LM3886 simpele mono.
Moderator: Beheerdersteam
LM3886 simpele mono.
EDIT: Titel gewijzigd.
Heeft iemand een suggestie voor een mooie betaalbare zelfbouw/kit versterker voor een gestabiliseerde voeding uit een versterker die +57 en -57 volt levert? Deze voeding heb ik over uit een oude zelfbouw versterker die last heeft van microverbindingen waardoor deze in DC protector blijft staan.
Ik heb al zitten kijken bij de 41hz en hypex, maar ben er nog niet zo wijs uit geworden. Dit is tevens mijn eerst officiële stap in de zelfbouw versterkers.
Ik zoek toch wel een versterker met flink wat vermogen >80 watt bij 8 ohm gezien mijn huidige luidsprekers (Cappuccino Royale) een behoorlijk laag rendement hebben.
Alle ideeën, tips, enz. zijn welkom.
Heeft iemand een suggestie voor een mooie betaalbare zelfbouw/kit versterker voor een gestabiliseerde voeding uit een versterker die +57 en -57 volt levert? Deze voeding heb ik over uit een oude zelfbouw versterker die last heeft van microverbindingen waardoor deze in DC protector blijft staan.
Ik heb al zitten kijken bij de 41hz en hypex, maar ben er nog niet zo wijs uit geworden. Dit is tevens mijn eerst officiële stap in de zelfbouw versterkers.
Ik zoek toch wel een versterker met flink wat vermogen >80 watt bij 8 ohm gezien mijn huidige luidsprekers (Cappuccino Royale) een behoorlijk laag rendement hebben.
Alle ideeën, tips, enz. zijn welkom.
Laatst gewijzigd door Gobla op za 14 mar 2009, 18:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Mooie zelfbouw/kitversterker voor voeding +/-57 volt?
Dat is het ideale voltage voor een Ucd400Gobla schreef:Heeft iemand een suggestie voor een mooie betaalbare zelfbouw/kit versterker voor een gestabiliseerde voeding uit een versterker die +57 en -57 volt levert? Deze voeding heb ik over uit een oude zelfbouw versterker die last heeft van microverbindingen waardoor deze in DC protector blijft staan.
Ik heb al zitten kijken bij de 41hz en hypex, maar ben er nog niet zo wijs uit geworden. Dit is tevens mijn eerst officiële stap in de zelfbouw versterkers.
Ik zoek toch wel een versterker met flink wat vermogen >80 watt bij 8 ohm gezien mijn huidige luidsprekers (Cappuccino Royale) een behoorlijk laag rendement hebben.
Alle ideeën, tips, enz. zijn welkom.
Na eens goed te kijken heb ik besloten toch geen hypex unit te nemen. Het idee dat je voor 60 euro ex. een leuk basismodel kan hebben is wel aardig. Wat ik echter frustrerend vind is dat rondom dezelfde unit nog 2 "betere" modellen zijn. Daar houd ik niet zo van en ga ik liever back to basic.
Ik was erg gecharmeerd van de:
http://diyaudioprojects.com/Chip/Nanoo/
De versterker rondom de LM3875 mag tot + - 85 volt voedingsspanning hebben. Of gaan er dan rare dingen gebeuren? Anders is volgens mij de LM3886 ook nog een optie.
Zo ben ik nu ook met glimmende oogjes aan het kijken naar het project van SoundExel: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6333
Ik lees weer verder.
Ik was erg gecharmeerd van de:
http://diyaudioprojects.com/Chip/Nanoo/
De versterker rondom de LM3875 mag tot + - 85 volt voedingsspanning hebben. Of gaan er dan rare dingen gebeuren? Anders is volgens mij de LM3886 ook nog een optie.
Zo ben ik nu ook met glimmende oogjes aan het kijken naar het project van SoundExel: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6333
Ik lees weer verder.
wil je een kant en klare module of "echte" zelfbouw ?
in het laatste geval heb ik een schema voor je van een elektuur PA300.
deze draait op een symmetrische 60 volt dus dat zou bij jouw trafo moeten passen.
Ik begrijp uit jouw woorden dat het een geschakelde voeding is?
veel verterkers draaien op ongeveer 40 volt, als je de spanning naar beneden zou kunnen krijgen zou je meer mogelijkheden hebben.
ik heb ook nog wel wat schema's van chip versterkers als de LM3886 waarschijnlijk.
in het laatste geval heb ik een schema voor je van een elektuur PA300.
deze draait op een symmetrische 60 volt dus dat zou bij jouw trafo moeten passen.
