Kast voor KEF Concerto luidsprekers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
wr1944

Kast voor KEF Concerto luidsprekers

Bericht door wr1944 »

Ik ben naar Amerika geemigreerd en heb recentelijk m'n inboedel uit Holland ontvangen. Daarin zaten ook de luidsprekers en filters van m'n zelfbouw KEF Concerto. De kast was volgens de originele specificaties en gemaakt van een industriele persing spaanplaat. Dus loodzwaar. Daarom heb ik het interieur uit de boxen gehaald en dit aanzienlijk kleinere gewicht naar Amerika verscheept.
Nu wil ik de luidsprekers weer gaan inbouwen maar als het kan wil ik niet zo'n groot hondehok maken. Ik denk aan een wat slanker formaat dat ook nog eens makkelijker te tillen is.
Wie kan me aan wat globale afmetingen helpen en aan cruciale details. Ik heb eeb redelijk uitgeruste werkplaats voor houtbewerking zodat daar het probleem niet ligt.
M'n voorlopige gedachten gaan uit naar een kast uit 3/4" (19 mm) die wat smaller wordt dan de originele, iets hoger is geen probleem. Ik heb al eigenbouw gezien met de speakers boven elkaar zodat een breedte van 350 tot 400 tot de mogelijkheden zou kunnen behoren.
Ik ben benieuwd wat er boven komt borrelen.
blissard

Re: Kast voor KEF Concerto luidsprekers

Bericht door blissard »

Begin eens met het lezen van deze thread. Wel even aanmelden zodat je de plaatjes te zien kijgt.

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... r-kit.html
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

wr1944 schreef:
Ik ben naar Amerika geemigreerd en heb recentelijk m'n inboedel uit Holland ontvangen. Daarin zaten ook de luidsprekers en filters van m'n zelfbouw KEF Concerto. De kast was volgens de originele specificaties en gemaakt van een industriele persing spaanplaat. Dus loodzwaar. Daarom heb ik het interieur uit de boxen gehaald en dit aanzienlijk kleinere gewicht naar Amerika verscheept.
Nu wil ik de luidsprekers weer gaan inbouwen maar als het kan wil ik niet zo'n groot hondehok maken. Ik denk aan een wat slanker formaat dat ook nog eens makkelijker te tillen is.
Wie kan me aan wat globale afmetingen helpen en aan cruciale details. Ik heb eeb redelijk uitgeruste werkplaats voor houtbewerking zodat daar het probleem niet ligt.
M'n voorlopige gedachten gaan uit naar een kast uit 3/4" (19 mm) die wat smaller wordt dan de originele, iets hoger is geen probleem. Ik heb al eigenbouw gezien met de speakers boven elkaar zodat een breedte van 350 tot 400 tot de mogelijkheden zou kunnen behoren.
Ik ben benieuwd wat er boven komt borrelen.
Kijk 's aan....als dat onze verhuisde houtwurm niet is :rofl: .......................ik lees nog wel eens mee op woodworking.nl :wink:

Welkom op het ZBA-forum :D
wr1944

Bericht door wr1944 »

blissard schreef:
Begin eens met het lezen van deze thread. Wel even aanmelden zodat je de plaatjes te zien kijgt.

Bedankt maar op dat forum was ik ook al gestuit. De voorstellen lijken me in het algemeen niet helemaal te stroken met de richting die ik uit wil. Ik denk dat ik m'n gevoel een beetje ga volgen en zoveel mogelijk de minimum specs aanhoud voor zaken als minimale inhoud e.d. M'n persoonlijke ervaring is dat ik de minimale verschillen in het hogere luidspreker segment nauwelijks waarneem. En ik was altijd erg tevreden over m'n oude Concerto's.
Als ik ga bouwen zal ik er verslag van gaan doen.
wr1944

Bericht door wr1944 »

MechanicalAnimal schreef:
Kijk 's aan....als dat onze verhuisde houtwurm niet is :rofl: .......................ik lees nog wel eens mee op woodworking.nl :wink:

Welkom op het ZBA-forum :D
Je komt elkaar overal tegen in de hobby-wereld. :)
blissard

Bericht door blissard »

wr1944 schreef:
blissard schreef:

Bedankt maar op dat forum was ik ook al gestuit. De voorstellen lijken me in het algemeen niet helemaal te stroken met de richting die ik uit wil. Ik denk dat ik m'n gevoel een beetje ga volgen en zoveel mogelijk de minimum specs aanhoud voor zaken als minimale inhoud e.d. M'n persoonlijke ervaring is dat ik de minimale verschillen in het hogere luidspreker segment nauwelijks waarneem. En ik was altijd erg tevreden over m'n oude Concerto's.
Als ik ga bouwen zal ik er verslag van gaan doen.
Ik ben benieuwd waar je op uit komt. Ik denk dat je, als je echt kleiner wilt een LS3/5a kloon kunt maken. Die B139's in een te kleine behuizing stoppen is echt zonde.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat zijn de parameters van die B139? mss doen ze t wel prima in een GHP
markbakk

Bericht door markbakk »

wr1944 schreef:
Ik heb al eigenbouw gezien met de speakers boven elkaar zodat een breedte van 350 tot 400 tot de mogelijkheden zou kunnen behoren.
Als het hoger en dieper mag, zou ik insteken op behoud van intern volume voor de B139 (en de B110). Door een smaller front zal de filterafstemming straks niet meer kloppen, maar zoals je zelf aangeeft zal dat geen groot probleem zijn. De kast zal er niet lichter van worden (slanke hoge vorm kost meer plaatmateriaal), dus als je daar winst wilt boeken moet je dunnere wanden gebruiken (en extra veel bracing). Berkentriplex van 15mm?

PS zag dat de Concerto een BR is. Dat verklaart ook waarom de kast zo groot is. Als je wel wat (diep) laag kunt missen kun je ook een gesloten kast bouwen. De laagsectie kan dan met zo'n 60-70% van het huidige volume toe.
blissard

Bericht door blissard »

Misschien kun je de B139's ook verkopen. Moet nog wel 100 euro opleveren. Voor dat geld kun je dan bass speakers kopen die zich wat makkelijker in een kleine kast laten stoppen. (om bij KEF te blijven: B200's?)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”