Ronde kastvorm is beter?
Moderator: Beheerdersteam
Ronde kastvorm is beter?
Ik ben mij aan het verdiepen in vormen van behuizing.
Ik begin nu te begrijpen wat de achterliggende redenen zijn.
Ik ken mijn grenzen, ik ben niet van plan ben om een rare vorm te gaan bouwen.
Het onderwerp vind ik wel interessant.
Staande golven zijn er nu eenmaal niet te vermijden in een behuizing.
Wat men doet is het spreiden van de frequentie van staande golven.
Dezelfde terugkomende frequenties wil je eigenlijk niet zien.
Het slechtste wat je kan doen is een vierkante behuizing.
Rechthoekige behuizingen met bepaalde aspect ratio´s zijn beter.
Het gebruik van schuine wanden snap ik ook.
De druppelvorm begrijp ik ook.
In een oud boek vond ik de volgende tekst.
Behuizingen met een driehoekige, hexagonale of bolvorm zijn aan te bevelen boven rechthoekige of vierkante
De bolvorm (of iets wat er naar toegaat) snap ik niet.
Volgens mij heb je dezelfde situatie als een vierkante behuizing namelijk in alle richtingen dezelfde staande golf frequentie!
Wordt deze vorm geadviseerd omdat de ronde vorm veel lastiger te vervormen (mee trillende wanden) is?
Jan.
Ik begin nu te begrijpen wat de achterliggende redenen zijn.
Ik ken mijn grenzen, ik ben niet van plan ben om een rare vorm te gaan bouwen.
Het onderwerp vind ik wel interessant.
Staande golven zijn er nu eenmaal niet te vermijden in een behuizing.
Wat men doet is het spreiden van de frequentie van staande golven.
Dezelfde terugkomende frequenties wil je eigenlijk niet zien.
Het slechtste wat je kan doen is een vierkante behuizing.
Rechthoekige behuizingen met bepaalde aspect ratio´s zijn beter.
Het gebruik van schuine wanden snap ik ook.
De druppelvorm begrijp ik ook.
In een oud boek vond ik de volgende tekst.
Behuizingen met een driehoekige, hexagonale of bolvorm zijn aan te bevelen boven rechthoekige of vierkante
De bolvorm (of iets wat er naar toegaat) snap ik niet.
Volgens mij heb je dezelfde situatie als een vierkante behuizing namelijk in alle richtingen dezelfde staande golf frequentie!
Wordt deze vorm geadviseerd omdat de ronde vorm veel lastiger te vervormen (mee trillende wanden) is?
Jan.
Re: Ronde kastvorm is beter?
Staande golven ontstaan alleen tussen 2 evenwijdige vlakken van voldoende grootte, die heb je in een bol niet. Het gaat ook om de plaats van de bron, de speaker dus, die zit in de wand van de bol. De afstand met reflecterende vlakken is nergens constant behalve een klein stukje achterwand. Verder is de bolvorm het meest resonantievrij wat betreft resonanties in de kastwand zelf.Stuntel schreef:De bolvorm (of iets wat er naar toegaat) snap ik niet.
Jan.
-
wouter
- Ook commercieel actief
En vergeet niet dat de buitenzijde van een kast ook belangrijk is.
Jij denkt in vlakken, ik denk in punten.
Van elk fysiek intern punt naar elk fysiek intern punt van een behuizing is een
afstand waar een staande golf tussen kan staan. Ook bij een ronde vorm geld dit.
Bij een ronde vorm heb je 1 lastige afstand en dat is de diameter.
Daarbij is het oppervlak je gehele interne ronding. Ik zie hier geen verschil met een vierkant behuizing.
Echter een ronde behuizing is fysiek veel sterker en zal veel minder meetrillen.
Dat is mijn theorie. Als dat niet klopt, dan hoor ik het graag.
Bij een druppelvorm heb je continue een achtereenschakeling van reflecties en demping van een geluidsgolf naar de achterzijde van de behuizing.
Bij een slakkenhuis heb je een zelfde principe. Zou bij een ronde behuizing iets soort gelijk gebeuren?
Jan.
Van elk fysiek intern punt naar elk fysiek intern punt van een behuizing is een
afstand waar een staande golf tussen kan staan. Ook bij een ronde vorm geld dit.
