Ground Zero GZRW 12S-AL auto sub

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Aziz
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 13:25

Ground Zero GZRW 12S-AL auto sub

Bericht door Aziz »

Hallo allemaal.

Aangezien de behuizing voor mijn auto sub voor geen meter klopt, wil ik een nieuwe maken. Echter, de gegevens die ik vind over de sub zijn nogal tegenstrijdig.

Op de website van Ground Zero staan de volgende aanbevelingen:
Gesloten: 20 L. / 0.7cu.ft
Bassrelfex: 50L. 1.75cu.ft met br van 10cm doorsnee en 18cm lang.

Nu hebben ze zelf deze woofer ook met behuizing aangeboden, en wel een een 42L behuizing.

Nu maakt dit laatste niet zoveel uit, aangezien ik voor gesloten wil gaan. Echter, als de br-versie aanbeveling niet klopt, klopt dan de aanbeveling voor de gesloten uitvoering wel?

Wanneer ik de TSP in winids invoer, en gesloten laat bereken dan krijg ik een behuizing van 29l. met 50hz op het -3db punt.

Als ik bassrelfex laat berekenen, dan krijg ik een inhoud van 69 liter, en op 27Hz op het -3db punt, bij een tunnel van 10cm. doorsnee en 40cm! lang...

Zou iemand mij kunnen helpen met het bereken van de gegevens bij een gesloten behuizing?


Bronnen:
TSP: http://www.ground-zero-audio.com/13_dow ... SP_alt.pdf
basic info: http://www.ground-zero-audio.com/english/05_rw12sal.htm
behuizing aanbeveling: http://www.ground-zero-audio.com/13_dow ... zrw12s.pdf
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ff snel wat gekeken, 20 liter gesloten gaat ook wel goed denk ik hoor, maar als je groter kwijt kan, doe dat dan. wat betreft winISD en BR afstemmingen: de adviezen die door de meeste progs gegeven worden zijn prima voor thuis, maar in de auto klinken dingen toch anders. en nog los daarvan is er met BR een hoop speelruimte, 40 liter met 30Hz tune geeft ook al een nette curve
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Houd wel een beetje rekening met de zogenaamde cabin gain. Een woofer met een -3db punt onder 30 hz klinkt doorgaans niet in een auto.
Aziz
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 13:25

Bericht door Aziz »

Allereest sorry dat ik nu pas weer van me laat horen, ik was even een weekje niet beschikbaar.
Henkjan schreef:
ff snel wat gekeken, 20 liter gesloten gaat ook wel goed denk ik hoor, maar als je groter kwijt kan, doe dat dan. wat betreft winISD en BR afstemmingen: de adviezen die door de meeste progs gegeven worden zijn prima voor thuis, maar in de auto klinken dingen toch anders. en nog los daarvan is er met BR een hoop speelruimte, 40 liter met 30Hz tune geeft ook al een nette curve
Als ik een br simuleer, en de inhoud verander naar 40l en de tuning naar 30Hz, krijg ik wel een nette curve, maar nog steeds een vent length van 60.45!! cm (bij een diameter van 10cm) Is dit nu normaal?

Als ik 20l gesloten simuleer krijg een curve met rond de 50Hz op -3dB. Is dat acceptabel voor een auto-sub?

Op zich kan ik wel groter kwijt, maar ik wil ook weer niet teveel kofferruimte opofferen.
Als

Gobla schreef:
Houd wel een beetje rekening met de zogenaamde cabin gain. Een woofer met een -3db punt onder 30 hz klinkt doorgaans niet in een auto.
Kun je misschien uitleggen waarom dan niet? en wat dan wel een goed -3db punt zou zijn?

Verder: welke "alignment" is het beste te kiezen voor een br, en waarom?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Aziz schreef:
Gobla schreef:
Houd wel een beetje rekening met de zogenaamde cabin gain. Een woofer met een -3db punt onder 30 hz klinkt doorgaans niet in een auto.
Kun je misschien uitleggen waarom dan niet? en wat dan wel een goed -3db punt zou zijn?
al die door simprogs berekende f3 punten zijn vrije veld. in een ruimte, en zeker in een kleinere ruimte als een auto, worden de lagere frequenties flink opgekrikt. een f3 van 40 lijkt me voor in de auto een goed algemeen advies, maar die gesloten kast met een f3 van 50 zal ook prima klinken denk ik zo
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”