OPA2132, PGA2311, Atmega328 pre-project
Moderator: Beheerdersteam
OPA2132, PGA2311, Atmega328 pre-project
Voordat ik een schema van een eenvoudig PGA2311'je laat zien wilde ik even jullie mening vragen. Ik heb momenteel een voorversterker (2 kanaals) in gebruik. De uitgang daarvan gaat naar een 2*4 minidsp. Idealiter zou ik mijn bron direct op de minidsp aansluiten voor volledigde ADC resolutie en pas na de ADC een volumeregeling toepassen, in het digitale domein of het analoge.
Nu de vraag;
Zou ik een analoge regeling toepassen met een PGA2311 en de minidsp op 0db laten staan OF zou ik de volumeregeling van de minidsp gebruiken? Ik verlies natuurlijk resolutie als ik het volume regel in het digitale domein, maar zelfs bij -30dB houd ik nog 19 bits over van de 24bit DAC in de minidsp.
2^24 (aantal individuele "stapjes" in amplitude)
-30dB is ongeveer 1/31.6
Je houdt dus over; 2^24/31.6 = 531.000 "stapjes"
Hoeveel bits is dat ongeveer? ruim 19. 2^19 = 524.288.
Duss, best veel nog.
Nu nog een keer de vraag; Zal "bits" inleveren beter of minder goed werken dan de toevoeging van een los PCB'tje met een PGA2311?
Nu de vraag;
Zou ik een analoge regeling toepassen met een PGA2311 en de minidsp op 0db laten staan OF zou ik de volumeregeling van de minidsp gebruiken? Ik verlies natuurlijk resolutie als ik het volume regel in het digitale domein, maar zelfs bij -30dB houd ik nog 19 bits over van de 24bit DAC in de minidsp.
2^24 (aantal individuele "stapjes" in amplitude)
-30dB is ongeveer 1/31.6
Je houdt dus over; 2^24/31.6 = 531.000 "stapjes"
Hoeveel bits is dat ongeveer? ruim 19. 2^19 = 524.288.
Duss, best veel nog.
Nu nog een keer de vraag; Zal "bits" inleveren beter of minder goed werken dan de toevoeging van een los PCB'tje met een PGA2311?
Laatst gewijzigd door SuperR op ma 01 okt 2012, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vinculum
- Contacteer:
Re: PGA2311 of MiniDSP volumeregeling
Ik persoonlijke vind de volumeregeling van de dsp heel erg slecht. Heb daar al meerder keren over geschreven en ook anderen (ook andere fora) ervaarden hetzelfde. Hij werkt lineair ipv logaritmisch en heeft te weinig resolutie voor een fijn regelbereik. Bij mij is de toenme in volume tussen standje 1 en 3 net zoveel als tussen 30 en 86.
Hoe fijn/groef/lineair de regeling is, is niet van belang omdat ik een arduino zou gebruiken voor de aansturing. Ik kan hem dan helemaal naar mijn eigen smaak corrigeren. Het gaat me om de kwaliteit. Het dubio is dan ook; ga ik een extra pcb'tje toevoegen met bijpassende extra invloed (door PCB ontwerp, kabels, extra voeding) of ga ik voor de eenvoudige methode en ga ik aan de slag met de volumeregeling in het digitale domein in de minidsp.
- Vinculum
- Contacteer:
Nou die is wel belangrijk. Je stuurt een spanning tussen 0 en ik dacht 3.3V. Dat kun je met een Arduino (of wat voor uC dan ook) maar doen in x stappen. Meestal 256. Dat betekend dus dat je een minimale stap maakt tussen 0V en stap 1. Als de minidsp in die hele kleine stap al zo'n grote swing maakt waardoor je bij stap 3 al aan luistervolume zit dan ga je dus problemen krijgen zodra je hoger in je stappen komt. Het lijkt wel alsof de dsp geinverteerd logaritmisch is.
Ow, je bedoelt dat de kleinste regelstappen al te groot zijn? Ik dacht dat je bedoelde dat je een potmeter gebruikte die niet "klonk" als een normale logpot in een geintegreerde versterker.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
De PGA regelt in db stappen, dus logaritmisch. de 256 stappen zijn gerelateerd aan max verzwakking en max versterking. Overigens moet je de PGA niet in het regelbereik boven de 0 db gebruiken want dan ruist en vervormt ie als de neten!
Als je een volumeregelchip gebruikt moet je je dsp op max volume zetten om geen resolutieverlies te hebben.
