wil een pass labs maken
Moderator: Beheerdersteam
Re: wil een pass labs maken
Heb daarnet de AJ voor het eerst opgezet.
Alles werkt redelijk behoorlijk.
DC offset van 40mV dat vind ik redelijk goed.
Probleempjes :
1 Warmte beheersen
2 fluit geluid uit speakers wanneer de amp afgezet wordt (ontlading van Capacitors ?)
@1
Ik heb hem ingesteld op 1,4A per Fet. gebruik 6 Fets in totaal. (0.39ohm 3W source resistors)
Voedingsspanning is 25V. Ongeveer 35W warmte per fet.
Na 15-tal minuten :
Fet's +- 70 a 75°C (gemeten met een K-type thermocouple of de behuizing van de fet's)
Heatsink 1 (alu plaat) +- 56 °C
Heatsink 2 (anodized zwarte koelribben) +- 45 °C
Ik heb de Silicon-pad's herbruikt. Ik heb ook geen idee welke silicon pads het zijn.
Maar ik heb nieuwe Sil-pad SP600 van berquist op voorraad.
70 a 75°C case temp is dat nog aanvaardbaar voor de FETS ?
Mica + thermal paste = groot verschil tov sil-pad ?
@2
Zou het op te lossen zijn met weerstanden over mijn condensators te zetten ?
Deze zal ik dan moeten berekenen om heel snel te ontladen want anders krijg ik nog steeds een fluit toon ?
Een relais met tijdsvertraging die mijn luidsprekers onderbreekt heb ik liever niet.
Misschien de luidspreker uitgang kortsluiten als ik hem afzet ?
Hoe implementeren jullie luidspreker beveiliging ?
Alles werkt redelijk behoorlijk.
DC offset van 40mV dat vind ik redelijk goed.
Probleempjes :
1 Warmte beheersen
2 fluit geluid uit speakers wanneer de amp afgezet wordt (ontlading van Capacitors ?)
@1
Ik heb hem ingesteld op 1,4A per Fet. gebruik 6 Fets in totaal. (0.39ohm 3W source resistors)
Voedingsspanning is 25V. Ongeveer 35W warmte per fet.
Na 15-tal minuten :
Fet's +- 70 a 75°C (gemeten met een K-type thermocouple of de behuizing van de fet's)
Heatsink 1 (alu plaat) +- 56 °C
Heatsink 2 (anodized zwarte koelribben) +- 45 °C
Ik heb de Silicon-pad's herbruikt. Ik heb ook geen idee welke silicon pads het zijn.
Maar ik heb nieuwe Sil-pad SP600 van berquist op voorraad.
70 a 75°C case temp is dat nog aanvaardbaar voor de FETS ?
Mica + thermal paste = groot verschil tov sil-pad ?
@2
Zou het op te lossen zijn met weerstanden over mijn condensators te zetten ?
Deze zal ik dan moeten berekenen om heel snel te ontladen want anders krijg ik nog steeds een fluit toon ?
Een relais met tijdsvertraging die mijn luidsprekers onderbreekt heb ik liever niet.
Misschien de luidspreker uitgang kortsluiten als ik hem afzet ?
Hoe implementeren jullie luidspreker beveiliging ?
Re: wil een pass labs maken
Velleman k4700, topding. Inschakelvertraging, dc beveiliging en wanneer de 220 eraf gaat, gaat de luidspreker ook uit. De versterker kan misschien nog gek doen, maar daar komt niets van bij de luidspreker terecht. Voor twee tientjes zou ik het wel weten. Ik heb er hier ook 2 in gebruik, voor fronts 1 en 1 voor de sub.
Re: wil een pass labs maken
@1 Warmte beheersen
Nelson heeft het verschil tussen siliconen en mica in dit onderwerp op diyaudio beschreven:
http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... -goop.html
35W is volgens mij redelijk veel. De orginele Pass versterkers zitten volgens mij op 20W per fet. De diy ontwerpen meestal rond de 25-27W per Fet.
Nelson heeft het verschil tussen siliconen en mica in dit onderwerp op diyaudio beschreven:
http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... -goop.html
35W is volgens mij redelijk veel. De orginele Pass versterkers zitten volgens mij op 20W per fet. De diy ontwerpen meestal rond de 25-27W per Fet.
Re: wil een pass labs maken
Dat lijkt me niet verstandig als je liever niet iedere week een nieuwe set MOSfet's erin wilt schroeven.Mace_be schreef:Misschien de luidspreker uitgang kortsluiten als ik hem afzet ?
Dat velleman setje is uitekend spul voor zijn geld, je kunt het haast er niet zelf voor maken. ik heb er twee in gebruik, een derde ligt klaar om ingebouwd te worden.
Re: wil een pass labs maken
Dat fluiten bij uitschakelen is verdacht.Blijkbaar is het ding niet stabiel.Kan zijn bij een lagere voeding of omdat de plus- en min-voeding niet even vlug inzakken.
