meten met ATB PC Pro en ATB 801 meetbox
Moderator: Beheerdersteam
meten met ATB PC Pro en ATB 801 meetbox
Hallo allemaal,
Gisteren is mijn ATB 801 systeem binnen gekomen. Het handige is dat de meetkast alles in 1 is dus versterker voor de speaker, versterker voor de mic en impedantie box. Tevens zit er een redelijk nette microfoon bij alsmede de ATB PC Pro software.
Het bleek een aardige uitdaging de dongle te aktiveren onder windows 7 maar gelukkig is mijn moeder een aardige computer wizzard dus dat is uiteindelijk gelukt.
De handleiding vind ik persoonlijk zeer onsamenhangend, hier heb ik weinig steun aan.
Gisteren avond geprobeerd de eerste test metingen uit te voeren. Ik gebruik een Accuton C77 als test speaker. Deze heeft Jeroen_d ook opgemeten dus dan heb ik een vergelijkende meeting als vergelijk.
Na wat proberen heb ik nu de volgende vragen:
- De impedantie meting lijkt goed te lukken. Op het scherm verschijnen 2 grafieken: de impedantie versus frequentie en daaronder de fase versus frequentie. Echter bij het proberen te exporteren ontstaat er een file met maar 2 kolommen, de frequentie versus de fase. Het zouden mijns inziens 3 kolommen moeten zijn met frequentie, impedantie, fase. Wat doe ik fout?
- Bij het meten van de SPL klinkt de testtoon vrij lang circa 10 sec, het is me niet duidelijk hoe hier voorkomen wordt dat de kamer invloeden worden meegemeten. Ik wil natuurlijk wel de kastinvloeden mee meten dus de mic zal op circa 80cm moeten staan lijkt me. Moet ik iets speciaals doen om de kamer invloeden uit te sluiten.
- De SPL meting op zich is erg goed reproduceerbaar, alleen de bijhorende fase wijkt soms fors af van een vorige meting, hoe is dat mogelijk?
Groetjes Walter
Gisteren is mijn ATB 801 systeem binnen gekomen. Het handige is dat de meetkast alles in 1 is dus versterker voor de speaker, versterker voor de mic en impedantie box. Tevens zit er een redelijk nette microfoon bij alsmede de ATB PC Pro software.
Het bleek een aardige uitdaging de dongle te aktiveren onder windows 7 maar gelukkig is mijn moeder een aardige computer wizzard dus dat is uiteindelijk gelukt.
De handleiding vind ik persoonlijk zeer onsamenhangend, hier heb ik weinig steun aan.
Gisteren avond geprobeerd de eerste test metingen uit te voeren. Ik gebruik een Accuton C77 als test speaker. Deze heeft Jeroen_d ook opgemeten dus dan heb ik een vergelijkende meeting als vergelijk.
Na wat proberen heb ik nu de volgende vragen:
- De impedantie meting lijkt goed te lukken. Op het scherm verschijnen 2 grafieken: de impedantie versus frequentie en daaronder de fase versus frequentie. Echter bij het proberen te exporteren ontstaat er een file met maar 2 kolommen, de frequentie versus de fase. Het zouden mijns inziens 3 kolommen moeten zijn met frequentie, impedantie, fase. Wat doe ik fout?
- Bij het meten van de SPL klinkt de testtoon vrij lang circa 10 sec, het is me niet duidelijk hoe hier voorkomen wordt dat de kamer invloeden worden meegemeten. Ik wil natuurlijk wel de kastinvloeden mee meten dus de mic zal op circa 80cm moeten staan lijkt me. Moet ik iets speciaals doen om de kamer invloeden uit te sluiten.
- De SPL meting op zich is erg goed reproduceerbaar, alleen de bijhorende fase wijkt soms fors af van een vorige meting, hoe is dat mogelijk?
Groetjes Walter
Re: meten met ATB PC Pro en ATB 801 meetbox
Bij de spl/frequentiemeting hoort het signaal ook lang te zijn. Kun je vertellen welk meetsignaal je gebruikt? Lees de manual ook door over 'gating'!
Hallo Mark,
Ik gebruik het BMH signaal, in de manual heb ik verder helemaal niks gevonden over gating, ik denk dat ATB niet met een tijdsvenster kan werken.
Groetjes Walter
Ik gebruik het BMH signaal, in de manual heb ik verder helemaal niks gevonden over gating, ik denk dat ATB niet met een tijdsvenster kan werken.
Groetjes Walter
Op de site van Kirchner lees ik iets over het automatisch instellen van het tijdvenster. Dus het gebeurt wel, alleen is het wel handig wanneer je het ook weet.
Hallo Mark,
Ben je niet in de war met het dure ATB Precision systeem?
Groetjes Walter
Ben je niet in de war met het dure ATB Precision systeem?
Groetjes Walter
Heb gekeken bij ATB 701 (801 kon ik niet vinden...). Maar ik ken de systemen van Kirchner niet. Zou je Arta niet werkend kunnen krijgen met de ATB-hardware? 