Als je een volumeregelchip gebruikt moet je je dsp op max volume zetten om geen resolutieverlies te hebben.
Dat laatste is dus het hele eieren eten. Wat zou beter/minder slecht werken? Volumeregeling op de minidsp of met een los printje. Als ik naar jullie reacties kijk zijn jullie niet heel tevreden over de volumeregeling in het digitale domein van de miniDSP. Ik zal eens gaan staren naar een PGA-printje.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Op zich hoeft digitale volumeregeling helemaal niet slecht te zijn, alleen het moet wel goed geimplementeerd worden! En dat is nou net niet het geval bij de Minidsp.....
De ESS Sabre Dac die Knuisje gebruikt (zie betreffend topic) zou een uitstekende digitale volumeregeling hebben die analoge en menig digitale ruimschoots overtreft qua ruisvloer/regeling/gelijkloop.
Knuisje maakt momenteel enkele kitjes beschikbaar, dus mocht je interesse hebben ..
Knuisje maakt momenteel enkele kitjes beschikbaar, dus mocht je interesse hebben ..
Ik ben op zoek naar een 4 kanaals volumeregeling die bestuurd wordt met IR. Niet een 2 kanaals DAC met LCD en bediening met menustructuur.
De ESS Sabre 32 kan 8 kanalen aansturen, dan heb je er nog 4 over. 
Ik denk toch dat ik voor een eenvoudige optie ga. Ik laat naw in China een paar van deze bordjes maken voor een paar euro en dan heb ik een leuk test-platform voor het IC. Ik heb weinig zin om dagen bezig te zijn met een layout waar een voeding+atmega328+2 PGA's+2 OPA's etc op komt. Dan maar even eenvoudig beginnen. Ook die Sabre is misschien wat overdone voor het doel.
Laatst gewijzigd door SuperR op do 27 sep 2012, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
En een bordje om wat eenvoudiger met Atmega's te prutsen.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
De PGA2311 is een heel goede volume regel chip maar als je deze op de print direct gaat aansturen uit b.v. een CD speler dan denk ik dat je wat betreft specificaties heel ver weg blijft van wat haalbaar is. Met wat pech krijgt zelfs de PGA dan de schuld die hij eigenlijk niet verdient. In de specificaties staat aan welke voorwaarden het ingangs signaal (bron) moet voldoen om de goede resultaten te halen, heel belangrijke info!!SuperR schreef:Ik denk toch dat ik voor een eenvoudige optie ga. Ik laat naw in China een paar van deze bordjes maken voor een paar euro en dan heb ik een leuk test-platform voor het IC. Ik heb weinig zin om dagen bezig te zijn met een layout waar een voeding+atmega328+2 PGA's+2 OPA's etc op komt. Dan maar even eenvoudig beginnen. Ook die Sabre is misschien wat overdone voor het doel.
De minidsp voldoet aan die eis wat betreft uitgangsimpedantie. Die heeft uit mijn hoofd 560 Ohm. Meer richtlijnen voor wat betreft de bron kan ik niet vinden.For optimal performance, it is best to drive the PGA2311
with a low source impedance. A source impedance of
600Ω or less is recommended. Source impedances up
to 2kΩ will cause minimal degradation of THD+N. Please
refer to the “THD+N vs Source Impedance” plot in the
Typical Characteristics section of the datasheet.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Changes in gain setting may be made with or withoutSuperR schreef:De minidsp voldoet aan die eis wat betreft uitgangsimpedantie. Die heeft uit mijn hoofd 560 Ohm. Meer richtlijnen voor wat betreft de bron kan ik niet vinden.For optimal performance, it is best to drive the PGA2311
with a low source impedance. A source impedance of
600Ω or less is recommended. Source impedances up
to 2kΩ will cause minimal degradation of THD+N. Please
refer to the “THD+N vs Source Impedance” plot in the
Typical Characteristics section of the datasheet.
zero crossing detection. The operation of the zero
crossing detector and timeout circuitry is discussed later
in this data sheet.
.
.
The zero crossing detection takes effect with a change
in gain setting for a corresponding channel. The new
gain setting will not be implemented until either positive
slope zero crossing is detected or a time-out period of
16ms has elapsed. In the case of a time-out, the new
gain setting takes effect with no attempt to minimize
audible artifacts.