Ik begrijp uit jouw woorden dat het een geschakelde voeding is?
veel verterkers draaien op ongeveer 40 volt, als je de spanning naar beneden zou kunnen krijgen zou je meer mogelijkheden hebben.
ik heb ook nog wel wat schema's van chip versterkers als de LM3886 waarschijnlijk.
Subtiel de quotesray5150 schreef:wil je kant en klare module of "echte" zelfbouw ?
Ik kies bewust voor een gainclone achtige versterker aangezien ik nog geen bergen ervaring heb met versterkers bouwen en het me toch leuk lijkt om hier eens aan te beginnen aangezien hier minder onderdelen in zitten waar iets aan verpruts kan worden door mij.
Maar het schema heb ik wel interesse naar.
*Tevens ga ik even zelf wat electuurtjes bekijken.
Volgens mij bedoelen ze in de datasheet van de LM3875 dat je dus een voedingsspanning van maximaal 85 (+ 42,5 en - 42,5) mag gebruiken. Ik weet niet of dit ook jouw interpretatie was, maar ik denk dat als je +85 en -85 aanbiedt hij even heeel kort heeel warm wordtGobla schreef:De versterker rondom de LM3875 mag tot + - 85 volt voedingsspanning hebben. Of gaan er dan rare dingen gebeuren? Anders is volgens mij de LM3886 ook nog een optie.
Groetjes,
Martin
Viel mij ook al op door de subtiele: |V+| + |V−| als max.Nijn schreef:Volgens mij bedoelen ze in de datasheet van de LM3875 dat je dus een voedingsspanning van maximaal 85 (+ 42,5 en - 42,5) mag gebruiken. Ik weet niet of dit ook jouw interpretatie was, maar ik denk dat als je +85 en -85 aanbiedt hij even heeel kort heeel warm wordt![]()
Alleen ik moet nog een leuke manier bedenken die voedingsspanning eventueel omlaag te krijgen.
Ideeën zijn zeer welkom.
Wat bedoel je met omlaag krijgen? Je hebt nu toch al +/-57V?
Het wordt erg moeilijk om zelf een versterker bouwen die een 'eenvoudige' UcD180ST eruit speelt en dan ook nog goedkoper is. De duurdere High Grade UcD-versies zijn voor de audiofielen onder ons, dat wil dus niet per se zeggen dat ze ook écht beter klinken. Grote voordelen van de UcD zijn: geen oplopende vervorming voor de hoge frequenties, geen crossoververvorming, en last but not least: geen grote koelvinnen nodig dus energiezuinig en milieuvriendelijk.
Het is natuurlijk wel erg leuk om helemaal zelf een versterker te bouwen, daar leer je veel van.
Tip: vraag eens aan Soundexcel hoe de kosten van zijn versterkermodule nu zijn inclusief het kopen en maken van de print.
Het wordt erg moeilijk om zelf een versterker bouwen die een 'eenvoudige' UcD180ST eruit speelt en dan ook nog goedkoper is. De duurdere High Grade UcD-versies zijn voor de audiofielen onder ons, dat wil dus niet per se zeggen dat ze ook écht beter klinken. Grote voordelen van de UcD zijn: geen oplopende vervorming voor de hoge frequenties, geen crossoververvorming, en last but not least: geen grote koelvinnen nodig dus energiezuinig en milieuvriendelijk.
Het is natuurlijk wel erg leuk om helemaal zelf een versterker te bouwen, daar leer je veel van.
Tip: vraag eens aan Soundexcel hoe de kosten van zijn versterkermodule nu zijn inclusief het kopen en maken van de print.
Alvorens ik met de wat duurdere UcD's aan de slag ga wil ik toch eerst wat experimenteren met gainclones e.d. om zelf een beetje feeling te krijgen rondom zelfbouwversterkers (zover je met gainclones daarover kan spreken) en niet gelijk veel geld kwijt te zijn.
Toevallig heb ik nog een andere voedingstransformator liggen.
Deze is zodanig te configureren dat ik de volgende opties heb als output:
1) 57 volt @ 7 Amp en 6.9 volt @ 8 Amp (beide t.o.v. 0 volt)
2) 52 volt @ 7 Amp en 6.3 volt @ 8 Amp (beide t.o.v. 0 volt)
3) 47 volt @ 7 Amp en 5.8 volt @ 8 Amp (beide t.o.v. 0 volt)
Het gaat hier om een niet symmetrische voeding.
Het fijne hieraan vind ik wel dat ik pak en beet 4 maal een lm3886 zou kunnen gebruiken (mogelijk push pull configuratie?).
Maar aangezien de voeding niet symmetrisch is, is het überhaupt nog verstandig om deze voerdingstrafo te gebruiken door de voedingsspanning te scheiden in bijvoorbeeld +/- 26 volt, of is dat een totale No-Go?