Bij een ronde vorm heb je 1 lastige afstand en dat is de diameter.
Daarbij is het oppervlak je gehele interne ronding. Ik zie hier geen verschil met een vierkant behuizing.
Echter een ronde behuizing is fysiek veel sterker en zal veel minder meetrillen.
Dat is mijn theorie. Als dat niet klopt, dan hoor ik het graag.
Bij een druppelvorm heb je continue een achtereenschakeling van reflecties en demping van een geluidsgolf naar de achterzijde van de behuizing.
Bij een slakkenhuis heb je een zelfde principe. Zou bij een ronde behuizing iets soort gelijk gebeuren?
Jan.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Klopt. Werkelijk élk punt van het oppervlak kent een loodrecht tegenover zich gelegen stukje oppervlak met exáct dezelfde lengte als elk ander punt in de bol. Vanuit welke hoek je het ook bekijkt. En dan ook nog heel veel kortere afstanden die daar erg dicht bij in de buurt liggen.Stuntel schreef:Daarbij is het oppervlak je gehele interne ronding.
Dat is er wel, maar dan ten nadele van de bol. Golven tussen een schuin tegenover liggend stukje wand zijn minder sterk dan die tussen een loodrecht tegenover gelegen stukje wand, maar ze tellen wel bij elkaar op. In een cubus zie je al veel minder variatie in golflengtes dan in een rechthoek, met als gevolg een veel sterker geconcentreerde opeenhoping van golflengtes rond dezelfde frequentie. In een bol is die concentratie nog veel groter en kan je spreken van nagenoeg één grote, consistente staande golf.Stuntel schreef:Ik zie hier geen verschil met een vierkant behuizing.
We hebben deze discussie al eens eerder gehad.... Een staande golf kun je krijgen tussen twee platte evenwijdige vlakken, niet tussen twee gebogen vlakken.
Nou Peter, ik heb eraan gemeten en een bol is dramatisch. Je redenering gaat niet op, die van de anderen klopt precies. De bol is te zien als een oneindig plat vlak ten opzichte van zijn centrum.
@stuntel; Voor zover ik je begrijp ga je er niet van uit dat een geluidsgolf longitudinaal is. het is niets meer dan drukverschil. hij laat zich afbuigen, richten verzwakken/versterken door objecten of andere drukverschillen.
vraag 1 is voor welke frequentie wil je het inzetten; een staande golf krijg je op de frequentie zelf en 1/2 en 1/4e lambda. Er zijn tal van methodes om deze te manipuleren door het kastontwerp. Er zijn momenteel verschillende topics actief in dit opzicht. Een staande golf in een behuizing is niet onoverkomelijk. De kunst is om hem niet via de konus of de behuizing naar buiten te laten komen. een speaker met halverwege zijn behuizing zetten is niet verstandig. Net als de vierkante kist.
Of de bol zo fantastisch is? De binnenkant van een bol wil deze energie bundelen. Je hebt dus ergens een knooppunt. Of dit gunstig is, betwijfel ik. Lees het onderwerp eens door met de tests met de verschillende behuizingen voor middentoners eens door. (sticky)
Demping doet veel om staande golven dwars te zitten. fatsoenlijke demping wordt knap actief vanaf een hz of 100. als je dan naar de golflengte kijkt heb je het over 1/4 = 0,85m.
Hoe groot wordt je bol en hoe groot is het probleem?
vraag 1 is voor welke frequentie wil je het inzetten; een staande golf krijg je op de frequentie zelf en 1/2 en 1/4e lambda. Er zijn tal van methodes om deze te manipuleren door het kastontwerp. Er zijn momenteel verschillende topics actief in dit opzicht. Een staande golf in een behuizing is niet onoverkomelijk. De kunst is om hem niet via de konus of de behuizing naar buiten te laten komen. een speaker met halverwege zijn behuizing zetten is niet verstandig. Net als de vierkante kist.
Of de bol zo fantastisch is? De binnenkant van een bol wil deze energie bundelen. Je hebt dus ergens een knooppunt. Of dit gunstig is, betwijfel ik. Lees het onderwerp eens door met de tests met de verschillende behuizingen voor middentoners eens door. (sticky)
Demping doet veel om staande golven dwars te zitten. fatsoenlijke demping wordt knap actief vanaf een hz of 100. als je dan naar de golflengte kijkt heb je het over 1/4 = 0,85m.
