Isis kloon maar dan anders
Moderator: Beheerdersteam
Re: Isis kloon maar dan anders
Doe dan toch gewoon die oplossing die ik een paar posts eerder stuurde! Meet de ingangsimpedantie van je eindtrap, bouw een gematched passief lijnfiltertje, afgestemd op de C220 in z'n behuizing en hoppa! Klinkt ook nog beter dan een passieve oplossing en je kunt naar hartelust héle dure condensatoren toepassen, die vanwege de lage waarde niet meteen een rib uit je lijf betekenen.
- Hifi_goeroe
Ik ga op line-level filteren. Gezien het feit dat ik wellicht uiteindelijk naar een volledig actief systeem wil is het zonde geld om zo'n waarde condensator te kopen. Even sparen voor een tweede ARC REF110
@mark. Op ARCDB staat dat een REF110 een ingangsimpendantie heeft van 300K ohm balanced. Ik denk erover na om een 12db filter toe te passen.
@mark. Op ARCDB staat dat een REF110 een ingangsimpendantie heeft van 300K ohm balanced. Ik denk erover na om een 12db filter toe te passen.
- Hifi_goeroe
Het was even droog dus toch nog even aan de gang gegaan. Ik moest doordat bij het afzagen mijn zaag toch wat rond is gaan staan meer wegfrezen dan ik oorspronkelijk van plan was. Echter zijn de paneeltjes voor 95% strak en moet ik alleen aan de onderzijde vanwege de schroeven die daar zaten wat plamuren.
In de herfstvakantie heb ik twee hele dagen zonder kinderen en hoop ik wat meters te kunnen maken
. Ik hoop voor die tijd iig de tussenpanelen klaar te hebben zodat er na de vakantie twee topkastjes staan en ik me kan gaan buigen over facetten en het afwerken met 1,2 en 3 mm mdf.
In de herfstvakantie heb ik twee hele dagen zonder kinderen en hoop ik wat meters te kunnen maken
- MechanicalAnimal
yes, gaat goed kerel, en respect hoor, een heel druk huishouden en dan ook nog buiten moeten werken 
Fijn dat die fabrikanten zo hun eigen ideeën hebben over gebalanceerde lijnsignalen... (mompelt iets over 600Ohm...) Als je deze ingang ook daadwerkelijk gebalanceerd wil gebruiken, heb je volgens mij ook 2 C-tjes nodig. Die best gelijk aan elkaar zullen moeten zijn om je CMRR niet om zeep te helpen. En 2x zo groot als de oorspronkelijke waarde. Hier (figuur 2) kun je zelf wat rekenvoorbeelden vinden. Dit betreft 1e orde elektrisch, samen met de 2e orde akoestische afval van de C220 koers je dan aan op 3e orde.Hifi_goeroe schreef:Op ARCDB staat dat een REF110 een ingangsimpendantie heeft van 300K ohm balanced. Ik denk erover na om een 12db filter toe te passen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Hoe gaan we, nu we weten op hoeveel liter we uitkomen nl 10 liter midwoofer en 1 liter tweeter, het binnenwerk vormgeven.
De voor- en achterpaneel zijn de vaste waardes.
- Cirkels met diverse diameters alle Galactica (plakjes methode)
- Golfjes methode van Kharma
- Backwave omleidingen zoals a la Concave/ Jeroe_d monitor
- V transmission (ook graag advies voor de laagkast)
Input wordt gewaardeerd
De voor- en achterpaneel zijn de vaste waardes.
- Cirkels met diverse diameters alle Galactica (plakjes methode)
- Golfjes methode van Kharma
- Backwave omleidingen zoals a la Concave/ Jeroe_d monitor
- V transmission (ook graag advies voor de laagkast)
Input wordt gewaardeerd
Zonder perfectionisme af te willen remmen: gewoon geen evenwijdige kastwanden en netjes dempen met Twaron en/of een pakketje akoestisch schuim. Wat Jeroen in z'n monitor deed, is geïnspireerd op het werk van B&W, maar vereist wel de theoretische achtergrond óf veel geëxperimenteer. Heel veel andere kastvormen zijn gewoon 'crap', gebaseerd op vermeende afstraal- en reflectiepatronen in een behuizing. Een open mid-behuizing in een soort gedempte lijn heeft m.i. vooral zin om de filtering van de HP anders in te stellen, verhalen over 'meer open geluid' in het frequentiebereik waarbij de driver resistief/inductief werkt geloof ik niet. Ja, tenzij de poort/achterkant ook daadwerkelijk geluid afstraalt, maar ik vind dat meer myfi.