Het komt er op neer dat hoe dichter de nul referentie van de signaal ingang bij GND (0.0 mV absoluut) licht des te minder zijn schakel effecten te horen. Als er niet verwaarloosbare DC offset op de ingang staat onstaan bij het volume regeling schakel klikken of andere hoorbare onregelmatigheden. Let ook op met koppel C's omdat de impedantie uiteraard met dalende frequentie toeneemt, die C staat wel in serie met je signaal bron. Alle in serie staande bron impedanties voor alle van belang zijnde frequenties vectorieel optellen en je weet hoe het er bij staat. Maar ook ingangs snoeren, kontakt overgangen in relais, pluggen e.d. staan in serie en moet je er bij optellen, nu tellen deze niet snel op tot iets dat in de weg zit maar met 560 ohm van de mini DSP schiet het aardig op en wat is de tolerantie van de opgegeven impedantie van de mini DSP? Tel die tolerantie er zekerheidshalve maar bij op, veel fabrikanten blijken optimisten te zijn wat betreft dingen die ze publiceren. De waarde van een gangbare weerstand kan best 5% verschillen van de waarde die er op staat en van condensatoren is 10% al geen rare waarde en dan hebben we het nog niet eens over elco's die een nog grotere tolerantie hebben.
Re: OPA2132, PGA2311, Atmega328 pre-project
En een maand later zijn we weer wat verder.
Ik wacht nog op een paar onderdelen voordat ik de PGA zelf kan testen, maar tot zover gaat het goed. Ik heb de Atmega op het PCB'tje gezet en wat leds geplaatst om de status van de SPI commando's te tonen.
Ik gebruik nu nog 3 knoppen (volume omhoog, omlaag en mute). Eén led geeft aan dat er een bekend IR commando is ontvangen. Een ander led geeft aan of er een mute signaal naar de PGA wordt gezonden. Als het maximale volume wordt bereikt knipperen de 2 leds een paar keer.
De enige bug die ik nu nog heb is dat ik geen onderscheid kan maken tussen knoppen die ingedrukt worden gehouden op de afstandsbediening. Ik heb als afstandsbediening een van een iPod dock. Die gebruikt een NEC protocol. Dat protocol stuurt bij het vasthouden van een knop, de originele code en dan een herhaalcode.
Ik kom er vast wel uit, maar nu wil het nog ff niet lukken.
Ik wacht nog op een paar onderdelen voordat ik de PGA zelf kan testen, maar tot zover gaat het goed. Ik heb de Atmega op het PCB'tje gezet en wat leds geplaatst om de status van de SPI commando's te tonen.
Ik gebruik nu nog 3 knoppen (volume omhoog, omlaag en mute). Eén led geeft aan dat er een bekend IR commando is ontvangen. Een ander led geeft aan of er een mute signaal naar de PGA wordt gezonden. Als het maximale volume wordt bereikt knipperen de 2 leds een paar keer.
De enige bug die ik nu nog heb is dat ik geen onderscheid kan maken tussen knoppen die ingedrukt worden gehouden op de afstandsbediening. Ik heb als afstandsbediening een van een iPod dock. Die gebruikt een NEC protocol. Dat protocol stuurt bij het vasthouden van een knop, de originele code en dan een herhaalcode.
Ik kom er vast wel uit, maar nu wil het nog ff niet lukken.
Wat zijn ze mooi!
Het eerste "PCB koekje" werkt. Een genante blunder gemaakt; Ik heb op de silkscreen van de PGA-pcb de +Va en -Va omgedraaid
Ik dacht al, wat die die 7805 aan de negatieve rails... Alles werkt dus gewoon, maar het is wel een lelijk foutje.
Als iemand net als ik wat wil prutsen met een Arduino, PGA of buffer PCB, geef maar een gil. Kan ik mooi de prototype-kosten delen
Enige must is een Arduino Uno of Duemillanova en een beetje ervaring met Arduino's.
En ook de buffer is in werkende conditie. 4 kanalen in, 4 kanalen uit, gebufferd door een setje OPA2132's
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-wgrCAGE ... e=youtu.be[/youtube]
Het eerste "PCB koekje" werkt. Een genante blunder gemaakt; Ik heb op de silkscreen van de PGA-pcb de +Va en -Va omgedraaid
Als iemand net als ik wat wil prutsen met een Arduino, PGA of buffer PCB, geef maar een gil. Kan ik mooi de prototype-kosten delen
En ook de buffer is in werkende conditie. 4 kanalen in, 4 kanalen uit, gebufferd door een setje OPA2132's
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-wgrCAGE ... e=youtu.be[/youtube]
Ahh, je bent op zoek naar een 4-kanaals volumeregeling voor een potentieel minidsp'tje ?