Hoe groot wordt je bol en hoe groot is het probleem?
Inderdaad, blijkbaar heeft de TS dit gemist: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=100serum schreef:Er zijn momenteel verschillende topics actief in dit opzicht.
En dat centrum is een punt met een oppervlak van 0 komma 0. Anderen heb er ook aan gemeten en konden i.i.g. niets anders meten dan een Fb maar geen staande golven.jeroen_d schreef:Nou Peter, ik heb eraan gemeten en een bol is dramatisch. Je redenering gaat niet op, die van de anderen klopt precies. De bol is te zien als een oneindig plat vlak ten opzichte van zijn centrum.
Het lijkt erop dat je totaal gemist hebt waar ik in Zutphen mee heb gedemonstreerd en wat ik hier op het forum verder uitgebreid heb gedocumenteerd. Ik verwijs je dan toch naar het white paper van B&W: http://www.fransvaneeckhout.be/bw/bw_im ... _Paper.pdf
Op pagina 16 staan de meetresultaten die ik heb kunnen reproduceren. Let ook op dit citaat: "The sphere supports strong internal cross modes, evident in delayed response waterfall plots. These could only be damped by using copious amounts of wadding inside the sphere." Ze zuigen dit echt niet uit hun duim. Pak maar eens een bol met een opening en blaas in de opening. Dat geluid is wat een driver terug krijgt op zijn conus. Niet leuk en veel demping is nodig.
Voor het gemak heb ik een screendump van de betreffende pagina's gemaakt, die ik heb kunnen verifieren in de praktijk.
Op pagina 16 staan de meetresultaten die ik heb kunnen reproduceren. Let ook op dit citaat: "The sphere supports strong internal cross modes, evident in delayed response waterfall plots. These could only be damped by using copious amounts of wadding inside the sphere." Ze zuigen dit echt niet uit hun duim. Pak maar eens een bol met een opening en blaas in de opening. Dat geluid is wat een driver terug krijgt op zijn conus. Niet leuk en veel demping is nodig.
Voor het gemak heb ik een screendump van de betreffende pagina's gemaakt, die ik heb kunnen verifieren in de praktijk.
Ik heb dit topic alleen opgestart om er van te leren.
Ben een mens, je kan niet alles weten.
Volgens het boekje wat ik door lees is een staande golf een golf van een 1/2 lambda met een cosinus vorm (t=0, maximale amplitude (luchtzuil) tussen de wanden).
De grond toon van een 1/2 lambda maar ook een veelvoud hiervan duwt de wanden uit elkaar en buiten de kast veroorzaakt dat ¨vals¨ of onbedoeld geluid.
Je bent afhankelijk van de stevigheid van de behuizing en materiaal hoeveel onbedoeld geluid er buiten de kast terecht komt.
Een 1/4 lambda vind ik een goed opmerking, echter dan zit de duwende kracht van de kastwanden naar buiten toe zit maar aan 1 zijde (1/2 probleem).
Laten we eerlijk zijn. Hoe minder vals/onbedoeld geluid afkomstig van de kast des te beter het is.
Beetje off topic
Demping is frequentie afhankelijk. Als de frequentie lager is dan de eerste grondtoon, dan doet demping niet veel meer.
Jan.
Ben een mens, je kan niet alles weten.
Volgens het boekje wat ik door lees is een staande golf een golf van een 1/2 lambda met een cosinus vorm (t=0, maximale amplitude (luchtzuil) tussen de wanden).
De grond toon van een 1/2 lambda maar ook een veelvoud hiervan duwt de wanden uit elkaar en buiten de kast veroorzaakt dat ¨vals¨ of onbedoeld geluid.
Je bent afhankelijk van de stevigheid van de behuizing en materiaal hoeveel onbedoeld geluid er buiten de kast terecht komt.
Een 1/4 lambda vind ik een goed opmerking, echter dan zit de duwende kracht van de kastwanden naar buiten toe zit maar aan 1 zijde (1/2 probleem).
Laten we eerlijk zijn. Hoe minder vals/onbedoeld geluid afkomstig van de kast des te beter het is.