De bas: in mijn laatste project heb ik weer gewoon BR toegepast. Beetje overgedempt, maar ik hoor niet dat andere systemen beter zijn. Sowieso zijn plaatsing in en aanpak van de luisterruimte hier dominant. En daarin zie je wel verschillen, een hoge TL-kast bijvoorbeeld kan anders klinken domweg omdat de TL-opening op een heel andere plek in de luisterruimte zit dan de BR-opening bij een vergelijkbare, maar lagere kast.
De bas: in mijn laatste project heb ik weer gewoon BR toegepast. Beetje overgedempt, maar ik hoor niet dat andere systemen beter zijn. Sowieso zijn plaatsing in en aanpak van de luisterruimte hier dominant. En daarin zie je wel verschillen, een hoge TL-kast bijvoorbeeld kan anders klinken domweg omdat de TL-opening op een heel andere plek in de luisterruimte zit dan de BR-opening bij een vergelijkbare, maar lagere kast.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Dit draadje wilde ik even parkeren om later naar te kijken:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
high pass
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
high pass
- Hifi_goeroe
Even de vorderingen op een rij.
- 2 platen mdf opgemaakt vandaag
- woofer gat uitgefreest en gat van de tweeter
- panelen aan de baffle gelijmd en begin gemaakt met de vorm van de binnenzijde
Niet normaal hoeveel stof bij dit projectje vrij komt!!!
- 2 platen mdf opgemaakt vandaag
- woofer gat uitgefreest en gat van de tweeter
- panelen aan de baffle gelijmd en begin gemaakt met de vorm van de binnenzijde
Niet normaal hoeveel stof bij dit projectje vrij komt!!!
- Hifi_goeroe
- MechanicalAnimal
Ooooooooooeewhhhh...lekker hoor
NIet te snel he....anders ben je nog eerder klaar dan mij, dat kan niet hoor
NIet te snel he....anders ben je nog eerder klaar dan mij, dat kan niet hoor
- Hifi_goeroe
Helaas heb ik niet zo vaak dat ik een gehele dag ongestoord aan mijn projectje kan werken. Als ik dit wel heb zit gelijk de vaart erin. Dit komt mede doordat ik, voordat ik eraan toe kom om het uit te voeren, het plan van aanpak al 40x doorlopen heb in mijn koppie
Wellicht morgen nog een paar uurtjes want dan zitten mijn drie wondertjes op de creche en is papa vrij

Wellicht morgen nog een paar uurtjes want dan zitten mijn drie wondertjes op de creche en is papa vrij
- MechanicalAnimal
Hell yeahHifi_goeroe schreef:Wellicht morgen nog een paar uurtjes want dan zitten mijn drie wondertjes op de creche en is papa vrij![]()
- Hifi_goeroe
Zo, gisteren de kinderen op de creche en aardige vorderingen kunnen maken. Ook zat het weer mee dus kon lekker buiten in eigen tuin blijven werken.
Al die paneeltjes op elkaar lijmen, rondjes uitfrezen, zorgen dat er uiteindelijk voor de tweeter 2 en de woofer 10 liter overblijft, bedenken waar het filter voor het mid-hoog uiteindelijk gaat komen en hoe dit toegankelijk wordt en waar de verbinding komt van de hoog naar de laag kast kost best veel tijd en is best een uitdaging.
Op papier lijkt de speaker altijd minder groot dan in praktijk trouwens. WAF ligt vrij laag maar ze is nog enthousiast (als de kleur maar goed is
) Op de laatste foto staan de twee topjes naast elkaar op mijn oude speakers. Echter worden ze in het echt nog 8 cm hoger.
Van de week de laatste 5 paneeltjes eraan vast maken en de afgeschuinde achterzijde monteren. Dan begint het grote inpakken in 4 en 2 mm MDF en het maken van de facetten. Voordat ik met de laagkasten begin maak ik eerst de topjes helemaal af.
Al die paneeltjes op elkaar lijmen, rondjes uitfrezen, zorgen dat er uiteindelijk voor de tweeter 2 en de woofer 10 liter overblijft, bedenken waar het filter voor het mid-hoog uiteindelijk gaat komen en hoe dit toegankelijk wordt en waar de verbinding komt van de hoog naar de laag kast kost best veel tijd en is best een uitdaging.
