Metingen TB W4-657D, geschikt voor cd Dipool?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Metingen TB W4-657D, geschikt voor cd Dipool?

Bericht door meiborg »

Voor mijn dipool wil ik graag bekijken welke opties ik heb qua al aanwezige drivers en overnamepunten. Om die reden heb ik vandaag voor de tweede keer (de eerste keer was nogal slordig) een ingespeelde Tangband W4-657D opgemeten.

Update 29-10-2012:

Metingen verwijderd ivm kapotte microfoon versterker. Ik wil geen foute metingen verspreiden omdat er verder geen metingen van te vinden zijn online.

Mvg Reinder
Laatst gewijzigd door meiborg op ma 29 okt 2012, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Metingen TB W4-657D, geschikt voor cd Dipool?

Bericht door jeroen_d »

Ik ben bang dat je aan deze metingen niet veel hebt. De verschillen onder hoeken zijn dusdanig klein dat je moet concluderen dat je slechts beperkt het eigen specifieke gedrag van de Tangband in de metingen terug ziet.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Metingen TB W4-657D, geschikt voor cd Dipool?

Bericht door Ronkel »

Weet je zeker dat er een gate in die metingen zit? Ik zie nog een hoop rommel op lage frequenties en veel smalbandige effecten.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Metingen TB W4-657D, geschikt voor cd Dipool?

Bericht door markbakk »

Nog los van of er een gate is ingesteld vind ik de impulsresponse er ook heel vreemd uitzien. Het lijkt erop dat je de loopback in je interface hebt aanstaan.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Metingen TB W4-657D, geschikt voor cd Dipool?

Bericht door meiborg »

Bedankt voor de snelle antwoorden, deze metingen zijn dus niet goed gekeurd.

Wat betreft de gating, deze is ingesteld door na de eerste proefmeting de door holmimpulse gevonden time window te gebruiken. Dat moet ik dus eerst eens naar kijken, dit zou ook de reden van de door Ronkel genoemde rommel kunnen zijn toch?

Wat betreft loopback, daar zou ik straks thuis eens naar moeten zoeken in de handleiding.

mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Metingen TB W4-657D, geschikt voor cd Dipool?

Bericht door meiborg »

Net in een loos momentje gelezen dat bij Holmimpulse de gating wordt ingesteld na de meting. Dit houdt in dat ik de meetresultaten nog kan bewerken, ik zal hier van het weekend naar kijken als ik wat tijd vrij kan maken. Waar dan die gemeten time frame instelling voor is, is me een raadsel. Ik heb toch netjes de gebruiksaanwijzing gevolgd voor het meten maar het toepassen van gating staat dus als het goed is na het meten in de handleiding dan.

mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Metingen TB W4-657D, geschikt voor cd Dipool?

Bericht door meiborg »

Foutieve metingen verwijderd om misverstanden te voorkomen voor andere doe het zelvers.

Mvg Reinder
Laatst gewijzigd door meiborg op ma 29 okt 2012, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Metingen TB W4-657D, geschikt voor cd Dipool?

Bericht door Henkjan »

zolang de response >5kHz onder verschillende assen gelijk uit de meting komt, weet je dat t fout zit.... begin eens met een loopback test van je geluidskaart, en van daaruit verder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Metingen TB W4-657D, geschikt voor cd Dipool?

Bericht door meiborg »

Ik ga het proberen, bedankt voor het meedenken. Hopelijk is het makkelijk op te lossen.

mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Metingen TB W4-657D, geschikt voor cd Dipool?

Bericht door meiborg »

Probleem gevonden: voeding naar microfoon is kaduuk. het meten zal even stil liggen :(.

Bedankt voor de tips,

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Metingen TB W4-657D, geschikt voor cd Dipool?

Bericht door meiborg »

Inmiddels weer een stapje verder maar not all is well yet..

