htpc on a budget (high value for money)

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hondaman
Berichten: 110
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 8:34
Locatie: Passendale (Ieper)

htpc on a budget (high value for money)

Bericht door hondaman »

Hallo iedereen,

Onlangs besloten om een htpc te bouwen met een zo hoog mogelijke
"value for money" gehalte.

De bedoeling is om deze te gebruiken als server voor mijn films,muziek en foto's.
Meer niet.

Moederbord wordt een asus E350M1 met 8gb ram.
Een Lg blue ray drive, en 2,5" 750gb hd.
Alles samen in een nette, maar simpele behuizing.

Hierop komt windows 7 met plex als software.
Het pc'tje komt in netwerk zodat ik via mijn laptop deze kan aanspreken.

Momenteel zit alles in bestelling bij 4launch.

Indien er dingen zijn waarvoor ik moet opletten e.a., dan hoor ik het graag

grtz

Jeffrey
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door Henkjan »

in een ander topic van je dat maar een paar minuten bestond, vroeg je om tips voor waar betaalbaar nette chassis delen te kopen. ebay zit er vol mee :mrgreen: bijvoorbeeld deze shop in de UK : http://stores.ebay.nl/audio-spares?_trksid=p4340.l2563
hondaman
Berichten: 110
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 8:34
Locatie: Passendale (Ieper)

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door hondaman »

Dag Henkjan,

Damn, toch gespot. O:)

Enkele minuten nadat ik het erop had gezet, dacht ik ook plots aan ebay.
En dan te denken dat ik zoveel koop op ebay. :oops:

Alvast bedankt.

Jeffrey
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door meiborg »

Hey Jeffrey,

Vorig jaar heb ik op eBay voor 170,- inclusief een amd all in one barebone gekocht. Er moest alleen nog geheugen in, slimline dvd en hdd had ik al moet ik bekennen.

Speelt fluitend HD materiaal af en digitaal uit klinkt goed, wat wil een mens nog meer :rock: .

Moet dus zeker kunnen voor een klein bedrag, is vast nog goedkoper geworden inmiddels.

mvg Reinder
hondaman
Berichten: 110
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 8:34
Locatie: Passendale (Ieper)

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door hondaman »

Dag Reinder,

Ik ben in totaal 310 kwijt (inclusief 11,5 verzending)
Dus feitelijk net onder de 300.
Valt (naar mijn gedacht) redelijk mee.

Normaal heb ik begin volgende week alles binnen en kan ik beginnen.
'k Denk dat ik ook van het ogenblik ga gebruik maken om
mijn netwerk een upgrade te geven.
Alles is bekabeld met cat6, dus snelheid is geen probleem.

Nu nog een dual band Gbit router scoren.
We zien wel.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door meiborg »

He Jeffrey,

Incl. dvd-blueray speler en hdd lijkt me dat inderdaad een heel nette prijs. Gigabit ethernet? Ai, ik loop echt achter geloof ik :oops: .

Mvg Reinder
hondaman
Berichten: 110
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 8:34
Locatie: Passendale (Ieper)

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door hondaman »

Ok dan,

zopas alles geleverd gekregen van 4launch.
Eventjes een kan koffie zetten en dan beginnen.

Wel heb ik nog een vraagje.

Welke software zet ik er best op?
Het geheel moet heel gebruiksvriendelijk zijn want ook mijn vrouw en zoontje
moeten er zonder problemen mee weg kunnen.
Het moet ook op meerdere tv's zijn aan te spreken en dit zonder moeilijke ingrepen.

Momenteel heb ik nog geen (grote) tv om alle op af te spelen.
Dit komt binnenkort.
Echter, zijn er bepaalde dingen die ik in het oog moet houden bij de aanschaf ervan?
Dit ivm compatibel zijn met server software (vb plex.)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door meiborg »

Hee Jeffrey,

Excuses voor de late reactie, ik was helemaal vergeten te reageren (in mijn vrije uurtjes zit ik deze week steeds met mijn hoofd in de ripole te koekeloeren :mrgreen: ).