Op papier lijkt de speaker altijd minder groot dan in praktijk trouwens. WAF ligt vrij laag maar ze is nog enthousiast (als de kleur maar goed is
Van de week de laatste 5 paneeltjes eraan vast maken en de afgeschuinde achterzijde monteren. Dan begint het grote inpakken in 4 en 2 mm MDF en het maken van de facetten. Voordat ik met de laagkasten begin maak ik eerst de topjes helemaal af.
- Hifi_goeroe
- Hifi_goeroe
HELP!!
Ik zit nu met de C220 aan 8 liter inhoud (optel foutje en wederom gezakt voor mijn 2F rekentoets). Wanneer ik meer liters wil creeëren betekent dit dat mijn filterkastje in de topkast verloren gaat. Kom ik uit met de 8 liter of moet ik echt naar 10 liter toe????
@mark, je gaf aan dat de C220 wel en 6 tot 8 liter kon met een passieve highpass. Echter in een post gaf je aan dat ik de C220 in iedere kast van 10 tot 25 liter probleemloos kon plaatsen.
Ik zit nu met de C220 aan 8 liter inhoud (optel foutje en wederom gezakt voor mijn 2F rekentoets). Wanneer ik meer liters wil creeëren betekent dit dat mijn filterkastje in de topkast verloren gaat. Kom ik uit met de 8 liter of moet ik echt naar 10 liter toe????
@mark, je gaf aan dat de C220 wel en 6 tot 8 liter kon met een passieve highpass. Echter in een post gaf je aan dat ik de C220 in iedere kast van 10 tot 25 liter probleemloos kon plaatsen.
Ik zou de kast zo groot maken als nog mogelijk is. Met zo'n oppervlak wil je de driver de ruimte geven om niet aan dynamiek in te boeten. Zelfs met 12 liter gaat de Q-factor richting 1 en dat is al erg hoog.
Ik zou er dus nog een aantal ringen voor zetten, die duidelijk breder worden dan de driver en de laatste twee ringen weer een steeds kleinere diameter geven zodat je weer netjes op de diameter van de driver uit komt. Door de verwijding die dan direct achter de driver ontstaat heeft hij meer ademruimte.
Dan kan je gaan filteren, op een 300Hz of zo gaat dat het beste met een passief 2de orde hoogdoorlaatfilter, even de juiste component waardes vinden. Je hoeft dan geen impedantiecorrectie toe te passen.
Als je lager wilt filteren heb je wel impedantiecorrectie nodig. Kan ook, maar eigenlijk is dan de eerder voorgestelde 1ste orde hoogdoorlaat op lijnniveau handiger. Ga ook daar niet te laag zitten, minimaal 150Hz. Dan heb je een mooie match met de zware woofers eronder en heb je het nadeel van de wat kleine kast zoveel mogelijk teniet gedaan. Eventueel kun je het passieve lijn filter ook 2de orde uitvoeren met twee 1ste ordes direct achter elkaar.
Ik zou er dus nog een aantal ringen voor zetten, die duidelijk breder worden dan de driver en de laatste twee ringen weer een steeds kleinere diameter geven zodat je weer netjes op de diameter van de driver uit komt. Door de verwijding die dan direct achter de driver ontstaat heeft hij meer ademruimte.
Dan kan je gaan filteren, op een 300Hz of zo gaat dat het beste met een passief 2de orde hoogdoorlaatfilter, even de juiste component waardes vinden. Je hoeft dan geen impedantiecorrectie toe te passen.
Als je lager wilt filteren heb je wel impedantiecorrectie nodig. Kan ook, maar eigenlijk is dan de eerder voorgestelde 1ste orde hoogdoorlaat op lijnniveau handiger. Ga ook daar niet te laag zitten, minimaal 150Hz. Dan heb je een mooie match met de zware woofers eronder en heb je het nadeel van de wat kleine kast zoveel mogelijk teniet gedaan. Eventueel kun je het passieve lijn filter ook 2de orde uitvoeren met twee 1ste ordes direct achter elkaar.
