De invloed van een gepaste scheidingsfilter
Moderator: Beheerdersteam
De invloed van een gepaste scheidingsfilter
Ik had een paar sphyrx woofer 250w 8omh 30hz 5khz spl 91DB gekocht voor prijsje,ik had ze geprobeerd met een filter monacor 300w 2000 hz 12 db okt , maar die speelden echt niet duidelijk kwamen niet naar voor , dus had ze aan de kant gezet en een paar oude pioneers er in gezet en die speelden heel goed , nu kreeg ik een paar akai boxen 'AKAI MODEL SW 157 die spelen goed maar dacht die woofers kunnen beter , en uit nieuwschierigheid probeerde ik eens die sphyrx woofers , en tot mijn verbazing speelden die perfect, torenhoog verschil met die monacor filter , ik weet nu natuurlijk niet welk filter erin zit , maar ik weet nu wel dat ze goed te gebruiken zijn met een gepast filter .
- bartsegers
Re: De invloed van een gepaste scheidingsfilter
Onthoud nu maar gewoon dat je nooit zomaar speakers op een filtertje kunt aansluiten.
Hoe is het met je 3-weg nu?
Hoe is het met je 3-weg nu?
Ik heb die uitgeprobeerd met speakers en die spelen mooi heel mooi en dat is meer waard dan uitmeten denk ik
Als je er zelf van geniet, dan is het goed. Wat Bart bedoelt is dat je met zomaar wat spullen bij elkaar niet het beste resultaat kan verwachten. Je kan geluk hebben, dat het aardig werkt. Dat blijkt hier het geval te zijn. Meestal klinkt het echter nergens naar.
Wanneer je echter te werk gaat volgens het boekje, luidsprekers bij elkaar zoeken die goed bij elkaar aansluiten, een juist kastontwerp en meten & een passend filter maken, dan krijg je een resultaat dat vele malen beter is.
Mvg Reinder
Wanneer je echter te werk gaat volgens het boekje, luidsprekers bij elkaar zoeken die goed bij elkaar aansluiten, een juist kastontwerp en meten & een passend filter maken, dan krijg je een resultaat dat vele malen beter is.
Mvg Reinder
Dat is zeker waar , en allemaal heel leuk als je dat allemaal kan , een filter zelf bouwen , maar ja kan ook hulp krijgen van iemand die bv zegt welk filter je moet nemen voor die speakers , ik ga daar wel eens mijn licht op steken in een winkeltje in de buurt , ik weet dat die speakers zeker goed zijn
Als ik het goed begrijp beveel je mensen aan om de sphyrx woofer 250w 8omh 30hz 5khz spl 91DB aan te schaffen en dan op zoek te gaan naar iemand die weet welk filter je bij deze woofers moet gebruiken.
Is dit degene die je bedoelt? http://www.evsound.be/nl/product/luidsp ... p-w10-sono
Mooi toch! Geniet ervan. En als je tijd en zin hebt kun je hier altijd nog eens wat meer bijzonderheden (merken, types, filteronderdelen, kastopbouw, foto's) posten. Ik krijg alleen het gevoel dat je niet zit te wachten op goedbedoelde adviezen van andere forumleden. Da's niet erg, die kunnen prima hun mond houden.erik1950 schreef:Ik heb die uitgeprobeerd met speakers en die spelen mooi heel mooi en dat is meer waard dan uitmeten denk ik
- Vinculum
- Contacteer:
Sorry maar snap ik het nu niet meer of snap je het zelf niet meer?
Zover ik nu vlug kan zien is dit de 4de keer dat je dit truukje probeert. Je opent steeds een nieuw topic met de melding dat je een set speakers hebt (en nog een keer) en daar een filter bij zoekt, of je begint een topic met een filter waar je units/kast bij zoekt. Halverwege de topics wil je nog wel eens compleet wisselen van opzet maar het blijft hetzelfde verhaal. Je pakt zomaar een filter met zomaar wat units en die stop je in zomaar een kast.
Knoop het nou asjeblieft eens in je oren:
je kunt niet zomaar luidsprekerunits (hoe mooi of goed ze ook zijn) aan zomaar een filter hangen (hoe mooi of goed ze ook zijn) en in zomaar een kast plaatsen (hoe mooi of goed ze ook zijn).
Een luidspreker is een heel nauw luisterend, doordacht en op elkaar afgestemd geheel. Het veranderen van 1 van die onderdelen zorgt ervoor dat het geheel niet meer werkt zoals het bedoeld is.
Als dit nu eindelijk eens gaat inzinken dan kunnen en gaan wij je hier op het forum op alle fronten helpen om er iets moois van te maken. Kies een set units, ontwerp een kast en dan zijn er genoeg mensen die je met het filter kunnen helpen.