Qua software zul je vast al wel klaar zijn :oops: maar er is eigenlijk maar een perfecte oplossing in mijn ogen: XBMC!

Ik ben benieuwd hoe het bevalt, wel fijn he alles in een apparaat?

Mvg Reinder

P.S. Is alles weer bij het oude of nog steeds zo ziek als een hond ;)
hondaman
Berichten: 110
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 8:34
Locatie: Passendale (Ieper)

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door hondaman »

Hey Reinder,

Gelukkig is alles achter de rug en ben ik terug ok.

Momenteel staat plex erop.
Dat is erg gebruiksvriendelijk en stabiel;

Aangezien er momenteel maar 1 tv op is aangesloten heb ik het "mediaplayer" probleem nog niet.
Voor plex bestaat er al een app die werkt op lg en samsung tv's.

Ik vind xbmc op het eerst gezicht iets voor "gevorderden" die wat meer weten van programmatie dan ik.
Natuurlijk kan ik er helemaal naast zitten.

Mijn definitieve keuze van software zal ik maar echt kunnen bepalen eens ik mijn 2de tv heb boven.
Euhm, en eerst moet ik nog een pak cat6 netwerkkabels trekken van zolder naar mijn kelder.

Dank voor de reactie.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door meiborg »

Xbmc is naar mijn mening juist erg gebruiksvriendelijk, ik zou het eens een kans geven!

mvg Reinder
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door rjmulder »

Ik ben ook bezig met een pctje (ThinClient en een Touchscreen) voor het afspelen van muziek en wil er XBMC op gaan zetten juist omdat het lekker simpel is qua instellen en het gebruik.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door Vinculum »

XBMC Rulez! :rock: 'nuff said.
hondaman
Berichten: 110
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 8:34
Locatie: Passendale (Ieper)

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door hondaman »

Hoi,

Wel binnenkort zullen we het weten.
Plex of xbmc.

Een medestudent heeft ook hetzelfde systeem gebouwd.
We hebben besloten om het een op een hoger level te plaatsen.
Niet enkel het bouwen (high value for money), maar ook gaan
we de software testen.

Ik met plex en hij met xbmc.
We zullen beiden een netwerkje opzetten met elk 2 pc's + de htpc.

Het is de bedoeling om "standaard" te beginnen en daarna zien wat
er maximaal aan uit te halen is.
Qua prestaties en gebruiksgemak.

Woensdagavond beginnen we eraan.

We zullen zien, the game is on. :wink:
hondaman
Berichten: 110
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 8:34
Locatie: Passendale (Ieper)

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door hondaman »

Ok, het is een tijdje geleden maar we hebben alles uitvoerig getest.

Voordelen xbmc:

- Bijna alles is in te stellen en aan te passen waar nodig.
- Je hoeft geen pc genie te zijn om het naar je hand te zetten.
- Speelt zonder problemen alles af.

Nadeel:

- Het is niet mogelijk om via je smart tv de htpc (als server dan) aan te spreken.
(moest het toch mogelijk zijn, dan graag wat uitleg/advies, maar tot nog toe vind
ik geen oplossing)



Plex:

- zeer user friendly opgebouwd:
- Je plaatst de server software op je htpc en overal waar je je content wil bekijken plaats
je de client software.
- Instellen van het netwerk is niet nodig, alles wordt automatisch gedetecteerd.
- Heb je een samsung of LG smart tv, dan kan je een applicatie downloaden zodat je ook daar de
server kan aanspreken.

Nadeel:

- het is zeer sober van layout.
- het is (momenteel) niet mogelijk om een "favorieten" lijst samen te stellen.
Je kan dus enkel maar liedje na liedje (of album na album) afspelen.



Dit is het zowat voor het ogenblik.
Moest er iemand opmerkingen (en suggesties betreffende xbmc/ smart tv) dan hoor ik het graag.