Er zit in die versterker een mee-koppeling,mogelijke bron van narigheid.Wordt verzorgt vanaf R2//R3 (R42//R43).Zijn die weerstanden wel 0,22ohm ,dat is totaal hoogstens 0,11ohm ?
Een noodoplossing zou zijn om de versterker uit te schakelen (evt.met relais) door de verbinding voeding-versterker te verbreken na de dikke elko's.
Anne
Er zit in die versterker een mee-koppeling,mogelijke bron van narigheid.Wordt verzorgt vanaf R2//R3 (R42//R43).Zijn die weerstanden wel 0,22ohm ,dat is totaal hoogstens 0,11ohm ?
Een noodoplossing zou zijn om de versterker uit te schakelen (evt.met relais) door de verbinding voeding-versterker te verbreken na de dikke elko's.
Anne
Re: wil een pass labs maken
Het blijkt inderdaad de voeding te zijn die ongelijk ineen zakt bij uitschakeling.
Als hij opstaat dan zijn de spanningen gelijk.
Met de scoop zie ik inderdaad oscilatie (stijle spanningspieken) wanneer de spanning erafgaat.
Na een half uur zonder signaal meet ik een temperatuur van 90°C op de drain pin (junctie)
Ik ga de aluminium wat opschuren en betere silpads of mica gebruiken(als ik mica vind)
Als hij opstaat dan zijn de spanningen gelijk.
Met de scoop zie ik inderdaad oscilatie (stijle spanningspieken) wanneer de spanning erafgaat.
Na een half uur zonder signaal meet ik een temperatuur van 90°C op de drain pin (junctie)
Ik ga de aluminium wat opschuren en betere silpads of mica gebruiken(als ik mica vind)
-
janneman47
- Berichten: 8
- Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 5:35
Re: wil een pass labs maken
Misschien een idee: ik organiseer in november een 'Passcamp' waar we in één dag een paartje monoblokjes bouwen naar een ontwerp van Nelson Pass. Puur klasse A, single-ended 6W.
Zie voor meer details hier: http://www.hifi.nl/artikel/19575/PassCa ... erker.html
jan didden
Zie voor meer details hier: http://www.hifi.nl/artikel/19575/PassCa ... erker.html
jan didden
Re: wil een pass labs maken
Leuk idee hoor.janneman47 schreef:Misschien een idee: ik organiseer in november een 'Passcamp' waar we in één dag een paartje monoblokjes bouwen naar een ontwerp van Nelson Pass. Puur klasse A, single-ended 6W.
Zie voor meer details hier: http://www.hifi.nl/artikel/19575/PassCa ... erker.html
jan didden
Re: wil een pass labs maken
Ik betwijfel of dat veel zin heeft, het zal mischien enkele graden schelen, maar niet veel meer.Mace_be schreef:
Na een half uur zonder signaal meet ik een temperatuur van 90°C op de drain pin (junctie)
Ik ga de aluminium wat opschuren en betere silpads of mica gebruiken(als ik mica vind)
Het lijkt me dat je beter de bias kunt verlagen.
Mica plaatjes, TOP3 : http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1575
(je hebt toch wel koelpasta gebruikt ?)
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 21 okt 2012, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: wil een pass labs maken
De methode van Mr. Pass. Hij doet een klein beetje (de helft van de hoeveelheid die je op je tandenborstel doet), op zijn vinger, en wrijft het op de beide kanten van de mica pad. Ik meende altijd dat de koelpasta giftig was, maar als dat waar zou zijn, dan zou Pass niet meer op zijn benen staan geloof ik
Wellicht verschillende soorten, misschien dat iemand anders hier raad over kan geven?
Re: wil een pass labs maken
Ik gebruik momenteel bergquist sp600 silpads. daar moet toch geen koelpasta op ?
Heb daarnet de ringkern trafo afgewikkeld zodat ik 22V heb ipv 25V. De Drain(junctie) wordt nu zo een 80 a 83 °C. Case zo een 66 en de Heatsink zo een 50 °C
Heb hiervoor wel 800Va Trafo moeten voor gebruiken, want mijn voorziene 1kva transfo is vanbinnen met hars gegoten.
Met een 120mm Fan op de heatsink daalt de drain verder naar 75°C
Waarschijnlijk ga ik de spanning nog verder verlagen tot 20V, Bias wil ik houden op 1.2A/Fet. Dissipatie zal dan een 24 A 25W/Fet zijn. Idle.
Op digikey heb ik wat betere silpads gevonden : bergquist SP2000
http://www.digikey.be/search/en/SP2000- ... ist+sp2000
Maar die komen aan een 1.24/st
Misschien eens bestellen bij dick best maar de dikte staat nergens vermeld.
Maar voor 10 cent/st kan ik ze wel eens proberen.
