Naden in MDF plamuren ?
Moderator: Beheerdersteam
-
dirklammers
Naden in MDF plamuren ?
Ik ben gestart met de bouw van een tweetal boxen. Ondanks nauwkeurig zaakwerk ontstaat er altijd wel ergens een kiertje van een fractie van een millimeter. Waarmee kan ik deze kiertjes het beste dichtmaken voorafgaand aan het verven ?
Re: Naden in MDF plamuren ?
Je kan er 2 componenten plamuur voor gebruiken, of mdf plamuur; beide van alabastine.dirklammers schreef:Ik ben gestart met de bouw van een tweetal boxen. Ondanks nauwkeurig zaakwerk ontstaat er altijd wel ergens een kiertje van een fractie van een millimeter. Waarmee kan ik deze kiertjes het beste dichtmaken voorafgaand aan het verven ?
En dan schuren, schuren, en nog eens schuren. Evt. met fijne plamuur verder afwerken, en dan weer... schuren
-
dirklammers
Tja, dat schuren een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden zou worden vreesde ik alschuren, schuren, en nog eens schuren
Dank voor de reactie.
Houtplamuur van de action werkte voor mij perfect. Heel glad te schuren en droogt snel
Let op dat MDF werkt waardoor je vaak weer de naden gaat zien, zelfs als je perfect hebt geplamuurd.
Een extra laag MDF aanbrengen van 3 of 4mm werkt ook als een tierelier!
Ik gebruik houtlijm waar ik zoveel mogelijk zaagsel door heen mix, tot het een stevige pasta is geworden. Het krimt wel na drogen, maar dan nog een beetje er op smeren.
- MechanicalAnimal
Gaat ook perfect met stof dat vrijkomt bij frezensietse schreef:Ik gebruik houtlijm waar ik zoveel mogelijk zaagsel door heen mix, tot het een stevige pasta is geworden. Het krimt wel na drogen, maar dan nog een beetje er op smeren.
Als je geen zelfreinigend laminaat hebt, kan dat iddMechanicalAnimal schreef:Gaat ook perfect met stof dat vrijkomt bij frezen
En na een tijdje kom ik hierop terug. Volgende keer zoals SARK aanraadde een dun laagje mdf er op plakken, want die naden ganje na temperatuurswisselingen anders toch echt wel , hoe glad je ze ook gemaakt hebt.grimoire schreef:Houtplamuur van de action werkte voor mij perfect. Heel glad te schuren en droogt snel
Küt is dat hè, heb je je helemaal het schompes geschuurd en dan komt het toch nog terug. Bedenk wel dat de methode met een extra dun laagje MDF ook na verloop van tijd gewoon de naden laat zien, het is wel zaak om er een ronding in te frezen/schuren waarbij de onvermijdelijke naad aan het einde/begin van de ronding komt te zitten waardoor hij niet opvalt.grimoire schreef:En na een tijdje kom ik hierop terug. Volgende keer zoals SARK aanraadde een dun laagje mdf er op plakken, want die naden ganje na temperatuurswisselingen anders toch echt wel , hoe glad je ze ook gemaakt hebt.grimoire schreef:Houtplamuur van de action werkte voor mij perfect. Heel glad te schuren en droogt snel
ik heb voor mijn speakers 2 componenten polyester plamuur gebruikt. Maar waar je niet onderuit kan is het werken van MDF.. dus je zult na een tijdje weer moeten plamuren en schilderen.. daarom heb ik ook gekozen om het te fineren.
+1 voor een laagje dun mdf erop plakken.
Bij mijn laatste project heb ik mij ook helemaal uit de naad lopen schuren & plamuren (sorry voor de pun
).
Het beginresultaat was echt perfect, totaal geen naadje te zien in de spuitlaag.
Maar helaas veranderde de luchtvochtigheid flink een paar weken later en nu zit ik met naden van 1/10 tot 2/10 mm
.
Misschien dat het wel helpt als het mdf helemaal gesealed wordt, dus als deze ook aan de binnenkant geschilderd wordt.
Maar of dat ook haalbaar is?
Bij mijn laatste project heb ik mij ook helemaal uit de naad lopen schuren & plamuren (sorry voor de pun
Het beginresultaat was echt perfect, totaal geen naadje te zien in de spuitlaag.
Maar helaas veranderde de luchtvochtigheid flink een paar weken later en nu zit ik met naden van 1/10 tot 2/10 mm
Misschien dat het wel helpt als het mdf helemaal gesealed wordt, dus als deze ook aan de binnenkant geschilderd wordt.
Nee, het zal het werken wel vertragen, maar volgens mij is niet te voorkomen dat de luchtvochtigheid invloed heeft op de vochtigheid van het MDF.Chris_T schreef:Misschien dat het wel helpt als het mdf helemaal gesealed wordt, dus als deze ook aan de binnenkant geschilderd wordt.
Of je moet hem in een museum zetten, of archief. Daar wordt de temperatuur en luchtvochtigheid zoveel mogelijk constant gehouden en zal het werken minimaal zijn.
Er is trouwens geacetyleerd MDF in de handel dat minder gevoelig is voor wisselingen in vochtgehalte, maar ik denk niet dat je dit bij de Gamma op de hoek kan vinden.
http://www.tricoya.com/performance.asp
Wanneer je speakers groot genoeg zijn, kun je dit inbouwen
Om die naden te voorkomen, zorg ik ervoor dat de bouwvolgorde zo is, dat ik altijd de nieuw toe te voegen plank op alle vlakken kan aandrukken.
