Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
voorlopig houten verpakking totdat alle onderdelen er inzitten (WaveIO, SPDIFF isolator, standby alleen op AtMega, misschien ooit nog een analoge volume control, digitaal aangestuurd)
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Hier ligt het ook even stil met bouwen (wacht nog op boutjes enzo) en moet nog m'n front en back opsturen naar Schaeffer.
Hij speelt alvast wel dus dat is wel genieten
Hij speelt alvast wel dus dat is wel genieten
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Gisteravond nog wat kabels kunnen maken. Pff zijn er toch wel een hoop hoor.
Nog 1 voedingskabeltje en dan is alles qua voeding klaar. Dan op naar de extra's en audio aansluitingen.
Heb ook de spullen besteld voor het filterprintje dus die kan er ook gelijk in. Ik wilde nog een stukje gaatjesprint maken voor de zekeringhouder (heb er geen in de netentree) maar daar was Superr met zijn mooie zekeringprint! Als ik die binnen heb kan ik ook voor het eerst gaan testen. Spannend! Hopelijk na het weekend meer.
Nog 1 voedingskabeltje en dan is alles qua voeding klaar. Dan op naar de extra's en audio aansluitingen.
Heb ook de spullen besteld voor het filterprintje dus die kan er ook gelijk in. Ik wilde nog een stukje gaatjesprint maken voor de zekeringhouder (heb er geen in de netentree) maar daar was Superr met zijn mooie zekeringprint! Als ik die binnen heb kan ik ook voor het eerst gaan testen. Spannend! Hopelijk na het weekend meer.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Zie ook http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9#p1586889salautom schreef:misschien ooit nog een analoge volume control, digitaal aangestuurd)
@BertDB: ben benieuwd naar het eindresultaat van jouw compacte setup.
@Vinculum: aardig wat werk die kabeltjes, maar jij hebt natuurlijk wel superdeluxe kabeltjes. Niet vergeten eerst de voeding goed te testen, en denk aan de belastingweerstand om de Salas voeding te testen.
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
ok, de analoge volume-control kon wel es op de hele lange baan worden geschoven.
de WaveIO is onderweg, en verwacht ik 1 dezer dagen binnen.
de WaveIO is onderweg, en verwacht ik 1 dezer dagen binnen.
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
En we zijn weer een stap verder.
De WaveIO is ingebouwd en werkt.
Display iets aangepast, staat nu 'USB' ipv 'I2S'
Morgen eens uitgebreid testen
De WaveIO is ingebouwd en werkt.
Display iets aangepast, staat nu 'USB' ipv 'I2S'
Morgen eens uitgebreid testen
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Netjes.
Ik heb de isolator printjes ontvangen en heb een bestelling bij Farnell geplaatst voor de onderdelen. Dus volgende week weer aan de slag.
Ik heb de isolator printjes ontvangen en heb een bestelling bij Farnell geplaatst voor de onderdelen. Dus volgende week weer aan de slag.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik dacht helemaal blij te zijn, keurige spanningen op de voedingen...
Totdat er een kringeltje rook opsteeg en er een brandlucht te ruiken was....
Vlug de stekker er uit. en het probleem gevonden. Gelijkrichter B2 en weerstand R17 waren gloedheet en op de weerstand zijn hele kleine bubbeltjes te zien. Damn.
Wat blijkt? Heb ik dus gewoon met mijn stomme kop de trafo's omgewisseld!!!
Hoe dom kun je zijn!?!?
Nu heb ik dus de trafo's omgedraaid maar de 2 componenten worden nog steeds bloedheet en ik krijg geen goede spanningen meer op de voedingsprint.
Nu dus eerst maar opzoeken welke onderdelen het zijn en kijken waar ik ze kan krijgen. Hopelijk bij Dickbest ofzo.
