echt niet nodig.mipo schreef:Buigplex moet je prepareren door eerst in warm water te laten weken , dan pas echt flexibel.. in de gewenste vorm brengen en een paar dagen drogen per laag (3mm), dan.. volgende laag-- etc
Gewoon droog, tweezijdig inkammen met witte houtlijmen en op elkaar nieten, of persen met een contramal. Eventueel kun je de lagen ook met contactlijm verlijmen.
Olivier, er is ook hpl met een aluminium toplaag. Dit kun je gemakkelijk met houtbewerkingsgereedschappen verwerken. Toevallig heb ik daar nu best wat restlappen van liggen.
Arno, Ik ben benieuwd waar je dat hpl met alu toplaag vandaan hebt, en weet je misschien ook een merknaam of zo?Arno schreef:Het kan natuurlijk zijn dat we het over verschillende soorten buigtriplex hebben, maar de bij het spul wat ik ken, is laten weken echt niet nodig.mipo schreef:Buigplex moet je prepareren door eerst in warm water te laten weken , dan pas echt flexibel.. in de gewenste vorm brengen en een paar dagen drogen per laag (3mm), dan.. volgende laag-- etc
Gewoon droog, tweezijdig inkammen met witte houtlijmen en op elkaar nieten, of persen met een contramal. Eventueel kun je de lagen ook met contactlijm verlijmen.
Olivier, er is ook hpl met een aluminium toplaag. Dit kun je gemakkelijk met houtbewerkingsgereedschappen verwerken. Toevallig heb ik daar nu best wat restlappen van liggen.
Ik heb ook al een stukje buigplex gevonden wat perfect te buigen is. Dat hout is bij elke hout groothandel wel te krijgen.
Vrijwel alle fabrikanten van hpl hebben verschillende soorten met alu toplaag in het assortiment. Bijv: Duropal, Abet, Formica, Egger.
Het zijn wel platen van om en nabij de 305 x 130 cm, dus dat maakt het wel al snel een duur geintje.
Wat voor maten zouden die kasten van jou ongeveer moeten worden? Ik kan dan eens voor je kijken tussen het restmateriaal. Dat wordt meestal na een tijdje weggegooid, dus dat hoeft je dan niets te kosten
Het zijn wel platen van om en nabij de 305 x 130 cm, dus dat maakt het wel al snel een duur geintje.
Wat voor maten zouden die kasten van jou ongeveer moeten worden? Ik kan dan eens voor je kijken tussen het restmateriaal. Dat wordt meestal na een tijdje weggegooid, dus dat hoeft je dan niets te kosten
Ik ga alleen voor het front (rechthoekig stuk) het hout met alu toplaag gebruiken, maar ik twijfel nog over het type en de maten.Arno schreef:Vrijwel alle fabrikanten van hpl hebben verschillende soorten met alu toplaag in het assortiment. Bijv: Duropal, Abet, Formica, Egger.
Ik ga binnenkort eerst eens luisteren naar de SS mini reference en de SS reference plus.
Deze 2 verschillen nogal van formaat.
Mijn uiteindelijke bedoeling is om een mooie, niet te opvallende (vrouwen!!)
maar wel goed klinkende kast te maken met mooie speakers er in......
Ik hou je aanbod in ieder geval in gedachten, alvast bedankt!