Toevallig heb ik nog een andere voedingstransformator liggen.
Deze is zodanig te configureren dat ik de volgende opties heb als output:
1) 57 volt @ 7 Amp en 6.9 volt @ 8 Amp (beide t.o.v. 0 volt)
2) 52 volt @ 7 Amp en 6.3 volt @ 8 Amp (beide t.o.v. 0 volt)
3) 47 volt @ 7 Amp en 5.8 volt @ 8 Amp (beide t.o.v. 0 volt)
Het gaat hier om een niet symmetrische voeding.
Het fijne hieraan vind ik wel dat ik pak en beet 4 maal een lm3886 zou kunnen gebruiken (mogelijk push pull configuratie?).
Maar aangezien de voeding niet symmetrisch is, is het überhaupt nog verstandig om deze voerdingstrafo te gebruiken door de voedingsspanning te scheiden in bijvoorbeeld +/- 26 volt, of is dat een totale No-Go?
Het wordt wellicht iets lastiger dan met een transformator met 2 secundaire wikkelingen, maar waarschijnlijk zul je een ingangs- en uitgangskoppelcondensator nodig hebben.Gobla schreef:Maar aangezien de voeding niet symmetrisch is, is het überhaupt nog verstandig om deze voerdingstrafo te gebruiken door de voedingsspanning te scheiden in bijvoorbeeld +/- 26 volt, of is dat een totale No-Go?
Link naar *.pdfje
Ik heb weleens een philips versterker in mijn handen gehand er een virtuele aarde werd gemaakt met behulp van een capacitieve deler, maar durf niet meer met zekerheid te zeggen of deze ook een koppelcondensator aan de uitgang had.
Groetjes,
Martin
Lekker naar de radiovlooienmarkt geweest en bijna alle onderdelen voor een enkele mono LM3886 versterker weten te bemachtigen voor pak 'm beet 15 euro (Inclusief 100VA trafo 2x 15Volt, koeling en overige onderdelen voeding, exclusief het LM chipje.).
Nu had ik aan de hand van wat ontwerpjes een schema in elkander geknutseld, en was ik benieuwd wat men hier van dacht.
Indien je ervaring hebt met de LM chipjes, stel ik het heel erg op prijs wanneer hier naar gekeken wordt en er op of aanmerkingen aan de schema's gegeven kunnen worden.
Dit versterkertje wil ik gebruiken om een (yet to be build
) center speaker mee aan te sturen. Tevens hoop ik hier wat meer ervaring op te doen met versterkers specifiek en elektronica in het algemeen.
Alvast hartelijk bedankt.
Nu had ik aan de hand van wat ontwerpjes een schema in elkander geknutseld, en was ik benieuwd wat men hier van dacht.
Indien je ervaring hebt met de LM chipjes, stel ik het heel erg op prijs wanneer hier naar gekeken wordt en er op of aanmerkingen aan de schema's gegeven kunnen worden.
Dit versterkertje wil ik gebruiken om een (yet to be build
Alvast hartelijk bedankt.
- Bijlagen
-
- LM_voeding.png (11.32 KiB) 2606 keer bekeken
-
- LM3886_main.png (9.84 KiB) 2606 keer bekeken
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
De lm3886 is een vrij aardig ding.
Sterker nog, als je kijkt naar de specs is hij zeker niet minder dan een UCdtje. (ook niet waanzinnig veel beter, beiden hebben z'n voors- en tegens)
Echter waarom gebruik je C2? Deze cap is volgens mij enkel voor wat meer gain en voor de rest als hoogdoorlaat.
Gain heb je al zat naar mijn idee?
Sterker nog, als je kijkt naar de specs is hij zeker niet minder dan een UCdtje. (ook niet waanzinnig veel beter, beiden hebben z'n voors- en tegens)
Echter waarom gebruik je C2? Deze cap is volgens mij enkel voor wat meer gain en voor de rest als hoogdoorlaat.
Gain heb je al zat naar mijn idee?
Klopt, gezien de MKT's en MKP's hier toch goedkoop zijn ga ik daar mee experimenteren. Dit ampje gaat gebruikt worden als experiment op een center, dus in theorie zou een kantelfrequentie van 30 hz met -6 db/oct al prima zijn.
Alle bipoaire elco's worden hoe dan ook MKT's en MKP's evenals de gewone condensatoren.
editje:
Aanvankelijk zou ik C2 weglaten en zal ik R4 verlagen tot 680 ohm.
Alle bipoaire elco's worden hoe dan ook MKT's en MKP's evenals de gewone condensatoren.
editje:
Aanvankelijk zou ik C2 weglaten en zal ik R4 verlagen tot 680 ohm.