@Janneman
Wel een mooi idee die passcamp en tamelijk dichtbij. Maar kan het inschrijvingsgeld gebruiken voor mijn huidige versterker.
Heb daarnet de ringkern trafo afgewikkeld zodat ik 22V heb ipv 25V. De Drain(junctie) wordt nu zo een 80 a 83 °C. Case zo een 66 en de Heatsink zo een 50 °C
Heb hiervoor wel 800Va Trafo moeten voor gebruiken, want mijn voorziene 1kva transfo is vanbinnen met hars gegoten.
Met een 120mm Fan op de heatsink daalt de drain verder naar 75°C
Waarschijnlijk ga ik de spanning nog verder verlagen tot 20V, Bias wil ik houden op 1.2A/Fet. Dissipatie zal dan een 24 A 25W/Fet zijn. Idle.
Op digikey heb ik wat betere silpads gevonden : bergquist SP2000
http://www.digikey.be/search/en/SP2000- ... ist+sp2000
Maar die komen aan een 1.24/st
Misschien eens bestellen bij dick best maar de dikte staat nergens vermeld.
Maar voor 10 cent/st kan ik ze wel eens proberen.
@Janneman
Wel een mooi idee die passcamp en tamelijk dichtbij. Maar kan het inschrijvingsgeld gebruiken voor mijn huidige versterker.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: wil een pass labs maken
Welkom Jan,janneman47 schreef:Misschien een idee: ik organiseer in november een 'Passcamp' waar we in één dag een paartje monoblokjes bouwen naar een ontwerp van Nelson Pass. Puur klasse A, single-ended 6W.
Zie voor meer details hier: http://www.hifi.nl/artikel/19575/PassCa ... erker.html
jan didden
Ik vroeg mij al een tijd af waarom je niet op dit forum aanwezig was!
Groet Gerhard
Re: wil een pass labs maken
Zit je vast aan die 6 output torren of kunnen dat er ook meer worden?
Re: wil een pass labs maken
Ik zou maar 6 torren gebruiken.
IRFP240 : Als ik in de datasheet kijk staat er :
Linear derating factor van 1.2°C/W bij Tc 25°C
PD Max = 150W
ik heb even gerekend bij Tc 0 °C = Pd 150W
Als Tc = 75°C P bij 75°C = 150-(75*1.2) = 60W
Dus dan mag de tor nog een 60W aan vermogen dissiperen.
De fet draait idle 27.5W (22*1.2) Tdrain = 83°C Tc = 66°C
mbv ltpsice kom ik een piekstroom van 2.2A/fet uit. (22*2.2) = 49W piek.
mmmh bij 49W dan gaat de temperatuur weer stijgen en dan daalt ook het max te dissiperen vermogen.
Bij zo een Tc 83°C mag bij nog 49W dissiperen.
Ik hoop met Mica en de voeding te verlagen naar 20V : 25W/fet Ipv 27.5 er te komen.
IRFP240 : Als ik in de datasheet kijk staat er :
Linear derating factor van 1.2°C/W bij Tc 25°C
PD Max = 150W
ik heb even gerekend bij Tc 0 °C = Pd 150W
Als Tc = 75°C P bij 75°C = 150-(75*1.2) = 60W
Dus dan mag de tor nog een 60W aan vermogen dissiperen.
De fet draait idle 27.5W (22*1.2) Tdrain = 83°C Tc = 66°C
mbv ltpsice kom ik een piekstroom van 2.2A/fet uit. (22*2.2) = 49W piek.
mmmh bij 49W dan gaat de temperatuur weer stijgen en dan daalt ook het max te dissiperen vermogen.
Bij zo een Tc 83°C mag bij nog 49W dissiperen.
Ik hoop met Mica en de voeding te verlagen naar 20V : 25W/fet Ipv 27.5 er te komen.
Re: wil een pass labs maken
Wat ik bedoelde is dat als je je aantal torren kan verdubbelen, het vereiste vermogen over meerdere torren beter wordt verdeeld. Dus iedere tor verstookt iets minder vermogen. De juntion to case thermische weerstand verandert niet, dus de individuele torren blijven koeler tov de 6 torren die je nu gebruikt.
Re: wil een pass labs maken
inderdaad, maar ik bedoelde ik wil maar 6 torren gebruikten.
Ik heb wat onderdelen bij besteld want ik kwam wat tekort.
Betreft de pieptoon wanneer ik de versterker afschakel, dat komt omdat de symmetrische voeding niet gelijk instort.
Daardoor krijg ik op de uitgang Oscillaties. Ik ga proberen wat weerstandjes over mijn condensatoren te plaatsen.
Ik heb wat onderdelen bij besteld want ik kwam wat tekort.
Betreft de pieptoon wanneer ik de versterker afschakel, dat komt omdat de symmetrische voeding niet gelijk instort.
Daardoor krijg ik op de uitgang Oscillaties. Ik ga proberen wat weerstandjes over mijn condensatoren te plaatsen.
