3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Bedankt voor de link, maar die zijn wel erg breed.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door rikpost »

Walt schreef:
Even een schets hoe de verhoudingen zouden zijn met een 18 incher, ontwerp baffle zoals die van Jeroen_d dus bovenin lekker dun en onderin stevig.

Met een 18" erin zijn extra subs misschien niet eens nodig..?

Groetjes Walter
Is een 18"niet te groot en te traaag om goed aan te sluiten op je TA Unit?
Vaak worden dergelijke woofers meer in PA systemen gebruikt ,niet echt audiofiel.
Hoge FS ! ,wel met veel gemak :mrgreen:

Kun je niet gewoon wachten tot Jeroen voor gaas gaat en de AT woofers koopt .
Kun je de hele santekraam van hem overnemen .
De rest is copy past.
Beter goed jejat dan slecht zelf bedacht!!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Rik,

Geduld is niet mijn sterkste punt, en ik heb uit redelijk betrouwbare bron vernomen dat Jeroen op korte termijn nog niet zal overgaan op de AT units...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door rikpost »

Dat had ik al gemerkt ja :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Even een paar verse filter plankjes gemaakt, het oude filter hoef ik dan niet af te breken:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0914[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Het eerste testfilter is gemaakt, straks nummer 2 solderen.

Dit keer maar geen Mundorf condensatoren en Jantzen spoelen, reden: past niet op het plankie.

Laagfilter is een directe kopie van Jeroen_d zijn filter. De hoog sectie is een eigen brouwsel bestaande uit:

8.2uF condensator
0.68mH parallel
1.5 ohm weerstand
en ook een notch rond circa 1400Hz bestaande uit 0.33mH en 33uF

Jeroen noemt in zijn topic de bult bij 1400Hz een resonantie van de AMT, volgens mij is dit echter eerder een baffle artifact..?

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0915[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

En toen waren er twee:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0916[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

De weerstand voor het hoog inmiddels vergroot van 1.5 ohm naar 5.6 ohm, het hoog was wel ERG aanwezig met de 1.5 ohm.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Jeroen noemt in zijn topic de bult bij 1400Hz een resonantie van de AMT, volgens mij is dit echter eerder een baffle artifact..?

Groetjes Walter
Als ik post dat het een resonantie van de AMT2340 is, dan is het dat ook. Die van de AMT2510 ligt op 1100Hz in dipoolgebruik.

En zoals je gemerkt hebt per PB, ik heb geen geduld voor verder geklooi (en ook gewoon geen tijd op het moment, dat speelt mee). Dus doe het goed, dwz zorg dat je leert meten, en ga op basis van goede metingen aan de slag. Of doe copy paste als je niet wilt meten, maar dan heb je geduld nodig, ik schat 3 tot 6 maanden.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Dat is duidelijke taal, waarschijnlijk kan ik via dit forum hulp krijgen met meten, dus dat gaat hopelijk goed komen.

Blijft dan de kwestie dat voordat er überhaupt iets gemeten kan worden, de vorm van de baffle bekend moet zijn. En daarvoor is het nodig de woofers te gaan selecteren.

Zou het denkbaar zijn per kant 2x een Peerless XLS 10 onder de C-Quenze te zetten en eigenlijk zonder verdere subs weg te komen? In totaal 4 stuks XLS 10 verzetten lekker wat lucht met 25mm totale lineaire luchtverplaatsing. Maar gaan deze ook hoog genoeg? (ervan uitgaande dat ik net als Jeroen op circa 150Hz wil gaan crossen).

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Geduld oefenen is moeilijk he. Waarom niet de combi die je nu hebt als open baffle, netjes gefilterd, met je huidige subs als cornerwoofer. Dat geeft je de gelegenheid om zonder verdere investeringen het open baffle concept in jouw huiskamer goed te beoordelen. Martijn M kan je prima helpen met de uitwerking hiervan, heeft ie flink wat ervaring mee.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door MechanicalAnimal »

Walt schreef:
Even een schets hoe de verhoudingen zouden zijn met een 18 incher, ontwerp baffle zoals die van Jeroen_d dus bovenin lekker dun en onderin stevig.

Met een 18" erin zijn extra subs misschien niet eens nodig..?

Groetjes Walter
Walter.....ik vind 'm wel vet zo hoor :goeie: weer 's wat anders dan al die halve surfplanken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ik ben weer aardig in de war gebracht door Jeroen. Ik had veel adviezen verwacht, maar niet het advies om gewoon GEEN extra woofers in te zetten...

Wat ik hier om het forum meen te hebben gezien is dat cornerwoofers doorgaans tot circa 300Hz lopen, nu vraag ik me af of de XLS 10 daar niet te traag voor zijn.

Tevens heb ik nu een standaard nodig onder de baffle, 2 extra 10 inch woofers eronder zou fysiek geen extra ruimte kosten.

Keuzes, keuzes...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door rikpost »

Je bedoeld de corner woofers aan te laten sluiten op je AT midrange?.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Volgens mij suggereert Jeroen inderdaad om de 2 stuks XLS-10 gesloten subs als cornerwoofers in te zetten en direct op de AT aan te sluiten, dus geen dipoolbas toepassen. Waar de crossover zou moeten liggen is echter niet expliciet vermeld, wellicht een stuk lager dan 300Hz..?