Edit: De weerstand is niet moeilijk, dat is een 2R2 2W maar de gelijkrichter is een 625-2KBP01M-E4. Die hebben ze niet bij Dickbest. Is dit een alternatief? Anders moet ik voor 2 dingen bij Mouser bestellen (wat ik nog nooit gedaan heb).
Totdat er een kringeltje rook opsteeg en er een brandlucht te ruiken was....
Vlug de stekker er uit. en het probleem gevonden. Gelijkrichter B2 en weerstand R17 waren gloedheet en op de weerstand zijn hele kleine bubbeltjes te zien. Damn.
Wat blijkt? Heb ik dus gewoon met mijn stomme kop de trafo's omgewisseld!!!
Nu heb ik dus de trafo's omgedraaid maar de 2 componenten worden nog steeds bloedheet en ik krijg geen goede spanningen meer op de voedingsprint.
Nu dus eerst maar opzoeken welke onderdelen het zijn en kijken waar ik ze kan krijgen. Hopelijk bij Dickbest ofzo.
Edit: De weerstand is niet moeilijk, dat is een 2R2 2W maar de gelijkrichter is een 625-2KBP01M-E4. Die hebben ze niet bij Dickbest. Is dit een alternatief? Anders moet ik voor 2 dingen bij Mouser bestellen (wat ik nog nooit gedaan heb).
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ai, dat is wel brute pech !
Ik herinner me nog dat ik de transfo's erop stak, en nét voor het solderen bedacht ik me: "hé, zou je niet ff checken of het wel dezelfde transfo's zijn ??" niet dus !!
Had het dus zelf ook bijna aan m'n been!
Shit happens, maar zolang je de DAC zelf niet aangesloten hebt lijkt de schade mss wel beperkt..
Ik herinner me nog dat ik de transfo's erop stak, en nét voor het solderen bedacht ik me: "hé, zou je niet ff checken of het wel dezelfde transfo's zijn ??" niet dus !!
Had het dus zelf ook bijna aan m'n been!
Shit happens, maar zolang je de DAC zelf niet aangesloten hebt lijkt de schade mss wel beperkt..
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
De DAC was dus wel aangesloten omdat ik initieel wel goede spanningen had. Hij heeft het dus wel even gedaan maar het was teveel voor B2.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Aiii, wat een pech man.
Had je echt niet gezien dat de trafo's andere voltages hebben?
Ik denk dat de LM317 de geest heeft gegeven door oververhitting en daarmee de weerstand en gelijkrichter heeft meegenomen.
Ik denk dat de LM317 de geest heeft gegeven door oververhitting en daarmee de weerstand en gelijkrichter heeft meegenomen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ok dus die moet ik ook vervangen? Kan ik zien/controleren of hij defect is of gewoon uit voorzorg vervangen?
Is dat alternatief iets wat ik voorstelde?
Is dat alternatief iets wat ik voorstelde?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik zou hem voor de zekerheid maar vervangen. Die gelijkrichter lijkt me wel OK. Heeft de Salas voeding het wel overleeft?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Zou ik wel doen. voor die paar kwartjes geen risico nemen.
Dit zou de datasheet van jouw gelijkrichter moeten zijn :
Die van DB lijkt er wel op, ja.
Maar ik zou ze voor de zekerheid wel even naast elkaar leggen voor je de nieuwe er in soldeerd.
de + en - moeten namelijk op dezelfde pin zitten, anders is hij omgepoold en is het weer boem...
Dit zou de datasheet van jouw gelijkrichter moeten zijn :
Die van DB lijkt er wel op, ja.
Maar ik zou ze voor de zekerheid wel even naast elkaar leggen voor je de nieuwe er in soldeerd.
de + en - moeten namelijk op dezelfde pin zitten, anders is hij omgepoold en is het weer boem...