Zo lang je de C220 in het 'resistieve' deel van z'n frequentiebereik gebruikt, ga je niet veel merken van een klein kastje. Jeroen heeft wel een terecht punt, maar dat geldt vooral voor de situatie dat je deze driver redelijk dicht bij de resonantiefrequentie wilt gebruiken (en dus de inherente resonantie van het systeem wil benutten voor geluidsweergave). En dan nog zul je de totale Q-factor van mechanisch-akoestisch én elektrisch filter moeten bepalen om de doorlaatkarakteristiek te weten.
Andersom geredeneerd zul je met 8 liter de C220 pas willen inzetten bij frequenties vanaf -voor de vuist weg- 200Hz. En een klein kastje heeft ook voordelen: staande golven verschuiven naar hogere frequenties en wellicht buiten het inzetbereik van de C220. Ik zou het kastje wel heel efficiënt dempen met iets als celschuim of twaron.
Andersom geredeneerd zul je met 8 liter de C220 pas willen inzetten bij frequenties vanaf -voor de vuist weg- 200Hz. En een klein kastje heeft ook voordelen: staande golven verschuiven naar hogere frequenties en wellicht buiten het inzetbereik van de C220. Ik zou het kastje wel heel efficiënt dempen met iets als celschuim of twaron.
Probleem is dat je bij zo'n kort kastje dat tot 200Hz moet weergeven keihard de backwave terugkrijgt. Ten opzichte van de diepte wordt een groot oppervlak aangestraald door de C220, waardoor er in de diepterichting een moeilijk te dempen staande golf ontstaat ondanks de kegelvorm (denk aan een omgekeerde kwart lambda TL). Geloof me, ik heb al de nodige ellende meegemaakt op dit vlak, voordat je het weet heb je rond 400-500Hz een nauwelijks te dempen staande golf te pakken. Geef dus de driver de ruimte, zodat je ook veel dempingsmateriaal kan toepassen in deze grotere ruimte zonder dat je overdreven zwaar moet gaan dempen en proppen.
Als je de C220 op een hogere frequentie gaat gebruiken in een klein kastje, dan slaat dat eigenlijk nergens op. Gebruik dan een kleinere middentoner van 15cm, niet een grote die door sommigen zelfs als woofer wordt gebruikt. Ook de aansluiting op de subs geeft problemen. 150Hz lijkt me een mooi compromis.
Naschrift: in de Humble statement is ook een relatief kleine kast voor een Accuton mid genomen. Zoals jullie wellicht weten heb ik daar een aanpassing van het filter doorgevoerd. In dat kader heb ik natuurlijk ook metingen aan de middentoner gedaan. Deze metingen brachten een flinke staande golf op aan het licht op een wat hogere frequentie dan hier genoemd, de kast was nog ondieper. Ik kon daar de staande golf niet wegdempen zoals ik normaal wel kan. Dit ondanks het gebruik van een flinke hoeveelheid Twaron.
Als je de C220 op een hogere frequentie gaat gebruiken in een klein kastje, dan slaat dat eigenlijk nergens op. Gebruik dan een kleinere middentoner van 15cm, niet een grote die door sommigen zelfs als woofer wordt gebruikt. Ook de aansluiting op de subs geeft problemen. 150Hz lijkt me een mooi compromis.
Naschrift: in de Humble statement is ook een relatief kleine kast voor een Accuton mid genomen. Zoals jullie wellicht weten heb ik daar een aanpassing van het filter doorgevoerd. In dat kader heb ik natuurlijk ook metingen aan de middentoner gedaan. Deze metingen brachten een flinke staande golf op aan het licht op een wat hogere frequentie dan hier genoemd, de kast was nog ondieper. Ik kon daar de staande golf niet wegdempen zoals ik normaal wel kan. Dit ondanks het gebruik van een flinke hoeveelheid Twaron.
- Hifi_goeroe
Bedankt heren voor de info.
Ik wil idd rond de 150 hz gaan filteren en zal, in de ruimte die ik nog over heb, zoveel mogelijk liters proberen te creeeren. Tweeter heeft nu genoeg liters dus ik kan nu met trapezium vormige ringen flink wat liters winnen. Filter moet dan maar naar de voet van de speaker.
Waarom is het belangrijk dat de laaste ring ongeveer dezelfde grote heeft als de SD?
Ik wil idd rond de 150 hz gaan filteren en zal, in de ruimte die ik nog over heb, zoveel mogelijk liters proberen te creeeren. Tweeter heeft nu genoeg liters dus ik kan nu met trapezium vormige ringen flink wat liters winnen. Filter moet dan maar naar de voet van de speaker.