Zover ik nu vlug kan zien is dit de 4de keer dat je dit truukje probeert. Je opent steeds een nieuw topic met de melding dat je een set speakers hebt (en nog een keer) en daar een filter bij zoekt, of je begint een topic met een filter waar je units/kast bij zoekt. Halverwege de topics wil je nog wel eens compleet wisselen van opzet maar het blijft hetzelfde verhaal. Je pakt zomaar een filter met zomaar wat units en die stop je in zomaar een kast.
Knoop het nou asjeblieft eens in je oren:
je kunt niet zomaar luidsprekerunits (hoe mooi of goed ze ook zijn) aan zomaar een filter hangen (hoe mooi of goed ze ook zijn) en in zomaar een kast plaatsen (hoe mooi of goed ze ook zijn).
Een luidspreker is een heel nauw luisterend, doordacht en op elkaar afgestemd geheel. Het veranderen van 1 van die onderdelen zorgt ervoor dat het geheel niet meer werkt zoals het bedoeld is.
Als dit nu eindelijk eens gaat inzinken dan kunnen en gaan wij je hier op het forum op alle fronten helpen om er iets moois van te maken. Kies een set units, ontwerp een kast en dan zijn er genoeg mensen die je met het filter kunnen helpen.
Neeeeeeee, dat wil Erik helemaal niet!!!!! Leun nou lekker achterover, stel je de situatie voor en zwijg in wijsheid!Vinculum schreef:en gaan wij je hier op het forum op alle fronten helpen om er iets moois van te maken.
Denk je. Je weigert ondertussen om dat ook daadwerkelijk te proberen. Goed geluid is niet toevallig, het is voor een belangrijk deel meetbaar.erik1950 schreef:Ik heb die uitgeprobeerd met speakers en die spelen mooi heel mooi en dat is meer waard dan uitmeten denk ik
Erik, heb je je wel eens verdiept in de "basis" van luidsprekertechniek. De basis is voor iedereen met een beetje technische affiniteit te snappen. Ga niet zomaar wat spullen aanschaffen en maar wat uit proberen, dit kost je geld welke je beter eerst in een goed luidsprekerboek kan stoppen.
Hier een paar links die je verder kunnen helpen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luidspreker
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch_filter
Verder kan ik uit ervaring zeggen(en deze mening zal nagenoeg iedereen in dit forum met mij delen) dat theoretisch opgebouwde filters (kant-en-klare filters vallen in deze categorie) in misschien maar 0.1% van de gevallen tot een goed(niet eens gewenst) resultaat zullen leiden.
Op dit forum zijn een aantal leden die know-how mbt filters bezitten waar menig fabrikant jaloers op zou zijn.
Succes!
Hier een paar links die je verder kunnen helpen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luidspreker
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch_filter
Verder kan ik uit ervaring zeggen(en deze mening zal nagenoeg iedereen in dit forum met mij delen) dat theoretisch opgebouwde filters (kant-en-klare filters vallen in deze categorie) in misschien maar 0.1% van de gevallen tot een goed(niet eens gewenst) resultaat zullen leiden.
Op dit forum zijn een aantal leden die know-how mbt filters bezitten waar menig fabrikant jaloers op zou zijn.
Succes!
- bartsegers
Vrij kansloos inderdaad.
De zoveelste merk ik de laatste tijd hier...
Als je een gat hebt, poets er een speaker in!
(ter insipratie)
De zoveelste merk ik de laatste tijd hier...
Als je een gat hebt, poets er een speaker in!
(ter insipratie)
Ik zie daar wel een paar Vintage "juweeltjes" tussen zitten Bartbartsegers schreef:(ter insipratie)
Ach, met wat weemoed denk ik terug aan de tijd dat ik zelf begon met speakers... Klooien met Philips-units, het nabouwen van een volstrekt onverantwoord ontwerp van ene Klaas F... Pas na enige jaren daagde het me, toen ik tegen mensen aanliep die het (toen al) wat professioneler aanpakten, mét verstand van zaken én goede meetspullen.bartsegers schreef:De zoveelste merk ik de laatste tijd hier...
Ik had inderdaad ook zo'n "aha" moment, qua aanpak. Dat was toen ik op de site van Linkwitz ging lezen (en daarna verder...)markbakk schreef:Ach, met wat weemoed denk ik terug aan de tijd dat ik zelf begon met speakers... Klooien met Philips-units, het nabouwen van een volstrekt onverantwoord ontwerp van ene Klaas F... Pas na enige jaren daagde het me, toen ik tegen mensen aanliep die het (toen al) wat professioneler aanpakten, mét verstand van zaken én goede meetspullen.bartsegers schreef:De zoveelste merk ik de laatste tijd hier...
Denk dat de meesten op dit forum gestart zijn met "onverantwoorde" en "nutteloze" experimenten.
Het gekke is dat je er toen niet zo over dacht.....
Het gekke is dat je er toen niet zo over dacht.....
Ja, maar jongens, als hij er nu blij mee is, wie zijn wij dan om daar iets anders van te vinden...?