meten met ATB PC Pro en ATB 801 meetbox

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: meten met ATB PC Pro en ATB 801 meetbox

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
Ik zou ATB niet meteen afschieten wanneer je weet dat Rolph Smulders het importeert. Die heeft doorgaans wel benul van wat hij verkoopt. Dat het systeem niet helemaal in 'onze' werkwijze past, wil niet zeggen dat het niet goed werkt.
Die leest hier vast ook mee, dus laat ie er zijn voordeel mee doen. Laten we wel zijn, het kost wel wat en dan mag je voor dat bedrag verwachten dat je als gebruiker er ook wat meer mee kunt.

Meten doe je ter verificatie en kwantificatie. Dan moet helder zijn wat het kan en ook niet kan en ook helder zijn hoe het werkt, tot in detail.
markbakk

Bericht door markbakk »

Heb me even diagonaal door de achtergrond van de meetmethode van ATB heengelezen. Is allemaal niet zo heel gek, volgens mij. 'Onze' meetmethode met MLS/periodische ruis en gating is tenslotte ook niet perfect.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Mark,

Heb jij op grond van die link begrepen hoe je dan een speaker het beste kan opmeten, met zo min mogelijk last van de kamer invloed?

Op één of andere manier kan ik de artikelen van Kirchner niet goed volgen, het gaat voor mij teveel van de hak op de tak...

Groetjes Walter
markbakk

Bericht door markbakk »

Heb me er onvoldoende in verdiept. Maar je kunt natuurwetten niet negeren, een volledige meting in een galmende ruimte kan niet. En overigens kent dat verhaal achter de link die ik gaf ook wel enige onzinnigheden (over het 'inslingeren van een woofer' bijvoorbeeld).

Maar om kort te gaan, volgens mij is ATB goed geschikt om te meten zoals ook Jeroen D. dat doet: nearfield voor lage frequenties en 'far field' (op 1 à 2 meter) vanaf zo'n 200Hz. ATB neemt dan op een of andere manier een deel van de room response mee, maar ik vraag me af of dat zo beroerd is.

En anders zou ik (via Rolph Smulders) eens in Oss bij Speakerland gaan kijken, Ruud gebruikt het volgens mij ook. Ik vind een beetje aftersales service er wel bij horen voor die prijs.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ATB gebruik ik al jaren en met succes, het heeft echter wel, zoals ieder programma, zijn beperkingen.

Tot op heden heb ik nog geen eenvoudig te gebruiken all-in-1 systeem gevonden. ATB is voor mij wel een handig systeem voor DSP afstelling in de ruimte alsook snelle en niet-complexe metingen aan een speakersysteem.

Mijn bevindingen:

Weinig in te stellen functies.
- Dat maakt het pakket beperkt.
- Eenvoudig in het gebruik.
- De metingen zijn mede daardoor 100% repeteerbaar*.

Bruikbare fasemetingen zijn imo niet mogelijk.

Geen manueel instelbare tijdsbasis. Er is wel een automatische logaritme (vlg Kircher) die adh van bepaalde parameters wordt ingesteld.

Zeer duidelijke in-room metingen met eenvoudige export functie (Lyngdorf software heeft zelfs een ATB import).

Duidelijke response meting, ook hier weer repeteerbaar*.

Snel te gebruiken, vooral met de ABT hardware. Dit is eigenlijk een gewone doch stabiele PC kaart met voeding.

Mooie duidelijke grafiekweergave, representatief voor publicatie en analyse.

T/S metingen zijn sinds kort ook mogelijk en ook hier weer volledig repeteerbaar*.

Duidelijke Near-field metingen zonder teveel toeters en bellen. Hier weer de nadruk op repeteerbaarheid*.
ATB heeft ook een samenvoegfunktie waardoor dmv near-field metingen een complete speaker kan gemeten worden. Vraagt om gewenning, maar eens je eraan gewend bent haal je snel goede resultaten die weerom, zeer repeteerbaar* zijn.

Ongekompliceerde metingen met accelleratiesensoren.

Vrij lage resolutie in het sublaag.

Kleine rimpel in het hoog, dit is echter te vermijden door 'met gemiddelde' te meten en de microfoon lichtjes te bewegen.

Geen waterval grafiek of fourier analyse mogelijk en zoals eerder aangegeven kan ook geen tijdsbasis ingegeven worden waardoor bruikbare fasemetingen ook niet mogelijk zijn.
Voor deze metingen kan probleemloos gebruik worden gemaakt van Arte, via de ATB hardware.

* met repeteerbaar bedoel ik hier niet alleen de stabiliteit van het systeem maar vooral ook de steeds gelijke afstelling van het meetsysteem. Maw, als je vroeger een meting hebt gedaan en je wilt de meting nu terug overdoen, zal het resultaat gelijk zijn, natuurlijk op voorwaarde dat het te meten object onveranderd is. Dat is bij vele meetsystemen door de hoeveelheid van instellingsparameters wel anders.