Waarom is het belangrijk dat de laaste ring ongeveer dezelfde grote heeft als de SD?
-
wouter
- Ook commercieel actief
In het kader van V-transmission en een bol met opening zo groot als Sd (B&W)...
Zou een middenschot met een gat van Sd oppervlakte kunnen werken als V-transmission? Dus een manier om de backwave van weerstand te voorzien? Beetje zoals dat werkte bij de klassieke 3-weg en gietmortel monitor?
Zou een middenschot met een gat van Sd oppervlakte kunnen werken als V-transmission? Dus een manier om de backwave van weerstand te voorzien? Beetje zoals dat werkte bij de klassieke 3-weg en gietmortel monitor?
Heel praktisch, wat ik feitelijk bedoel is dat de laatste ring (de voorste dus) degene is waarop je de woofer monteert. Ik ben bang dat je mijn post omgekeerd gelezen hebt. Wat ik dus bedoelde is dat je gemakkelijk aan volume kan winnen door aan de voorkant nog ringen bij te plaatsen. Daarbij neem je de ruimte voor de tweeter gewoon mee, maakt niet uit als die ook groter wordt.Hifi_goeroe schreef:Waarom is het belangrijk dat de laaste ring ongeveer dezelfde grote heeft als de SD?
Het heeft niet echt gewerkt in de midkast van de Overhauling Basis van hondasnl. Ik ben bang dat het ook daar kwam doordat de kast te kort en te ondiep was. Bij de klassieke 3-weg staat de V-transmissie boven de woofer, niet recht erachter, ik vermoed dat dat veel verschil maakt, ook nog doordat je de volle hoogte van de klassieke 3-weg kon gebruiken met lekker veel demping in de grote bovenkamer.wouter schreef:Zou een middenschot met een gat van Sd oppervlakte kunnen werken als V-transmission? Dus een manier om de backwave van weerstand te voorzien? Beetje zoals dat werkte bij de klassieke 3-weg en gietmortel monitor?
Waarom zaag je niet gewoon het tussenschot tussen tweeterruimte en C220-ruimte weg? Wanneer je daarna nog twee of drie plaatjes MDF op de huidige baffle plakt heb je flink wat liters gewonnen en kun je ook nog een eigen minicompartimentje voor de tweeter realiseren.
Overigens heb ik niet per se slechte ervaringen met 'gevoelsmatig' kleine middentonerkastjes. Wél met kastjes waarin staande golven onvoldoende worden onderdrukt. Maar we hoeven het middentonerbehuizingstopic hier niet over te doen.
Overigens heb ik niet per se slechte ervaringen met 'gevoelsmatig' kleine middentonerkastjes. Wél met kastjes waarin staande golven onvoldoende worden onderdrukt. Maar we hoeven het middentonerbehuizingstopic hier niet over te doen.
- Hifi_goeroe
Aan de voorkant kan ik lastig extra platen monteren vanwege de hoek. De achterzijde moet ik nu nog open frezen en er moeten nog 5 platen tegenaan (kast is nu 30 cm diep en wordt uiteindelijk 50 cm diep) en dan nog de afgeschuinde achterzijde waaruit ik nog ringen kan frezen. (zie foto voor wellicht wat meer duidelijkheid
)
De woofer kast zal een diepte hebben van ongeveer 45 cm. Is dit te ondiep? De woofer zit nu in een 65 liter bassreflex kast die minder diep is (40 cm) dan het topkastje. Tweeter (is open aan de achterkant en heeft geen eigen kastje) heeft een ruimte van 2 liter (idem aan het oospronkelijke ontwerp) en een diepte van 30 cm.
Zal ik dan problemen krijgen met staande golven als ik op 150 hz ga crossen? (op line level uiteraard)
De woofer kast zal een diepte hebben van ongeveer 45 cm. Is dit te ondiep? De woofer zit nu in een 65 liter bassreflex kast die minder diep is (40 cm) dan het topkastje. Tweeter (is open aan de achterkant en heeft geen eigen kastje) heeft een ruimte van 2 liter (idem aan het oospronkelijke ontwerp) en een diepte van 30 cm.
Zal ik dan problemen krijgen met staande golven als ik op 150 hz ga crossen? (op line level uiteraard)