Hallo Mark,
Zou wellicht kunnen inderdaad, maar liever kijk ik eerst even wat wel/niet mogelijk is met alleen het ATB systeem.
Groetjes Walter
Zou wellicht kunnen inderdaad, maar liever kijk ik eerst even wat wel/niet mogelijk is met alleen het ATB systeem.
Groetjes Walter
Hallo Mark,
Ik heb even zitten zoeken op de site van Kichner, inderdaad voor het ATB 701 systeem staat er inderdaad iets vermeld over een ingebouwd tijdsvenster en de achterliggende complexe berekeningen die zorgen dat het altijd goed klopt.
Wat het tijdsvenster echter zelf precies inhoud wordt helaas niet verder vermeld.
Groetjes Walter
Ik heb even zitten zoeken op de site van Kichner, inderdaad voor het ATB 701 systeem staat er inderdaad iets vermeld over een ingebouwd tijdsvenster en de achterliggende complexe berekeningen die zorgen dat het altijd goed klopt.
Wat het tijdsvenster echter zelf precies inhoud wordt helaas niet verder vermeld.
Groetjes Walter
Dat wist ik niet, aan de ene kant jammer, aan de andere kant wel mooi dat ATB dit automatisch kan doen.Walt schreef:Hallo Mark,
Groetjes Walter
Hallo Jeroen,
Kun jij zien aan de hand van de metingen die ik gedaan heb (zie mijn topic) of er inderdaad een soort venster overheen is gegooid door de software?
Groetjes Walter
Kun jij zien aan de hand van de metingen die ik gedaan heb (zie mijn topic) of er inderdaad een soort venster overheen is gegooid door de software?
Groetjes Walter
Dat is betrekkelijk. Meten aan akoestiek is tamelijk complex. Dat vereiste een leerproces om te begrijpen wat je aan het doen bent en of de resultaten wel een beetje de fysieke werkelijkheid representeren. Anders heb je er niets aan. Automatisch een gate instellen is dan leuk (als het goed werkt) maar voegt eigenlijk niets toe t.o.v. het handmatig te doen.jeroen_d schreef:............... aan de andere kant wel mooi dat ATB dit automatisch kan doen.
Dat is zo, het zou niets voor mij zijn want ik wil direct kunnen instellen op eigen inzicht.
Met wat gegoogle is hier het manual te vinden http://www.kirchner-elektronik.de/~kirc ... _701PC.pdfmarkbakk schreef:Heb gekeken bij ATB 701 (801 kon ik niet vinden...). Maar ik ken de systemen van Kirchner niet. Zou je Arta niet werkend kunnen krijgen met de ATB-hardware?
Dat 801 is meer een luxer hardware ding t.o.v. de 701 lijkt het. Over de onderliggende principes van wat en hoe staat er niets in. Over gating is er helemaal niets in te vinden. E.e.a. lijkt onder tafel te gebeuren en wordt alleen het resultaat in het frequentie domein gepresenteerd.
Vind het een nogal onoverzichtelijk manual wat het inzicht in wat er nou eigenlijk gebeurd niet vergroot, ondanks 103 pagina's. Veel blijft onduidelijk.
Hallo Peter,
Mee eens, een ZEER onduidelijke manual. Van 701 naar 801 is volgens mij inderdaad alleen de meetkast veranderd qua uiterlijk.
Wat ik ook erg irritant vind, is dat ik geen .zma files lijkt te kunnen exporteren... Zijn hier ATB gebruikers die dat ooit wel eens voor elkaar hebben gekregen?
Groetjes Walter
Mee eens, een ZEER onduidelijke manual. Van 701 naar 801 is volgens mij inderdaad alleen de meetkast veranderd qua uiterlijk.
Wat ik ook erg irritant vind, is dat ik geen .zma files lijkt te kunnen exporteren... Zijn hier ATB gebruikers die dat ooit wel eens voor elkaar hebben gekregen?
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik heb hier zelf ATB PC pro ( laatste versie). ATB werkt inderdaad met een zelfinstellend meetvenster en ik moet zeggen dat dat verdomd goed werkt. De software van de uitvoering van de meetbox ( 701 of 801) is hetzelfde! Heb bij wijlen Speaker&Co Groningen wat lopen klooien met de 701 en ik moet zeggen dat de metingen aannemelijk zijn. 1 nadeel: ATB kan geen impulsrespons exporteren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hallo ds23man,
Weet jij dan ook misschien tot welke frequentie je metingen kunt doen zonder dat de kamer roet in het eten gooit?
Ik kan nu trouwens via een grote omweg (tekstfile -> excel -> tekstfile -> zma file) een .zma file krijgen, maar weet jij misschien of dit ook via een directe weg uit ATB mogelijk is?
Groetjes Walter
Weet jij dan ook misschien tot welke frequentie je metingen kunt doen zonder dat de kamer roet in het eten gooit?
Ik kan nu trouwens via een grote omweg (tekstfile -> excel -> tekstfile -> zma file) een .zma file krijgen, maar weet jij misschien of dit ook via een directe weg uit ATB mogelijk is?