Voordeel van een hogere crossover is wellicht dat er geen boost nodig is in het lage bereik van de C-Quenze.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door rikpost »

Een boost op je AT om het laag te compenseren lijkt mij niet je dat!
In zo'n open baffel is de belastbaarheid een stuk kleiner en de x loopt dramatisch op bij hogere volume .
Waardoor je impedantie verloop ook weer erg grillig word! ,van wat ik er van gelezen heb dan want echt verstand heb ik er ook niet van natuurlijk :rofl: :rofl: :rofl:

En je corner woofers tot 300 hrtz laten lopen ....... :-k .
En dan 24db filteren of zo ?
Dan zit je nog met wat aardig energie in het middengebied ben benieuwd of je dat lekker kan laten klinken .
Maar ja zit maar ëën ding op ,proberen!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Rik,

De AT kan echt wel iets hebben hoor, Jeroen laat hem tot 150Hz lopen met een aardig boost om de dipool afval te compenseren. Wij hebben ook beide de AT versie met extra slag.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Niets in het concept van cornerwoofers verplicht om het door te laten lopen tot 300Hz. Dat wordt vooral gedaan om van zeer kleine satellieten gebruik te kunnen maken of om zeer hoge geluidsdrukken te kunnen maken. Kies gewoon wat goed uitkomt, en de AT is goed in te zetten tot 150Hz. Je weet hoe hard het dan kan, we hebben stevig gespeeld toen je bij me was, en onder die omstandigheden sloeg de AT nog geen millimeter uit.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Dat was inderdaad een indrukwekkend geluidsniveau en de 18H52 gaf geen krimp!

I.v.m. de achterwand die bij mij vrij dicht achter mijn speakers zit (circa 75cm vanaf de woofer) twijfel ik nu tussen dipool laag en de cornerwoofers opzet. Voor een dipool laag zou de achterwand wel eens te dichtbij kunnen zitten waardoor de bas gaat wegvallen.

Ik moet me er psychisch nog even overheen zetten, maar ik zal denk ik moeten gaan testen met de 18H52 via de Mini-DSP vanaf circa 150Hz en dan proberen Jeroen zijn dipool correctie na te bootsen. De Peerless XLS 10 subs dan op die 150Hz laten aansluiten.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

De reden dat ik het verstandig vind om juist het laag nog niet dipool te doen, is omdat je daar het minst probleem hebt met de achterwand. 75cm is genoeg, zeker als je het laag onder een hoek de achterwand laat aanstralen. Het probleem zit hem eerder in het midhoog, waar je een sterkere reflectie hebt dan met een tradionele box speaker. Ik vind dat zelf trouwens niet zo'n probleem, ook dat probleem kan je verminderen door de speakers schuin te zetten en de achterwand goed te dempen en dan heb je alle voordelen van open baffle (transparante open klank, dynamisch, ruimtelijk en met behoud van een goede plaatsing van de instrumenten en vocalen). Als je daarvan concludeert dat je het totaalbeeld beter vindt dan wat je met een traditionele kast bereikt, kan je doorpakken en het dipoolgedrag doortrekken naar het laag. Hoef je niet zoveel geduld te hebben voor open baffle en kan je rustig aan doen met je selectie voor de woofers.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door rikpost »

Walt schreef:
Dat was inderdaad een indrukwekkend geluidsniveau en de 18H52 gaf geen krimp!
I.v.m. de achterwand die bij mij vrij dicht achter mijn speakers zit (circa 75cm vanaf de woofer) twijfel ik nu tussen dipool laag en de cornerwoofers opzet. Voor een dipool laag zou de achterwand wel eens te dichtbij kunnen zitten waardoor de bas gaat wegvallen.

Ik moet me er psychisch nog even overheen zetten, maar ik zal denk ik moeten gaan testen met de 18H52 via de Mini-DSP vanaf circa 150Hz en dan proberen Jeroen zijn dipool correctie na te bootsen. De Peerless XLS 10 subs dan op die 150Hz laten aansluiten.

Groetjes Walter
Ik word steeds blijer met die 18h en ik heb er nog nooit Ëen gehoord! O:)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door hannesie »

Dan kan ik je nu al verzekeren dat het duidelijk anders kan worden dan de Dynaudio's die je nu hebt :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door rikpost »

Daar ben ik anders nog heel blij O:) mee hoor :mrgreen:
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Leobus »

rikpost schreef:
Daar ben ik anders nog heel blij O:) mee hoor :mrgreen:
Hallo,

Ooit had ik de Gemini's van Dynaudio. Zo te zien de bovenkant van de speakers in jouw avatar.
Toen ik daarna over ging op een speaker met een 5 inch AT midunit, kwam ik er pas achter dat je ook leven in de brouwerij kon hebben. Let wel, die Dynaudio speakers zijn niet verkeerd hoor, maar de AT units zijn gewoon dynamischer, muzikaler, beter. Het zou misschien ook nog wel wat aan het 2 weg- versus 3 weg systeem hebben kunnen liggen. Maar erop vooruit ging ik in ieder geval wel.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door rikpost »

daar ben ik natuurlijk ook wel van uit gegaan .ik bedoel aleen maar te zeggen dat ik er nog steeds erg van kan genieten om naar mijn huidige luidsprekers te luisteren O:)
Al zijn de Gemini's wel een stuk in ruimte vooruit gegaan nu ze niet meer zo ver hoeven door te lopen
in het laag.
Je blijft als een beetje audiofiel toch weer elke mikken op een beetje beter.
En het bouwen is gewoon erg leuk om te doen :rock:
Gesloten