Het concept werkt prima. Als ik het goed heb onthouden heb ik de uC geprogrammeerd zodat ik een Apple remote kon gebruiken voor de volumeregeling. Ik heb nog twee stapeltjes met PCB's voor zowel de Atmega als de PGA231X. Ondanks dat het goed werkt denk ik dat het fraaier is om 1 print te maken met daarop de voeding voor de uC, de PGA's en eventueel een header voor een paar 7segment displays.
De bediening kan dan met een endocer of een remote, net wat je wilt
Als je serieus geïnteresseerd bent in de miniDSP en een 4 kanaals volumeregeling, wil ik wel meekijken naar een oplossing. Dat zou dan een custom oplossing zijn. Ik ga geen universele print maken aangezien iedereen andere wensen heeft. Ik heb zelfs nog ergens een PGA4311 liggen, de 4 kanaals variant van de PGA231X.
Het concept werkt prima. Als ik het goed heb onthouden heb ik de uC geprogrammeerd zodat ik een Apple remote kon gebruiken voor de volumeregeling. Ik heb nog twee stapeltjes met PCB's voor zowel de Atmega als de PGA231X. Ondanks dat het goed werkt denk ik dat het fraaier is om 1 print te maken met daarop de voeding voor de uC, de PGA's en eventueel een header voor een paar 7segment displays.
De bediening kan dan met een endocer of een remote, net wat je wilt
Als je serieus geïnteresseerd bent in de miniDSP en een 4 kanaals volumeregeling, wil ik wel meekijken naar een oplossing. Dat zou dan een custom oplossing zijn. Ik ga geen universele print maken aangezien iedereen andere wensen heeft. Ik heb zelfs nog ergens een PGA4311 liggen, de 4 kanaals variant van de PGA231X.
Dat klinkt goed, ik heb ook gekeken naar een PGA4311, maar ik denk met 2 losse PGA2311's een betere kanaalscheiding te hebben. Ik heb er absoluut geen moeite mee als ik printen zou moeten stacken. Ik zou alleen graag een VFD-display gebruiken voor het display en er nog een stuk of wat ingangen aan koppelen.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Daar ben ik van afgestapt, Het lijkt wel fancy maar ik vind een puls encoder niet prettig werken. Een gewone kwalitatief goede lineaire potmeter op een AD ingang als set signaal vind ik prettiger. Is ook meer wat je gewend bent en zeker ook voor de rest van de huishoudingSuperR schreef:
De bediening kan dan met een endocer of een remote, net wat je wilt.
Haha, die encoder zou voor mij juist de voorkeur hebbenPjotr schreef:Daar ben ik van afgestapt, Het lijkt wel fancy maar ik vind een puls encoder niet prettig werken. Een gewone kwalitatief goede lineaire potmeter op een AD ingang als set signaal vind ik prettiger. Is ook meer wat je gewend bent en zeker ook voor de rest van de huishoudingSuperR schreef:
De bediening kan dan met een endocer of een remote, net wat je wilt.
Net als bijvoorbeeld bij de JvE-regeling, input kiezen door de encoder in te drukken, volume wijzigen door te draaien, power on en off door de encoder lang (ca 3 seconden) in te drukken (al zit deze functie niet in de JvE-regeling). Zo krijg je een versterker met niet meer op het front dan een display en een enkele knop.
Gr. Mischa
Ja klopt maar dan krijg je een VV met gebruiksaanwijzing. Wel leuk als speeltje voor jezelf maar niet voor de overige huisgenoten.mischa72 schreef:Haha, die encoder zou voor mij juist de voorkeur hebbenPjotr schreef:Daar ben ik van afgestapt, Het lijkt wel fancy maar ik vind een puls encoder niet prettig werken. Een gewone kwalitatief goede lineaire potmeter op een AD ingang als set signaal vind ik prettiger. Is ook meer wat je gewend bent en zeker ook voor de rest van de huishoudingSuperR schreef:
De bediening kan dan met een endocer of een remote, net wat je wilt..
Net als bijvoorbeeld bij de JvE-regeling, input kiezen door de encoder in te drukken, volume wijzigen door te draaien, power on en off door de encoder lang (ca 3 seconden) in te drukken (al zit deze functie niet in de JvE-regeling). Zo krijg je een versterker met niet meer op het front dan een display en een enkele knop.
Gr. Mischa