Ik heb van P. van Lingen een prachtige microfoonversterker overgenomen, helaas versterkt deze 500x wat iets te veel is voor de ingang van mijn soundcard. Het signaal moet dus afgezwakt worden, simpel genoeg maar het moet nog wel even gebeuren.

Omdat ik hier ook nog een goedkoop prul van een microfoon met 3.5mm jack heb liggen (van bij mijn Denon surround versterker) deze eens geprobeerd. De volgende metingen zijn vooral om te kijken of de rest van de keten wel functioneert, ik krijg nog steeds erg vreemd uitziende metingen in mijn ogen namelijk.

Alles is gemeten op 1m afstand, smoothing is frequency dependent 1/12e octaaf en de gating is ingesteld op een vroege reflectie op 1,5m (plafond). De sweep begint bij 200hz. Vërder is er eerst een DAC-ADC calibratie gedaan. Ik snap er geen jota van wat er allemaal in het hoog gebeurd, meting die rond de 7khz weer allemaal bij elkaar komen tot hetzelfde niveau? :s Dit kan dus gewoon niet..

Iemand nog een pointer waar het de mist in gaat?

Mvg Reinder
Bijlagen
front 0 15 30.png
back 0 45 90.png
front 45 60 75.png
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Metingen TB W4-657D, geschikt voor cd Dipool?

Bericht door meiborg »

Niemand suggesties?

mvg Reinder
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Metingen TB W4-657D, geschikt voor cd Dipool?

Bericht door pvanlingen »

Hoi Reinder,
Als je denkt dat er teveel spanning uit de microfoonversterker komt zou ik daar toch eerst even wat aan doen.

De versterking is 10000/ R.
Bij jouw versterkertje dus 10000/20 Ohm = 500 X

Kijk even naar de twee rechtopstaande weerstandjes bij pootje 1 en 8 van de INA217. (2 x 10 Ohm)
De bovenkant van de weerstandjes zitten met een blank draadje aan elkaar.
Als je dit draadje verwijdert en vervangt door een weerstandje van b.v. 180 Ohm, is de totale weerstand
200 Ohm geworden, en de versterking is dan 10000/200 = 50 x.
Als je het doet als beschreven hoef je het printje niet uit het kastje te halen, en is het maar 5 minuten werk.

Paul.
Bijlagen
DSC00152.JPG
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Metingen TB W4-657D, geschikt voor cd Dipool?

Bericht door meiborg »

Hee Paul,

Bedankt voor de uitleg! Ik had zelf ook al gekeken maar zat er nog over te denken gewoon het uitgangssignaal te dempen doormiddel van een stereo pot. Op zich niet echt nodig natuurlijk, dit is wel zo makkelijk.

Mvg reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Metingen TB W4-657D, geschikt voor cd Dipool?

Bericht door meiborg »

Afgelopen maand Holmimpulse vaarwel gezegd, op de een of andere manier bleef ik problemen houden die willekeurig de kop op blijven steken. Alle settings resetten en alles opnieuw instellen was dan de enige oplossing.

Ik meet nu met REW, ben er nog geen expert in maar het werkt tot nu toe erg prettig. Er horen nog metingen bij dit topic natuurlijk en omdat ik gisteren in mijn "Swing it" topic nogmaals hardop mijmerde of er een meer geschikte driver als mid is moet ik natuurlijk wel even posten wat de huidige doet.

Gemeten met gating, sweep van 200hz - 10khz, in stapjes van 15 graden van voren:
metingen tb w4-657 voor.jpg
en wat uit elkaar getrokken voor het overzicht:
metingen tb w4-657 voor gespreid.jpg
en voila, eindelijk bruikbare metingen voor de geduldige kijkers :mrgreen:.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Metingen TB W4-657D, geschikt voor cd Dipool?

Bericht door meiborg »

P.S.

Niet slecht voor een driver die toentertijd ~26,- euro heeft gekost.. Prima afstraal gedrag tot 60 graden!

Mvg Reinder

edit: typo 30 graden moest natuurlijk 60 graden zijn.
Plaats reactie