Bijvoorbeeld alle planken in de breedte tussen de zijplaten lijmen, met eerst de bovenkant, dan de voorkant, dan achterkant en onderkant.
Als je zorgt dat je aan de onder- en achterkant wat materiaal overhoudt, kun je dat tot precies de juiste afmetingen frezen/vijlen/schuren. Om kopse kanten op de voorzijde te vookomen, kun je hier dan nog een laag op lijmen. Om niet te zwaar te bouwen kun je dit ook doen met dunne lagen op eerste de boven- en onderkant en als laatste de voorkant. De achterkant laat ik meestal achterwege.
Om die naden te voorkomen, zorg ik ervoor dat de bouwvolgorde zo is, dat ik altijd de nieuw toe te voegen plank op alle vlakken kan aandrukken.
Bijvoorbeeld alle planken in de breedte tussen de zijplaten lijmen, met eerst de bovenkant, dan de voorkant, dan achterkant en onderkant.
Als je zorgt dat je aan de onder- en achterkant wat materiaal overhoudt, kun je dat tot precies de juiste afmetingen frezen/vijlen/schuren. Om kopse kanten op de voorzijde te vookomen, kun je hier dan nog een laag op lijmen. Om niet te zwaar te bouwen kun je dit ook doen met dunne lagen op eerste de boven- en onderkant en als laatste de voorkant. De achterkant laat ik meestal achterwege.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
"If you can't get rid of it, sell it as a feature"
Deze speakers heb ik een jaar of 15 geleden gebouwd, en op de naden met de bovenfrees een iets grotere sleuf gemaakt, hierna is de luidspreker gespoten. Misschien een idee?
Deze speakers heb ik een jaar of 15 geleden gebouwd, en op de naden met de bovenfrees een iets grotere sleuf gemaakt, hierna is de luidspreker gespoten. Misschien een idee?
heel goed idee! zal ik zeker onthouden!Barry2001 schreef:"If you can't get rid of it, sell it as a feature"
Het probleem van 2K polyester plamuur is dat het iets krimpt en keihard wordt.
Dat lijkt mooi maar dat is het niet omdat het weer tot scheurtjes leidt als het hout werkt.
Zelf heb ik heel erg goede ervaringen met 2K houtrotvuller van Alabastine. Dit hard erg mooi uit en is daarna heel goed te bewerken, en het kan werking van hout opvangen zonder te gaan scheuren.
De optie hierboven om de naad iets uit te frezen en op te nemen in het design vind ik ook een erg mooie oplossing !
Dat lijkt mooi maar dat is het niet omdat het weer tot scheurtjes leidt als het hout werkt.
Zelf heb ik heel erg goede ervaringen met 2K houtrotvuller van Alabastine. Dit hard erg mooi uit en is daarna heel goed te bewerken, en het kan werking van hout opvangen zonder te gaan scheuren.
De optie hierboven om de naad iets uit te frezen en op te nemen in het design vind ik ook een erg mooie oplossing !
Ik heb Wilsor houtvulpasta gebruikt. Goedkoper dan Alabastine. Lijmt ook als een tierelier.
De volgende 2 componenten plamuur is mij ooit door een schilder geadviseerd:
http://www.verfwinkel.nl/Sikkens%20comp ... .0.sp.html
Ik heb met de tubes gewerkt. Het is niet goedkoop, maar is goed aan te brengen en goed verder af te werken.
Gr. Frank
http://www.verfwinkel.nl/Sikkens%20comp ... .0.sp.html
Ik heb met de tubes gewerkt. Het is niet goedkoop, maar is goed aan te brengen en goed verder af te werken.
Gr. Frank
Er is geen plamuur waarbij de naden definitief wegblijven ,je zit nu eenmaal met verschillende delen en matarialen op elkaar.
Uiteindelijk ga je het altijd zien.
Enige remedie is de gehele speaker voorzien van een laagje glasvezel.
Of wanneer het anders mag granollen met een fijn structuurtje met elastische latex
Uiteindelijk ga je het altijd zien.
Enige remedie is de gehele speaker voorzien van een laagje glasvezel.
Of wanneer het anders mag granollen met een fijn structuurtje met elastische latex
Of door afschuinen / afronden zorgen dat rond de kier alles weggeschuurd (of gefreesd) mdf is. Naden en plamuur vallen enorm op tussen zgn kops hout en de gladde zijkant. Als alles kops (lees geschuurd of gefreesd) is, valt er veel te verbergen. Zeker met een goede lak.
Succes in ieder geval.
(Ik heb er 5mm aluminium omheen zitten en als front 10mm. Ook een oplossing, maar geen eenvoudige)
Succes in ieder geval.
(Ik heb er 5mm aluminium omheen zitten en als front 10mm. Ook een oplossing, maar geen eenvoudige)
Nee maar wel mooide_smit schreef:Of door afschuinen / afronden zorgen dat rond de kier alles weggeschuurd (of gefreesd) mdf is. Naden en plamuur vallen enorm op tussen zgn kops hout en de gladde zijkant. Als alles kops (lees geschuurd of gefreesd) is, valt er veel te verbergen. Zeker met een goede lak.
Succes in ieder geval.
Wil je iets moois maken moet je er nu eenmaal energie in steken.