Een paar weken geleden ben ik begonnen met een nieuw project. Doel is om een minimonitor te bouwen voor het gebruik op een bureaublad of met ondersteuning van een subwoofer in de woonkamer (op niet te luid niveau).
Vereisten:
- compact formaat (maximaal een liter of 4)
- maximaal 50 euro aan drivers per speaker
- moet ook zonder subwoofer te gebruiken zijn
Met deze eisen zou een monitor met een 3" of 4" breedbander een logische keuze zijn, eventueel aangevuld met een compacte tweeter.
In de Hobby Hifi kwam ik de Dynavox FR88EX tegen, dit leek me een leuke en geschikte driver. Ik heb hiervan een setje aangeschaft en heb inmiddels twee luidsprekers gebouwd. In dit topic wil ik een verlag geven van de vorderingen tot nu toe
Drivers
Zoals gezegd heb ik als midwoofer/breedbander gekozen voor de Dynavox FR88EX, in het verleden ook geleverd door Fountek. Op mijn drivers staat ook nog Fountek op de sticker.
In Hobby Hifi 3/2011 werd deze driver goed getest met o.a. een lineaire frequentieresponse en een Xmax van 3 mm. Ook Zaph is positief over deze driver op zijn site.
Zowel Hobby Hifi als Zaph geven een Qts van ongeveer 0,65 op. Dit is eigenlijk een te hoge waarde voor een basreflexafstemming, maar wel bruikbaar voor een BR5-configuratie. Dit is een basreflexluidspreker met een hoogdoorlaat-condensator. Meer info over een BR5-afstemming staat o.a. in Hobby Hifi 5/2010.
Voor berekening van de BR5-configuratie gelden de volgende formules:
V = 3*Vas
Fb=0,6*Fs
Met Vas = 1,1 l en Fs = 112 Hz (meetdata Hobby Hifi) volgt hieruit een kast met 3,3 liter inhoud en een afstemfrequentie van 67 Hz.
Dynavox FR88EX bij Zaphaudio
Verder heb ik de Dayton ND16FA-6 gebruikt als tweeter. Reden hiervoor: ik had de tweeters nog op de plank liggen. Ook past deze kleine tweeter optisch goed bij de FR88EX. Link naar ND16FA-6 op Dayton-website
Dayton ND16FA-6 bij Zaphaudio
Behuizing
Ik heb een set "nette" proefkastjes gebouwd. Het zijn proefkastjes omdat ik er nog niet helemaal uit ben of ik de FR88EX als breedbander ga gebruiken of toch de tweeter in wil zetten. Ook de plaats van de basreflexpoort (aan de voor- of achterkant) wist ik nog niet zeker. Ik heb nu de poort aan de achterzijde geplaatst.
De behuizing heb ik gemaakt van 12 mm MDF. Om diffractie-effecten te minimaliseren wilde ik de baffle aan de zijkanten van een zo groot mogelijke afronding voorzien. Bij de bouwmarkt kwam ik kwartronde latten tegen met een straal van 20 mm. Dit is een stuk grotere afronding dan ik met een frees zou kunnen bereiken, ik heb dus een dergelijke lat gebruikt voor de zijkanten van de baffle. Nadeel is dat het erg zacht hout is, er zit nu al een deukje in één van de kastjes.
Uiteindelijke afmetingen van de behzuizing zijn 224 mm x 140 mm x 160 mm (HxBxD).
Enkele plaatjes van de bouw van de kastjes: Demping
De behuizing heb ik aan de binnenzijde rondom voorzien van pritex. Verder heb ik achter de FR88EX nog wat twaron geplaatst. Ook hiervan uiteraard een paar foto's: Resultaat
Met de drivers gemonteerd ziet het er uiteindelijk zo uit: Ja, er zullen nog zwarte schroeven worden gemonteerd...