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Dat lijkt hetzelfde te zijn. Dit is de datasheet van de kapotte:
http://www.fairchildsemi.com/ds/2K/2KBP01M.pdf
Dan bestel ik die wel gewoon. Kan ik binnenkort weer verder. Vond al zo raar dat ik ook geen beeld kreeg op het scherm. Wel ging het mute lampje op de DAC branden. De salas lijkt dus intact.
Edit1: Sjit, zie net dat db de weerstand ook niet heeft. Damn.
Edit2: Henkjan heeft aangeboden de spullen bij Farnell te bestellen. Super!
http://www.fairchildsemi.com/ds/2K/2KBP01M.pdf
Dan bestel ik die wel gewoon. Kan ik binnenkort weer verder. Vond al zo raar dat ik ook geen beeld kreeg op het scherm. Wel ging het mute lampje op de DAC branden. De salas lijkt dus intact.
Edit1: Sjit, zie net dat db de weerstand ook niet heeft. Damn.
Edit2: Henkjan heeft aangeboden de spullen bij Farnell te bestellen. Super!
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Volgens mij moet het bij Farnell dit zijn. Knuisje, kun jij het verifieren voor ik het naar Henkjan stuur?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
De gelijkrichter is zo te zien niet op voorraad maar ik kan de componenten wel naar je opsturen. Test echter eerst de Salas-voeding want wellicht zijn daar ook componenten defect geraakt.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
De salas is gelukkig goed. Ook de symetrische voeding meet keurig 2x 14,5v tov grond.
Gebied alleen de 3x 5v die overleden zijn. R17 en R18 meten rond de 2 ohm dus dat klopt wel. Dan alleen de gelijkrichter en de lm317. Had veel erger kunnen zijn...
Gebied alleen de 3x 5v die overleden zijn. R17 en R18 meten rond de 2 ohm dus dat klopt wel. Dan alleen de gelijkrichter en de lm317. Had veel erger kunnen zijn...
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
let even op dat je bij farnell geen spullen uit de VS besteld, je zit direct aan die 25 euro extra! (wat je nu dus hebt gedaan)
zoek liever door naar equivalenten uit europese magazijnen!
zoek liever door naar equivalenten uit europese magazijnen!
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Dan mag je nog van geluk spreken !Vinculum schreef:De salas is gelukkig goed. Ook de symetrische voeding meet keurig 2x 14,5v tov grond.
Gebied alleen de 3x 5v die overleden zijn. R17 en R18 meten rond de 2 ohm dus dat klopt wel. Dan alleen de gelijkrichter en de lm317. Had veel erger kunnen zijn...
Als de voeding overlijdt neemt ze meestal nog wel andere zaken mee in het graf ook..
Laat alle kandidaat-bouwers bij deze gewaarschuwd zijn voor de verschillende transfo's
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
En vooral ook de handleiding lezen. Ik heb een heel hoofdstuk geschreven over het testen van de trafo- en voedingprint. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
knuisje schreef:En vooral ook de handleiding lezen. Ik heb een heel hoofdstuk geschreven over het testen van de trafo- en voedingprint.
Een echte man leest geen gebruiksaanwijzing!
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Than call me a wussy ! ,maar ie speelde wel directds23man schreef:Een echte man leest geen gebruiksaanwijzing!knuisje schreef:En vooral ook de handleiding lezen. Ik heb een heel hoofdstuk geschreven over het testen van de trafo- en voedingprint.![]()
![]()
![]()
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik heb het ook wel gelezen en gezien dat ze verschillend waren maar toch is ergerend iets mis gegaan en heb ik ze omgedraaid. Denk ook dateert komt doordat de print ondersteboven hangt.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Het meten en afregelen van de AVCC spanning met aangesloten dac is wat makkelijker met onderstaand plaatje. Op de via naast de "2" van C52 staat de positieve AVCC spanning. Als massapunt kan JP3 worden genomen. De spanning tussen deze twee punten moet 3.3V zijn.
- Bijlagen
-
- AVCCmeetpunt.png (49.79 KiB) 420 keer bekeken