Groetjes Walter
Hoi Walt, metingen zonder roet in het eten van de kamer kan binnen de tijd waarin de eerste reflectie binnenkomt. Als het tijdverschil tussen het directe pad en de eerste reflectie 3msec is (weglengteverschil 1 meter) dan kun je tot ca 340Hz diep meten. Dus als in zo'n geval ATB het tijdvenster goed instelt is alles boven 340Hz betrouwbaar. Je zult fysiek je meetopstelling moeten beoordelen en kijken wat het weglengteverschil is tussen direct geluid en eerste reflectie. Dit heeft verder dan niets met je meetsysteem te maken. ATB geeft ook beneden die frequentie weer, die data zal dan waarschijnlijk een gemiddelde zijn en minder precies.
Hallo Jeroen,
Andere bronnen melden dat ATB een speciaal signaal gebruikt voor de meting en met een filter daarna de kamer invloed eruit kan filteren.
Kirchner vermeld in de artikelen op zijn website dat hij geen voorstander is van gating omdat hiermee de grafieken ongewenst worden afgevlakt. Zie volgende link zo rond pagina 14:
http://www.kirchner-elektronik.de/~kirc ... yteil2.pdf
Groetjes Walter
Andere bronnen melden dat ATB een speciaal signaal gebruikt voor de meting en met een filter daarna de kamer invloed eruit kan filteren.
Kirchner vermeld in de artikelen op zijn website dat hij geen voorstander is van gating omdat hiermee de grafieken ongewenst worden afgevlakt. Zie volgende link zo rond pagina 14:
http://www.kirchner-elektronik.de/~kirc ... yteil2.pdf
Groetjes Walter
Dat zou (met één microfoon en één bron waarvan je de response niet kent) best knap zijn! Lees=fysisch gezien onmogelijk. Onder de frequentie die correspondeert met het weglengteverschil tussen origineel en eerste reflectie gaat de zaak fysiek gezien onmengbaar door elkaar lopen. Tenzij je iets van een vector zou kunnen ontlenen aan het akoestisch bronsignaal (door bv. met meerdere microfoons te meten) kun je dat scheiden wel schudden.Walt schreef:en met een filter daarna de kamer invloed eruit kan filteren.
De responsie van de bron ken je wel, tenminste als de speaker ideaal zou zijn zou dit gelijk zijn aan het gebruikte meetsignaal.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Tja, in dat geval hoef je ook niet te meten...
Een microfoon meet alles wat op zijn membraantje terecht komt en kan geen onderscheid maken van wat direct van de speaker komt en wat van de kamer komt. Wat ik jammer aan dat artikel vind is dat het oppervlakkig blijft en eigenlijk nog niet veel uitlegt.
Een microfoon meet alles wat op zijn membraantje terecht komt en kan geen onderscheid maken van wat direct van de speaker komt en wat van de kamer komt. Wat ik jammer aan dat artikel vind is dat het oppervlakkig blijft en eigenlijk nog niet veel uitlegt.
Hallo Pjotr,
Ik heb nog wat vreemde zaken gevonden, zou je ook eens in mijn C-Quenze/AMT topic kunnen meekijken.
Groetjes Walter
Ik heb nog wat vreemde zaken gevonden, zou je ook eens in mijn C-Quenze/AMT topic kunnen meekijken.
Groetjes Walter
Vandaag van Kirchner te horen gekregen dat ATB niet standaard het format freq/imp/fase zo kan exporteren... het moet niet gekker worden zou je zeggen?
Uiteindelijk lukt het wel de impedantie te exporteren als .zma file met een grote omweg via textpad -> excel -> textpad maar dit zou toch eigenlijk met 1 druk op de knop moeten kunnen zou je zeggen.
Dat je geen tijdsvenster kan instellen lijkt me nu toch ook niet echt handig lijkt me, maar wellicht gaat ATB daar slim mee om.
Voorlopig zou ik een ieder echter willen aanraden om even goed achter de oren te krabben alvorens ATB software te kopen...
Groetjes Walter
Uiteindelijk lukt het wel de impedantie te exporteren als .zma file met een grote omweg via textpad -> excel -> textpad maar dit zou toch eigenlijk met 1 druk op de knop moeten kunnen zou je zeggen.
Dat je geen tijdsvenster kan instellen lijkt me nu toch ook niet echt handig lijkt me, maar wellicht gaat ATB daar slim mee om.
Voorlopig zou ik een ieder echter willen aanraden om even goed achter de oren te krabben alvorens ATB software te kopen...
Groetjes Walter
Ik zou ATB niet meteen afschieten wanneer je weet dat Rolph Smulders het importeert. Die heeft doorgaans wel benul van wat hij verkoopt. Dat het systeem niet helemaal in 'onze' werkwijze past, wil niet zeggen dat het niet goed werkt, en ach, voor het betere meetwerk moet je toch naar buiten (of naar de gymzaal van Henk-Jan).
Hier trigger ik even op. Ik heb me van te voren verdiept en was hier dus van op de hoogte. Het is buyer beware, niet seller beware.Walt schreef:Voorlopig zou ik een ieder echter willen aanraden om even goed achter de oren te krabben alvorens ATB software te kopen...