Beetje off topic
Demping is frequentie afhankelijk. Als de frequentie lager is dan de eerste grondtoon, dan doet demping niet veel meer.
Jan.
Hallo Jeroen,
Onze berichten kruisten elkaar.
Het gaat hier over een ronde behuizing waar ik moeite meer heb om te begrijpen.
Bij een druppelvorm kan ik mij veel meer voorstellen namelijk.
Jan.
Jan.
Volgens mij gaat het om het afstraalgedrag van een sppecifieke vorm. Daarbij kun je stellen dat een bolvorm ideaal is vanwege het ontbreken van diffracties. Dat geldt alleen voor frequenties waarbij de golf kleiner is dan de afmetingen van de baffle dus zeg vanaf 2khz.
Als je uitgaat van een rechthoekige baffle dan heeft de rechhoek een voordeel tov een vierkant vanwege de ongelijke afstanden tot de hoeken (laten we zeggen er zijn meerdere kleine onopvallende frequenties met een 'bult')
Een vierkante en ronde (platte) baffle hebben meer last van diffractie vanwege de gelijke afstanden met een grotere 'bult'tot gevolg.4
De bolvorm kent geen scherpe hoeken en dus geen diffractie en wordt daarom als ideale bafflevorm gezien
Na de bolvorm is een baffle met royale schuin gefreesde of gezaagde kanten ideaal. Een mooi voorbeeld hiervan is http://www.diapason-italia.com/inglese/adamantes.html
Hieronder vind je meer info over diffractie bij luidsprekers http://www.linkwitzlab.com/diffraction.htm
Als je uitgaat van een rechthoekige baffle dan heeft de rechhoek een voordeel tov een vierkant vanwege de ongelijke afstanden tot de hoeken (laten we zeggen er zijn meerdere kleine onopvallende frequenties met een 'bult')
Een vierkante en ronde (platte) baffle hebben meer last van diffractie vanwege de gelijke afstanden met een grotere 'bult'tot gevolg.4
De bolvorm kent geen scherpe hoeken en dus geen diffractie en wordt daarom als ideale bafflevorm gezien
Na de bolvorm is een baffle met royale schuin gefreesde of gezaagde kanten ideaal. Een mooi voorbeeld hiervan is http://www.diapason-italia.com/inglese/adamantes.html
Hieronder vind je meer info over diffractie bij luidsprekers http://www.linkwitzlab.com/diffraction.htm
Ja, de bolvorm is ideaal om diffractie te vermijden. Maar daar ging de vraag van Stuntel niet over, hij vraagt specifiek naar het effect van staande golven binnen de behuizing die het nare effect hebben door de conus van de driver naar buiten te komen of hierop in te werken.
Ha Jan, ik weet niet goed wat je hier met druppel bedoelt. B&W heeft het hier over een bol als eerste probeersel, die niet beviel vanwege alle staande golven in de behuizing. Toen hebben ze er een gat in gemaakt, net zo groot als het oppervlak van de middentoner, en daar een geinverteerde hoorn achter gezet. Deze combinatie heeft juist heel weinig staande golven. Als je goed naar het plaatje kijkt, zie je echter dat het nog steeds om een bolvorm gaat en niet een druppelvorm.Stuntel schreef:Hallo Jeroen,
Jan.
Heb alsjeblieft geen bijgedachten als ik vermeld dat iets je blijkbaar nog niet was opgevallen. Natuurlijk kan je niet alles weten en lezen, ik mis zelf ook veel op dit forum. Zoiets is slechts een constatering, om jou vervolgens te verwijzen naar de plek waar het al eerder besproken was. Ik hoop dat het gewaardeerd wordt.
Nee, een staande golf in de kast zijn twee drukverschillen die elkaar synchroon ontmoeten en versterken. Het is een 'resonantie', of deze nou ontstaat uit een combinatie of een geheel van 1 lamda, 1/2 lamda of 1/4e lambdaen 1/4 lambda vind ik een goed opmerking, echter dan zit de duwende kracht van de kastwanden naar buiten toe zit maar aan 1 zijde (1/2 probleem).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Staande_golf
Maar dan. Neem je een kast van 10cm, morsdood gemaakt met lood, beton, multiplex, MDF rubber en zand. Dan hang je er een stukje papier/aluminium/carbon/polyprop in van knap een mm dik