Jeffrey (hondaman)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door sevenup »

XBMC heeft toch uPnP server ondersteuning? http://wiki.xbmc.org/index.php?title=UPnP
Zou je er in principe bijkunnen met de TV.
hondaman
Berichten: 110
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 8:34
Locatie: Passendale (Ieper)

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door hondaman »

Hoi Sevenup,

En daar heb je dan mijn probleem.

Elektro-technisch ben ik wel onderbouwd.
Maar, op het gebied van netwerken kom ik echt wel te kort.
Ik kan een thuis netwerkje in windows opstarten, maar daar stopt het dan ook.

Daarvoor vind ik plex zo tof omdat deze meer Plug en Play is.

grtz

Jeffrey
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door sevenup »

In XMBC is het een kwestie van vinkje aanzetten zodat hij als ook als server werkt (eventueel nog een naam en wachtwoord invoeren)

Dan op je apparaten een uPnP client installeren, laten zoeken in je netwerk en connecten.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door b_force »

meiborg schreef:
Xbmc is naar mijn mening juist erg gebruiksvriendelijk, ik zou het eens een kans geven!

mvg Reinder
Ik vind persoonlijk Xbmc helemaal niets.
Heb het een hele tijd op mijn media pc gezet, maar vond het simpelweg te omslachtig, beperkt (niet kunnen instellen van losse codecs, ondersteuning blu-ray etc) en raar in bediening.
Vervolgens de wissel gemaakt naar media portal 1.2.x en later geupgrade naar versie 1.3.x
Op het moment wil ik niks anders meer en werkt het als een zonnetje :D
TV uitzendingen gemist, achtergrond info en plaatjes van je films, Spotufy/grooveshark, internet radio stations, het werkt vanaf versie 1.3.0 alpha allemaal heerlijk.
De nieuwste versie ziet er ook nog eens heel erg gelikt uit :D
Momenteel doe ik dan ook echt alles vanaf mijn media pc (cd speler is al in geen tijden meer aan geweest)

Maar goed, het is allemaal een kwestie van smaak.
Ik wil graag controle hebben over hoe een programma werkt en functioneert (daarom heb ik ook zo'n hekel aan de nieuwste Word versies)
Nadeel is dat je soms net even wat meer stappen moet doorlopen.
Voordeel is dat je uiteindelijk een meer solide werkend geheel hebt.
hondaman
Berichten: 110
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 8:34
Locatie: Passendale (Ieper)

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door hondaman »

Hey allemaal,

'k moet zeggen, het hangt me een beetje de keel uit.

Ieder prog heeft zijn pro's en contra's.

Xbmc is nu volledig ingesteld, maar toch mis ik iets.

Wat begon als een simpel projectje met weinig eisen, is nu aan het uitgroeien tot heel wat meer.

Na het checken van al mijn HD's ben ik tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk een NAS nodig heb van minimaal 8TB als ik alles wil centraliseren.
Liefst zou ik 16T hebben om alles in Raid te kunnen plaatsen als backup.

Maar,... met deze eisen kom ik in een heel andere prijsklasse terecht.

We zullen zien wat het eindejaar brengt.

fijne feesten en weinig schokken komend jaar voor jullie allemaal.

Jeffrey
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: htpc on a budget (high value for money)

Bericht door blueznl »

En zo blijf je bezig :-)

Heb er zelf uiteindelijk voor gekozen om een servertje op te zetten, zie ook de link in mijn onderschrift.

Ding dubbelt nu als server / client, maar moet in de toekomst server only worden. Tijd dus om nog een client erbij te vinden, en daar is van alles voor te gebruiken, zelfs losse media spelers ;-)

XBMC werkt vrij goed, mis er eigenlijk maar twee zaken aan: soms is de bediening wat onlogisch (mn. zonder muis) en het afspelen van sommige bestanden hapert wel eens (mn. enkele iso's en dvd folders).
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”