Voor verregaande luidspreker ontwikkeling vind ik ATB niet het juiste pakket, daar is een programma zoals Arte voor de echte Meet-Die-Hard veel stoerder.
Voor ruimte metingen of snelle en niet-complexe luidspreker metingen vind ik het een ideaal pakket.

Groeten,
Ed.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Ed,

Als ik je verhaal samenvat is het meer rij je liever in een automaat of met een handgeschakelde bak. Met beide is prima te leven maar wel verschillend :mrgreen:

Om nog even in te gaan op het effect van gating, hier beide een plaatje van dezelfde meting van een CSS Trio-8 woofer, near field op 2 cm afstand gemeten. De groene lijn is een DFT zonder gating en de rode lijn met een gate van 5 ms. Er is geen smoothing gebruikt. Met de gate van 5 ms zijn de frequenties onder de 200 Hz niet meer geldig. Dit is een waarde voor de gate die voor een redelijke huiskamer realistisch is om geen last van reflecties te hebben. Gemeten is met periodic pink noise, hetzelfde signaal als ATB gebruikt voor zover ik begrijp.
Gated-vs-non-gated.gif
In het plaatje zonder gating is op 680 Hz duidelijk de reflectie van de achterwand waarneembaar en boven de 1 KHz is het verder een zootje vanwege breek-up en andere sterke conus resonanties. Die achterwandreflectie is met gating niet meer goed terug te vinden en het gevolg van de lagere resolutie t.g.v. gating. Dat verhaal klopt als een bus en iets waar je terdege rekening mee moet houden. Maar goed, voor het checken van een filter is die afvlakking niet erg tenzij je 10e orde filters gaat toepassen :lol:

Ben nu toch wel nieuwsgierig hoe ATB dat beter doet zoals men adverteert.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
Als ik je verhaal samenvat is het meer rij je liever in een automaat of met een handgeschakelde bak. Met beide is prima te leven maar wel verschillend :mrgreen:
eigenlijk willen wij een gerobotiseerde bak! die kan automaat maar ook echt manueel, zij het dan sequencieel natuurlijk.
Pjotr schreef:
In het plaatje zonder gating is op 680 Hz duidelijk de reflectie van de achterwand waarneembaar
precies, en dat is nu net waarom Kirchner zegt dat hij die functie er niet in wil, en hij is zo ontzettend eigenwijs op dat vlak!
Pjotr schreef:
Ben nu toch wel nieuwsgierig hoe ATB dat beter doet zoals men adverteert.
dat willen we allemaal wel graag weten.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Voor zover ik het begrepen heb werkt het niet met een roze ruis maar een ruis van Kirchner.

Het bestaat uit 2 signalen met een soort patroon, alleen de ene herhaalt zich sneller dan de andere. Beetje het idee van 2 kerkklokken die een ongelijk tempo hebben. De software zou door partroon overlap afwijkingen van de metingen t.o.v. het bron signaal naast SPL curve ook een invloed in het tijdsdomein kunnen berekenen ofzo. Ik weet het ook niet precies. Ik zou soms willen dat ik met Arta kon werken maar ATB-pc pro werkt wel heel makkelijk. Je leert er 'doorheen kijken'. De 2 metingen die Pjotr laat zien is daar een goed voorbeeld van. Beetje smoothen en je ziet redelijk veel.

Bij buitenmetingen krijg je weer veel mooiere metingen, dus daar zit mijn escape. In een gymzaal had ik bij de Chorda TL nog geen lekkere metingen. Hoe Hobby Hifi dat toch voor elkaar krijgt...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het signaal van Kirchner is voor zover ik het uit zijn verhaal kan opmaken periodic pink noise. Dat is wat anders dan gewone roze ruis. Die periodic pink noise gebruikt ARTA ook.

Op de site van ARTA staan wel een paar aardige artikelen ter uitleg over wat er al zo bij komt kijken: http://www.artalabs.hr/support.htm AP4 is een goede uitleg over near field meten.

Overigens, het plotje wat ik liet zien is een near field meting. Bij meten op 1m afstand kun je een frequentie responsie zonder gating niet zomaar smoothen. Je krijgt dan teveel energie van de reflecties terug, die je dan ook mee meet, en komt je meting na smoothen te hoog uit. Dat kan wel een paar dB zijn.

B.t.w. Waarom zou je niet ook met ARTA kunnen meten? Volgens Ed kun je het ATB systeem ook gewoon als luxe geluidskaart gebruiken, dat is mooi meegenomen,
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
B.t.w. Waarom zou je niet ook met ARTA kunnen meten? Volgens Ed kun je het ATB systeem ook gewoon als luxe geluidskaart gebruiken, dat is mooi meegenomen,
Precies, dat heb ik destijds gedaan voor het meten van resonanties en reflecties bij de Concaeve SATelite. Hierbij de link
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=400
Plaats reactie